Jump to content

Egen plate carrier (plattbärare) från Snigeldesign i Hv


Medic91

Recommended Posts

 

Vill försöka få dom fickor jag har så långt fram på bröstet istället för så långt bak, om du förstår hur jag menar och för det är lätt att man fastnar när man ska ta sig in och ut ur fordonet (t.ex bandvagn). Är sjukvårdare i Hv.

 

 

Det jag kan tycka är intressant i sammanhanget är att jag vet både en och två individer som är just stridssjukvårdare som brukar ha skarpa synpunkter på hur man svänger ihop sin utrustning, med rätta. Särskilt fenomenet att ha spännet på ryggen, eftersom det kan försvåra/omöjliggöra deras arbete.

 

En av dem lär ha yttrat något i stil med "Om jag måste lösa en Rubiks kub för att få av dig västen så får du fan förblöda", för att tydligt åskådliggöra problemet för en synnerligen påhittig gruppmedlem tillika västbyggare.

 

Kika lite i den tråd som har föreslagits, prova annars med att ha oket och att sätta bältets spänne på sidan om du inte vill ha det framtill. Följ din chefs antydningar och kör med kronans materiel så lång det går (så lite plats i 206an är det inte, och fler har lyckats innan dig), och är det en omöjlighet så får du väl lyfta frågan med din chef igen. Men skippa tankarna på att ha fickor på en väska på ett bälte (osv) - that way madness lies.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så här gjorde jag med Sv2K:

 

Tajta upp bältet så det satt så långt upp mot västen som möjligt.

Tajta ihop framtill, släpp på sidorna om det behövs.

Allt togs bort bak, svårt att komma åt och obekvämt när man behöver/vill sitta med ryggstöd eller ligga på rygg (fordonstransport exempelvis).

Alla fickor jag inte verkligen behövde togs bort. Jag använde bara flerbruksväska liten för vårdkit, lösskjutningsannordning mm sittande framtill i bältesdelen. Köpte Reecons magasinsfickor för Ak4-magasin, fäste högt upp på bröstets vänstra sida (är högerhänt).

Ficklampa och multiverktyg placerades där de var åtkomliga, men inte i vägen för vapen eller andra fickor.

Vattenflaskans hållare fästes mitt emellan sida och rygg, höjdledes strax ovanför rumpa/midja.

 

En bekant (anställd) gjorde följande med sin Sv2K:

Permanent fästa ihop västen framtill (sydde?) och hade öppning med spännen på sidan. På så vis kunde han fylla framsidan mer effektivt med fickor och utrustning. Han gav mig många tips, bl.a. om detta med bältesdelen högt upp. Har för mig att han senare helt skippade bältesdelen.

Link to comment
Share on other sites

Min befattning är sjukvårdare så jag har pistol 88 som beväpning men får se om jag kan få AK4 istället längre fram, får se vad dom högre cheferna bestämmer. Ena fickan är för sjukvårdsmaterial, tryckförband, skyddshandskar mm. Lilla fickan i mitten, längst ner är för extra ficklampa. Handgranat-fickan innehåller eldstål, tändare mm. Flerbruksfickorna innehåller Comtacs, skyddsglasögon, cammofärg, hanskar mm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

12 or finns inte ute .

Mali 01 skulle få först men alla 35000 plus enheter gick tillbaka till tillverkaren.

Jo det finns 12 or kvar endel lämnades inte in efter den korta tiden den fanns på förband. Och endel skulle förbrukas i missions områden men gjorde inte det.

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som vet vad det är för magasinsfickor han i youtubeklippet ovan har på sin väst?

Det ser ut som snigels "Kort enkel magasinsficka 12" men tittar man noggrannare så stämmer inte det riktigt. Vore ju smutt om det var en ficka med M-nummer som går att köpa nånstans, så kan ingen komma å gnälla att fickan kommer självantända. :)

 

sne3y3O.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vore ju smutt om det var en ficka med M-nummer som går att köpa nånstans, så kan ingen komma å gnälla att fickan kommer självantända. :)

Tyvärr Lindblad, men det är fortfarande som så att personal med ett arbetsgivaransvar förväntas reagera på att du bär omkring på icke-reglementerad materiel som riskerar att självantända. Det du då kan hoppas på är två saker:

 

1. Att befälet missar att din materiel inte är den av kronan tilldelade.

 

2. Att befälet har någon form av överseende med prylarna i fråga och på något vis motiverar för sig själv varför han eller hon inte skall ta sitt ansvar och beordra dig att avlägsna den otillåtna materielen och att endast nyttja tilldelad materiel på avsett sett.

 

Nu är det också som så att (bevisligen) så kan även kronans materiel självantända. Det är därför som all Stridsväst 08- och Stridsväst 12-materiel borde ha lämnats in. Jag hörde något i förbigående om ett användandeförbud, men jag har inte undersökt det närmare.

 

Min egna, högst personliga, beslutsprocess när jag ser icke-reglementerad materiel är

1: Ser brukaren ut att ha förstått vad han eller hon skaffat? Kommer det att fungera?

(Ökända slöhögar som skaffat saker som tros kompensera för bristande utbildning/kunskap/övning skall inte förvänta sig allt för mycket nåd!)

 

2: Är det kvalitetsprylar som införskaffats?

 

3: Hur ser materielen ut i bildförstärkare?

 

 

Det som jag saknar är att jag inte värderar flampunkt eller smältegenskaper, något som kan vara nog så viktigt om vi utsätts för brandstridsmedel eller sitter i ett fordon som blir bekämpat. Dessa punkter ingår i kronans BOA- och systemsäkerhetsprocesser.

 

Så nej, jag får inte fatta beslut om att du får använda egen materiel eller inte. Men är det kvalitetsprylar som jag själv skulle kunna tänkas använda och som jag upplever är relevanta för personalens tjänst så kanske jag tenderar att vara lite mer närsynt än vanligt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som vet vad det är för magasinsfickor han i youtubeklippet ovan har på sin väst?

Det ser ut som snigels "Kort enkel magasinsficka 12" men tittar man noggrannare så stämmer inte det riktigt. Vore ju smutt om det var en ficka med M-nummer som går att köpa nånstans, så kan ingen komma å gnälla att fickan kommer självantända. :)

 

sne3y3O.jpg

Fickorna är lik dessa.

 

De påminner även något om dessa, men fickornas sidor är inte lika (den elastiska gummilinan löper utanför sidorna, jämfört med genom i filmen/bilden ovan).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...