Jump to content

Recommended Posts

Hejsan nu har jag fått mönstringsbesked. Jag har dock lite problem med att välja utbildning, tänkte att ni skulle hjälpa mig lite. Jag skulle helst vilja bli jägare (som många andra) dock så vet jag inte riktigt om jag klarar av 7 i str och 7 i uthållighet. Gäller dom här kraven alla jägare? tex flygbasjägare, militärpolisjägare?

 

Om jag inte klarar detta vill jag bli amfibiesoldat el militärpolis. (krav)? Tror man måste ha 5:a på styrka för amfibie. iaf

 

Däremot om jag inte får något av detta måste jag ha nått annat. Inte så skoj att sitta där och inte veta vad man vill bli och bli plaserad som kanonunderhållare i boden eller strumpplockare. (vill inte!)

 

Vad tror ni om skyttesoldat? Vad finns det fler för utbildningar som man får basker i? inte trumpetspelare tack. :):)

Link to comment
Share on other sites

Lockar inte pansar? Har många gånger drömt mig in i en dieseluppvärmd CV90 eller Leopard när man legat där hjälplös i snödrivan med 50 kg packning i nacken.

 

Finns det någon fräckare penisförlängare än en 120 mm slätborrad kanon? :D

Link to comment
Share on other sites

Lockar inte pansar? Har många gånger drömt mig in i en dieseluppvärmd CV90 eller Leopard när man legat där hjälplös i snödrivan med 50 kg packning i nacken.

Har alltid undrat vad fan ni jägare har i packningen igentligen för att komma upp i 25+ kilo... :D

Bär ni med er hela skåpen, inkl civilskåpet därbak eller? grin4.gif

Link to comment
Share on other sites

Ah vi lämnar plåten hemma! ;)

 

Under gröntjänsten bar vi med oss mycket onödigt men nu får vi anpassa packningen efter uppgiften!

Man kände sig riktigt som en packåsna vars enda uppgift var att bära tungt och långt.

 

Under Jägarövning 3 2003 var det en kille som kom upp i totalt 74 kg.

 

Menar givetvis MED stridsutrustningen! hehe

Link to comment
Share on other sites

Tacka vet jag en WV-buss där du slängde in 10 mans packning och var lika glad ändån, samtidigt som du lyssnade på ett band med Eddie Meduza och wunderbaumen hängandes på backspegeln.

 

 

Ett stopp på sträckan upp mot Enköping från det soliga Skåne vid en mack i Jönköpingstrakterna slutade med att hela plutonen hade Wunderbaums hängandes i rutorna.

Hör inte riktigt hit men jag kände mig tvungen att berätta detta :P

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

Har alltid undrat vad fan ni jägare har i packningen igentligen för att komma upp i 25+ kilo...  

Bär ni med er hela skåpen, inkl civilskåpet därbak eller?

 

civilskåpet, jopp, men sedan struntade vi i det när vi upptäckte att det räckte med visakortet...

 

Skall man föra krig utan stöd från yttre resurser lång tid så krävs ett gäng med prylar tro mig... speciellt om det är vinter, och då har vi inte ens börjat packa ner de roliga sakerna som smäller än...

 

ändring: Till Topic

 

Till ditt inlägg, vill du bli jägarsoldat, sök då, tveka inte utan att gå in med själ och hjärta och försök klara kraven till detta, det kommer absolut att gå, om du halkar dit på något test så har du ju redan en alternativ plan som amfibiesoldat... kör på det... men ge dig inte innan...

 

vet inte exakt kraven för amfibie, men det var få som fick under fem när jag mönstrade så det går nog bra, är du orolig, gå ner och knacka på på gymmet...

Edited by D-G
Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om skyttesoldat? Vad finns det fler för utbildningar som man får basker i? inte trumpetspelare tack. :D:D

jag rycker in som Skyttesoldat Stridsfordon :D kanonmat men det e inte Boden iaf (P4/Kvarn) :D tacka gud för det :/ Annars e det ju, som alla andra pansarsnubbar säger, rätt trevligt att ha en go varm och inbjudande 40 mm Strf 90 bakom ryggen... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...