Theo Brorsson Posted March 19, 2021 Report Share Posted March 19, 2021 (edited) Tjenare! Var och mönstrade den 16/3 och 17/3 och blev preliminärt inskriven som Skyttesoldat/Skarpskytt i Karlskoga. Som jag förstår så är det 20:e Hemvärnsbataljonen /Sannahedsbataljon som ligger i Karlskoga, hade ingen aning om att man kunde göra GMU inom hemvärnet. Blir denna utbildningen annorlunda på något sätt från en skyttesoldat i själva Armén? Kommer jag kunna ta anställning inom försvaret efter jag gjort klart GMU eller behöver jag senare söka in till en ny grundutbildning? Är det någon här som legat i just Karlskoga? Har försökt hitta info om stället men hittar nästan ingenting om utbildningsplatsen. Ifall det är någon som har gjort denna utbildningen har ni några roliga minnen? Något man kan se fram emot? Edited March 19, 2021 by Theo Brorsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jansson Posted March 21, 2021 Report Share Posted March 21, 2021 Vad jag hört har dem god mat iallafall. Har en polare som rycker in där som Skyttesoldat / Prickskytt (Gruppchef) så träffar med stor sannolikhet på honom. Angående utbildningen kan jag tänka mig att den är något förändrad, antar att du inte är där 9 månader utan typ 6 månader och då blir din utbildning kortare jämfört med någon som är där i + 9 månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Brorsson Posted March 22, 2021 Author Report Share Posted March 22, 2021 (edited) @Jansson Yes utbildningen är 6 månader vilket jag personligen tycker är rätt kort men jag antar att det alltid finns möjlighet till att söka sig vidare om det inte tillfredsställer mitt militära sug Gött med bra mat iallafall! Edited March 22, 2021 by Theo Brorsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 22, 2021 Report Share Posted March 22, 2021 Sen kommer du ju inte ingå i något större förband typ bataljon/brigad, vilket gör att vissa perspektiv utgår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NericiaBrigade Posted March 23, 2021 Report Share Posted March 23, 2021 Den utbildningen är som jag förstår det en del av de nya lokalförsvarsskyttebataljonerna. Så det är med andra ord klassiskt Infanteri. Jag tror säkerligen att du kommer att bli nöjd med din utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Brorsson Posted March 23, 2021 Author Report Share Posted March 23, 2021 @NericiaBrigade Ja det stämmer att det är det nya Lokalförsvarsskyttebataljonerna. Antar att det finns fler bataljoner som tillhör olika regioner då just Karlskoga ligger under den Västra Militärregionstaben (MR V). Blev faktiskt uppringd av Rekryteringsmyndigheten tidigare idag då jag skickade ett mejl till försvarsmakten och frågade om det fanns info om just Karlskoga. Hon sa att det låg kopplat till P 4 Skövde och att man främst skulle vandra runt i skogarna runt om Karlskoga samt skjuta på en av Sveriges största skjutbanor där även K 3 skjuter om jag hörde rätt. Var ca 100 personer som låg inne just nu i Karlskoga och gör den utbildningen jag kommer gå. Men minns att när jag blev inskriven så klickade min inskrivningshandläggare i just MR V som står för Militärregion väst och att det var just Lokalförsvaret men inskrivningshandläggaren visste själv knappt något om Lokalförsvaret, han visste inte ens vart Karlskoga låg så där har man nivån. Såg ett bra inlägg av @Nyllet som beskrev det rätt bra: ''Det du läser om är de så kallade skyttebataljonerna som tillhör specifika MilitärRegioner(MR). De är tillför att skapa möjlighet för övriga förband att mobilisera och utgöra en gripbar reserv/resurs med större kapacitet än vad en HV-bataljon utgör. Det är ett mellanting med större slagkraft än vad hemvärnet kan leverera men mindre än en mek.bataljon.'' Vet någon vilka vapen som kommer användas som Skarpskytt? Är det ak5c som gäller