Jump to content

Recommended Posts

HKV 2015-06-26 FM2014-3719:3 Försvarsmaktens tjänstgöringsmedalj för rikets försvar

FMGSSBM, bronsmedalj kan tilldelas den som har sammanlagt 48 månaders anställning som GSS.

Försvarsmaktens tjänstgöringsmedalj för rikets försvar är en utmärkelse som endast tilldelas militär personal med pågående anställning i personalgrupp 3, d.v.s. anställda gruppbefäl, soldater och sjömän. Varje enskild tilldelning ska beslutas av förbandschef.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nu ryktas det på Livbat att medaljen inte kommer att delas ut till GSS/T med 48 månaders anställningstid, utan endast till GSS/K med 48 månaders anställningstid eller GSS/T med 48 månaders tjänstgöringstid. Är det något som låter bekant?

Link to comment
Share on other sites

Har det inte alltid varit så at du måste tjänstgjort i 48månader inte bara varit anställd?

Alltså du måste jobbat som soldat i 48månader inte bara komma in ibland och jobbat.

Utlandstjänst kunde väl också räknas in om jag minns rätt.

Edited by Dirty_Diver
Link to comment
Share on other sites

Jag är Gss/T och har varit anställd sen 2012 som tidvis, total tjänstgöringstid grovt beräknad till cirka 4-6månader totalt. Fick mail att jag ska erhålla Gss medaljen via posten efter sommaren, alla förband tänker pch gör olika tydligen...

Link to comment
Share on other sites

Jag är Gss/T och har varit anställd sen 2012 som tidvis, total tjänstgöringstid grovt beräknad till cirka 4-6månader totalt. Fick mail att jag ska erhålla Gss medaljen via posten efter sommaren, alla förband tänker pch gör olika tydligen...

De räcker inte att göra grader för GSS/K/T till ett skämt. Såklart ska vissa förband förstöra det där med GSS-medaljen också.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag är Gss/T och har varit anställd sen 2012 som tidvis, total tjänstgöringstid grovt beräknad till cirka 4-6månader totalt. Fick mail att jag ska erhålla Gss medaljen via posten efter sommaren, alla förband tänker pch gör olika tydligen...

De räcker inte att göra grader för GSS/K/T till ett skämt. Såklart ska vissa förband förstöra det där med GSS-medaljen också.

 

Hur menar du nu?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

 

Jag är Gss/T och har varit anställd sen 2012 som tidvis, total tjänstgöringstid grovt beräknad till cirka 4-6månader totalt. Fick mail att jag ska erhålla Gss medaljen via posten efter sommaren, alla förband tänker pch gör olika tydligen...

De räcker inte att göra grader för GSS/K/T till ett skämt. Såklart ska vissa förband förstöra det där med GSS-medaljen också.

 

Hur menar du nu?

 

Grpc Som är meniga första klass med stf som är sergeanter. olika regler för att få sin försa pommes olika på olika plutoner till och med. Vissa förband hävdar att det ska ta 3-4 år att bli OR5 även om du sitter på en sådan befattning osv trots att du redan går i din GrpC befattning i olika övningar ex arméövning 15

Edited by Jesper96
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Jag är Gss/T och har varit anställd sen 2012 som tidvis, total tjänstgöringstid grovt beräknad till cirka 4-6månader totalt. Fick mail att jag ska erhålla Gss medaljen via posten efter sommaren, alla förband tänker pch gör olika tydligen...

De räcker inte att göra grader för GSS/K/T till ett skämt. Såklart ska vissa förband förstöra det där med GSS-medaljen också.

 

Hur menar du nu?

 

Grpc Som är meniga första klass med stf som är sergeanter. olika regler för att få sin försa pommes olika på olika plutoner till och med. Vissa förband hävdar att det ska ta 3-4 år att bli OR5 även om du sitter på en sådan befattning osv trots att du redan går i din GrpC befattning i olika övningar ex arméövning 15

 

Ja, det är ju ett känt problem, även om det stora kruxet där lär vara lönesättningen. Jag funderade närmast, med anledning av trådens ämne, över vad som menades med "att göra ett skämt av GSS-medaljen".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

 

 

 

Jag är Gss/T och har varit anställd sen 2012 som tidvis, total tjänstgöringstid grovt beräknad till cirka 4-6månader totalt. Fick mail att jag ska erhålla Gss medaljen via posten efter sommaren, alla förband tänker pch gör olika tydligen...

