Greenment Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Usch äntligen klarade jag ta mig till stan (sthlm) för att inhandla ett par jogging skor från www.loplabbet.se på kungsgatan... då väl kom man dit utan att ha någon som helst erfarenhet av joggingskor etc.. så lyckades killen som hjälpte mig komma fram till att detta par passade bäst min löpstil.. http://www.loplabbet.se/templates/template...1&Sec_name=Nike jag frågade han frågor så som om benhinne inflamation och att springa med lättare packning med skorna.. han sa att det va helt OK, och att dessa skor passade mycket bra i asfaltsunderlag och tackvare stark undersula så va den mycket bra i terräng också.. nu undrar jag om det är någon här inne som håller med om detta och om han/hon vet om dessa skor är av bra kvalite, en annan sak som fick mig en funderare va att när jag kom hem märkte jag att det va 44½:or på skorna, o herregud tänkte jag, har ju förfan i vanliga fall 42½:or... va ute idag och sprang in skorna, fick lite ont o vänstra lilltån, dvs nageln... hoppas det blir bättre lite nojjig då man vart och pungat ut 1100 kr + 200kr för vätskebälte... och inte få bra sköna skor ....... tacksam för svar blev mycket skrivande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P4-Span Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 (edited) har du 42 i normala fall så borde du hamnat på 39-40 i riktig storlek, jag har 44 normalt, och 42-43 på snowboard och löparskor. Jag köpte ett par där ifrån en gång och dom verkar ju inte kunna något på löparlabbet. mina skor var för små, och efter 1 mil lätt löpning så var hela tån sönder, har inte använt dem sen dess Edited June 12, 2003 by P4-Span Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddie Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 (edited) du får väl lita på att expediten vet vad han talar om. Jogging skor brukar kunna vara små i storlekarna Edited June 12, 2003 by Eddie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ace Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Jo, joggingdojor brukar vara små i storlekarna, det kanske är modernt med stora fötter, vad vet jag. Köpte skor för nån månad sedan och de Pegasus jag provade hade storlek 44.5 för att sitta bra. Jag drar i vanliga fall 43. Köpte i varje fall ett par Asics (också 44.5) som kändes betydligt smidigare och behändigare. Dämpningen var ju inte lika bra som Pegasus, men jag är å andra sidan allergisk mot att springa på asfalt... Tänk bara på att knäna tar mycket stryk om du är otränad och springer med packning. Ace (precis nyduschad efter 14 km med ryggsäck och orienteringsskor) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 har du 42 i normala fall så borde du hamnat på 39-40 i riktig storlek, jag har 44 normalt, och 42-43 på snowboard och löparskor. Jag köpte ett par där ifrån en gång och dom verkar ju inte kunna något på löparlabbet. mina skor var för små, och efter 1 mil lätt löpning så var hela tån sönder, har inte använt dem sen dess Det är väl ändå bara du som kan känna om skorna sitter bra på dina fötter. Svårt för säljaren att avgöra!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Senaste nummret av Råd & Rön innehåller ett gediget test av olika skor, kolla in det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenment Posted June 14, 2003 Author Report Share Posted June 14, 2003 Åkte in till stan och bytte skorna istället.... jag hade fått för smala skor där framme, tog några andra asics Clummel Gel V eller nått heter dem, känns sköna faktist Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted June 14, 2003 Report Share Posted June 14, 2003 Bra att en sådan här tråd skapades. Har en fråga nämligen. Det är så att nån sa till mig att man ska köpa nya löparskor varje år, eftersom dämpningen "plattas ihop" och slutar fungera efter ett tag. Kan detta verkligen stämma? Jag tycker att det låter lite .....CP! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clerky Posted June 15, 2003 Report Share Posted June 15, 2003 Bra att en sådan här tråd skapades. Har en fråga nämligen.Det är så att nån sa till mig att man ska köpa nya löparskor varje år, eftersom dämpningen "plattas ihop" och slutar fungera efter ett tag. Kan detta verkligen stämma? Jag tycker att det låter lite .....CP! Det är riktigt att man bör byta löparskor minst varje år eftersom matrialet hårdnar och förlorar mycket av sin stötdämpande effekt under tid. Därför bör man undvika att köpa skor på rea (fjolårets modell motsv). Springer man mycket kan det vara en god ide att ha ett extra par att alternera mellan. Personligen undviker jag att köpa skor av typen Nike (med luftbubblor i) eftersom man kan skada sig om det går hål på dessa.Jag köper istället skor med gel i,typ Asics,New-Balance etc.Tycker de håller bättre kvalitet också. Dessutom bör man ta reda på vilka modeller som passar löpstilen (pronerare,supinerare eller neutral ) man har. Generellt kan man säga att ju tyngre kroppsvikten är desto viktigare med stötdämpningen.(trycket på ligament och leder.) //Clerky. Stolt löpare sedan 14 år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenment Posted June 15, 2003 Author Report Share Posted June 15, 2003 (edited) När jag köpte skorna så sa jag exakt vad jag ville ha dem för.... fick svaret : ja dessa skor håller ca: 150mil ibland upptill 200 så du kommer klara dig tills utbildningen är klar i dessa skor.. sen ställde jag en fråga om att använda skorna med lättare packning upp till 10kg.. hans svar blev att han sett skorna från det där programmet... kommer inte ihåg va dem heter, då dem springer som djur o så natasha o några andra deltagande.... på tv4? han sa att skorna slits mycket mycket snabbare och att dem bytte skor hela tiden.. men mina skor skulle han kunna tänka sig sälja till en kille på 100pannor.. väger ju bara 75 så det är en bra bit med last till ! , annars blir det kängor att studsa runt med.... o ni ska springa på löpband så någon expert får se på eran löparstil extremt viktigt..! jag hade lätt pronation eller mer neutral.. gå fan inte o köp några skit skor.. och välj dem inte själv som sagt.. be någon expert ta fram dem som passar dig så har du några val... hoppas jag formulera mig rätt och inte skrev massa skit nu lite trött kom precis hem från jobbet .... hare bra. skorna känns riktigt bra.. lite för stora.. men det gör inget blir dubbelstrumpor under vintern.. !!! Edited June 15, 2003 by Greenment Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NordicFear Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 har ett per Brooks Glycerin... och dom e helt underbara både när det gäller att springa på asfalt men också på grus... 900 kr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted June 19, 2003 Report Share Posted June 19, 2003 @Sudden: Det hade jag också sagt om jag hade skoaffär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Target#1 Posted June 20, 2003 Report Share Posted June 20, 2003 och vad är det för fel på försvarsmaktens gympaskor? Det är de enda skor jag någonsin haft som jag kan springa utan att få förbannat ont i fötterna av. å andra sidan var vi bara två på hela bataljonen som kunde använda dem. Jag och en riktigt gammal seg fanjunkare (numera löjtnant) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted June 21, 2003 Report Share Posted June 21, 2003 Jag och min fru har börjat gå hemskt mycket, joggar även lite ibland. Har inte hållt på så här mycket med att jogga sen lumpen och inte gått så här mycket sen uppladdningen inför Nijmegen-marschen. Har gjort lite halvhjärtade försök sedan muck -96 att försöka komma igång med att springa, men det har inte lett till nåt vettigt. Inte förrän nu alltså. Grejen är den att jag fått skitont i fötterna och upp på vaderna under varje motionsrunda den senaste tiden. Jag höll fast vid att mina Adidas-skor som jag köpte på rea för 399:- för två år sedan visst duger åt mig när frun tyckte att jag kanske borde skaffa mig nya skor... Ja, ett par veckor gick och sen säger hon att jag trampar ju jättesnett med fötterna när jag går fort och springer. Detta har jag aldrig ens tänkt på någonsin förut. Jag har bara kört på. Men jag fick hålla med henne om att det förmdligen var en bidragande orsak till det onda i mina fötter/vader. Vi begav oss till en sportbutik och skulle kolla på nya skor till mig. Jag gick direkt fram till rea-hyllan, men det var bara att glömma det enligt frun min. Där