Jump to content

Mest onödiga utrustning


Lindeberg

Recommended Posts

Stridshandsken måste nog vara bland det mest värdelösa som FMV har kommit med.. Hur de kom igenom testperioden innan de kom till förband vet i fan. Sen så fanns det en liten plast mojäng som man skulle sätta på första länken i de sönderfallande länkarna till Kulspruta 90. Hur fan hade de tänkt sig att man skulle hitta dem igen efter första eldöpnandet??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 365
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag håller med om att comabyxa var underbar att ha när man sov i tält 20.

Alla vinterpersedlar som vi fick ut var nog så nödvändiga när snön började falla i Östersund.

Den enda persedlen jag inte hade så stor andvändninga av var konservöppnaren eftersom man oftas fick kramp i tummen när man andvände den. Istället ansvände vi morakniven när nån konserv skulle öppnas.

Vi fick även ut icke fältmässiga (civila) längdskidor som vi andvände 2 ggr. Lite onödiga kan man tycka när den finns ordentliga skidor att tillgå från kronan.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Sista veckan innan MUCK gjorde några i min pluton upp en lista på den mest onödiga utrustningen vi hade fått ut första dagen.

 

Minns inte rangordningen, men den mest onödiga utrustningen var/är

 

Verktygsfäste för fältspade bak på stridsbälte (såg aldrig någon som använde detta)

Vinterkamouflage för ryggsäck modell äldre, trots att vi använde Stridssäck 2000 (passade inte!)

Stridshandske 2000 - fungerade bara i 20+ grader

Gummistövlar - användes bara en gång av de på min pluton som hade en skarp beredskapsutryckning

 

Minns i nuläget inte mer, någon som vill fylla på.

Vill gärna höra kommentarer från andra, och givetvis om ni har använt exvis gummistöveln ofta :baskerPa:

 

Stridshandske 2000 måste vara det sämsta jävla skit som FM köpt in. När vi skulle ha utbildningen inför FS08 (på LG) så hade vi en förmiddagsutbildning i olika anläggningsställningar med AK5. Temperaturen var runt noll så jag tänkte att den nya fräcka handsken blir ju perfekt. FY FAN så kallt det var.

 

Räddningen var att köra utan handskar, det var varmare. Stridshandsken måste vara unik i sin förmåga att TA värme från händerna och AVGE den till luften.

 

"Helly Hansen rules"

 

//MG

Link to comment
Share on other sites

läste tidigare trådar där folk klagar på ryssluvan.. kan bara anta att ni var i söderförband?

använde den flitigt under gu i jämtland. komabyxorna, komarock o ryssluvan var räddning då jag hade post ute mellan 0200 o 0400 då det blåste och var jävligt kallt, även för att vara östersund.

 

annars så är jag imponerad av stridshandskens totala värdelöshet. den går sönder, den leder värme från kroppen så att du fryser om händer i c.a +20.

 

stövlarna var räddning för mina lätt kfi skadade fötter under slutövning i norge.

kniv o gaffel e nog det mest oanvända o onödiga. fick fan aldrig använda de. har nån här försökt äta rostbiff med sked. fan helt omöjligt ( dagens i-landsproblem.) :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig johan.

Tyckte stridshandsken var mycket funkis: smet åt bra om handen så man kunde skjuta och kasta granat bra (är en förutsättning för att kasta granat fö) och den skyddade från skit och annat som är obra att få i händerna både i skogen och i byggnader. Brukade inte frysa när jag hade dem på, och jag är annars rejält frussen om mina händer. Iofs var det ju mycket action så då kände man inte det. När jag satt i vagnen och lökade och väntade på avsittning så hade jag oftast stridshandsken + fodrade arbetshandskar (el strih + bomullsvantarna + ofodrade arbh.) som jag sedan drog av mig när order om strid till fots kom.

 

Den mest onödiga utrustningen borde väl annars vara det vita ruggsäcksöverdraget... aldrig använt. Eller gummistövlarna, som vi fick order om att använda en gång. Eller tumvantarna...

 

*edit* Fasen vad vi tråkade de stackars ksp-skyttarna som var tvungen att skjuta utan handskar i minus 20-25° :baskerPa: De hade gjort vad som helst för att få dra på sig en strih...

