Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Vad är benröta? Vilka symptom får man och hur uppkommer det?

Han fick det efter att han brutit ett ben i foten (alltså marschfraktur). Vet inte om man kan få det om man inte har brutit nåt. Det vägrade att läka. Benröta är några bakterier eller nåt som börjar käka upp skelettet. Behandlas med antibiotika tror jag. Det händer dock att antibiotikan inte verkar o det enda man kan göra då är att amputera ovanför rötan.

Edited by Bad Karma
Guest Kulan
Posted
Här är en länk till en lista över dödsfallen under 1990-talet: Aftonbladet i samband med högvaktsdödsskjutningen

Skrämmande statistik....... trodde inte att det var så många dödsfall. Det är nästan så man inte vågar göra lumpen.

Nä, men allvarligt talat så tycker jag att det är dåligt att sådana olyckor har kunnat hända i sveriges försvarsmakt som väl egentligen är menad till att vara en av de "säkraste" i världen.

Eller?

Posted
Vet någon om skyddsass liknar skyddsombud på något sätt, eller vad det i praktiken innebär att vara skyddsombud? Blev nämligen skyddsombud för min pluton..

Jag var ju också skydsass på pluton.

Egentligen så ska man ju få ha del i planeringen utav större övningar men det händer sällan.

Själv fick jag vara med på massa utbildningar bland annat tre dagar i Stockholm (gissa om de andra i pluton blev avis) som jag haft stor nytta av i det civila.

En hel del påminner ju om det civila skyddsombud men det är mycket "små grejer" man lär sig som buller skydd och förfrysningsskador som man får föra vidare till sina kamrater.

Se till att dela med dig utav det du lär dig så blir det mycket roligare att vara det.

Tänk också på att den kunskap du får faktiskt kan rädda någons fingrar eller hörsel, så var inte rädd för att tjata lite.

Tänk på att kompaniskyddsass har rätt att stoppa övningar om du anser att befälet inte tar säkerheten på allvar.

Posted (edited)

I statistiken finns inte heller självmord o.d medtagna. När jag gjorde lumpen i Kiruna sköt sig en kille till döds på logementet och lämnade ett brev. Hörde att en annan kille på amf 1 skulle hängt sig förra året, så det är några som stryker med på detta onödiga vis också.

Edited by d97pa
Posted
I statistiken finns inte heller självmord o.d medtagna. När jag gjorde lumpen i Kiruna sköt sig en kille till döds på logementet och lämnade ett brev. Hörde att en annan kille på amf 1 skulle hängt sig förra året, så det är några som stryker med på detta onödiga vis också.

tyvärr så är det väl så att det är "lättare" att ta sitt liv när man gör lumpen.

tillgången till vapen och möjligheter att råka kasta sig framför en stridsvagn eller motsv. finns ju alltid där.

nu tror jag inte FM är mer drabbat än någon annan arbetsplats, åtminstone inte på GU-nivå.

utlandtjänst däremot har förmodligen en större siffra än övriga samhället.