Jump to content

Recommended Posts

Under min mönstring diskuterade jag med min handläggare om jag skulle göra värnplikten som plutonsbefäl eller gruppchef som sjukvårdare i livgardet. Jag kunde inte bestämma mig så han placerade mig preliminärt som Sjukvårdsgruppchef men jag  skulle höra av mig om jag ville ändra till Plutonbefäl. 

Jag har försökt samla information om de båda men hittar inte så mycket om hur vardagen ser ut. Jag vet att den ena utbildningen är längre och börjar i Mars, medans den andra börjar i augusti. Jag vet även att den ena bestämmer över en grupp av 5-7 personer medans den andra bestämmer över ett flertal grupper (pluton). 

Min fråga är väl hur ser vardagen ut för respektive position och hur är utbildningen upplagd? Eftersom den ena är 10 månader och den andra 15, är det så att plutonbefäl inleder med en 5 månaders ledarskapsutbildning och sedan är resterande 10 månader likadana för båda eller hur funkar det? Är det någon skillnad på sjukvårdsutbildningen, som jag har förstått så praktiserar man på vårdcentraler, gör båda tjänsterna det och isåfall i vilken utsträckning?

Vet inte hur det ser ut på LG men jag gör min värnplikt på en delad sjukvårds- och ledningspluton på ett arméförband, och vi har både en stf sjv PB och flera sjv GB på plutonen.

Som jag förstått det har GB och PB väsentligen samma sjukvårdsutbildning (dvs rätt begränsad – ett par veckor). Ffa är det sjukvårdssoldaterna som får lite längre och mer avancerad sjukvårdsutbildning, nästan tre månader om jag räknat rätt. 

Värt att tänka på är att det inte är helt ovanligt att man blir "nedflyttad" pga överintag. Egentligen har vi två PB-uttagna på sjukvårdspluton, men en av dem blev gruppchef istället (dock fortfarande 15 månaders utbildning). Dessutom blev flera av de GB-uttagna sjukvårdssoldater istället (också fortfarande med 11 månaders utbildning). Så ser det ut på ledning också, och även på övriga plutoner, så det är inget unikt för just sjukvård.

Generellt börjar alla med grundläggande soldatutbildning (dvs lär sig skjuta, är på fältövningar, har CBRN-utbildning, närkamp m.m.), man börjar alltså inte med ledarskapsutbildning direkt. Snarare förlöper ledarskapsutbildningen parallellt med när värnpliktiga med kortare utbildningstid påbörjar sin grundläggande soldatutbildning.