skulle vi inte hitta något vettigt. Hon hade rätt som vanligt... Snackade med en expedit som haft precis samma problem som jag, när jag beskrev bekymret. Han tog direkt fram en sko "som är bland de bästa på marknaden" som han trodde skulle vara ycket bättre för mina stackars sneda fötter. Men priset var ju 1295:-, hutlöst för en träningssko enligt mig. Typ 1000 spänn mer än vad jag tänkt mig. Jag testade skon och hustrun sa att "ta dom så betalar jag, du kan ju inte gå i dina gamla". Ok, sagt och gjort. Vi tog skorna och jag är kanonnöjd!!! Skorna är av modellen Asics GT 2080 och verkligen bra när man som jag hade "sneda fötter". Har ingen aning om pronation osv. som expediten snackade om så jag håller mig ifrån de termerna! Så nu står dyrgriparna i hallen och bara längtar efter att få komma ut och rastas. Jag trodde aldrig att JAG skulle köpa så pass dyra träningsskor, men efter att ha testat dessa kommer jag ju aldrig mer att köpa billiga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted June 21, 2003 Report Share Posted June 21, 2003 Skorna är av modellen Asics GT 2080 och verkligen bra när man som jag hade "sneda fötter". Har ingen aning om pronation osv. som expediten snackade om så jag håller mig ifrån de termerna! ... Jag köpte också ett par sådana förra veckan. Har varit förkyld så jag har inte testat dem än. Men de ska vara sketbra enligt min syrra som också äger ett par. Jag pronerar också lite. Och dämpning både fram och bak är ju skitbra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfgren Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 jag köpte ett par gympa dojor för 400 kr för ett år sedan, de är fan oslagbara .... passar perfekt! Aldrig varit med om bättre skor, snacka om att det var ett bra köp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 8, 2003 Report Share Posted July 8, 2003 Jag skall så snart jag anser att jag har råd åka ner till GBG och en av deras löplabbet ställen. Var inne på stadium och snackade med en kille. Jag sa att mina skor var mest slitna på utsidan av hälen. Detta borde då kanske tyda på supination, men han sa att att det vara 1/100 som hade det. så dom hade inte sådana skor... Får se vad dom säger på l-labbet. Har nämligen lite ont i knäna immelanåt(stv?)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SebbeMan Posted July 11, 2003 Report Share Posted July 11, 2003 Jag har hört en massa säja att Fm´s löparskor suger.... Men e de verkligen så dåliga???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted July 11, 2003 Report Share Posted July 11, 2003 Jag har hört en massa säja att Fm´s löparskor suger.... Men e de verkligen så dåliga???? Ja men va fan, de är ju skitdåliga. Nu vet jag att nån ändå kommer att tycka att "de duger". Men de gör de inte. Inte om man som jag har konstiga sneda fötter när jag springer. Jag får skitont i vader osv. om jag springer i kassa skor i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted July 11, 2003 Report Share Posted July 11, 2003 (edited) håller med, de är helt värdelösa och borde tas bort omedelbart. Det talas om att köpa ett par bra skor åt varje soldat när han rycker in, som han sen får behålla. Edited July 11, 2003 by jake the snake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted July 12, 2003 Report Share Posted July 12, 2003 Jag har bara bra erfarenheter med löplabbet, dyrt men man får det fötterna skall ha. Man står på en spegel, samt att man får ser hur fötterna trampar när man joggar på ett band. Har ett par New Balance. klockrena. Har barahaft densorten. Lejon/fight som kronan skänker bort är skit tyvärr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted July 12, 2003 Report Share Posted July 12, 2003 Jag har bara bra erfarenheter med löplabbet, dyrt men man får det fötterna skall ha. Man står på en spegel, samt att man får ser hur fötterna trampar när man joggar på ett band. Har ett par New Balance. klockrena. Har barahaft densorten. Lejon/fight som kronan skänker bort är skit tyvärr Skall man ta med sig sina gamla jogginskor så att dom kan se hur de är slitna ? Kanske bra när man skall springa på bandet också ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenment Posted July 12, 2003 Author