Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Satt och hade tråkigt en kväll så laddade ner en app en kompis testade sin hörsel på,MIMI hearing test, som finns på app store. Fick 99% på testet. Är osäker på vad kraven för försvarsmakten är på hörsel. Nu testade jag ju den här hemma, så lite småljud förekom ju förstås i bakgrunden. Iallafall, nu har jag börjat nojja över att jag inte kan bli militär, som har varit min största dröm sen jag var 3 (är 15). Någon som vet något om hörselkraven inom försvaret? Skulle vara ytterst tacksam om någon testade appen och gav besked om 99% inte är något hinder, eller tvärtom..

Edited by Kestrm
Posted

Hej!

Satt och hade tråkigt en kväll så laddade ner en app en kompis testade sin hörsel på,MIMI hearing test, som finns på app store. Fick 99% på testet. Är osäker på vad kraven för försvarsmakten är på hörsel. Nu testade jag ju den här hemma, så lite småljud förekom ju förstås i bakgrunden. Iallafall, nu har jag börjat nojja över att jag inte kan bli militär, som har varit min största dröm sen jag var 3 (är 15). Någon som vet något om hörselkraven inom försvaret? Skulle vara ytterst tacksam om någon testade appen och gav besked om 99% inte är något hinder, eller tvärtom..

gå och testa om du är orolig för hörseln, miljön du gjorde testen är för svårkontrolerad. telefoner varierar i kvallite. De borde vara enormt större krav på högtalare vid hörseltest och att rummet är så tyst de går.

Posted

Gå till ett proffs och testa om du är nyfiken t.ex. http://audionomerna.se Skulle inte förvåna mig om hörseltestet i FM är universellt på samma sätt som syntestet är.

Det är ju dessutom din hörsel vid testtillfället som räknas såklart. Du skriver att du är 15 alltså är det 3 år kvar tills du ens skall göra tester för GMU. Gott om tid att utsätta sina öron för lite impulsljud på fyllan eller nån hårdrocksspelning du har smugit in på.

Posted

Vi kan inte veta vad de menar med 1 % utifrån det du har sagt och kvalitén på testet gör det dessutom omöjligt att lita på.

Är du rädd för hörseln, gör som tidigare föreslagit testa. Kraven på hörseln varierar som de flesta kraven beroende på tjänst.

• Like 1
Posted

Visste inte att kraven varierade. Har ni något exempel på befattningar inom Markstrid där man kan ha lite hörselnedsättning?

Posted

Du ska inte ta ett hörseltest som du gjort via en app på största allvar, är du på allvar orolig så besök nån som kan det där på riktigt.

Minns inte om man gjorde hörseltest under mönstringen, minns att vi gjorde ett när vi ryckte in och ett till cirka en månad innan muck

Posted

Gjorde två andra test precis, fick resultatet "the test suggests you do not gave a hearing loss", så oroade nog mig i onödan, var nog bara det testet som det var dålig kvalitet på

Posted

Vänta nu.... gjorde du ett ANNAT telefontest och nu känner du dig lugn?

Jag... alltså...

vet inte var jag ska börja....

äh...

lycka till

• Like 2
Posted

Haha asså

Jag gjorde sammanlagt tre test, två hade jag normalt på, en hade jag inte normalt på. Kan vara bra att tillägga att den sista hade låga betyg på AppStore, case closed.

Posted

Men hallå, läs vad dem skriver!!

Mobiltelefonstestsommanköptpåappstore är inte okej, borde rimligtvis aldrig kunna bli okej heller.
Som alla andra, "är du orolig för din hörsel, eller intresserad av ett hörselresultat så gå till någon läkare eller aktör med godkännd utrustning.

om du kan föra ett normalt samtal med någon, inte använder hörselapparat, inte upplever det som att folk runtomkring viskar och du kan höra fågelsång klart och tydligt så har du bedömt normalgod hörsel.

om du inte hör fågelkvitter när du närmar dig 19 årsåldern så är det läge att oroa sig.

Posted (edited)

Förlåt, är bara det att bli militär är min största dröm och har varit det sen jag var liten, då blir man lätt orolig att ens dröm inte ska bli uppfylld. Om det är som Chassi säger så behöver jag inte oroa mig, tack för svaren.

Så Chassi, det är alltså tillräckligt bra hörsel för att bli tex jägarsoldat?:)

Edited by Kestrm
Posted

Om det är normalgod hörsel utan nedsättning på något öra, ja då duger det nog.

Det är dock som sagt, några år kvar innan det ens blir aktuellt.

• 1 month later...
Posted

Har gjort hörseltest nu, var inga problem :) Bör tilläggas att jag hade öroninflammation några veckor tidigare, kan ha påverkat.... ;)

Posted

Taget från FHS hemsida för officersutbildning:

Den sökande ska ha en fullgod social hörselfunktion och kunna uppfatta tal och radiosamtal i bullrig miljö. Tonvärdet för frekvenserna 500, 1000, 2000 Hz får endast på enstaka frekvens uppgå till högst 30 dB och värdet för frekvenserna 3000, 4000, 6000, 8000 Hz får endast på enstaka frekvens uppgå till högst 40 dB.

Dessa är rätt lika de som gäller för civilt flygcertifikat, dvs viss nersättning är tillåten inom ett begränsat frekvensområde.

Det kan tilläggas att jag själv har hörselnedsättning på högre frekvenser till följd av öroninflammation som ung, men detta har inte hindrat mig från att vare sig ta flygcertifikat eller delta i Hemvärnet.

Slutligen, lita inte på telefontest, de säger som tidigare påpekats ingenting. Ett riktigt test omfattar ju både "ren" ton, ton med bruspålägg samt skallbensljud.