De räcker inte att göra grader för GSS/K/T till ett skämt. Såklart ska vissa förband förstöra det där med GSS-medaljen också.

 

Hur menar du nu?

 

Grpc Som är meniga första klass med stf som är sergeanter. olika regler för att få sin försa pommes olika på olika plutoner till och med. Vissa förband hävdar att det ska ta 3-4 år att bli OR5 även om du sitter på en sådan befattning osv trots att du redan går i din GrpC befattning i olika övningar ex arméövning 15

 

Ja, det är ju ett känt problem, även om det stora kruxet där lär vara lönesättningen. Jag funderade närmast, med anledning av trådens ämne, över vad som menades med "att göra ett skämt av GSS-medaljen".

 

Att visa förband ger den till T are som bara varit reserver och kanske varit inne totalt 3 månader på 4 år. Andra förband delar inte ut den till soldater som varit K are i 4 år. Så skulle jag tolka det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får man tillgodoräkna anställning före 2010, exempelvis utlandstjänst, utbildningstid i beredskapsförband?

Är ganska säker på att du inte kan det, men då har du ju fåt en VPL medalj istället. Den här GSS känns lite som en tröst medalj för de som jobbat många år på befattningar som aldrig åker utomlands och därför inte har någon medalj alls.

Typ ubåtar,LV och vad det nu kan vara för befattningar som har extremt svårt att åka på mission

 

tycker jag vi borde börja jobba mer med skytte och fys utmärkelser så som i USA om man nu vill att GSS ska få hänga på sig saker. Skulle ju vara mer imponerad av en som har genomfört någon skyttegrej med 100% än en GSSare som har varit T i 4 år.

Edited by Jesper96
Link to comment
Share on other sites

tycker jag vi borde börja jobba mer med skytte och fys utmärkelser så som i USA om man nu vill att GSS ska få hänga på sig saker. Skulle ju vara mer imponerad av en som har genomfört någon skyttegrej med 100% än en GSSare som har varit T i 4 år.

 

 

:rolleyes: Vi i Finland har i decennier haft medaljer i skytte, löpning, orientering, skidlöpning o simning under värnplikten. Dessa är i brons, silver o guld. På kvällspermis (i uniform) var någon som tog på sig medalj i brons eller silver ett åtlöje. De i guld var en bra konversationspjäs med brudar :dribble:

 

Dessutom kallades de inte medaljer utan förtjänsttecken.

 

 

 

Att visa förband ger den till T are som bara varit reserver och kanske varit inne totalt 3 månader på 4 år. Andra förband delar inte ut den till soldater som varit K are i 4 år. Så skulle jag tolka det.

 

 

 

Om kravet om 48 mån tjänstgöring gällde GSS/T, vore de ju ganska gamla före första kommer :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

tycker jag vi borde börja jobba mer med skytte och fys utmärkelser så som i USA om man nu vill att GSS ska få hänga på sig saker. Skulle ju vara mer imponerad av en som har genomfört någon skyttegrej med 100% än en GSSare som har varit T i 4 år.

 

 

:rolleyes: Vi i Finland har i decennier haft medaljer i skytte, löpning, orientering, skidlöpning o simning under värnplikten. Dessa är i brons, silver o guld. På kvällspermis (i uniform) var någon som tog på sig medalj i brons eller silver ett åtlöje. De i guld var en bra konversationspjäs med brudar :dribble:

 

Dessutom kallades de inte medaljer utan förtjänsttecken.

 

 

 

 

Dessa finns även i Sverige och var ganska vanligt förekommande under värnpliktsåren. Under den tiden var riktiga medaljer i princip något som bara utlandsveteraner hade.

Märkena och (några få) medaljer skulle stimulera soldaten att prestera bättre i tex skytte, idrott, telegrafi, mm.

Link to comment
Share on other sites

 

 

tycker jag vi borde börja jobba mer med skytte och fys utmärkelser så som i USA om man nu vill att GSS ska få hänga på sig saker. Skulle ju vara mer imponerad av en som har genomfört någon skyttegrej med 100% än en GSSare som har varit T i 4 år.

 

 

:rolleyes: Vi i Finland har i decennier haft medaljer i skytte, löpning, orientering, skidlöpning o simning under värnplikten. Dessa är i brons, silver o guld. På kvällspermis (i uniform) var någon som tog på sig medalj i brons eller silver ett åtlöje. De i guld var en bra konversationspjäs med brudar :dribble:

 

Dessutom kallades de inte medaljer utan förtjänsttecken.

 

 

 

 

Dessa finns även i Sverige och var ganska vanligt förekommande under värnpliktsåren. Under den tiden var riktiga medaljer i princip något som bara utlandsveteraner hade.

Märkena och (några få) medaljer skulle stimulera soldaten att prestera bättre i tex skytte, idrott, telegrafi, mm.

 

Absolut vet att några av dom finns, frågan är väl hur dom skulle göras mer "lättburna" på M90, kanske ha släpspännen på 90L?

Sedan hänger det ju även på att dom delas ut, men eftersom alla bågar och liknande verkar vara förbjudna utom den riktiga "JÄGARE" från AJB så är det nog för mycket att hoppas på.

Link to comment
Share on other sites

 

Absolut vet att några av dom finns, frågan är väl hur dom skulle göras mer "lättburna" på M90, kanske ha släpspännen på 90L?

Sedan hänger det ju även på att dom delas ut, men eftersom alla bågar och liknande verkar vara förbjudna utom den riktiga "JÄGARE" från AJB så är det nog för mycket att hoppas på.

 

Man bär inte utmärkelsetecken eller motsvarande på fältuniform.

 

Utbildningstecken och utbildningslinjetecken (bågar) är godkända att bära. De sistnämnda äger regementschef/flottiljchef/centrumchef rätt att besluta om. Men det är ju inte medaljer utan tecken på vilken utbildning man genomgår (utblinjetecken) eller har genomgått (Specialutbildnings- och vidareutbildningstecken).

Link to comment
Share on other sites

Stadgarna nyligen ändrade enligt HKV (FM2016-14202:1) ändrats.

 

Medaljen skall tydligen heta "Försvarsmaktens grundutbildningsmedalj" (FMGUSM) och gäller både för genomförd vpl och nya GU.

 

Dokumentet kommer att laddas upp på www.medalj.nu inom kort.

Link to comment
Share on other sites

Det där är bara jäkligt märkligt. Nog för att det går att döpa om medaljer. Men det finns väl ändå en vits i att skilja värnplikt (med plikt) och frivillig grundutbildning? Känns som om det ursprungliga syftet lite gick förlorat.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Absolut vet att några av dom finns, frågan är väl hur dom skulle göras mer "lättburna" på M90, kanske ha släpspännen på 90L?

Sedan hänger det ju även på att dom delas ut, men eftersom alla bågar och liknande verkar vara förbjudna utom den riktiga "JÄGARE" från AJB så är det nog för mycket att hoppas på.

 

Man bär inte utmärkelsetecken eller motsvarande på fältuniform.

 

Utbildningstecken och utbildningslinjetecken (bågar) är godkända att bära. De sistnämnda äger regementschef/flottiljchef/centrumchef rätt att besluta om. Men det är ju inte medaljer utan tecken på vilken utbildning man genomgår (utblinjetecken) eller har genomgått (Specialutbildnings- och vidareutbildningstecken).

 

 

Fast 90L får inte användas som stridsuniform på vissa regementen precis som ex "pansarskyttebåge" inte får bäras på vissa regementen då den inte "finns". Tänker inte nämna vilket regemente men det är väl lätt att gissa, dom läser Unibest som IS läser Koranen ;)

Och om man tillhör den förlorade generationen mellan vpl och GU så får man vara utan.

Ja så är det väl.

Edited by Jesper96
Link to comment
Share on other sites

@Jesper96 Att 90L inte används i strid/övning i strid har nog närmare att göra med att den är olämplig för det i svenskt klimat (sämre skydd, sämre tålighet etc). Det är fortfarande en stridsuniform, en del av fältuniform 90-systemet (vad det nu egentligen heter). Alltså bärs inte utmärkelsetecken på den.

 

Pansarskyttebågen kan ju bäras som utbildningslinjetecken, gissar jag? Och i vilket fall torde det vara en viss skillnad mellan att bära ej godkända "utbildningstecken" (bågar), som ändå en gång varit godkända, och att hänga på utmärkelsetecken på stridsuniform, vilket aldrig hänt.

(jag är iofs plötsligt osäker på om det kanske kan vara så att utmärkelsetecken anlades på systemen som var i bruk som stridsuniformer till förra sekelskiftet, typ M/Ä).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...