Jump to content
Sign in to follow this  
Perman

Arrowhead 140 vald för brittiska type 31 GP frigate

Recommended Posts

De fem brittiska general purpose Type 31 fregatterna kommer att byggas enligt Babcock/BMT/Thales projekt Arrowhead 140, som i sin tur är baserat på danska Ivar Huitfeldt-klassen:

 

Royal Navy Type 31 frigate order goes to Babcock

 

Babcock announced as Royal Navy Type 31 frigate competition winner

 

Type 31 frigate

 

Arrowhead 140 General-Purpose Light Frigate

 

Jag tror att det är ett bra val. Fartygstypen kommer förmodligen att kunna exporteras vilket också är avsikten med designen. Svårt att se vad som gör att hon klassas som en "general purpose" fregatt jämfört med type 26 (som är ett "multi-mission warship"). Möjligen då att hon får en mindre VLS, något enklare skrovhydrofon och närlv samt CODAD kombinerat dieselmaskineri (jmf med CODLOG på type 26).

 

Om man får tro skisserna hos navalnews.com så verkar det som om hon kommer att få en Bofors 40 mm Mk4 akterut:

 

Babcock Team 31 selected as preferred bidder for UK Type 31 frigate programme

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant diskussion om och storleksjämförelse mellan nuvarande type 23 och kommande type 31 på WarshipPorn:

 

Size comparison between the Type 23 frigate and the Type 31 frigate [1200 x 855]

 

Mest troliga är att det verkar bli en mindre huvudpjäs än 127 mm för type 31 (troligen 76 eller 57 mm), Sea Ceptor och en 30 eller 40 mm kanon som sekundär bestyckning. Här borde en 30 mm DS30M Mk2 uppgraderad med Martlet robotar ligga bra till om man vill prioritera skyddet mot attack- och bombbåtar, medan en 40 mm Mk4 borde ha bättre verkan mot luftmål och vara en mer allround pjäs ("poor mans CIWS"). Vad gäller riktig CIWS typ Phalanx så är det troligt att det blir "fitted for but not with".

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att påstå att Royal Navy har ett överflöd av fartyg idag låter som ett skämt men om vi talar om OPV fartyg så finns det nog ändå fog för detta. Dels så har man åter satt de tre äldsta Batch I fartygen i tjänst igen (används i fiskeriskyddsverksamheten) och dels så kommer under 2020 de sista av fem förbättrade Batch II fartyg att träda i tjänst. Det enda OPV fartyg av River-klass som inte är i aktiv tjänst är HMS Clyde som återkom från guard ship duties på Falklandsöarna i slutet av förra året. Hon var då ämnad att säljas till Brasilien som har tre egna OPV fartyg av River-klass, men nu har man till all förvåning tackat nej till henne. Därmed så finns i RN totalt 9 st OPV fartyg av River-klass, varav 8 st är i eller kommer att vara i aktiv tjänst inom kort. Tre är alltså av den mindre Batch I typen med lägre fart, enklare bestyckning och saknar hkp däck, och fem är av den större Batch II typen (HMS Clyde är ett slags hybridfartyg mellan Batch I och batch II).

 

Batch II har byggts med ordentligt reservdeplacement och är på många sätt en förbättrad version av de tre brasilianska OPV fartygen, som i dagsläget dock har en något tyngre bestyckning. Organisationen Save the Royal Navy har nu publicerat en intressant artikel med de tre alternativ som finns om RN väljer att uppgradera de fem Batch II, och de omfattar alltifrån en enklare uppgradering kallad OPV Plus till nästan korvett klass. Naturligtvis hoppas man på att RN väljer korvettalternativet, men chansen för detta är nästan obefintlig. Det man realistiskt kan hoppas på är nog OPV Plus alternativet med 1x40 + 2x30 + TEU kontainer med ett par bestyckade drönare. Att uppgradera dessa fem fartyg är det absolut enklaste och billigaste sättet att mildra effekterna av att leveransen av de nya type 26 och type 31 fregatterna försenas de närmast kommande åren. Som jag tidigare rapporterat så kommer antalet jagare och fregatter i RN fr o m 2023 att successivt nedgå från dagens 19 till 16 eller 15.

 

Enhancing the Royal Navy’s batch II OPVs

 

River-class patrol vessel

 

(detta borde egentligen ha postats under tråden Brittiska flottan krymper men hamnade tyvärr här. Sorry)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur skulle en Arrowhead 140 alt 120 fungera i Marinen tror du? Designen verkar tilltalande och mer beprövad än tex ett Visby modell större.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/12/2020 at 12:57 PM, Tengis said:

Hur skulle en Arrowhead 140 alt 120 fungera i Marinen tror du? Designen verkar tilltalande och mer beprövad än tex ett Visby modell större.