eller blir det ak4d? Eller kommer man ha turen att få nyttja psg90? Är riktigt taggad, tränar 6 dagar i veckan, var av en av dagarna är en march på ca 2 mil träning med tung ryggsäck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NericiaBrigade Posted March 23, 2021 Report Share Posted March 23, 2021 1 hour ago, Theo Brorsson said: @NericiaBrigade Ja det stämmer att det är det nya Lokalförsvarsskyttebataljonerna. Antar att det finns fler bataljoner som tillhör olika regioner då just Karlskoga ligger under den Västra Militärregionstaben (MR V). Blev faktiskt uppringd av Rekryteringsmyndigheten tidigare idag då jag skickade ett mejl till försvarsmakten och frågade om det fanns info om just Karlskoga. Hon sa att det låg kopplat till P 4 Skövde och att man främst skulle vandra runt i skogarna runt om Karlskoga samt skjuta på en av Sveriges största skjutbanor där även K 3 skjuter om jag hörde rätt. Var ca 100 personer som låg inne just nu i Karlskoga och gör den utbildningen jag kommer gå. Men minns att när jag blev inskriven så klickade min inskrivningshandläggare i just MR V som står för Militärregion väst och att det var just Lokalförsvaret men inskrivningshandläggaren visste själv knappt något om Lokalförsvaret, han visste inte ens vart Karlskoga låg så där har man nivån. Såg ett bra inlägg av @Nyllet som beskrev det rätt bra: ''Det du läser om är de så kallade skyttebataljonerna som tillhör specifika MilitärRegioner(MR). De är tillför att skapa möjlighet för övriga förband att mobilisera och utgöra en gripbar reserv/resurs med större kapacitet än vad en HV-bataljon utgör. Det är ett mellanting med större slagkraft än vad hemvärnet kan leverera men mindre än en mek.bataljon.'' Vet någon vilka vapen som kommer användas som Skarpskytt? Är det ak5c som gäller eller blir det ak4d? Eller kommer man ha turen att få nyttja psg90? Är riktigt taggad, tränar 6 dagar i veckan, var av en av dagarna är en march på ca 2 mil träning med tung ryggsäck. Du kommer med största sannolikhet använda PSG90 som skarpskytt då det är det skarpskyttevapen som används av lokalförsvaret. AK4D finns inte i tillräckligt stor utsträckning, AK5B är ju som känt avvecklad och AK4OR finns endast kvar i HV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jansson Posted March 23, 2021 Report Share Posted March 23, 2021 (edited) Har hört av polaren som hörde av inskrivningshandläggaren att bara en i varje grupp (om 8pers eller 10 kommer inte ihåg exakt) har ett prickskyttegevär 90 medans resten har någon sorts ak (troligen AK-5C) med bättre sikte och stöd (?). Kan dock ha hört fel eller att handläggaren sa fel. Edited March 23, 2021 by Jansson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Brorsson Posted March 24, 2021 Author Report Share Posted March 24, 2021 @Jansson Jag har hört det med, att det knappt finns några psg90's så skarpskyttar brukar använda AK4D med ett Hensoldt 4 × 24 teleskopisk sikt. Har dock inte hört det från en inskrivningshandläggare, kollade på Skarpskytts videon på youtube: och där har ingen psg90, sen har man läst lite kommentarer om just skarpskyttarnas ak4d's sikte. Hade varit riktigt mäktigt att få handskas med psg90 men det blir nog bra i vilket fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NericiaBrigade Posted March 25, 2021 Report Share Posted March 25, 2021 (edited) On 3/24/2021 at 8:45 AM, Theo Brorsson said: De PSG som finns kvar prioriteras just till lokalförsvaret och HV. Övriga Armén och FV tilldelas AK4D efterhand och resterande PSG hamnar i just lokalförsvar och HV. Vad gäller lokalförsvarets huvudbeväpning så har de som jag förstått det AK4C primärt, inte AK5C. Så räkna med att du får PSG utbildning snarare än AK4D. Quote Edited March 25, 2021 by NericiaBrigade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts