Jump to content

Recommended Posts

Välkommen Hendrix! :D

Jag förstår att du snart skall mönstra och att många tankar och frågor cirkulerar i din skalle. Ett bra steg är ju att besöka sidor som denna som kan komma med svar på MÅNGA av dina frågor.

Men en sak som DU kan använda på SoldF.com är dess SÖKfunktion, som funkar fin fint- Då just den typen av frågor som du ställde med största säkerhet redan varit uppe...

http://forum.SoldF.com//i...241&hl=glasögon

Det finns JÄTTE många tjänster som man kan ha även om man bär glasögon, man bör nog fråga sig om vilka tjänster som man INTE kan ha glasögon.:blink:

Jägare kan ha glasögon bland annat.....:winner:

Det viktigaste är nog hur bra man ser utan glasögon... finns en anledning att synskalan ligger på 1-9. Jag har -3/-3 och fick 6 i syn.

För ett tag sen pratade jag med en kille som hade -7/-7 och honom skickade dom hem direkt efter syntestet :winner:

Krav för jägare ligger på 7 eller 8 tror jag.

Edited by 1317

Jägare kan ha glasögon bland annat.....

Nja, det där är väl en sanning med modifikation...

Utveckla, tack! :huh:

FJ samt KJ kan man inte söka till om man är glasögonbärare... Men K3, K4 osv. Tar med MIN vetskap in grabbar med lite vekare syn, dock skall de kunna agera UTAN glasögon.. Dvs skulle soldaten "tappa" glasögonen, så skall denne kunna fullfölja sin uppgift. Utan att tex skjuta sina gruppmedlemmar i tron att de är FI :D

:baskerKav:

Det jag menar att det inte är säkert att man får bli det. Eftersom man formellt måste ha en sjua i syn så måste man ju få dem att frångå kraven för tjänsten ifråga. Ja, hoppas ni fattar vad jag menar.

Guest Fågel Fenix

Hmm..mycket intressant!

För jag har alltid trott att jägartjänster var out of reach för mig :(

Men den här tråden livar ju upp stämmningen! ;)

[Dum fråga]Vad tror ni att jag får för betyg på synen då jag inte har ngt brytningsfel och har närsynhet? (-1.75 V - -1.50 H) ??[/Dum fråga] :huh:

Har änna tankar om FBJS :navy:

[Dum fråga]Vad tror ni att jag får för betyg på synen då jag inte har ngt brytningsfel och har närsynhet? (-1.75 V - -1.50 H) ??[/Dum fråga]  :)

Du nämner styrkan på glasögonen, inte synskärpan. Det är två helt skilda saker.

Men jag gissar på en 6:a, det fick de flesta (alla?) jag känner som har glasögon (styrkan på glasen varierade kraftigt).

Guest Fågel Fenix
[Dum fråga]Vad tror ni att jag får för betyg på synen då jag inte har ngt brytningsfel och har närsynhet? (-1.75 V - -1.50 H) ??[/Dum fråga]  :}

Men jag gissar på en 6:a, det fick de flesta (alla?) jag känner som har glasögon (styrkan på glasen varierade kraftigt).

Hur får man reda på skärpan då ?? :huh::Malaj:

[Dum fråga]Vad tror ni att jag får för betyg på synen då jag inte har ngt brytningsfel och har närsynhet? (-1.75 V - -1.50 H) ??[/Dum fråga]  :D

Hur får man reda på skärpan då ?? :D:lol:

Gör ett test hos optikern, otroligt nog. Vilken storlek på texten du kan läsa säger vilken synskärpa du har.

Normal syn är 1,0 och kravet för att få köra bil är 0,5 (med eller utan korrektion). Vissa kommer aldrig upp i 1,0 hur starka glas de än har medan andra ser bättre än "normalt" bara de får rätt styrka på glasen.

Vilken synskärpa som ger vilken siffra på mönstringen vet jag inte. Men som sagt fick de jag känner som har glasögon en 6:a. Någon av dessa blev ändå jägare och liknande.

Guest Fågel Fenix

Eftersom jag har glasögon så har jag gjort otaliga tester hos fabror optikern. Men det har aldrig varit ngt snack om synskärpa... :lol:

Edit: bokstäverna sitter fel!

Edited by Fågel Fenix

Det brukar stå med små siffror bredvid varje rad. Jag tror den tredje nerifrån är 1,0.

Men om du har börjat övningsköra eller har körkort så kan du se i pappren om du måste ha glasögon eller inte. Måste du det har du synskärpa 0,5 eller sämre utan korrektion.

Hur som helst visar det sig vid mönstringen vilket resultat du får.

[OT]

När vi endå är inne på ämndet körkort och glasögon måste jag ju påpeka att Vägverket har noll-koll när det gäller glasögon!

Jag ser riktigt dåligt utan glasögon/linser, i mina övningskörningspapper stod det att jag måste ha glasögon när jag kör.

MEN på körkortet har dom härliga kontorsriddarna på VV glömt att fylla i att ja ser som en [valfritt blint djur]

jaja, helt OT, men endå

[/OT]

MEN på körkortet har dom härliga kontorsriddarna på VV glömt att fylla i att ja ser som en [valfritt blint djur]

De har alltså inte ens fyllt i den där konstiga koden det är nuförtiden?

Men jag antar att du använder glasögon ändå, av ren självbevarelsedrift, så det är ju inget problem. Några siffror på ett plastkort lär väl inte ändra på den saken heller hoppas jag.

Det är även lite märkligt att det kan räcka med ett enkelt test hos bilskolan (som ju inte vet om personen har linser på sig eller fuskar på annat sätt). Först om det är på eller under gränsen får man gå till optikern. Eller, så var det iaf 1995 när jag fyllde 16 så det har säkert ändrats sedan dess.

Guest Fågel Fenix
jag har så vitt jag vet synskärpa 0.3 (kanske är 0.25 tom) och jag hade en 6a i syn...

Brytningsfel ?

Närsynthet ?

Vilket räknas som "värst" alltså vilket drar ner "betyget" mest ??

(Förlåt för alla dumma frågor...) :D

man måste minst ha 0,7 i syn på ett öga och minst 0,3 på det andra för att få en 7:a i syn.

Har man sämre syn får man en 6:a.

5:a är för dem som är helt blinda eller har speciella synfel.

Snackade med en sjuksyster på pliktverket om det hela nämligen, men det var några år sedan.