Jump to content

Recommended Posts

PVRBTGB RBS56

Håller på och återställer en PVRBTGB B RBS56 i originalskick och tänkte kolla här på forumet om det finns folk som kommit i kontakt med dessa bilar, antingen när de var i aktiv tjänst under 90-talet eller senare.

 

Vad är det då för någonting?
Pansarvärnspjästerrängbil 1111 (PVPJTGB) känner de flesta till, den "öppna" varianten av TGB11 med fällbara störtbågar och den långa 9cm PV-pjäsen 1110 monterad på en höj- och sänkbar lavett mitt i bilen. En bit in på 90-talet då denna pjäs börjar fasas ut så väljs ett okänt antal ut för ombyggnad till Pansarvärnsrobotterrängbil Robot 56 (PVRBTGB RBS56).

 

Hägglunds i Örnsköldsvik tillverkar en ny bakre kaross (från pjäshissens fästbalk och bakåt) och ombyggnaden görs sedan på Miloverkstäder, t ex i Skövde. Den nya karossen har nu bakdörrar, ett förvaringsutrymme för två robotar som är åtkomligt från "baksätet" och ett riktigt bagageutrymme med reservhjul på dörren. 1111:orna saknade ju både bakdörrar och reservhjul + att alla förvaringsutrymmen var ett antal små fack med luckor. Den nya karossen är gjord i alu-zink då detta sker i samma veva som de omfattande karossbytena på TGB 11/13.

 

För att stabilisera fordonet vid robotskjutning monteras stödben i 4 st avlånga plåtlådor på stötfångarna fram och bak, en i varje hörn. Det är teleskopiska stödben som med handkraft ansätts mot marken. Pjäshissen byts ut och består nu av tre fästpunkter för robotlavettens fötter, en plattform för skytten att stå på knä på och ett "laddbord" för laddaren. Föraren på förarplatsen, vagnchef höger fram, skytt vänster bak och laddare höger bak. 1111:ans sittplats på batterilådan ersätts av en hylla för robotens IR-sikte.

 

Enklast skiljer man en PVRBTGB från en 1111:a på den "raka"/horisontella karossen baktill, bakdörrarna, reservhjulet och lådorna för stödbenen.

 

Denna ursprungliga PVRBTGB kommer sedemera att modifieras till ett "B-utförande", sannolikt efter synpunkter från brukarna. På B-versionen (PVRBTGB B RBS56) införs fyra hållare för AK5, en lavett och transporthållare för KSP, en fast radioinstallation (DART/RA180-480), GPS, rullbälten, 6 kg brandsläckare i skåp baktill och fotsteg för laddaren på pjäshissen. Radioinstallationen innebär att reservsätet bakom vagnchefen offras. Inte alla byggs om till B, det finns ett flertal i civil ägo som är av det ursprungliga utförandet.

 

I takt med att RBS56 utfasas i början på 2000-talet börjar bilarna avvecklas/förrådsställas.

 

Så, finns det någon här som har information/anekdoter eller annat spännande om dessa "tank-killers"? :baskerPa:

 

/pvrbtgb

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hette 1119 tydligen efter lite googlande.

hittade en till försäljning på kviberg där de fotat pärmen med vad som är gjort och när. 

Den bilen har varit i Nässjö, Kungsängen, Enköping sen hittade jag att Södra skånska Brigaden hade den. 

Jag vet att den användes 99-00 på Gardet.

Link to post
Share on other sites

Det där med 1119 är intressant, jag har också sett de där fordonspärmarna med det numret. Det verkar dock vara enda förekomsten av detta nr, 1119 används inte i några "officiella" listor eller knytningarna mot bilarnas M-nummer som jag har sprungit på.

 

Förekommer en PVRBTGB B "i tjänst" i ett Twitterkonto;

https://twitter.com/willenhenrik

 

Samma bil verkar även ha tilldelats ett eget Facebook-konto;

https://www.facebook.com/sau.ron.5070

 

Bilderna verkar tagna kring sommaren 2016. Får intrycket att bilen kanske inte användes som robotbärare utan mer som generellt spaningsfordon? RBS 56 är väl historia sedan länge?

 

/pvrbtgb

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Jag är grundutbildad på RBS 56 och ombyggda TGB 1111 för robotsystemet på P18 1992-93.

 

I början fanns bara 4 bilar och det var de 4 vi hade på Gotland.

De var av två olika utföranden och det som skilde var stödbenen och robothållare.

Den tidiga modellen hade originalets lösa stödben och robothållare för två robotar.

Den sena modellen hade lådor monterade på stötfångarna där stödbenen låg, som var fast monterade med en ledad lagring och behövde bara vikas ner, dras ut till rätt längd och spännas mot underlaget. Robothållaren rymde tre robotar.

Dessa bilar hade TGB 1111-bilens originalfäste för ksp fram på höger sida och ksp'n monterades i lv-fästet som annars hörde till mark-luftvärnsstativet till ksp 58.

 

Jag tror att man grundutbildade på dem första gången 1991-92 eller möjligen året innan. Dock tror jag min pluton var den första att krigsplaceras med fordonet.

 

De 4 första bilarna var baserade på TGB 1111, alltså den öppna varianten av TGB 11, som från början var avsedd för Pv-pjäsen.

Jag är osäker på om man byggde fler bilar baserade på TGB 1111. Men efterföljande robotterrängbilar verkar i huvudsak ha byggts på TGB 11, som man lyft av det skruvade taket från och sedan monterat bågen från skrotade TGB 1111-bilar. På så vis fick man en öppen bil med 4 dörrar, istället för bara framdörrar och en liten avfasning i kanten för bakre passagerare som på TGB 1111.

Lastutrymmet byggdes över med en rak överbyggnad, istället för den sluttande som TGB 1111 hade.

Jag har inte sett någon yttre robothållare på denna senare modell av robotterängbil, så jag antar att robotarna istället lagrades i det slutna lastutrymmet.

 

Jag har ingen aning om hur man hade tänkt det i krigsorganisationen med dessa bilar, då de inte rymmer en full grupp med all utrustning på grupp-, tropp- och plutonsnivå.

Under vår GU hade vi övrig grupp-, tropp- och plutonsutrustning + soldaternas trosspackning på två TGB 13, men de blev utan kulsprutor då bara fyra ksp fanns i vår utrustningslista.

 

Det var fantastiskt kul att öva med dessa bilar och tempot kunde emellanåt bli ganska högt.

 

Under den årliga pansarövningen i Skåne provade vi att låta lavetten sitta kvar på robothissen under förflyttning. Det tålde den inte, utan fick sprickor.

Link to post
Share on other sites

Weekendwarrior; mycket intressant att ta del av dina erfarenheter!

 

Fråga; den "robothållare" du nämner, var det någon utvändig anordning på en vanlig 1111 "sluttande kaross"? Om så var fallet så verkar ni ha varit en tidig testverksamhet där man hade börjat experimentera med att ersätta 9-cm PV-pjäsen med PV-robot på 1111-bilar med "originalkarossen". Erfarenheterna från detta ledde sedan till ombyggnaden med den nya bakre karossen och slutligen till utförande "B" med de tillägg som jag nämner i mitt första inlägg.

 

Några kommentarer;

1111:orna hade inga lösa stödben, så detta är också ett tecken på en tidig försöksvariant då man insett att någon form av stödben krävdes. Utvecklades sedan till "lådorna" som kom att införas på den nya karossen.

 

1111 bilarna hade mig veterligen aldrig något KSP-fäste, men den överlavett som senare användes på PVRBTGB version B var mycket riktigt den från mark-luftvärnsstativet för KSP 58. Men om ni var en testverksamhet kan det säkert ha suttit KSP-fästen på bilarna. Konstigt att detta sedan togs bort på det första utförandet med den "kantiga" karossen för att sedan dyka upp igen på B-utförandet? 

 

PVRBTGB med "kantig" kaross, första utförandet;

image.png.ba24a80c815d2b661024baa8567839dd.png

 

PVRBTGB utförande "B"

image.png.94cf30fc414c19804390b6e05c4a24d6.png

 

Vill hävda att alla PVRBTGB är byggda på 1111 och inte på modifierade TGB 11-bilar. Den bakre "raka" karossen är specialbyggd för ändamålet på Hägglunds i Örnsköldsvik (som för övrigt gjorde påbyggnaden på 1111:orna redan sent 70-tal). Vissa delar är gemensamma med TGB 11:ans kaross, t ex bakre sidodörrarna (underdelar från TGB 11-dörrar) och bakdörren (underdelen).

