MacheteRampage Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Hejhopp! Gör just nu min FSU och undrar hur det är med Pskott, får man skjuta det under FSUn? För er som skjutit, hur känns det att bränna av ett skött?? Ha de.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuffel Posted July 2, 2014 Report Share Posted July 2, 2014 Nej på båda frågorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilo3 Posted July 3, 2014 Report Share Posted July 3, 2014 Jag fick utbildning på Pskottet under BFU/FSU sköt dock bara 9mm övningsskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Contemplator Posted July 3, 2014 Report Share Posted July 3, 2014 Utbildning under FSU brukar bara sträcka sig till 9mm övningsvapen. FOK-elever tenderar att öva mer med olika övningsvapen och har i vissa fall fått skjuta skarpt. Som kuriosa: det råder brist på 20mm am och signaturladdning till 20mm p-skott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airboy80 Posted July 4, 2014 Report Share Posted July 4, 2014 Som kuriosa: det råder brist på 20mm am och signaturladdning till 20mm p-skott. Trist! När jag gjorde lumpen för femton år sedan sköt vi en hel del med signaturladdning, eller eldmarkering som jag har för mig att det kallades hos oss. Även 20mm sköt vi med flera gånger. Sen kanske alla på plutonen inte fick skjuta av exakt lika många under utbildningsåret. Det fanns säkert de som hade oturen att kanske bara få bränna av någon enstaka av båda modellerna. 9mm spårljusam till P-skott sköt vi dock med till förbannelse minns jag. Som soldat/gruppchef vid en pluton som inte hade strid som huvuduppgift så upplevde jag att vi totalt sett nästan sköt mer med P-skotten än med Ak5. Men det kanske bara är som man minns.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted July 4, 2014 Report Share Posted July 4, 2014 Som kuriosa: det råder brist på 20mm am och signaturladdning till 20mm p-skott. Trist! När jag gjorde lumpen för femton år sedan sköt vi en hel del med signaturladdning, eller eldmarkering som jag har för mig att det kallades hos oss. Även 20mm sköt vi med flera gånger. Sen kanske alla på plutonen inte fick skjuta av exakt lika många under utbildningsåret. Det fanns säkert de som hade oturen att kanske bara få bränna av någon enstaka av båda modellerna. 9mm spårljusam till P-skott sköt vi dock med till förbannelse minns jag. Som soldat/gruppchef vid en pluton som inte hade strid som huvuduppgift så upplevde jag att vi totalt sett nästan sköt mer med P-skotten än med Ak5. Men det kanske bara är som man minns.. känns som de kan bli ett problem om soldater bara skjutit 9mm övningspansarskott, mer fjantigt ljud är svårt att hitta. Jag har inte skjutit skarpt pskott men jag kan tänka mig att de är allt annat än fjantigt. Risken vad jag har hört är dessutom att fjädern är nästan utsliten på avtryckaren på övningsvapnet. så att den som trycker av på de skarpa droppar pipan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted July 4, 2014 Report Share Posted July 4, 2014 ursäkta okunskapen, men vad är fsu? Fortsatt soldat utbildning? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted July 4, 2014 Report Share Posted July 4, 2014 (edited) ursäkta okunskapen, men vad är fsu? Fortsatt soldat utbildning? Stämmer bra! Man kom fram till att GMU inte var tillräckligt men att förlänga GMU var väl uteslutet så iaf på Arméförbanden fortsätter man som anställd soldat efter GMU med att göra FSU innan man kommer till sin enhet. Edited July 4, 2014 by Queen-of-Battle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riktinstrument Posted July 4, 2014 Report Share Posted July 4, 2014 Som kuriosa: det råder brist på 20mm am och signaturladdning till 20mm p-skott. Trist! När jag gjorde lumpen för femton år sedan sköt vi en hel del med signaturladdning, eller eldmarkering som jag har för mig att det kallades hos oss. Även 20mm sköt vi med flera gånger. Sen kanske alla på plutonen inte fick skjuta av exakt lika många under utbildningsåret. Det fanns säkert de som hade oturen att kanske bara få bränna av någon enstaka av båda modellerna. 