Jump to content

Mest onödiga utrustning

Lindeberg

Recommended Posts

Sista veckan innan MUCK gjorde några i min pluton upp en lista på den mest onödiga utrustningen vi hade fått ut första dagen.

Minns inte rangordningen, men den mest onödiga utrustningen var/är

Verktygsfäste för fältspade bak på stridsbälte (såg aldrig någon som använde detta)

Vinterkamouflage för ryggsäck modell äldre, trots att vi använde Stridssäck 2000 (passade inte!)

Stridshandske 2000 - fungerade bara i 20+ grader

Gummistövlar - användes bara en gång av de på min pluton som hade en skarp beredskapsutryckning

Minns i nuläget inte mer, någon som vill fylla på.

Vill gärna höra kommentarer från andra, och givetvis om ni har använt exvis gummistöveln ofta :)

• Replies 365
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gummistöveln är klockren.

Den användes flitigt i Bosnien.

Perfekt när man skulle upp kl. 0200 och gå post, bara att köra ner tassarna och slippa snöra.

Den är även bra att använda som omväxling mot kängorna när man är i förläggning för att låta fötterna vila och lufta sig.

The Swede

Kruxet var väl att man inte hade med stöveln på de sista övningarna, just för att man "aldrig behöver den" :)

En av plutonens signalister använde dock stäveln flitigt, då han föredrog att köra minibuss endast iförd strumpor på fötterna, så då var stöveln klockren att använda utanför fordonet.

Sista veckan innan MUCK gjorde några i min pluton upp en lista på den mest onödiga utrustningen vi hade fått ut första dagen.

Minns inte rangordningen, men den mest onödiga utrustningen var/är

Verktygsfäste för fältspade bak på stridsbälte (såg aldrig någon som använde detta)

Vinterkamouflage för ryggsäck modell äldre, trots att vi använde Stridssäck 2000 (passade inte!)

Gummistövlar - användes bara en gång av de på min pluton som hade en skarp beredskapsutryckning

Minns i nuläget inte mer, någon som vill fylla på.

Vill gärna höra kommentarer från andra, och givetvis om ni har använt exvis gummistöveln ofta :)

Verktygsfäste för fältspade Ska man ha med sig spaden så är det smidigt att sätta den i hållaren, på den gamla goda tiden, när jag gjorde lumpen *ironi* så bar vi ofta med oss spaden. Vet aldrig när man behöver gräva ner sig.

Vinterkamoflage Det var någon från 4:e (officer) som fråga varför soldaten fick ut den, på förrådet visste de inte men det stod ju på utr listan. Vet att det nu lämnats in "förslag" på att man ska skippa den

Stridshandske 2000 Du har inte haft "trädgårshanske grön"...

Gummistövlar De är funkis men eftersom jag tycker att om man som soldat har gummistövlar så är man 1% från bonde... :P

Kan faktiskt inte komma på någon mtrl som jag inte kunnat ha lite nytta av i alla fall, skulle vara kniv och gaffel i så fall. Använder bara skeden.

EOD

Vi hade ett troppkök som inte fungerade. Fanns inte reservdelar... Men vi kunde av nån anledning inte ställa ut det. Vi använde värmaren i bandvagnen i stället. Fungerade lika bra.

Pälsmössan.. Vissa kallade den T2-basker och kanske därför vägrade samtliga använda den. ;)

Vinterkänga under BFA. Skulle vara inne tre månader under sommaren. Men jag skulle ha ut hela vinterutrustningen... lämnade in den ca 20 sek efter jag fått ut den...

Vi hade ett troppkök som inte fungerade. Fanns inte reservdelar... Men vi kunde av nån anledning inte ställa ut det.  Vi använde värmaren i bandvagnen i stället. Fungerade lika bra.

Pälsmössan.. Vissa kallade den T2-basker och kanske därför vägrade samtliga använda den.  ;)

Vinterkänga under BFA. Skulle vara inne tre månader under sommaren. Men jag skulle ha ut hela vinterutrustningen... lämnade in den ca 20 sek efter jag fått ut den...

Ryssluvan är som sagt onödig, den fyller faktiskt ingen funktion...

Sedan hadde vi dom där mystiska grönvita tummvantarna... Dom gick ju inte att använda till något...

Båda plaggen hadde jag en gång, och det var när vi hadde "kreativ utveckling" och våran kapten hadde bestämt att vi skulle se så löjliga ut som möjligt... (Grötställ, Ryssluva, myskohandskar och stövlar)

Vi hade ett troppkök som inte fungerade. Fanns inte reservdelar... Men vi kunde av nån anledning inte ställa ut det.  Vi använde värmaren i bandvagnen i stället. Fungerade lika bra.

Pälsmössan.. Vissa kallade den T2-basker och kanske därför vägrade samtliga använda den.  ;)

Ryssluvan är som sagt onödig, den fyller faktiskt ingen funktion...

Sedan hadde vi dom där mystiska grönvita tummvantarna... Dom gick ju inte att använda till något...

Båda plaggen hadde jag en gång, och det var när vi hadde "kreativ utveckling" och våran kapten hadde bestämt att vi skulle se så löjliga ut som möjligt... (Grötställ, Ryssluva, myskohandskar och stövlar)

Jag skulle vilja replikera genom att säga att i landets nordligare delar kan både pistvaktskeps och tumvantar komma ganska väl till pass under kallare vinterdagar/övningar (givetvis bara handskarna under övn.).

Jag antar att du menar tumvantarna som man kan ha innerhandskar i...

Vilken utrustning man ska/bör ha lär väl ha lite samband med var man befinner sig.

Termosen använde jag aldrig till något annat än att bära vatten i.

Nu är den inte direkt onödig i den bemärkelsen. Men den hade lika gärna kunnat bytas ut mot en 1½l PET.

Tror jag någon gång tog mig mödan att värma vatten i den för att skämma bort mig med en mugg varm choklad vid nästa rast.

Men allt extra fippel och tid (går ju inte direkt snabbt att värma vatten i köket...) var inte mödan värd i slutändan. Dessutom hann vattnet bli kallt igen på en timme. (ja, min termos va bucklig!)

Gummistövlarna kändes också rätt överflödiga. Men detta troligtvis pga av att vi aldrig fick använda oss utav dem. -Såvida vi inte hade grava fotproblem och inte alls kunde nyttja våra kängor.

2st kokkärl i jägarköket var också onödigt. Men givetvis bra att ha ett som reserv... (ingen större börda eller plats att släpa på direkt)

I övrigt så tycker jag att man använde det mesta av utrustningen. Bortsett från ficklampan, besticken (man klarar sig på en sked alt. gaffel) och dom bruna stickade vantarna man fick ut. T-shirten fanns det fan inget användningsområde för heller när jag tänker efter.

Visst, himla fint att sporta i, men det funkar ju lika bra med poplinstället.

Glömde säkert bort något nu....

Värmebyxorna är ju guld.

Samma förklaring som med gummistövlarna tidigare.

Det var åtskilliga postpass man satt vintern 93-94 iförd kronans underställ, värmebyxor och jacka samt gummistövlar. :)

Dock endast på natten och inte i maingaten.

The Swede

Gummistövlar - Delar helt Swedes uppfattning. Klockrena i lervällingen.

Stridshandske 2000 - Är man aktiv så funkar de även när det är långt under nollan. Använder de jämt när jag är ute och hasar plank mfl vinteraktiviteter.

Tumvantarna - De vit-gröna skalhandskarna är ypperliga som förstärkning vid rast när det är kvicksilvret sjunkit långt under nollan. Har man stått som TKSP-skytt, flygspanare eller något liknande under vinterhalvåret så inser man deras värde.

Smyger in ett litet inlägg om Stridshandske 2000.

Det är en stridshandske, alltså nånting som används vid strid. Strider man inte använder man nån bättre lämpad handske. Typ fodrad arbetshandske (om det är kallt) eller ofodrad vid mildare väderlek.