 

Din kommentar om robothissen är mycket intressant, om ni var en tidig testverksamhet så var det säkert så att pjäshissarna "bara" var ombyggda hissar för PV-pjäsen. Den pjäshiss som sedan kom att monteras i bilarna med den "kantiga" karossen är en betydligt kraftigare modell (har jämfört dem på nära håll).

 

/pvrbtgb

Link to post
Share on other sites

Det gjordes även tester med Rb 55 (TOW) på 1111 bilar vilket denna bild bevisar. Notera det mycket kraftiga stödbensarrangemanget baktill (hydrauliskt?). Ser ut att vara en "äldre" bild, kanske tidigt 80-tal? Pjäshissen är den "klena" varianten avsedd för PV-pjäsen.

 

image.thumb.png.a78cbeb24d606c98be7394d845ecab11.png

 

/pvrbtgb

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 8 months later...

Beklagar återupplivandet men finns här någon som har en kopia av instruktionsboken som länkades tidigare av Herr henke de är villiga att skicka till mig? DiVA drabbades nyligen av en stor dataförlust därav kan den ej längre lokaliseras där.

Mvh,

Garmr

Link to post
Share on other sites
  • 7 months later...
On 5/29/2019 at 11:25 AM, pvrbtgb said:

PVRBTGB RBS56

Håller på och återställer en PVRBTGB B RBS56 i originalskick och tänkte kolla här på forumet om det finns folk som kommit i kontakt med dessa bilar, antingen när de var i aktiv tjänst under 90-talet eller senare.

 

Vad är det då för någonting?
Pansarvärnspjästerrängbil 1111 (PVPJTGB) känner de flesta till, den "öppna" varianten av TGB11 med fällbara störtbågar och den långa 9cm PV-pjäsen 1110 monterad på en höj- och sänkbar lavett mitt i bilen. En bit in på 90-talet då denna pjäs börjar fasas ut så väljs ett okänt antal ut för ombyggnad till Pansarvärnsrobotterrängbil Robot 56 (PVRBTGB RBS56).

 

Hägglunds i Örnsköldsvik tillverkar en ny bakre kaross (från pjäshissens fästbalk och bakåt) och ombyggnaden görs sedan på Miloverkstäder, t ex i Skövde. Den nya karossen har nu bakdörrar, ett förvaringsutrymme för två robotar som är åtkomligt från "baksätet" och ett riktigt bagageutrymme med reservhjul på dörren. 1111:orna saknade ju både bakdörrar och reservhjul + att alla förvaringsutrymmen var ett antal små fack med luckor. Den nya karossen är gjord i alu-zink då detta sker i samma veva som de omfattande karossbytena på TGB 11/13.

 

För att stabilisera fordonet vid robotskjutning monteras stödben i 4 st avlånga plåtlådor på stötfångarna fram och bak, en i varje hörn. Det är teleskopiska stödben som med handkraft ansätts mot marken. Pjäshissen byts ut och består nu av tre fästpunkter för robotlavettens fötter, en plattform för skytten att stå på knä på och ett "laddbord" för laddaren. Föraren på förarplatsen, vagnchef höger fram, skytt vänster bak och laddare höger bak. 1111:ans sittplats på batterilådan ersätts av en hylla för robotens IR-sikte.

 

Enklast skiljer man en PVRBTGB från en 1111:a på den "raka"/horisontella karossen baktill, bakdörrarna, reservhjulet och lådorna för stödbenen.

 

Denna ursprungliga PVRBTGB kommer sedemera att modifieras till ett "B-utförande", sannolikt efter synpunkter från brukarna. På B-versionen (PVRBTGB B RBS56) införs fyra hållare för AK5, en lavett och transporthållare för KSP, en fast radioinstallation (DART/RA180-480), GPS, rullbälten, 6 kg brandsläckare i skåp baktill och fotsteg för laddaren på pjäshissen. Radioinstallationen innebär att reservsätet bakom vagnchefen offras. Inte alla byggs om till B, det finns ett flertal i civil ägo som är av det ursprungliga utförandet.

 

I takt med att RBS56 utfasas i början på 2000-talet börjar bilarna avvecklas/förrådsställas.

 

Så, finns det någon här som har information/anekdoter eller annat spännande om dessa "tank-killers"? :baskerPa:

 

/pvrbtgb


De man senare byggde var i ett annat utförande, precis som du skriver, med bakre sidodörrar och rakt bakparti. De bilar vi hade hade sluttande bakparti och inga bakre sidodörrar. 

Du verkar ha uppgifter på hur dessa byggdes. För mig verkar det dock ologiskt och jag har därför antagit att de följande pvrb-terrängbilarna byggdes på 11-bilar. Taket är ju skruvat på dessa, så att göra en öppen bil av en tgb 11 är en småsak. I den minskade försvarsorganisationen borde det ha funnits mängder av tgb 11 över och i gott skick. Burbågen, framrutor och kapellet kan ha tagits från skrotade tgb 1111. 
Men du säger att man gjorde denna ganska omfattande ombyggnad på tgb 1111 alltså? 

Edited by weekendwarrior
Link to post
Share on other sites
On 6/14/2019 at 8:15 AM, pvrbtgb said:

Weekendwarrior; mycket intressant att ta del av dina erfarenheter!

 

Fråga; den "robothållare" du nämner, var det någon utvändig anordning på en vanlig 1111 "sluttande kaross"? Om så var fallet så verkar ni ha varit en tidig testverksamhet där man hade börjat experimentera med att ersätta 9-cm PV-pjäsen med PV-robot på 1111-bilar med "originalkarossen". Erfarenheterna från detta ledde sedan till ombyggnaden med den nya bakre karossen och slutligen till utförande "B" med de tillägg som jag nämner i mitt första inlägg.

 

Några kommentarer;

1111:orna hade inga lösa stödben, så detta är också ett tecken på en tidig försöksvariant då man insett att någon form av stödben krävdes. Utvecklades sedan till "lådorna" som kom att införas på den nya karossen.

 

1111 bilarna hade mig veterligen aldrig något KSP-fäste, men den överlavett som senare användes på PVRBTGB version B var mycket riktigt den från mark-luftvärnsstativet för KSP 58. Men om ni var en testverksamhet kan det säkert ha suttit KSP-fästen på bilarna. Konstigt att detta sedan togs bort på det första utförandet med den "kantiga" karossen för att sedan dyka upp igen på B-utförandet? 

 

PVRBTGB med "kantig" kaross, första utförandet;

image.png.ba24a80c815d2b661024baa8567839dd.png

 

PVRBTGB utförande "B"

image.png.94cf30fc414c19804390b6e05c4a24d6.png

 

Vill hävda att alla PVRBTGB är byggda på 1111 och inte på modifierade TGB 11-bilar. Den bakre "raka" karossen är specialbyggd för ändamålet på Hägglunds i Örnsköldsvik (som för övrigt gjorde påbyggnaden på 1111:orna redan sent 70-tal). Vissa delar är gemensamma med TGB 11:ans kaross, t ex bakre sidodörrarna (underdelar från TGB 11-dörrar) och bakdörren (underdelen).

 

Din kommentar om robothissen är mycket intressant, om ni var en tidig testverksamhet så var det säkert så att pjäshissarna "bara" var ombyggda hissar för PV-pjäsen. Den pjäshiss som sedan kom att monteras i bilarna med den "kantiga" karossen är en betydligt kraftigare modell (har jämfört dem på nära håll).

 

/pvrbtgb

Robotfästet var en hållare på bakpartiet (den raka delen, precis innan det börjar slutta nedåt). Det var typ plattjärn som formats till ett U och kläddes med gummi på insidan och där roboten låg i, fastspänd med gummiremmar.
Det första robotfästet rymde två robotar, medan en vidareutvecklad version på en eller två av bilarna hade plats för tre robotar, två i botten och en ovanpå.

 

Av vad jag läst, så fanns inte ksp-fästet ursprungligen på tgb 1111, men var något som infördes senare, dock fortfarande med bilen i tjänst som bärare av pv-pjäs.

Jag minns inga detaljer om robothissen, hur den såg ut eller vad som sas om den. Dock lär den ha skiljt sig från hissen till pv-pjäsen.
Man hade gjort försök med bilen och modifikationer under några år, så det började likna en färdig produkt när vi gjorde GU 1992-93. Dock fortfarande med sluttande bakparti och inga bakre sidodörrar.
Lådorna för stödbenen fanns på två bilar vill jag minnas, medan de andra två  hade lösningen med lösa stödben.

Link to post
Share on other sites

Jag vet inte hur det såg ut med sittplatser bak i den ursprungliga tgb 1111...kan det ha varit fyra platser bak?

På våra bilar var en av de bakvända sittplatserna borttagen, för där placerades lådan för robotsiktet.

På senare modeller lär även den på andra sidan ha tagits bort, för en radioinstallation. Det var nog lika bra, för han som satt där fick en del av robothissen farligt nära ansiktet.

Link to post
Share on other sites

På Gotlands regementes kamratförenings Facebook-sida fick jag reda på att den officerare på P18 som utvecklade konceptet och åtminstone de tidiga pvrb-bilarna inte längre finns med oss, så jag känner inte längre till någon källa att hämta information ur.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
On 10/17/2020 at 10:38 AM, weekendwarrior said:


Du verkar ha uppgifter på hur dessa byggdes. För mig verkar det dock ologiskt och jag har därför antagit att de följande pvrb-terrängbilarna byggdes på 11-bilar. Taket är ju skruvat på dessa, så att göra en öppen bil av en tgb 11 är en småsak. I den minskade försvarsorganisationen borde det ha funnits mängder av tgb 11 över och i gott skick. Burbågen, framrutor och kapellet kan ha tagits från skrotade tgb 1111. 
Men du säger att man gjorde denna ganska omfattande ombyggnad på tgb 1111 alltså? 

 

Precis, har studerat minst 5 st fordonsböcker tillhörande PVRBTGB och samtliga är ombyggda 1111:or. Vill nog hävda att det var en mindre ombyggnad att byta bakre karossen på en 1111:a än att bygga om en 11:a till en PVRBTGB. Fronten på en 1111:a är helt annorlunda och vissa delar är den del av ramen (bågens infästningar och stödet för rutorna). Byte av front medför ju också mängder med el-jobb (instrumenteringen & el-centralen med relän/säkringar).

 

Vill nog också påstå att det var lättare att hitta fräscha 1111:or än 11:or då dessa användes mindre (mer specialiserat) och ofta tillbringade långa perioder i mobförråd. Släktskapet med 11:an är dock tydligt då den "nya" bakre karossen är en undre del av en 11:a alu-zink kaross där den lastutrymmet fått en nygjort "lock" med förvaringen för robotarna. Bakdörrarna och bakluckan är identiska med underdelarna på 11:ans motsvarigheter.

 

On 10/17/2020 at 11:15 AM, weekendwarrior said:

Jag vet inte hur det såg ut med sittplatser bak i den ursprungliga tgb 1111...kan det ha varit fyra platser bak?

På våra bilar var en av de bakvända sittplatserna borttagen, för där placerades lådan för robotsiktet.

På senare modeller lär även den på andra sidan ha tagits bort, för en radioinstallation. Det var nog lika bra, för han som satt där fick en del av robothissen farligt nära ansiktet.

 

1111 hade fyra platser bak, två vända framåt och två bakåt. Precis som du minns så hade första versionen av PVRBTGB tre sittplatser baktill där bakåtvända platsen över bakre värmeaggregatet (höger) var en extraplats. Bakvända platsen bakom föraren hade offrats och en löstagbar hylla över batteriet utgjorde plats för robotsiktet. På PVRBTGB version B offrades även den andra bakvända platsen då radioinstallationen hamnade där. En negativ sidoeffekt av detta är att det är omöjligt att kontrollera/fylla på olja i hydraulaggregatet utan att demontera radion och radiolådan...

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
On 11/5/2020 at 9:51 PM, HenrikBQ said:

Gjorde lumpen på en Bat PV pluton på IB16 1998 då hade vi denna versionen. Det roliga var att robot gruppen bestod av 5 man men det finns bara 4 sittplatser.

krigsplacerades med dessa fordon på 322:a stadsskyttebataljonen i Göteborg 

 

mvh Henrik

Intressant! :)

Jag kan inte minnas att våra grupper var reducerade (i krigsorganisationen). Standard tror jag var 7-mannagrupper då. Av plutonens fyran grupper fick vi bilda 6 grupper, 4 grupper i tgb 1111 och två grupper i tgb 13, som också fick transportera den grupp-, tropp-, och plutonsutrustning som inte fick plats i 1111-bilarna. Dock utbildade vi ett överskott, så egentligen behövdes nog bara 1 extra grupp. Ofta hade vi även granatgevären på dessa "extragrupper".
Jag kan gissa på att robotversion B av tgb 1111 hade en något större lastkapacitet än den tidiga versionen.