 

Det kanske börjar låta lite tjatigt men jag vill ändå poängtera att jag bara kan ge en lekmannabedömning. Eftersom type 31 är ett slags lågbudgetprojekt för en GP fregatt så tvivlar jag på att Arrowhead 140 skulle passa Marinen. Fartygstypen är en blue water fregatt som framför allt är framtagen för att upprätthålla antalet fregatter och samtidigt ge goda exportmöjligheter för brittiska varv. Sonarsystemet t ex är inte lika kapabelt som på kommande type 26 och är dessutom anpassat för djuphaven. Fartygstypen skulle förmodligen behöva omfattande modifieringar för svenska farvatten, även om flera system som t ex artilleriet är samma som vi använder. Behöver vi verkligen en fregatt på 5.700 ton med hangar för en organisk hkp av Merlin storlek? Känns som att hon är lite för stor för oss.

 

Arrowhead 120 vet jag inte så mycket om, men det verkar vara mer av en kapabel OPV design som kan uppgraderas med sjö- och lvrobot om behov finns. Vi behöver absolut lite enklare patrullfartyg som kan etablera militär närvaro (inte minst på västkusten) och som kan uppgraderas vid behov och stödja de kvalificerade ytstridsfartygen, men kanske inte på 4.000 ton med organisk hkp av NH-90 storlek. Förslaget från Pärmtroll att inköpa HMS Clyde visar kanske lite vilken storlek och prestanda som skulle passa oss vad gäller patrullfartyg.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, River class borde vara ett förhållandevis billigt alternativ för patrullering. Att ha ett par som utgår från Göteborg hade ju varit en bra lösning. Känns som att kustkorvett inte är det stora behovet där i händelse av skymningsläge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Land Shark har på twitter publicerat en infographic som visar skillnaden i silhuetten för fregatterna type 31 och type 26.

 

spacer.png

 

Skillnaden mellan fartygstyperna verkar mindre än förväntat. Type 31 verkar t ex få i stort sett lika stort flygdäck som den större type 26, delvis beroende på den lutande aktern (à la US Navy "long hulled" O H Perry klass fregatter). Type 31 får ett deplacement på 5.700 ton och type 26 6.900 ton. Som framförts tidigare så är kostnaden för en type 31 en fjärdedel av kostnaden för en type 26 fregatt.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, Perman said:

Skillnaden mellan fartygstyperna verkar mindre än förväntat. Type 31 verkar t ex få i stort sett lika stort flygdäck som den större type 26, delvis beroende på den lutande aktern (à la US Navy "long hulled" O H Perry klass fregatter). Type 31 får ett deplacement på 5.700 ton och type 26 6.900 ton. Som framförts tidigare så är kostnaden för en type 31 en fjärdedel av kostnaden för en type 26 fregatt.

 

/Per


Hur står sig Type 26 och Type 31 i jämnförelse när det gäller eldkraft? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, vikingman said:


Hur står sig Type 26 och Type 31 i jämnförelse när det gäller eldkraft? 

 

Huvudsakliga skillnaderna är väl att type 26 får en 24 cell Mk 41 VLS för Tomahawk, ASROC och LRASM plus en 48 cells VLS för Sea Ceptor [jämfört med en 12 (plus fitted for another 12?) cell VLS Sea Ceptor på type 31)], 1 st 127 mm Mk 45 kanon (i stället för 1 st 57 mm Mk 110), 2 st Phalanx CIWS plus 2 st 30 mm DS30M Mk2 (i stället för 2 st 40 mm Bofors Mk4) samt 2 organiska hkp av Merlin storlek i stället för 1 på type 31. Sensormässigt så får type 26 betydligt kraftigare skrovsonar plus släpsonar, och bättre ledningssystem. Type 31 får en marginellt bättre spaningsradar men en bogsonar med kortare räckvidd. Mer avancerat CODLOG maskineri i type 26 jämfört med type 31 som får ett enklare CODAD maskineri (men dock med något bättre räckvidd). Type 26 får 8 LRASM robotar medan type 31 saknar sjörobotar (Wildcat hkp ombord kan dock ta 4 Sea Venom robotar). Kanada och Australien har hittills beställt type 26 fregatter.

 

Att utveckla även en billigare och enklare GP fregatt typ var enda sättet om man ville ersätta dagens 13 fregatter med lika många nya fartyg (dvs. 8 st type 26 + 5 st type 31). Chansen finns också att man om några år får råd att beställa ytterligare type 31 utöver de fem som är planerade. Hänger väl mycket på om den blir en exportframgång. Största problemet just nu är väl annars att de äldsta av de nuvarande type 23 fregatterna börjar att utgå från 2023 samtidigt som den första nya fregatten inte levereras förrän 2027. Problemet med färre fregatter kan, som jag påpekat i tidigare inlägg, ev. "mildras" något genom att man uppgraderar och förbättrar bestyckningen på de fem nya patrullfartygen av River-kl batch 2. De skulle då kunna ersätta riktiga fregatter som t ex guard ship och vid skuggning av främmande örlogsfartyg och eskortering av tankers i Gulfen.

