Jump to content

AT 4/p-skott med rödpunkt?

Recommended Posts

Så ett klipp från Saab där soldaten har en AT 4/p-skott 86 med någon typ av, vad det ser ut som ett rödpunktsikte. Är det någon som finns? Och hur används det i så fall. Med tanke på att det är ett engångsvapen. Kan tänka mig att man kan ta bort det och sätta på ett nytt men vet inte. 

• 2 weeks later...

Amerikanska Försvaret har/hade möjlighet att att montera rödpunktssikte på sina Pskott. Siktet togs av efter användning. 

I den sista filmen ser man en ny variant av Pskottet som är utrustad med Aimpoint FCS13 aka RP AM (Rödpunktssikte Avståndsmätande). Den tar man definitivt av (visas också på filmen) eftersom den kostar som ca 10st pskott. Inte hört om nån som har dem på pskott men ett antal länder inkl Sverige har dom till främst granatgevären. 

• 4 months later...
  • Super Administrators

Aimpoint FCS13-RE är ett Fire Control System som kan användas på flera olika vapen. Bl.a. Granatspruta 92, Kulspruta 88, Granatgevär 8,4 cm. Inte sett att det skall funka för AT-4/Pansarskott 86 förutom SAABs AT-4 bilder, men vore nog inte alltför svårt att lägga in dess ballistiska data då det skall ha utrymme för 50 olika profiler. (Varje ammunitions/granat-typ bör då vare en unik profil)

https://www.aimpoint.com/product/aimpoint-fcs13re/

https://soldiersystems.net/2019/03/12/us-military-buys-aimpoint-fcs-13-re-fire-control-system/

Aimpoint FCS13-RE är såklart inte billigt men behöver inte slängas. Robot 57 har ett separat rödpunktsikte som skall förstöras efter användning, men där är vapnet i sig betydligt dyrare än siktet. 

• Thanks 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By MacheteRampage
      Hejhopp! Gör just nu min FSU och undrar hur det är med Pskott, får man skjuta det under FSUn?
      För er som skjutit, hur känns det att bränna av ett skött??
      Ha de..
    • By Vildmannen
      http://www.saab.se/node3299.asp?id=2004041900120
    • By RaVeN
      I helgen hade västerbottensgruppen äran att skjuta 4st skarpa Pskott 86.

Det var ganska intressant att se ett skarpt Pskott istället för bara 9mm puffar eller övningsvapen med 2064, nu såg man ju även verkan i målet.
    • By weekendwarrior
      Pansarbrytande ammunition och pansarvärnsvapen - funktion, uppbyggnad och verkan.

Allt ifrån finkalibriga vapen till tunga pv-vapen.

Information Kunskap Erfarenheter Diskussion  
      RPG 7 (9.16 min):

120 mm ammunition M1A2 Abrahams

Demonstration RBS 56:

BILL 2 (RBS 56, 10.40 min):

Sanningen om Rysk 7,62x54R AP ammunition (5.44 min):
      http://www.youtube.com/watch?v=y4GWuOiH0Ks

Test av .308 "black tip" ammo (4.40 min):

Verkan av Rysk Sagger Pv-robot och pansarprojektil i standard och kompositpansar:

AT4 demonstration HEAT, CS, CS AST (3.11 min)

Bofors demonstration av 5,56 AP, 7,62 AP, AT4 LMAW, AT 12 (förlaga till RB 57), 84 mm HEAT 551, HEAT 751, HE 441B, ILLUM 545, SMOKE 469B, HEDP 502 (engelskt tal,1.11 min):

Bofors demonstration av Stridsfordon 90 och 40 mm HE, APFSDS-T, TPDS-T, och 3P ammunition (engelskt tal, 8.50 min):

• By weekendwarrior
      Till många tyngre system har vi ju fullkalibers övningsammunition som oftast används vid skarpskjutningsövningar.

Jag undrar hur vanligt och omfattande övning med stridsammunition är, d.v.s. granater och projektiler med skarp spräng, brand eller pansarbrytande verkan i kaliber 12,7 mm och uppåt brukas?

Har du exempel på när ammunition med skarp projektil/verkansdel till något av följande vapen använts och vilken ammunition användes?
      -Ksp 88 (12,7 mm)
      -20 mm lv-akan (Bofors m/40 eller m/40-70)
      -20 mm akan m/47 (med varianter)
      -Grspr 92 (40 mm)
      -Grt ak (40 mm)
      -40 mm akan (m/48 eller m/70B)
      -57 mm apjäs
      -73 mm lågtryckskanon (Pbv 401)
      -81 mm grk
      -8,4 cm grg
      -8,4 cm psk (m/86)
      -9 cm lågtryckskanon (Ikv 91)
      -9 cm PvPj
      -10,5 cm Haubits
      -10,5 cm strv-pjäs
      -12 cm grk
      -12 cm KA-pjäs (12/80 KARIN, 12/70 ERSTA)
      -120 mm strv-pjäs (strv 121, 122)
      -15,5 cm kanon Bkan
      -15,5 cm Fälthaubits F, FH 77, FH 77B, Archer

Under min GU sköt vi endast ett fåtal rök och lys med grg samt några skarpa pv-rb 56. RU-soldaterna under vår KFÖ fick skjuta en del skarp am med pv-pj, annars var det bara övningsammunition.

Jag kan tänka mig att utlandsstyrkan enbart använder stridsammunition när de har skjutövningar under pågående mission.
  • Create New...