Mårten Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 På slutövningen i Boden 2001 hade Ing-kompaniet en fältarbetsvariant av Leo 1 från FarbS som jag har för mig kallades "Badger". Jag vill gärna höra vad som hände med den, gärna se bilder och få lite allmän info om den. Quote
Ingbat/I19 Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 Den minns jag. Vi fick en genomgång på den och fick se och pilla lite. Vad som hände vet jag inte men det verkar ju inte blivit någon anskaffning iaf. Quote
The Swede Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 Den har använts just för försök. Om den finns kvar på Försöksavdelningen Ing2 vet jag inte säkert men jag tror det. FMV håller på med studier av liknande vagn på Leo2 chassie tillsammans med ytterligare ett europeiskt land som jag just nu inte kommer på vilket det är. Eventuellt kommer vissa Strv 121 att byggas om till ingenjörvagnar om det blir klartecken på anskaffning. The Swede Quote
Mats Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 (edited) Gammalt herke, slutade tillverkas 1990 enligt min bok "Taschenbuch der Panzer - Tanks of the world" som jag för övrigt kan rekommendera. Av allt att dömma basserad på Leo 1. Borde ju gå att få samma funktion på Bgbv 120 om man byter kranen mot en grävskopa, säkert en massa andra detaljer man får ändra också. Edit: Nu han Swede lite före... lösning på 121:an är förmodligen billigare... Edited July 6, 2003 by Mats Quote
The Swede Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 Lite länkar: HÄR HÄR HÄR OCH HÄR Följande hittade jag i "Leonytt" nummer 14: IngenjörfordonUpphandlingsförberedelserna inför anskaffning av ingenjörfordon baserade på konverterade strv 121-chassier har påbörjats. Avsikten är att upphandlingen skall göras inom ramen för ett internationellt samarbete. De länder som är aktuella är, förutom Sverige, Schweiz och Holland. Eventuellt kan även Tyskland komma att ingå i samarbetet. Tidplanen, såsom den ser ut nu, är att kunna beställa sent 2004 eller i början 2005 och att leveranserna kan ske under 2008. UL Ingenjörfordon: Lars Östlund Leonytt kan man ladda ner som pdf-dokument HÄR The Swede Quote
Ing Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 Nog var det roligt att ha med den att göra!! Men de hinner väl lägga ner hela Armén innan de börjar köpa in dem :( *bild på en väg den vait och karvat i* Quote
Wehrwolf Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 Såg den i Skryd 01 på nån BAT övn, tror jag Quote
Recommended Posts