 

AZ News har en youtubevideo som visar skillnaderna mellan type 23, type 45. type 26 och type 31:

 

Type 26 Vs Type 31 compare Vs Type 23 and the Type 45 destroyers

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Holländska Damen Shipyards Group har nu utvalts som huvudentreprenör att med Blohm + Voss och Thales som partners bygga fyra fregatter av MKS 180 typ till den tyska marinen. Fartygen får en längd av 155 meter, ett deplacement på 9.000 ton och en räckvidd på 4.000 NM vid 18 kn. Om man ska tro navyrecognition.com inget lv-robotsystem med medellång räckvidd, men enligt tyska wiki så får MKS 180 ESSM. Något större än Baden-Württemberg klassen och med tyngre bestyckning men med bara en NH-90 hkp. MKS 180 får ett "Flex deck" där man kan ta med alla olika uppdragsmoduler utan att behöva uppsöka en hamn. Fyra fartyg byggs i en första serie, men ytterligare två fartyg kan tillkomma senare enligt navaltoday.com.
       
      German Navy selects Damen/Blohm + Voss for construction MKS180 frigates
       
      Damen, German partners to build Germany’s New MKS 180 ships
       
      Damen Wins German Navy’s MKS 180 Multi-Purpose Combat Ship Tender
       
      Fartygen blir större än förväntat, men det har nog att göra med att de ska kunna operera länge utan hamnstöd. Är nog inte tänkta för Östersjön i första hand. Till skillnad mot F125 som mer är byggt för lågintensivt krig utomlands (modern motsv till mellankrigstidens "colonial cruiser") så är MKS 180 byggt för alla tänkbara scenarior. Även om det inte står så tror jag att dessa fartyg kommer att ersätta de fyra fregatterna av Brandenburg klassen byggda 1992-96.
       
      /Per
       
       
       
       
       
       
    • By Psilander
      Fregatte 125
       
      Detta är tyskarnas nya fregatt projekt F125, som kommer ut ungefär samtidigt som YSNY. F125 är specialbyggd för "littorial warfare" notera Monaech dvs sjöversionen av 155mm Panzerhaubitz, rb15 blir troligtvis sjömålsroboten, man kikar även på MLRS.
    • By vikingman
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6850000
       
      Brittiska flottan krymper

      Bara ett av 19 skepp är ute och försvarar den brittiska kusten

      I Storbritannien befinner sig för ovanlighetens skull alla de stora brittiska krigsskeppen i hemmavatten under julhelgen. Det har skapat en debatt om att den brittiska flottan är på väg att tappa sitt inflytande i världen på grund av neddragningar.
      2017 har döpts till Flottans år i Storbritannien, men det skrattar många åt britter åt just nu. 18 av de 19 största brittiska krigsskeppen, så kallade jagare och fregatter, ligger i hamn över julen i Portsmouth eller Devonport i södra England.
      Bara ett skepp Fregatten St Albans är ute och skyddar den brittiska kusten. Det har nog inte hänt i modern tid att inget av de stora krigsskeppen är på uppdrag utomlands, säger militära experter i brittiska medier.
      Skeppen som ligger i hamn gör det för att de behöver underhåll eller för att personalen ska få julledigt. Det har tolkats av vissa kritiker som att den brittiska flottan krympt för mycket och saknar tillräckligt med resurser.
      År 2000 fanns det 35 stora brittiska krigsfartyg och i dag 1. Personalstyrkan inom flottan har minskat med en sjättedel under samma period, uppger brittiska medier.
      Premiärminister Theresa May avfärdade kritiken i parlamentet strax före julledigheten. Hon anser att det är viktigt att inte bara titta på vad de stora krigsfartygen gör för insatser.
      – I Medelhavet räddar den brittiska flottan flyktingar från att drunkna och i Irak och Syrien är brittisk militär engagerad, säger hon.
      Dessutom ska ett nytt hangarfartyg tas i full drift 2020. Fartyget som döpte efter Drottning Elizabeth har kostat mer än 30 miljarder kronor och är det mest påkostade i den brittiska flottans historia.
      I veckan fick fartyget stora rubriker i brittiska medier eftersom det sprungit läck under de första testerna till havs. Men läckan på 200 liter i timmen tonades snabbt ned eftersom den knappt märks på ett fartyg som väger 65 000 ton.
       
      Claes Aronsson, London
    • By JohanGrön
      Peka och klicka-bild (drill-down) på HMS Queen Elizabeth
       
      http://www.aviationweek.com/Portals/awin/html/UKCarriers/1-index.html
×
×
  • Create New...