Edited by King Kill
Link to comment
Share on other sites

kasta granat bra (är en förutsättning för att kasta granat fö)

 

det där kan jag inte förstå då man inte får ha handske på sig när man kastar spräng (eller kanske bara vi på P4 som inte fick någon som har SäkI i pdf?)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt.

Stridshandsken, dög inte till någonting överhuvudtaget. Jag själv som inte har allt för stora händer kunde inte ens använda den till att sjuta i eftersom jag ej kunde säkra vapnet med den på. Detta på grund av att den begränser rörligheten + att den försämrar greppet.

 

Hur svårt kan det vara? Bara beställ en bra modell av vilken trädgårdshandske som helst och färga svart så ham man en tusen gånger bättre stridshandske! :camo:

 

Lumpar glasögonen:

 

Fula

Obekväma

Kunde ej användas till komtax

Ömtåliga

Tunga

Link to comment
Share on other sites

Mmm gäller övnings iaf, har för mig att vi hade stridshandskar på när vi rensade skarpt också, men jag kanske minns fel.

 

Fick just verfierat att vi hade stridshandsken på oss när vi rensade skarpt (kastade spräng/chock). Det var den enda sortens handskar som vi fick ha.

 

Slut OT.

Link to comment
Share on other sites

som sagt: är det nån av er som är negativa till strih 2k som har testat nån annan handske till samma ändamål, dvs strid?

 

 

ja, jag införskaffade ett par HATCH PPG 1. Underbart sköna handskar som funkade i strid. en grej dock som är bra med stridshandske 2000 är handledsskyddet, som skyddar ådran. mycket bra. men annars så inte så positiv till. bara säger att kvalitén kunde vart bättre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Min personliga uppfattning är att stridshandske 2000 är riktigt bra om man om man:

1) Har rätt storlek

2) Använder den till strid och endast strid (eller annan mindre nötande aktivitet, typ kabelmeck). Den är ingen arbetshandske. Jag använde den aldrig till exempelvis snöskyffling och liknande eftersom jag hade hört att den var "ömtålig" (leve SoldF.com). Mina handskar höll hela GU till skillnad från kamraternas.

3) Använder den vid högst några få minusgrader

 

Jag skulle nog inte tveka att kasta hgr med den i strid om jag bara har ett par i rätt storlek (= tighta, som en extrahud) på mig.

 

Problemet med handsken är är att den suger upp väta som en svamp och blir kall som en död, frusen fisk. Jag hade gärna sett en handske helt i neopren eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

2) Använder den till strid och endast strid (eller annan mindre nötande aktivitet, typ kabelmeck). Den är ingen arbetshandske. Jag använde den aldrig till exempelvis snöskyffling och liknande eftersom jag hade hört att den var "ömtålig" (leve SoldF.com). Mina handskar höll hela GU till skillnad från kamraternas.

 

Amen.

 

Jag vet inte hur många förstörda par stridshandskar jag har kasserat, och skälen till förstörelsen har varit i stil med "Vi skulle gräva värn", "Vi skulle bära XXX till YYY", "Vi skulle hugga ner sly för maskering till terrängbilarna.", und so weider.

 

Stridshandsken klarar tydligen inte av så mycket mer än att användas för att hålla i ett vapen, och borde därför inte användas som arbetshandske.

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

som sagt: är det nån av er som är negativa till strih 2k som har testat nån annan handske till samma ändamål, dvs strid?

 

 

Öh.. Nä!! :banghead:

 

Men vilken djävla arbetshandske som helst ger (iaf mig) bättre vapensäkerhet. Och det ÄR ett faktum. Sen är säkert skiten svindyr också..

Link to comment
Share on other sites

Angående stridshandske vs handgranatkastning så tror jag det blev otillåtet efter en handgranatkastningsolycka på ett förband för ett eller ett par år sedan.

 

umm, när jag kastade handgranat i vintras så var det stridshandske och endast stridshande (eller inga vantar alls) som gällde.

Link to comment
Share on other sites

som gammal skyddsassistent så kan vi konstatera följande ( som gällde 04-05) du får kasta handgranat med stridshandske men ej med de stora vita tumvantarna med snöre, då en värnpliktig hade tagit av sig de och tappat granaten i handsken som hängde från armen.

( han hade tur då han slängde vanten över vallen framför sig)

Link to comment
Share on other sites

som sagt: är det nån av er som är negativa till strih 2k som har testat nån annan handske till samma ändamål, dvs strid?

