Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Det finns mycket man kan skratta åt och mycket man ryser av att bara tänka på.

Vår grupp skall göra patron ur efter lösskjutning och ställer upp på linje i ofarlig riktning. Befälet kommenderar "patron ur" och vi utför detta. Helt plötsligt hörs en lång salva några meter till höger om mig och person X ser otroligt förvånad ut och säger "men hur kunde detta hända"? Efter en snabb blick så säger befälet "X ta ut magasinet nästa gång". :lala:

Edited by berghaus
  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

En kille i plutonen skulle göra parton ur efter skarpskjutning, han gör allt som man ska(???) och smäller iväg en bula i skyddsvallen(där tavlorna står), jasså magget var fortfarande i! då tar vi ut det och prövar igen, Pang! *suck*

En annan gubbe drog en bula i marken 3m framför en kamrat också det på skjutbanan! *Fick mina första gråa strån på skallen*

Men angående olyckor i ordets rätta bemärkelse. Halva plutonen är på Drottningholm för att titta på ägorna innan första skarpa pass inför julhelgen. När plutonen är i parken så anmäler vpl att han behöver gå på toa, Lt:n blir lite irriterad och menar på att han skulle gått tidigare eftersom de nu är sålångt bort från en toa man kan komma. Vpl drar en lättnadens suck och säger att det inte behövs längre! :angry: Alla skrattar, Lt:n håller på att dö, det går inte så bra för honom att hålla sig för skratt mao. Lt:n lyckas få ur sig att man inte behöver anmäla när man kissar på sig! :D

Varje gång patrull passerar Gustav 8-4 meddelas över radion: G 8-4 kiss kiss! (har för mig att det var gustav 8-4)

Glömde några:

Beskjuter b-styrka, löst. Står i en dörröppning i ett hus och skjuter ut. Patron studsar i dörrkarmen och ner i kragen på min skyddväst 90a. Tacksamt så stannar den där i vad som känns som en evighet innan jag lyckas peta bort den. (vårat lilla Black Hawk Down-moment)

Jag skjuter eldmark med p-skott, kollar bakom mig, ingenting där. Skott kommer, pang. gruppens mupp skriker och när jag vänder mig om igen så sitter han på marken bakom mig något sotig i ansiktet och är lagom glad. Vafan gör du där undrar jag varpå han svara att han blivit dödad och satt sig ner(vi körde med simfire)

edit:

Ändra ditt första inlägg istället för att göra ett extra i fortsättningen...

*klipp&klistra*

//Yman, BlåGul

Edited by Yman
Posted

I veckan övade vi skarp strid. Det sista momentet var växelvis framryckning. När det var dags för patron ur skjöt vår furir (anställd) ett vådaskott. Hon glömde mantelrörelsen.

Posted

Detta hände under en övning på stående skjutställning Ksp 58. Eftersom det var första gången vi sköt stående med detta vapen, så fick vi inte använda fulla band. Istället bandade vi fem länkar med patroner i följt av en tom länk. Detta ledde till att man var tvungen att göra ny mantelrörelse efter varje femskottsserie. Gruppchef X hade precis skjutit en serie och skulle därmed göra ny mantelrörelse för att kunna fortsätta eldgivningen. När han nästan hade dragit tillbaka manöverhandtaget till det bakersta läget tappade han greppet om det. Resultatet av detta blev ett vådaskott som hamnade 10 cm från hans egen fot.

Posted

Under Fältvecka:

Sulorna på ett par kängor hade smält när vi sov i 20 tält jag sover med bara fötter och får smält gummi på bar hud.

Bv206 ===> Akuten = 2:a + 3:e gradens brännskador

Bonus: Nu jag vet att mitt skelett är vitt också

Det var väldigt obehagligt när man märkte att det var kletigt gummi för det kan man ju inte få bort utan att skrapa med något.

Vagnsbesättningsmedlem som inte vanligtvis körde (Bgbv90) lyckades fälla en björk vid körning på landsväg så att den faller precis när vi passerat. Skoterordonansen hade legat bakom oss hitintills och han syntes inte till så det blev ett lite nervöst letande för att se att han inte låg under trädet. Dock hade han avvikit 1 eller 2 korsningar tidigare men man var rejält orolig ett tag.

Ena ordonansen (samma) hade fått sitt skotersläp överkört av en strv121 när han låg i ca 50km/h han hade flugit igenom plexiglasrutan och var ganska mörbultad i ansiktet.

Släpet såg ganska platt ut efteråt.

Posted (edited)

Har inte haft några skarpa insidenter utan det har mest varit lösplugg hela vägen.

Incident 1: Under en liten GB-övning där vi skulle träna växelvis framryckning osv med lösplugg. När vi ska göra patron ur så lyckas personen som sitter med ryggen emot oss smälla av ett skott.

Incident 2: Under "examensskjutningen" i skyddsvaktsubildningen så lyckas en GB smälla av ett skarpt skott när han ska göra patron ur. Lt. får frispel och klämmer ur sig både det ena och det andra.

Incident 3: Återigen lösplugg. Skjutvecka, vi har fått tid över för vapenvård och för att slöa rent allmänt. Under vapenvården som vi genomför i våra tält så smäller det till i vårat tält. ca 10 pers ligger på marken och håller för öronen och tittar sig förskräckt omrking medan en soldat sitter och håller chockartat i sin ak5:a. Killen hade missat att kontrollera loppet helt enkelt. Vi var väldigt noggranna resten av den dagen med att kontrollera våra vapen.

INcident 4: Undertecknad under SIB. Vi håller ett hus och fi har placerat en extremt bra rök som drar in i huset. Vi är två man som håller en sektion på ovanvåningen. Vi ser att en till i gruppen kommer upp + en fi. Skottlossning och sen så ser vi inte mer. Tar beslutet att snabbt rensa rummet och vi tar ut motståndaren som satt och häckade i ett hörn. Från ingenstans så kommer en gestalt och jag full av adrenalin smäller av några skott tok för nära. Visar sig att det är en gruppmedlem som legat gömd och kommit fram efter rensningen. Fk var inte så värst glad över det som hänt men jag slapp vidare reprimander och soldaten som jag sköt klarade sig utan skador.

Sen så utöver det så har vi haft lite incidenter med bilkollisioner, bilar som snurrat på is osv. Turligt så har ingen skadat sig allvarligt iaf.

Edited by ArreliuS
Posted

Asså det låter ganska farligt att göra lumpen och jag hoppas verkligen att det inte kommer ske några vådaskjutningar när jag gör lumpen senare i år... speciellt när jag gör lumpen där en kille blev skjuten i huvudet förra några månader sen :S

Tycker det låter som att befälen eller beväringarna är inkompetenta och saknar en säker rutin för hur man hanterar ett vapen.

Skam!

Posted
Asså det låter ganska farligt att göra lumpen och jag hoppas verkligen att det inte kommer ske några vådaskjutningar när jag gör lumpen senare i år... speciellt när jag gör lumpen där en kille blev skjuten i huvudet förra några månader sen :S

Tycker det låter som att befälen eller beväringarna är inkompetenta och saknar en säker rutin för hur man hanterar ett vapen.

Skam!

Med tanke på hur många skott som avfyras under värnpliktsutbildningen är det istället konstigt att vådabeskjutning inte händer oftare. Om man helt skulle få bort vådaskotten skulle säkerhetsrutinerna göra utbildningen totalt värdelös. Redan nu är det väldigt noga med säkerheten under skjutövningar och vådaskott uppstår väldigt sällan. Gjorde själv 10 månaders värnplikt och under hela den tiden var det endast 3 vådaskott.

Posted

Förskonad från allvarliga olyckor.

Dock lyckade en soldat spränga sitt kök, klarade sig dock utan brännskador och skogsbrand.

(Det var ett av dom där checka köken som man pumpar upp ett tryck i en fotogentank, kan tillägas)