Report Share Posted July 12, 2003 Nej, dem har test skor , som dem kollar din löpstil med, och sedan därefter väljer ni ut skor som passar din fot.. har du en bred fot. så säg att du vill ha en bred... vice versa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted November 21, 2004 Report Share Posted November 21, 2004 Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av skotillverkaren Ice Bug, framförallt då hur de är att springa i på halt underlag snö/is mm. även om de går att springa i på asfalt med tanke på dubbarna. /Mattias, som är trött på att springa i diket så fort det går under nollan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 [skall man ta med sig sina gamla jogginskor så att dom kan se hur de är slitna ?Kanske bra när man skall springa på bandet också ? Låter som en bra idé att ta med de gamla skorna just för att se hur de är slitna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Bra att en sådan här tråd skapades. Har en fråga nämligen.Det är så att nån sa till mig att man ska köpa nya löparskor varje år, eftersom dämpningen "plattas ihop" och slutar fungera efter ett tag. Kan detta verkligen stämma? Jag tycker att det låter lite .....CP! Det är riktigt att man bör byta löparskor minst varje år eftersom matrialet hårdnar och förlorar mycket av sin stötdämpande effekt under tid. Därför bör man undvika att köpa skor på rea (fjolårets modell motsv). Springer man mycket kan det vara en god ide att ha ett extra par att alternera mellan. Jag köper till fullo idén att materialet i löparskorna slits ut och pressas ihop men att materialet skulle åldras så fort att man inte kan köpa fjolårsmodellen låter lite överdrivet i mina öron. Visst, det går möjligen att påvisa en marginel skillnad i ett labb men att de skulle åldras och försämras på ett år till den grad att de är kassa, nix det köper jag inte. Själv köpte jag ett par nya skor på löplabbet i våras givetvis fjolårets modell på rea, det enda material som möjligen är klenare sen i fjol är nog ägaren till dessa skor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smällfete Sigge Posted November 22, 2004 Report Share Posted November 22, 2004 Rätt löparsko är givetvis viktigt men också att man tränar rätt. Är man grön eller otränad skall man ta det lugnt. Det tar ca 3-4 månader att härda fötter och benhinnor innan dom tål hårdare belastning. Springa i skogen är skonsammare än asfalt. Jag springer mellan 20-30 km i veckan och gjort detta i flera år. Märker att jag är ganska okänslig mot skobyten. Har fyra par jag alternerar mellan och jag brukar slita ner dom på ca ett år. Fel sko/fotisättning kan generera ryggont, höftont, knäproblem, benhinneinflammation mm. Det är bara att jämföra med marschträning som kräver sina förberedelser. Sluligen, en sko skall aldrig kännas obekväm. Den skall sitta åt kring hälen och vara lagom hårt snörad för att slippa värk i hålfoten eller benhinneproblem och till sist! Nu skall kroppen fan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted November 23, 2004 Report Share Posted November 23, 2004 Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av skotillverkaren Ice Bug, framförallt då hur de är att springa i på halt underlag snö/is mm. även om de går att springa i på asfalt med tanke på dubbarna. /Mattias, som är trött på att springa i diket så fort det går under nollan. Ice Bug har fått mycket blandade recensioner i olika tester. Jag har två kompisar som har Ice Bug Multirun Dry Dual BUGrip. En av dem har tappat flera dubb medan den andra är hur nöjd som helst. Denna modell är även ganska tung om man jämför med exempelvis VJ Sarva. Multirun2 är dock lättare, men ingen sko jag skulle använda på vintern. Själv har jag ett par VJ Sarva och jag är riktigt nöjd. VJ Sarva är inte lika vridstyv som Ice Bug MR utan känns mer som en vanlig löpardojja. Den har även sina dubb lite längre in i sulan vilket gör att de sitter bättre men har något sämre grepp. Detta är dock inget som jag upplevt som något problem. Ice Bug har ett visst rykte av att lätt tappa dubb, men sitter dessa kvar så har du en bra vinterlöparsko. Jag vågade inte chansa och jag har inte ångrat mig än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts