Jump to content

FBS transporteras i helikopter?

Månsson

Recommended Posts

PB elever på F4 fick för några år sedan åka helikopter till näst sista övningen (tror jag) vilket var ett rejält undantag. Sannolikhet för hkp är alltså inte så stor. Tyvärr :baskerHV:

Läste dock på FVRF (tror jag frivilligorganisationen heter) att dom har åkt hkp och övat lite på SAR och dylikt. Vet inte hur allvarlig övningen, men det låter ju riktigt roligt B)

/Edit: Fixxat teeext

Edited by Toll

Finns ingen anledning att åka helikopter mer än att det är kul (och det är det).

En flygbas är väl 10-15km i diameter och med bra vägar så det går antagligen snabbare och enklare med tgb.

Edited by 106

Jodå...Fbassäk flyger helikopter ibland de också. Precis som många andra förband, kadetter och officerare också .... ;)

...och Ytbärgare... :)

Ni får ursäkta men jag kunde bara inte hålla mig :((

Jag var på besöksdag på F17 igår och då hörde jag med flygbassäks PB om de hade transporteras något i helikopter. Han sa nej. Sen sa han oxå att det skulle ingå i deras utbildning men det var inte lika viktigt som andra moment. Så dom övade mer på andra saker.

,O

På F7 använder flygbassäk Piranha och SISU på  prov.

Jaha? :baskerPa:

Men det är väl tydligt - Med propeller i mössan blir besättningen som Karlsson på taket och flyger iväg... :ph34r:

F-låt - kunde inte hålla inne den serverade grodan!

• 3 weeks later...

Fbsäk... hkp... det låter lyxigt.

Gör som på den gamla goda tiden då nsky på både fb och stril tog TTAC till striden klockrent på bas området när det är massa annan konstig trafik på alla vägar och KC sitter med häcken full!

:lol:

Fbsäk... hkp... det låter lyxigt.

Gör som på den gamla goda tiden då nsky på både fb och stril tog TTAC till striden klockrent på bas området när det är massa annan konstig trafik på alla vägar och KC sitter med häcken full!

:)

vi är lyxiga.. :D:angry::/

fick tyvärr aldrig åka Hkp under GU..

hade varit jäkligt kul.. :)

//FBS

well, det ingår inte i uppgiften att åka helikopter mellan uppdragen. Däremot så kan det bli så på vissa övningar i alla fall, av den enkla anledningen att helikoptrar finns på flygförbanden, samt att helikopterpersonalen också måste öva. jag skulle säga att det är 50% chans att det blir heli-moment för er...

Jag gick B-styrka mot de som var på SAR-övningen, och det var ett ganska så bra moment. Det fanns tre "tävlanden" A-styrka, B-styrka och nedskjutne piloten som skulle hålla sig borta från både A och B. Piloten vann..:(

Edited by Gus