9mm spårljusam till P-skott sköt vi dock med till förbannelse minns jag. Som soldat/gruppchef vid en pluton som inte hade strid som huvuduppgift så upplevde jag att vi totalt sett nästan sköt mer med P-skotten än med Ak5. Men det kanske bara är som man minns..tb Jag minns att vi endast sköt 9mm under den inledande delen av p-skottsutbildningen på skjutbanan. Sen så var det bara 20mm som gällde, signaturladdningen använde vi dock bara vid enstaka tillfällen. Har dragit iväg betydligt mer 20mm än 9mm med pansarskotten. Vad är anledningen till bristen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smörjtrollet Posted July 5, 2014 Report Share Posted July 5, 2014 Antagligen någon som i sin oändliga vishet bestämt att inte nyanskaffa ammunitionen.Därav brist i riket, men förhoppningsvis så får någon tummen ur snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted July 7, 2014 Report Share Posted July 7, 2014 Under min FSU var det 9mm, 20mm samt 20mm+signaturladdning som gällde (ja, det var jävligt nice att skjuta med signaturladdning). Även om det inte finns Am till övningspskott, oavsett kaliber, så kan man ju öva på det viktigaste: kånka på skräpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted July 7, 2014 Report Share Posted July 7, 2014 Under FSU utbildas det INTE på P-skott(Om någon fått P-skotts utb under något som verkligen var en FSU, så har man vid detta förband gjort fel). FSU är de 4 veckorna av utbildning som är direkt efter GMU och består av grundläggande sambandstjänst, viss CBRN-tjänst , sjvtjänst och grupps strid. Under FSU ges inte utbildning på några vapen. De vapen som används är de som det utbildats på under GMU(Ak 5C, hgr, signalpistol + eventuellt närlys). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted July 8, 2014 Report Share Posted July 8, 2014 Ingen som övat med simulatorförsett övningsvapen? Oerhört bra mängdträning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted July 8, 2014 Report Share Posted July 8, 2014 Eftersom det inte finns ngn fastslagen plan på hur FSU skall se ut samt längd på FSU förutom vissa saker som skall ingå så är det ingen som gör fel ifall dom utbildar på P skott. Under FSU utbildas det INTE på P-skott(Om någon fått P-skotts utb under något som verkligen var en FSU, så har man vid detta förband gjort fel). FSU är de 4 veckorna av utbildning som är direkt efter GMU och består av grundläggande sambandstjänst, viss CBRN-tjänst , sjvtjänst och grupps strid. Under FSU ges inte utbildning på några vapen. De vapen som används är de som det utbildats på under GMU(Ak 5C, hgr, signalpistol + eventuellt närlys). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gåsapåg Posted July 9, 2014 Report Share Posted July 9, 2014 Har skjutit 9mm, 20mm och 8,4cm. Ja dte flåsar till ganska bra men eftersom man oftast skjuter inför större publik så njuter man inte riktigt. 20mm är roligare för då får man dänga iväg fler.. Grg är roligare för då kan man braka på med en snabb laddare.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5020 Weiström Posted August 1, 2014 Report Share Posted August 1, 2014 Ingen som övat med simulatorförsett övningsvapen? Oerhört bra mängdträning. vi gjorde det på våran senaste KFÖ. som du sa, mängdträning! på både stillastående och rörligt mål. även en del moment med både flås och skrik i örat stillastående från ca 100 meter till vad systemet klarade av. då var inte minibussen vi "sköt" på särskilt stor. men med en hel dags träning i ryggen så satte man även de skotten tyckte verkligen om systemet. ska ligga på ledningen att plocka ut det fler gånger. just för att man får mängdträning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts