Chassi Posted March 2, 2018 Report Posted March 2, 2018 Halloj. Jag behöver hjälp med att identifiera förkortningar på tilldelade medaljer eller liknande, jag forskar lite om en person och har kollat upp denna i en rulla från 30 talet. Där står ett antal förkortningar och jag tror mig lyckas tyda några av dem, medans andra är för mig okända. Jag har även kollat på medalj.se men utan större resultat då man även kan tänka sig att sättet att skriva förkortningarna kan skilja sig åt mellan åren, tänkte kolla här först innan jag tar detta vidare. RSO= Riddare av svärdsorden SvRKSM= svenska röda korsets silvermedalj? LandstSM= Landstormens silvermedalj Stockh.lfbSM= Stockholms landstormsförbunds silvermedalj RFinl VRO= riddare av finlands vita ros orden URKHk= ? ÖRKOffHt= ? KHS= ? SS= ? Quote
jonar242 Posted June 26, 2018 Report Posted June 26, 2018 Om det stod i en rulla, så finns det en förkortningsförklaring precis i början eller precis i slutet. Har precis flyttat så mina rullor är i flyttlåda X just nu så jag kan inte kolla. Två sannolika gissningar: URKHk - Ungerska Röda korsets Hederskors ÖRKOffHt - Officer av Österrikiska Röda korsets Hederstecken KHS och SS tror jag inte är medaljer. Quote
Recommended Posts