Fu Carlsson Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Smidigt som attans men inte med så många mag dock.. Quote
Mattsson Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Vapnet måste vara ovanligt "vingligt" undrar om man bär med sig extra magasin Quote
Fk Bodin Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Har använt ett trippelmag en gång. Notera att jag har använt det EN gång. Quote
SFC Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Det går ju att i teorin mickla ihop hur många mag som helst till G36:an. Ser man bara till att ha långa armar och lika många mag på respektive sida vapnet blir man lätt grymmast i kvarteret... B) Quote
Knekt Posted June 25, 2003 Author Report Posted June 25, 2003 Det går ju att i teorin mickla ihop hur många mag som helst till G36:an. Ser man bara till att ha långa armar och lika många mag på respektive sida vapnet blir man lätt grymmast i kvarteret... B) Minns när man i lumpen tejpade ihop åtta mag till k-pisten. Perfa i ståvärn: bara att lyfta över pickan till nästa mag! Quote
Malaj Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Ach, du lieber! Sehr Preussisch! Wo kauft mann so einer wunderbahres MÖP-stück? Jaja, man fick ju sitta kvar ett år i läroverket. Tyska språkets fel, troligen. Quote
Runningback Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Legobitmagasin rockar! Hur går det med precitionen ? Eller det kanske inte är så tungt ´? Quote
Adam Wilhelm Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Rogge: Bilden är gjord för att roa. Rent praktiskt så skulle det aldrig fungera med så många magasin. MAX använder man sig utav två magasin s.k. "Jägarmagg". Fler använder man inte. Quote
Guest Lt. payne Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Vid SIB måste man byta mag samtidigt som man byter skjutställning från vänster till höger axel. Mmmm.. Smidigt och praktiskt eller hur? Quote
Erik_G Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Klä magasinen med kevlar/keramplattor på framkanten så har man ett praktiskt skydd att ligga bakom också ;D /E Quote
Sytare Posted June 28, 2003 Report Posted June 28, 2003 Det finns tydligen rätt så många galna, tyskspråkiga människor out there... Titta bara på detta... SIG550´s tror jag... Quote
Doggydriver Posted June 28, 2003 Report Posted June 28, 2003 Hahaha Killen till höger verkar ha fatta grejjen iaf, kan väl bli liiite trångt när bössorna skall mötas på mitten B) Quote
Sytare Posted June 28, 2003 Report Posted June 28, 2003 Jo jo... eller så är det bara en tokig schweizare som ätit för mycket chocklad och druckit för mycket bira och schnapps.. Frågan är bara hur många dom har stulit från för att få ihop maggen... sen så har man ju den stackars djäveln som blivit av med sin bössa... Quote
dxl Posted June 28, 2003 Report Posted June 28, 2003 Frågan är bara hur många dom har stulit från för att få ihop maggen... sen så har man ju den stackars djäveln som blivit av med sin bössa... ????? Quote
Sytare Posted June 28, 2003 Report Posted June 28, 2003 @dxl Det var en oseriös och sarkastisk fråga blandad med nyfikenhet. Det var minst tre man där, och killen bakom kameran var säkert den med bössa #3, men dom har ju lyckats gräva fram ett 40 tal mag för detta spektakel också Quote
mace Posted June 28, 2003 Report Posted June 28, 2003 Jo jo... eller så är det bara en tokig schweizare som ätit för mycket chocklad och druckit för mycket bira och schnapps.. Frågan är bara hur många dom har stulit från för att få ihop maggen... sen så har man ju den stackars djäveln som blivit av med sin bössa... Jag tror det är bergsluften som spelar in. Men frågan är ju hur många mag dom får ut per vapen, tror ju knappast att dom har det lika snålt som Svenska försvaret. Quote