Vad är detta? Har aldrig sett något sådant men det låter onödigt. Spaden satt i stridsbältesoket eller i skidgenomföringen på ryggsäcken.

Vinterkamouflage för ryggsäck modell äldre

Om det är det till 70LK som sätts fast med en massa snören är det klockrent.

Visst är en hatch-handske bättre och stridshandsken är ingen bra erättare för femfingerhandske 90 men mycket bättre än arbetshandskarna som dessutom gör händerna blå om de blir blöta.

Pälsmössan..

Undviker så långt som möjligt att använda den men vintertid (ex bandvagnstolkning) är den bra.

Tumhandske 90 är ju klockren, mycket bättre än den där nyare skiten de delar ut (vita med lite 90-tyg). På de äldre kan man ju ha femfingervante, femfingerhandske, innervante och tumvante samtidigt.

Till de nyare får man ett par ytterstrumpor med tumme och ingen plats för ytterligare handskar.

2st kokkärl i jägarköket var också onödigt. Men givetvis bra att ha ett som reserv... (ingen större börda eller plats att släpa på direkt)

Medan man äter den nyss tillagade maten i det ena kan man värma vatten (vintertid smälta snö) till termosen och diskning i det andra.

dom bruna stickade vantarna man fick ut

Förstärkningsplagg i femfingerhandske 90. Utan dessa är inte femfingerhandsken mycket att ha när det blir kallt.

Vad jag tycker var mest onödigt?

Tja 35LK eftersom jag även hade 70LK och stridssäck/uppdragssäck (30L).

En av de sovsäckar jag hade (totalt 3) hade de gärna fått skänka till bättre behövande, det räckte med en modell eller max två.

Yllehalsduken var bra till m/59 men till fältuniform 90 finns det så många andra förstärkningsplagg.

Pälsmössa m/87 (till m/87 systemet alltså) använde jag aldrig. Slipshållaren överlever man också utan. Men en del (de som använder m/87 dagligen) har säkert behov av båda.

...och slutligen kontrolldon till Ak5.

Edited by 106

Nehej du, det här var en riktigt gammal trekantig tygbit som användes till det gamla "päronet" som fanns på 40-talet. (eller 80-talet för HV)

Totalt värdelöst i dagens läge.

The Swede

Nehej du, det här var en riktigt gammal trekantig tygbit som användes till det gamla "päronet" som fanns på 40-talet. (eller 80-talet för HV)

Totalt värdelöst i dagens läge.

The Swede

Taget.

Till "älgpungen" alltså?

Har bara sett 2 olika snööverdrag, det ena som jag nämnde och ett större som bara sitter fast med ett resårband.

Det tidigare är för litet till 100LK och liknande. Men till 70LK är det lagom och man kan packa saker mellan snööverdraget och ryggsäcken men å andra sidan är det svårare att komma åt allting.

Är det bara jag som kommer att tänka på sportskorna man fick ut?!

Det första man gjorde när man kom tillbaka till kasern efter utlämningen var att begrava dessa skor så långt in i skåpet man bara kunde...

Även under strid löser den fodrade arbetshandsken uppgiften bäst, enligt mitt tycke.

Du ser inga problem med att hantera ditt vapen på ett vettigt sätt om du har fodrade arbetshandskar på dig?

Det första man gjorde när man kom tillbaka till kasern efter utlämningen var att begrava dessa skor så långt in i skåpet man bara kunde...

Jag instämmer till 100 %.

Vi fick även höra att man helst skulle ha egna, då Lejon Attack ansågs vara dåliga för både fötter och rygg, vilket jag kan tänka mig utan problem, fast i jämförelse med dom äldre motionsdojorna så är det lyxåk. :D

Såg nämligen några såna under en utflykt till ett överskottlager och de liknade sockiplast med en aning tjockare sulor.

Även under strid löser den fodrade arbetshandsken uppgiften bäst, enligt mitt tycke.

Du ser inga problem med att hantera ditt vapen på ett vettigt sätt om du har fodrade arbetshandskar på dig?

Nej.

Fungerar utmärkt med fodrade femfingers arbetshandskar.

:D

Funderar lite...