På pvrbtgb's fråga om kapellet användes, så kan jag för vår del svara:
Nej, generellt sett inte. Vi körde med kapell till och från pansarövningen i Skåne under våren, men det var enda gången.
Även vindrutorna användes sällan. Jag kan bara minnas två tillfällen och det var under transportsträcka till ovan nämnda pansarövning samt till Roma-badet för diverse simövningar.
Annars körde vi alltid utan kapell och rutor.

Edited by weekendwarrior
Besvara ytterligare frågor
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Sigbjörn Hellström
      Så jag latar efter information om en väldigt specifik helikopter individ. En MBB BO 105 med tillverkningsnummer S-422 som testades i Sverige vid två tillfällen under projekteringen av helikopter 8 som senare kom att leda till helikopter 9. Den testades först mellan 1980 och 1981 och sedan mellan 1985 och 1986 enligt nuvarande uppgifter.
       
      Den gick med namnet D-HDMU i Tyskland men med namnet 09076, kort 76, i Sverige.
       
      Det som gör denna individ unik är att den var beväpnad med amerikanska quad-tow-robotsystem model M65.

       
      Mellan de svenska testerna agerade 09076 som vapendemonstrator för MBB med samma beväpning men kom att efter 1990 modifieras till en vapenfri kamerahelikopter för polisbruk bland annat, då under namnet G-BTKL.

      Den informationen jag letar efter specifikt är om monteringen av M65 robotsystemen gjordes för svenska tester eller som demonstrationsbeväpning för MBB. Dock är all möjlig information om individen av intresse. Informationen är för ett spelprojekt.  Det som får mig att tro att testerna kan ha gjorts för Svenska tester är att FC's (Försökscentralen) logga satt kvar på stjärten efter att helikoptern gått tillbaka till MBB som demonstrator. Typ som om dem skulle ha nått att göra med vapensystemet  Är ju bara lite skumt att den ska sitta kvar om dem hade tid att ta bort all annan Svensk märkning. Se bilderna så fattar ni XD

      Här är alla dem bilder jag har på individen, de flesta i tyska färger som demonstrator.
       
      Här i vit färg. Plats och tid okänd, troligen Tyskland pga flaggan på stjärten.
       
      Här i Svenskt kamouflage (ser ut som M90 eller kan det va FOA?). Troligen från 1980/81 pga fotokvalité och placering av tre kronor. Plats okänd. Notera mössmärke m/84 i lägre högra hörnet.
       
      Här som MBB demonstrator (mittenbild kan va i Sverige då man inte ser någon märkning). Okänd tid. Notera den vita kupolen på rotorn som var närvarande vid ett av de Svenska testen, se ovan. Denna kupol var inte närvarande 1982, se nedan.
       
      Här 4 bilder från Farnborough International 1982 som MBB demonstrator. Notera det svenska splinter kamouflaget (M90/FOA?) och notera specifikt Försökscentralens logotyp (FC) på stjärten.
       
      Här i skumt ökenkamouflage (har sett likadant kamo i en Bo 105 reklam, dock utan kameraplattform) med modern Svensk märkning. Troligen 1985/86. Plats enligt källa ska va Boden. Notera avsaknaden av både kamera och robotsystem samt lavetter. För den som säger att detta är en annan individ pekar jag på kameraplattformen som skiljer sig grovt från helikopter 9A, samt andra Bo 105 modeller med vapenkamera som PAH-1.

      Hoppas nån här vet mer eller till och med var närvarande vid testerna. 
       
    • By granQ
      Notera framförallt främre delen, "stötskyddet".
       
      http://trijicon.com/whats_new/NLAW.jpg
      och
      http://www.army-technology.com/projects/mb...w/mbt_law1.html
       
      Vi gjorde den där sista till SFP 4 men håller på hjälpa lite britter, så man börjar ju undra lite.
×
×
  • Create New...