Sytare Posted June 28, 2003 Report Posted June 28, 2003 På tal om det, hur många mag får man ut inom svenska försvaret? Stridsväst 2000 har ju plats för 6 mag i de två fickorna, och sen duellfickan, men sen har jag hört om stadsskyttar som bullat upp och släpat med sig 15 mag... Quote
Eskelinen Posted June 28, 2003 Report Posted June 28, 2003 (edited) Kan inte vara roligt att springa runt i tät teräng, man lär ju lätt slå i trän Edited June 28, 2003 by Eskelinen Quote
Ingbat/I19 Posted June 29, 2003 Report Posted June 29, 2003 På tal om det, hur många mag får man ut inom svenska försvaret?Stridsväst 2000 har ju plats för 6 mag i de två fickorna, och sen duellfickan, men sen har jag hört om stadsskyttar som bullat upp och släpat med sig 15 mag... När jag gjorde GU fick vi ut fyra mag. Men det hände att man kunde skramla ihop ett och annat till vid vissa tillfällen då man gick patrull osv frn dem som inte var med just då. Quote
Knekt Posted June 29, 2003 Author Report Posted June 29, 2003 I Sverige är det så fint uträknat att man får ut 4 magasin oavsett om man har k-pist (36ptr/mag), AK4 (20ptr/mag) elelr Ak5 (30ptr/mag). Kungen har nämligen bestämt att det inte behövs fler än så, oavsett vapentyp. Det känns tryggt tycker jag. B) Quote
Nemo Posted June 29, 2003 Report Posted June 29, 2003 I Sverige är det så fint uträknat att man får ut 4 magasin oavsett om man har k-pist (36ptr/mag), AK4 (20ptr/mag) elelr Ak5 (30ptr/mag). Kungen har nämligen bestämt att det inte behövs fler än så, oavsett vapentyp. Det känns tryggt tycker jag. B) Hmm... vi har fått ut 8 mag och kommer troligen få ut ytterliggare 8 st. Quote
Vargas Posted June 29, 2003 Report Posted June 29, 2003 (edited) I Sverige är det så fint uträknat att man får ut 4 magasin oavsett om man har k-pist (36ptr/mag), AK4 (20ptr/mag) elelr Ak5 (30ptr/mag). Kungen har nämligen bestämt att det inte behövs fler än så, oavsett vapentyp. Det känns tryggt tycker jag. B) Hmm... vi har fått ut 8 mag och kommer troligen få ut ytterliggare 8 st. Jag tror att det är så att t ex satslistan för en "AK5 MT /S" innehåller vapnet, kringutrustning och fyra magasin. Sen kan man alltid ta ut fler magasin under ett annat M/F-nummer. Edit: Som ori kan jag nämna att vi hade 7 magasin per skalle ute till AK5:an under OHS och man råkade konstant ut för att man började få dåligt med ammunition. Till k-pisten hade vi ute 3 om jag vill minnas rätt. Edited June 29, 2003 by Vargas Quote
Adam Wilhelm Posted June 29, 2003 Report Posted June 29, 2003 Självklart är det så att magasin har ett eget m/F-nummer. Man ska skilja på fredstida utbildning och krigstida tjänstgöring. Quote
Knekt Posted June 29, 2003 Author Report Posted June 29, 2003 (edited) Man ska så fasen heller! "Train as you fight" är en utmärkt devis! Har man sjutton magasin i krig ska man ha sjutton magasin under fredstida övningar. Edited June 29, 2003 by Knekt Quote
Nifelhel Posted June 29, 2003 Report Posted June 29, 2003 (edited) Gjorde min GU på stadsskytte 97-98 men vi fick aldrig mer än 4mag var till ak4. Surt som fan att behöva trycka mag i strid. Nu är jag med i en Hvinsatsplut och får då oxå ut 4mag. Men eftersom man inte kommer långt med 4mag i infstrid, så har man "hittat" 4mag till. Så nu har man helt plötsligt 8st magasin... Edited June 29, 2003 by Nifelhel Quote
Recommended Posts