Yllehalsduken. Kunde bara ha den till permisuniformen men eftersom vi inte fick ut överrock så såg det förjävligt ut.

90 skjortan. Obekväm, varm och äcklig. Hade bara M/59.

Snuskburken. Fick även ut jägarköket.

Vintermössan. Spelar ingen roll om det så var -35, jag hade bara sommarmössan på mig.

Ficklampan. Funkade i ca. 10 sekunder.

Termosen. Var hel från förrådet till skåpet, hade egen stål med mig.

Dom där tumvantarna med rem. Jävla skräp som var ivägen. Hade dom en gång, vid någon gudstjänst då vi alla skulle vara exakt lika klädda för marsch genom Östersund. Det var även den enda gången jag hade vintermössan på mig.

Morakniven. Behövs ingen kommentar.

Dom blå sportskorna. Var tvingad att ha dom ett löppass och var halvt handikappad en vecka efteråt. Billigt skräp som gömdes långt in i skåpet efteråt.

Det var väl det mest onödiga, kommer säkert på mer senare....

Edited by mace

Nej.

Fungerar utmärkt med fodrade femfingers arbetshandskar.

Då har vi skilda åsikter och erfarenheter, jag anser att det är åt h-e för fippligt att hantera vapen och stridsvästfickor mm om jag har så pass tjocka handskar på mig.

<saxat>

Hmm, beror väl på lite vad man ska göra, men jag sliter ju hellre på den istf min egen. Jag tyckte att den var outstanding både som skruvmejsel och näspetare. (Hmm, nåja, kanske inte näspetare då)

<saxat>

Hmm, beror väl på lite vad man ska göra, men jag sliter ju hellre på den istf min egen. Jag tyckte att den var outstanding både som skruvmejsel och näspetare. (Hmm, nåja, kanske inte näspetare då)

Icke.

Jag sliter hellre på min egen än använder sånt där skit. Jag köper knivar för att dom ska användas inte bäras omkring som prydnad, dessutom hade jag skruvmejsel på Leathermantången.

Amen på det, jag hade förträngt skiten, hemska tankar...usch! :D

Vintermössan. Spelar ingen roll om det så var -35, jag hade bara sommarmössan på mig.

Du är skåning eller något sådant va´

Betvivlar starkt att du överhuvudtaget upplevt -35 :D Om du mot förmodan har det så kan det inte varit mycket längre än 20 minuter, vilket är ungefärligen den tid det tar att förfrysa öronen om det verkligen är -35 ute. Ett mer korkat uttalande får man leta efter. Har du funderat på vilket stridsvärde du har efter 1 timme i -35 iförd sommarmössa? Inte särskilt högt.

Nej tacka vet jag vintermössa.

Scenariot är vidselbasen, året är 1988, januari, eldposten skakar liv i mig och två andra vpl med sadistisk intensitet, - upp med er, ni ska ner och varmköra motor med Lt. Stiger upp krånglar på sig samtliga persedlar, vet vad som väntar. Slänger i sig lite frukost, går ut ur tältet, vädret slår mig i ansiktet. -28 på termometern. Morron, säjer Lt när vi kommer in i 50 tältet, -det börjar bli varmare, beräknad start 8.30. Tittar diskret på min klocka som säger 05.30. Vi häller i oss en kopp kaffe och sedan hoppar vi in i därbak i Dallasen. Ner till klargplatsen där det står två SF 37or, den ena skall gå. Lite förberedelser och Ltn hoppar ner i kabinen. Motorstart, går segt men tillslut hoppar den igång, sedan får den stå och brumma på MTG en lång stund, själv är man tvungen att stå utanför och titta på, det har blivit varmare, det är bara - 25 ute och man är j-ligt glad över att man har vintermössa, för där stod vi i en och en halv timme.

Edited by imint

Jag kan inte komma på något direkt onödigt .

Det skulle vara marackasen termosen vars innehåll (glas) gick sönder så fort man fick ut den .

Den låg kvar i skåpet hela lumpen.....

Håller med The Swed om gummi stövel o comabyxa :D