Jump to content

Recommended Posts

Rycker snart in som skyttesoldat på Trängregementet! Ser sjukt fram emot det militära. Men undrar enbart vad för typ av uppgifter jag ska vänta mig?

Vad jag vet så ingår jag inte i någon stridande förband tyvärr (planen var egentligen skyttesoldat på P7 eller P4 men platserna var fulla pga att jag mönstrade sent)

 

På pappret står det "Skyttesoldat" men vad jag förstått det som är det mer en eskort tjänst?? Tydligen finns det enbart en skyttesoldats pluton på hela regementet.

 

Vad innebär det att vara eskortsoldat, samt vad för uppgifter kan jag vänta mig på trängr som "skyttesoldat"? Har man någon form av baskerprov där?

 

Taggad som fan iallafall!:baskerPa:

 

Edited by Jojjestjern
Link to comment
Share on other sites

Trängregementet utbildar förband som sysslar med olika former av logistik som stödjer dom stridande förbanden och är avgörande för deras framgång. Detta innebär såklart en massa transporter. 

 

Din och dina kamraters uppgift blir att skydda dessa transporter och förbandets grupperingsplatser mot fienden. Många kommer kommer en motståndare försöka slå mot våra logistik och underhållsförband för att försvåra för oss. 

 

Om det genomförs baskerprov har jag ingen aning om. Kommer du vid något tillfälle genomföra en övning med begränsad tillgång till mat och sömn under flera dagar för att testa er uthållighet och viljestyrka? Säkerligen.

Edited by Queen-of-Battle
Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig jobbat på/med eskortplutonen så jag kan bara uttrycka mig i generella termer. 

 

För att kunna skydda/eskortera behöver man en gedigen stridsutbildning. Dock så är det ju just skydda/försvara/bevaka det handlar om till skillnad från ett mekansierat förband från P4 som har som uppgift att bl.a. anfalla och ta terräng samt slå motståndaren. 

 

De skillnaderna kommer nog dock först märkas mot slutet av GU när ni går in i förbandsksedet. 

Edited by Queen-of-Battle
Link to comment
Share on other sites

Jobba med trossen/träng är fint, finns alltid mat/vatten etc att tillgå och alla behöver allt ni har. 

Ju äldre man blir, desto mer klarnar det att logistik är helt avgörande för en organisation/förband - oerhört viktig tjänst med andra ord.

Är det coolare att ha jägarbåge och treudd? Helt klart, men efter första stöten när ammon är slut så kommer trängen och skapar uthållighet. Vackert, vackert när systemet funkar.

Link to comment
Share on other sites

Haha jo trängr uppgift är oerhört viktigt och nödvändigt, det är helt klart!

 

Men sedan liten har jag velat bli en soldat med mycket fält och mycket strid då detta är krävande och lärorikt enligt mig!

 

Därför så nyfiken angående min befattning ”skyttesoldat på trängr” vad det innebär i sin helhet!

 

men tycker att ”Queen-of-Battle” har förklarat det mesta väldigt bra!

 

finns det något annat som jag kan vänta mig som inte tagits upp? Hur är det med SIB

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Jojjestjern said:

Haha jo trängr uppgift är oerhört viktigt och nödvändigt, det är helt klart!

 

Men sedan liten har jag velat bli en soldat med mycket fält och mycket strid då detta är krävande och lärorikt enligt mig!

 

Därför så nyfiken angående min befattning ”skyttesoldat på trängr” vad det innebär i sin helhet!

 

men tycker att ”Queen-of-Battle” har förklarat det mesta väldigt bra!

 

finns det något annat som jag kan vänta mig som inte tagits upp? Hur är det med SIB

Nu är jag inte tross och har aldrig varit. Men jag har varit militär större delen av mitt vuxna liv. De befäl som beslutar att använda trossen till offensiva stridsuppgifter, hoppas jag skiljs från sin befattning. vad jag förstår är din uppgift att skydda/försvara trossen.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, speculatores said:

Nu är jag inte tross och har aldrig varit. Men jag har varit militär större delen av mitt vuxna liv. De befäl som beslutar att använda trossen till offensiva stridsuppgifter, hoppas jag skiljs från sin befattning. vad jag förstår är din uppgift att skydda/försvara trossen.

Haha nä det får vi hoppas att mitt befäl inte gör!

 

Jo det har jag förstått att jag ska göra, men på t.ex. youtube så tränar plutonen Strid i Bebyggelse (YT ger nog en liten glorifierad bild över befattningen) och ser sjukt roligt ut! är SIB bara något som vi tränar någon enstaka gång eller kan det vara något somvi fokuserar lite mer på? förutom att försvara konvojerna och själva regementet förstås!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jojjestjern said:

Haha nä det får vi hoppas att mitt befäl inte gör!

 

Jo det har jag förstått att jag ska göra, men på t.ex. youtube så tränar plutonen Strid i Bebyggelse (YT ger nog en liten glorifierad bild över befattningen) och ser sjukt roligt ut! är SIB bara något som vi tränar någon enstaka gång eller kan det vara något somvi fokuserar lite mer på? förutom att försvara konvojerna och själva regementet förstås!

skaparna av youtube videor glorifierar de mesta. De kan tom vara så att de är ända gången de genomfört SIB. Med ett antal välvilliga officerare går de mesta att fixa.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, speculatores said:

skaparna av youtube videor glorifierar de mesta. De kan tom vara så att de är ända gången de genomfört SIB. Med ett antal välvilliga officerare går de mesta att fixa.

D förstår jag, men samtidigt la försvarsmakten också ut en video med SIB med skyttesoldater ur trängr så lite sanning hoppas jag att det ligger i det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...