Jump to content

Ny pansarterrängbil - Patria 6X6


Meteor

Recommended Posts

22 minutes ago, DevilDog said:

Om det nu blir att vi skaffar fordon av denna sort så finns det ett par saker som jag personligen skulle tycka hade varit lämplig för den. 

 

Det första är en Browning M.2 50.cal eller en Mk19 som understöds vapen och den måste vara remote controlled (både för funktioner och för skyttens säkerhet). Inga 5.56 eller 7.62 vapen, det är för mesigt, effektivt mot soldater men inte lika effektivt mot lättar fordon, LAVs eller helikoptrar. Neh, den måste kunna pack a punch mot större och mer lätt bepansrade fordon för att kunna skydda sig själv och soldaterna runt om kring den.

 

Understöds vapnet ska ha både night-vision, thermal-vision och även en inbyggd IR laser/IR Strobe. Stroben för att markera var den är (så det inte blir någon blue on blue missuppfattning) och lasern för att markerar vad den skjuter mot eller för att markera mål för kraftigare understöd som air strikes eller artillery strikes under mörker, då soldater kan använda goggles och fordon kan använda sina inbyggda visions för att se vad den markerar, (inga danger close, nej, nej). 

 

Sen ska den så klart ha smoke screens, både vit och röd. Vit för cover och röd för att markera sin position. Den ska också ha mer armor på sidorna och på taket för att skydda soldaterna och förarna inne i den för eventuella handburna raket eller pansarskotts angrepp som RPG, NLAW, Javelin eller Carl Gustaf men också för granater från mortars eller artillery. 

 

Då är den både combat ready och den är väldigt modern med teknik och utrustning.

Okej nu trollar du bara.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Zimme said:

Okej nu trollar du bara.

Vad menar du? 

 

Har jag inte rätt att uttrycka min tankar och funderingar på hur jag hade tyckt detta fordon hade kunnat modas?

Edited by DevilDog
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DevilDog said:

Vad menar du? 

 

Har jag inte rätt att uttrycka min tankar och funderingar på hur jag hade tyckt detta fordon hade kunnat modas?

Tråden handlar bokstavligen om Sveriges köp av sagda pansarterrängbil.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Zimme said:

Tråden handlar bokstavligen om Sveriges köp av sagda pansarterrängbil.

Ok, men har dom levererats ännu? Jag visste nämligen inte att vi skulle köpa nya utan trodde det bara var på förslag. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Zimme said:

Ahh, tack för upplysningen. Hoppas försvarsmakten blir nöjda med dom då. De ser ju bra. 

 

Fast om jag skulle få välja mellan dessa och Stryker hade jag nog valt Stryker rent utseendemässigt då, men det är klart Stryker är ju rätt gamla nu och försvarsmakten vill la hellre ha nya fordon. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, DevilDog said:

Ahh, tack för upplysningen. Hoppas försvarsmakten blir nöjda med dom då. De ser ju bra. 

 

Fast om jag skulle få välja mellan dessa och Stryker hade jag nog valt Stryker rent utseendemässigt då, men det är klart Stryker är ju rätt gamla nu och försvarsmakten vill la hellre ha nya fordon. 

 

Pansarterrängbil 360.

Stryker och pansarterrängbil 300 är inte samma klass av fordon.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Peo said:

 

Pansarterrängbil 360.

Stryker och pansarterrängbil 300 är inte samma klass av fordon.

Så är det säkert men de är inte helt olika utseendemässigt iallafall, och det var därför jag skrev "utseendemässigt" gillar jag Stryker mer.

 

Lippujuhlan_pivn_2017_paraati_091_Patria_AMV_XA-360_Ps_645-213.JPG.8c81d55d996e2dc04cc0258d433b1ef4.JPG

 

Stryker_ICV_front_q.jpg.f6cd7a94349f5c0b33d3cbe6c1567a2e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...