Jag kan inte påstå att jag dissar stridshansken eftersom jag aldrig har provat den. Jag har aldrig använt något annat än femfingerhandske 90 (heter den väl?) under vapenhantering eller stridsövningar (strid tror jag att väldigt få här har prövat på). De har stått pall för en hel del vid det här laget.

 

som gammal skyddsassistent så kan vi konstatera följande ( som gällde 04-05) du får kasta handgranat med stridshandske men ej med de stora vita tumvantarna med snöre, då en värnpliktig hade tagit av sig de och tappat granaten i handsken som hängde från armen. ( han hade tur då han slängde vanten över vallen framför sig)

Varför ser jag Charlie Chaplin i inledningen till "Diktatorn" framför mig? :clap:

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur många förstörda par stridshandskar jag har kasserat, och skälen till förstörelsen har varit i stil med "Vi skulle gräva värn", "Vi skulle bära XXX till YYY", "Vi skulle hugga ner sly för maskering till terrängbilarna.", und so weider.

 

Stridshandsken klarar tydligen inte av så mycket mer än att användas för att hålla i ett vapen, och borde därför inte användas som arbetshandske

.

 

hmm ja det står ju om man läser i soldf p att stridshanske 2000 inte är en arbetshandske utan en utan att den är avsedd för strid. dom skall sitta trångt också annars funkar dom inte som det är tänkt. skall man göra annat så skall man ta på vanliga arbetshanskar man skall använda saker till det dom är avsedda för.

 

onödiga prylar som det disskuteras på denna tråd ingår i förbandets förmåga enligt perQ modellen. förbanden skall kunna lösa specifika uppgifter och då måste viss utrustning ingå som kan i första skedet kan tyckas vara helt irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

som gammal skyddsassistent så kan vi konstatera följande ( som gällde 04-05) du får kasta handgranat med stridshandske men ej med de stora vita tumvantarna med snöre, då en värnpliktig hade tagit av sig de och tappat granaten i handsken som hängde från armen.

( han hade tur då han slängde vanten över vallen framför sig)

 

Så var det ja. Visste väl att det hade något med nån handske/vante att göra ;)

Link to comment
Share on other sites

hmm ja det står ju om man läser i soldf p att stridshanske 2000 inte är en arbetshandske utan en utan att den är avsedd för strid. dom skall sitta trångt också annars funkar dom inte som det är tänkt. skall man göra annat så skall man ta på vanliga arbetshanskar man skall använda saker till det dom är avsedda för.

 

Då borde problemet vara själva defenitionen av strid!?

I min värld innefattar det allt från skjuta med personligt ehv.(!) till att släpa skadad/bli släpad, fippla med vapen/magasin, fylla på magasin, slänga sig ner på den hårda och stridshanskeförintande marken, förbättra/förstärka eldställning mm.

 

I TSF skyddade verkstad innebär strid uppenbarligen PEK-skjutning (hellst inomhus) och inget annat, för annars kommer man ju obönhörligen i kontakt med saker som annan mtrl, andra personer samt moder jord.

 

Nu senast när jag försökte byta in ett par stridshandskar (på F7) fick jag veta att utslitna hanskar inte byttes utan man fick skriva AFSE på dem ????!! :bash:

Link to comment
Share on other sites

I TSF skyddade verkstad innebär strid uppenbarligen PEK-skjutning (hellst inomhus) och inget annat, för annars kommer man ju obönhörligen i kontakt med saker som annan mtrl, andra personer samt moder jord.

 

 

Definierar du snöskottning, värngrävning och vedbärande som strid?

Link to comment
Share on other sites

värngrävning är ju förberedelse inför strid ibland kanske? och förbätre eldstälning kan inebära att man gräver och släppa stokar inframför eldstälningen kan ju vara en del av inför strid eller kanske understrid med :P snöskottning vill du ligga i en halvmeter snö som eldstälning? ;)

Link to comment
Share on other sites

Då borde problemet vara själva defenitionen av strid!?

I min värld innefattar det allt från skjuta med personligt ehv.(!) till att släpa skadad/bli släpad, fippla med vapen/magasin, fylla på magasin, slänga sig ner på den hårda och stridshanskeförintande marken, förbättra/förstärka eldställning mm.

 

Jag använde mina till allt det där utom just fältarbetsbitarna och mina höll. Fast jag kanske fick ett par tisdagsex? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...