achilleos Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Eftersom det vimlar av hemvärnsmän här så tänkte jag fråga vad man har för ersättning egentligen, och hur mycket man tjänstgör under ett år? Har faktiskt inte en aning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 (edited) dagpenningen är samma som vpl utöver det så får amn befattningspremie. Befatttningspremien skilljer sig mellan befattningarna såklart och det utbetalas endast om man uppfyllt kontrakterad tid. Antal timmar man tjänstgör? Jadu..där får du nog lika många svar som antalet timmar per år. JAg ahr själv under de senaste 5 åren gjort runt 200 timmar men behöver bara göra 34. EDIT: Sen tillkomemr kör-ersättning, telefon-ersättning(i vissa fall), Instruktörer får arvode vid nyttjande av denne. EDIT2: Befatningspremien har ett antal gånger varit uppe på RiksHemvärnstinget och det har då bl debbaterats om höjning, slopa den, ändra vilkoren mm och den lär debbateras i år igen. Edited May 21, 2003 by Pingo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"Insats Hv" nisse Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Eftersom det vimlar av hemvärnsmän här så tänkte jag fråga vad man har för ersättning egentligen, och hur mycket man tjänstgör under ett år? Har faktiskt inte en aning! du tjänar 66 kr/dag då man är ute, som värnpliktig ska man göra 20H om året, befäl 60H. Tjänstgör man sina timmar får man 200 kronor vid varje årsslut som värmpliktig, vet inte vad befäl får. Sen har man alltid extratilläggen, gör man en övning på vardagar så får man sjukpenning, milkostnader 16kr/milen, men man ska inte lägga alltför mycket vikt på pengar för det är en fis i rymden, tro mig och jag är student. 198:- för en helg är inte så man hoppar högt utan det är gemenskapen och att man får skjuta en jävla massa och det är alltid roligt. det är definitivt inte HV snåla med. det finns gott om 7,62 ammo, som InsatsHVman får man också bästa utrustningen som finns och uppgraderas först... jag stormtrivs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustkavallerist Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Vanlig HV-man ska göra 20h, medan ett befäl ska göra 34h (sen så får man ju acceptera att ju högre befäl som man är desto mer tid får man ge till organisationen). B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustkavallerist Posted May 21, 2003 Report Share Posted May 21, 2003 Klicka på hemvärnsnytt för att få reda på ersättningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Vanlig HV-man ska göra 20h, medan ett befäl ska göra 34h (sen så får man ju acceptera att ju högre befäl som man är desto mer tid får man ge till organisationen). B) 20h för menig och 34 för befäl är under revidering tydligen....min kompch hade tydligen fått papper i veckan som sa att befälen skall gör minst 40 timmar/år...men från vilket datum det skall gälla vet jag dock inte ännu, Jag tror att även kontrakterad tid även för meniga Hvsoldater ´skall höjas är dock lite osäker på den punkten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capt Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 (edited) Hur mycket man tjänstgör varierar väl kraftig, men tittar man på vad som gäller från årsskiftet gäller följande krav och ersättningar; Befattning ---------- Timmar -------- Ersättning (skattefri befattningspenning/år) Bataljonchef --------- 100 ------------- 28.200:- stf Batchef ----------- 100 ------------- 19.200:- Kompanichef --------- 100 ------------- 24.200:- stf Kompch ----------- 100 ------------- 17.200:- C insatspluton -------- 80 ------------- 11.700:- Plutonchef ------------- 50 --------------- 5.800:- Gruppchef ------------- 40 --------------- 2.800:- Menig ------------------- 20 ----------------- 400:- På dom ökade antalen timmar är det t.ex. för komp- och batch en grunddel på 80 timmar och en särskild befattningsdel (chefsutveckling) på 20 timmar. Det börjar likna något och då tänker jag främst på den ökade avtalade tiden. ( OT - det kommer inte att heta "kontrakterad tid" i fortsättningen utan "avtalstid") :P Edited May 22, 2003 by Capt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Vad får ett s k "Befäl till förfogande" för ersättning då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Vad får ett s k "Befäl till förfogande" för ersättning då? Om min tolkning stämmer så är det 5800:- /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gpd Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 (edited) Befäl till förfogande får ingen befattningspenning, eftersom de inte har "ansvarsbefattning". De är ju att betrakta som extra resurser utan eget ansvarsområde. Det som är anmärkningsvärt är bristen på ersättning till stf plutch och grpch. Detta är något typiskt Hv, steffen räknas inte. I resten av försvarsmakten så delar man normalt på bördan och då även på äran ( läs kosingen) även om chefen är chef. Det håller inte att plutch skall göra allt, utan han/hon måste fördela på stf och grpch, både för att lätta sin börda OCH fördela ansvar och befogenheter för att öka samhörigheten. Edited May 22, 2003 by gpd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Befäl till förfogande får ingen befattningspenning, eftersom de inte har "ansvarsbefattning". De är ju att betrakta som extra resurser utan eget ansvarsområde. Det som är anmärkningsvärt är bristen på ersättning till stf plutch och grpch. Detta är något typiskt Hv, steffen räknas inte. I resten av försvarsmakten så delar man normalt på bördan och då även på äran ( läs kosingen) även om chefen är chef. Det håller inte att plutch skall göra allt, utan han/hon måste fördela på stf och grpch, både för att lätta sin börda OCH fördela ansvar och befogenheter för att öka samhörigheten. Stf C insatsplut får 9700:- Stf C Hvplut får 3800:- Befäl till förfogande kan vara stabsbef /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capt Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Begreppet "befäl till förfogande" finns inte kvar, men "stabsbefäl, bataljonsstab" får 3.800:- (där ligger befattningen i 7-nivå). "Stabsbefäl, kompani" får 5.800:- (där ligger befattningen i 6-nivå). Sen har du i bataljonsstaben en rad befattningar (stribefäl, undbefäl, sjvbefäl, uhbefäl, persbefäl o.s.v. o.s.v.) som klassas lite olika och där hamnar man beroende på befattning på mellan 3.800:- och 5.800:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Det är väl OT, Men hur läggs kraven på att personen ska ha rätt utbildning? I vår Bataljon finns det en Kompanichef som har furirs grad och utbildning. Jag anser för det första att det är åt H-e att sånt tillåts, För det andra att systemet inte fungerar när detta tillåts, Och för det tredje att det är orättvist mot de som lägger fritid och semestrar på att utbilda sig. Hur kommer sådan "svågerpolitik" att hanteras i det nya hemvärnet? Jag har hört ett rykte om att man har ett år på sig att komma upp till rätt kompetensnivå, stämmer detta? I ovanämnda fall är det i såfall kört för personen ifråga. Kommentarer? Jag vet att inlägget är lite OT, Ber ödmjukast om ursäkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capt Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Lt. payne; Det är inte möjligt!? För det första kan han inte vara förordnad utan möjligtvis tjänsteförättande. Men oavsett det så verkar det inte särskilt genomtänkt, det skickar fel signaler. Du har en begränsad tid att genomföra utbildning om man är tjänsteförättande i befattning, hur lång tiden är vet jag inte och den kanske varierar mellan MD'n. Tar man klivet upp i kompaniledning så anser jag att man ska ha tjänstgjort på plutonbefälsnivå innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Jo, Capt det har pågått i cirka två år. Jag påpekade det vid ett samtal med min Kompch och fick till svar att det är svårt att hitta folk som vill ha tjänsten. Personen är förordnad. Jag vill inte hänga ut denna person offentligt, Vill bara visa att allt inte går enligt boken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capt Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Det är omöjligt!! Man förordnas i grad! Då har det absolut inte gått rätt till, tittar du i PLIS så är han antingen förordnad Lt eller inte förordnad. Personen ifråga får dessutom från årsskiftet den nya befattningspenningen, den är endast knuten till personen som står på befattningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nilsson Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 (edited) Vad jag har förstått så kan man förordnas i befattning innan behörighetsgivande utbildning är gjord och om man avser att göra sådan utbildning inom en viss tidsperiod. Hur lång denna tidsperiod får vara har jag ingen koll på. Förordnande i grad kan däremot inte göras förrän behörighetsgivande utbildning är avklarad. Jag känner till en som har varit kompanikvartermästare (dock inte i vår bataljon) i fyra år snart och har fram tills i år haft menigs grad, nu i våras genomförde vederbörande gruppchefskursen och förordnades till furir. Notera dock att han har flera kurser kvar tills han får göra den behörighetsgivande utbildningen för kompanikvartermästare. Edited May 22, 2003 by nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 HvH Del 2 sid. 11. "Grunder Hemvärnsbefäl utbildas för att som chefer leda hemvärnsförband. De skall även ges förmåga att utbilda sina förband. Det är av vikt att individuell kompetensutvecklingsplan är upprättad för alla hemvärnsbefäl från nivån plutonchef. Utöver befattningsutbildningen skall strävan vara att öka kompetensen hos hemvärnsbefäl i tre ämnesområden; Ledarskap, Utbildningsplanering och Samverkan. Förordnande i befattning som krigsplacerad chef får i undantagsfall ske innan kompetensgivande utbildning är (helt) genomförd. Utnämning i grad får ske först då krigsplacering i befattning och för befattningen fastställd, kompetensgivande utbildning och tjänstgöring är genomförd." Vidare står det på sid. 12 angående krav på militär befälsutbildning för förordnande som befäl i almänna hemvärnet: HvKompch, Militär GU: Resoff, Alt. utb i Hv: Plutch kurs, Utb. före förornd. i befattning: Kurs kompch, fedsadm. kurs, Befordras till: Lt The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Jag får för Hemvärnets skull hoppas att det bara är här hos oss som det finns inavel. Men jag misstänker att det finns fler såna här fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted May 22, 2003 Report Share Posted May 22, 2003 Lt.P ... C MDS har sagt att så inte får vara. Numera får man endast sitta 1 år på en beffatning vilkan man inte har adekvat utbildning för enligt honom. Undantag görs om personen håller på att gå kurserna för befattningen och undantaget skall godkännas av C MDS. Vet detta av egen erfarenhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted November 12, 2003 Report Share Posted November 12, 2003 Ser ut som om det är många bud??????? Finns det någon som vet vad de olika befattningarna har för "ersättning" ???? Har letat på lite olika sidor, men utan resultat...... Är nämligen mycket tjöt om detta hos oss.......bla en sur plutonchef som anklagade mig, nybliven stf Komp C , att lyfta en månadslön på 4-5000:- , men det har jag inte sett något av....... Däremot så fick jag som Grch c:a 1000:- om året!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk BJU Posted December 24, 2007 Report Share Posted December 24, 2007 Hej! Mycket siffror blir det.. hittade foldern "Förmåner och försäkringar vid tjänstgöring i hemvärnet", M7754-266351. /www.hemvarnet.mil.se/rikshvavd/attachments/form_2007.pdf hittade lite om ersättning vid stöd till samhället. Stöd till samhället En räddningsledare kan åberopa LOS (Lag om skydd mot olyckor) och ta alla samhällets resurser i anspråk för att agera i ett katastrofläge. Hemvärnets personal, organisation och resurser är många gånger optimala för att förstärka räddningstjänsten och polisen i sådana lägen. Det normala är dock att hemvärnet medverkar på frivillig basis. Hemvärnssoldater får då samma ersättning som deltidsbrandmän. Ersättningen är för första timmen 186:- och därefter 125:- per timme. Under helger och nätter höjs beloppen med 50%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted December 25, 2007 Report Share Posted December 25, 2007 (edited) Här är lite mer siffror om ersättningar i Hemvärnet gällande Befattningspenningar Källa Charlie Spartan Edited December 25, 2007 by Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deuce Posted February 1, 2008 Report Share Posted February 1, 2008 Här är lite mer siffror om ersättningar i Hemvärnet gällande Befattningspenningar Charlie Spartan Vad avses med 'Antal dgr' i tabellen. Är det max antal dagar man kan få ersättning för eller är det minsta antal tjänstgöringsdagar som krävs för en viss befattning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted February 1, 2008 Report Share Posted February 1, 2008 Vad avses med 'Antal dgr' i tabellen. Är det max antal dagar man kan få ersättning för eller är det minsta antal tjänstgöringsdagar som krävs för en viss befattning? Multiplicera antal dgr med á kr så får du summa/år. Vad det står för vetefasen..jag behöver iaf inte tjänstgöra 50 dagar och jag antar att dom inte har ett maxtak på 50dagar om året.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts