Jump to content

Veteranbil

Gotcha

Recommended Posts

Tjaba!

En kort fråga bara: när blir en bil veteran egentligen? Vägverket har ju successivt höjt åldern - vilken är den aktuella egentligen?

dvs "när blir en bil veteranbil?"

Min är tillverkad 1977 och verkar aldrig bli veteran om det fortsätter så här.. :)

För vägverket är det 30 år som gäller.

För försäkringsbolagen brukar det ligga runt 1965 års modell.

I historisk racing tror jag det är fram till 1976 års modell i år men jag kan ha fel. Beror nog också på vilket reglemente de tittar på.

När jag höll på var det 1968 års modell som var det nyaste som tilläts. Och det är ungefär 8 år sedan så det verkar stämma.

Edit: Källan för Vägverket är www.vv.se

För de andra två är det mitt huvud samt lite motortidningar här hemma.

Edited by 111 SSK bat

De som är tillverkade 73 är veteranare....... alltså 30 år gamla i år

Men man kan göra så (om man vill) ta en typ volvo 142-73 o plocka ner en 940 motor från 98 i tex och den går fortfarande som veteranare

Fördelarna med en gammal pärla är : Skattebefriad, vartannatårs besiktning och oftast en lägre försäkringspremie.

Aha... det är därför som vissa åker omkring i gamla fina bilar...

Pelle Pundare och Benke Buse i en sur dieselmerca från -72 :D

@ Adam Wilhelm.

Aha... det är därför som vissa åker omkring i gamla fina bilar...

Det är en av anledningarna. Att det sen är en ordentligt byggd motor , som inte behöver trubo för att kompensera för liten volym och utan massa elektronik och tjaffs det är nog bara ett plus.. :D

/5526

Det är en av anledningarna. Att det sen är en ordentligt byggd motor , som inte behöver trubo för att kompensera för liten volym och utan massa elektronik och tjaffs det är nog bara ett plus.. :D

Ja, det är nog ett plus.. om man gillar att ställa in tändningen själv, ha en choke och dra i samt gillar att slösa med bensinen utan att få nåt för det pga lägre verkningsgrad. Då anser man nog dessutom att en riktig dator har radiorör och hålkortsläsare. Sen tycker man nog att det här med månlandningar, det är nåt tjafs som aldrig kommer att gå bra. Amrisarna kommer aldrig att lyckas landa på månen, än mindre komma tillbaka.. :navy:

Själv är jag helt komfortabel med 165 turboförstärkta hästar tyglade av elektronik som tar hand om tändning och inprutning på ett sätt som är optimerat för varvtal, gaspådrag och alla andra hundratalet parametrar som ett modernt motorstyrsystem beaktar, på samma sätt som jag gläds åt att jag har några miljoner transistorer i datorn istället för ett par hundra radiorör som måste bytas ungefär hela tiden.

Det ska vara nytt nytt nytt... :wub:

/E

PS Månlandningen lyckades för övrigt :/

@ Erik_G

Det är tur att vi alla är olika.

Choke? det har jag inte riktigt förstått mej på, chokespjället är borttaget, men accpumpen funkar bra :) Två-tre stamp på gaspedalen och hon startar så snällt så...

Tändningen kan jag faktiskt hålla med om, ngngång ska det konverteras till brytarlöst..

Men, jag har en 'liten' fördel, går något sönder kan jag oftast fixa det själv, konstruktion modell slägga-spett. Behöver inte vara datoringeniör för att byta en glödlampa...

/5526

Självklart är det kul med gamla kärror som är lätta att meka själv med.... Men de nyare bilarna har trots det mycket högre tillförlitlighet.... kolla antal mektimmar med antal körda mil.... Iofs ganska kul och skruva lite men nyare är bekvämare!! Själv glids det omkring i en 165 turbopållarsbil av årsmodell 88 som kommit till det stadiet då det börjar bli mycket mekande.... Dock är det inte drivlina som det behöver mekas med utan det som exempelvis ASB har lite att tycka om. Och bara för att drivlinan varit bra så är det dags för turbobyte....

Man ska ju alltid ha lite objekt och visioner också.... Därför finns det två renoveringsobjekt av äkta veteranklass: Willys JEEP -48 och Dodge PowerWagon -47

@ Erik_G

Det är tur att vi alla är olika.

Choke? det har jag inte riktigt förstått mej på, chokespjället är borttaget, men accpumpen funkar bra :) Två-tre stamp på gaspedalen och hon startar så snällt så...

Tändningen kan jag faktiskt hålla med om, ngngång ska det konverteras till brytarlöst..

Men, jag har en 'liten' fördel, går något sönder kan jag oftast fixa det själv, konstruktion modell slägga-spett. Behöver inte vara datoringeniör för att byta en glödlampa...

/5526

Därför stavas lösningen "Serviceavtal".. jag är ju ändå inte nån bilmek.. :D

Men visst är det läckert med rullande bilhistoria, även civil sådan. fast min mekhobbydröm i livet är att äga (helt eller delvis) en livs levande stridsvagn. Stridsfordon, pansarbil eller pansarbandvagn går bra också, men det ska finnas kanontorn/vapenhuv :D

Inget man har hemma i ett vanligt villagarage, så drömmen får nog vänta på att besannas.. men nån gång kanske

/Erik som bränner dinosaurier i en grodmobil årgång 2003

@ syte Ericsson

Iofs ganska kul och skruva lite men nyare är bekvämare!!

där håller jag nog inte med. har runt 200 friska under huven, amerikansk servostyrning modell pekfinger och en trestegs automatlåda. Lägg sen till en mjuk, följsam fjädring och gummibussningar mellan ram och kaross.

Bekväm, ja, men prata inte om väghållningen ;)

@ Erik_G

Amen broder! Att få rulla runt civilt i en gammal strv eller liknande är drömmen! Gärna ngn Tysk vk2 konstruktion :lol:

/5526

Jag menade inte att själva åkkomforten behöver va bättre... Utan att ha nyare bil för driftsäkerhetens skull och på så vis få det bekvämare genom att veta att man oftast kommer dit man ska och inte blir ståendes typ..... Detta kan ju ofta gälla för de lite äldre skabbiga pråmarna som inte fått tillräcklig med kärlek. Nu kanske din kärra är i bra och kanske renoverat skick och då är det ju inte samma sak.......

Min bil får väl vara en kompromiss.... turbo, 4 stegad aut, en mjuk och skön multilink bakaxel och en servo med lagom mycket känsla. B)