Jump to content

Händelser/Olyckor

Recommended Posts

Det händer ju ganska mycket under lumpentiden, roliga, konstiga och ibland farliga saker.

Så jag undrar om nån varit med om bizarra saker typ skjutövningar skarpt som höll på att gå åt skogen pga nån miss eller nån som testade hur många skott man kunde skjuta med Kulspruta 58 innan pipan smälter osv osv.

Försvarsmakten håller ju hårt på säkerheten med det måste ju gå snett ibland. :P

mvh

SäkAnd

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jotack, visst kan det gå snett.

Under min GU skulle vi öva vagnsstrid skarpt.

På säkerhetsgenomgången innan poängterade befälen att "om ni får eldavbrott så säkra vapnen och sätt er ner så åtgärdar vi problemet efteråt".

Övningen började och vi åkte fram och tillbaka med vår vagn och krigade för allt vad vi var värda.

Rätt som det är märker ksp-skytten att han fått eldavbrott så han säkrar och sätter sig ner.

När han har satt sig märker han att det sitter en tomhylsa i utkastaröppningen. Den tar vi ut tänker han varvid mekanismen slår fram och en 7,62 sätter sig i taket rätt igenom fack 8 ungefär 10cm från huvudet på gruppchefen.

Ksp-skytten blev snabbt omplacerad som ansvarig för oljebaren vid stridsvagnsgaragen och våran vagn hade en liten buckla i taket.

The Swede

Guest Sandin

Ummm..

Skulle öva eldöverfall. Kallt som snor ute, svettiga händer snabbt ur vantar. Fastnar med knogarna på AK-5:an..

Valde mellan att inte kunna skjuta å få skäll för det eller ta bort handen från vapnet.

De som provat att slicka på en lycktstolpe eller liknande vet vad hur det är. :P

Ont gjorde det, men skäll slapp jag i alla fall.

övade rensning av rum, skarpt, soldat X lyckades kasta sin hgr i dörrkarmen så att den lägger sig prydligt mitt i dörröppningen. Kapten Sjökvist gör ett heroiskt språng och får in hgr i rummet. Kaptenen rökte aldrig så att vi såg det, förutom denna gång :D

Undra GSU:n på GB skolan så hade vi orientering stridsparsvis. Jag och våran plutsjv Holm orienterade fel åt H-E och fick den ljusa idén att gena över ett träsk. Allt gick bra tills det att plutsjukvårdaren försvann ner till axlarna i ett dyhåll med ett *plums*. Jag skrattade så mycket att det tog ett bra tag innan jag fick upp honom, plutsjukvårdare Holm skrattade inte lika mycket. :)

Övade växelvis framryckning inom omgång, skarpt i skog. När man understödjer så ska man i fredstid sluta skjuta när det andra stridsparet ska till att passera understödet(för att inte skjuta sin kamrat i ryggen). Så när jag och min stridsparskamrat kommit 12-15meter förbi det understödjande stridsparet, så visslar ett par skott förbi oss. Då blev jag lite nervös, men fattade inte riktigt vad som hänt för än efteråt. Fanskapet slutade inte skjuta när mitt stridspar passera. Det tystade givetvis ner, kapten som höll i övning hade ett mycket allvarligt samtal med skytten inför oss andra som var med det.

Guest ischias

Oj oj oj... Här skulle jag kunna skriva åtskilliga sidor. Kan en liten fastkörning passa in här kanske? Boden en månad innan slutövning 98/99, min lvkv var ute och övade som vanligt på Bodens södra skjutfält. Kommer fram till ett fält, ska ta fältkanten söder ut. Ett litet problem finns dock, det heter Råbäcken. Att åka ut mitt på fältet och ta bron över var inte att tänka på. Istället tog vi och körde rakt över intill kanten, stannar och gungar lite på kanten av bäckfåran. Uppskattar att det är 15 meter över. Någe vatten ser vi inte, vilket kan förklaras med att det var februari! Ut över kanten och ner. På uppvägen spinner båda banden, så vi försöker gå på skrå upp. Då brister isen under vänster band. Vi ropar upp PC och säger att vi kört fast och självbärgar. Efter ett par minuters juckande med banden så har vi skaffat oss en bandkrängning. Jag ropar upp PC igen och ber honom skaffa Strv-bärgaren. När vår Blå-Gul kommer och står 100m från den plats där vi angett att vi kört fast ropar han och frågar vart fan vi är. Vi går upp på kanten av bäckfåran och inser fort varför dom inte sett oss, det är gaska djupt kanske 5m. Lvkv:n är "bara" 3,5 m hög och syns inte på 100m... 9 timmar senare är vi uppe på en närliggande väg. Och ytterligare 3 timmars bandknackning tog vid. Det vi fick byta var 9 bandplattor och ett drivhjul. En liten utskällning av Överste Löjtant Gustavsson. Resten får ni läsa på: http://surf.to/lvkv

/I

Om man tittar noga i taket när man sitter i transporten på Stridsbåt 814 (tidigare läckert dekormålad med "hajkäft") ser man en lagning av ett kulhål genom taket - cirka 1 dm från Ksp-skyttens lavett...

Vi var faktiskt förskonade från skarpa vådaskott, både på KB-pluton och Amröj-pluton. En vakterna som låg inne gjorde en fin grej. Han satt tillsammans med sin grupp på 200m vallen. På 100m vallen stod en annan grupp och övade stående skytte. Killen på 200m vallen får för sig att han ska förfina sin avtryckar teknik och gör matelrörelse, börjar krama avtryckaren…. Skottet tog mellan benen på en kille på 100m vallen!!

Sedan böjde vi "lite" på säki när jag var på Amröj. Eftersom Säki inte gäller för krig och våra befäl påpeka att vi övar för krig så blev ofta svaret när ett befäl frågade vad vi hade för risk på sprängningen eller dyl.

-"Det är krig, Säki utgår" vilket ibland gjorde att det fladdra lite mer i byxorna än det borde

EOD

• BlåGul -1
Om man tittar noga i taket när man sitter i transporten på Stridsbåt 814 (tidigare läckert dekormålad med "hajkäft") ser man en lagning av ett kulhål genom taket - cirka 1 dm från Ksp-skyttens lavett...

..i 856 (tror jag det är, eller ev. 854) finns ett betydligt större hål (fullbumpastorlek) i dörren till förpiken. :D

Snabb framryckning på skyttelinje. Fritt eldöppnande inom angivna skjutfält... Soldat X (även känd som soldat lök, soldat dum, soldat trött, soldat miffo, soldat apa) blir smått tagen av stundens allvar och sätter med igenimmade lumpenbrillor igång med att röja sly alá Rovdjuret med sin AK5. Det kan väl var OK, men... att stanna upp när man gör det... not so good!

Man kan säga att jag och soldaten på hans andra sida fick känna hur det känns att bli beskjutna. :D

Jägarplutons tagande av teräng (skarpt).

Vår grupp rycker fram parallellt med övriga grupper förutom granatkastargruppen som ska understödja. Av övningstekninska skäl så får inte GRK skjuta föränn vi är färdiga med vår framryckning och ska då skjuta mot en vägkorsning någon kilometer i sidled från oss.

När vi kommer fram till målet ligger vi kvar i eldställningar och väntar på att GRK ska skjuta färdigt för att sedan få gå tillbaka. Jag som ligger på högerflanken upptäcker rök ca 50 framför mig. Samtidigt hör jag vår instruktör skrika på radion "Eldupphör för H-E" och efter en stund ropar han "Högerflanken, skaderapport". Då blev jag jävligt rädd!

Det visade sig att befälen, som instruerade GRK-gruppen, hade blandat ihop våra kordinater med målets kordinater, som tur var hade man även beordrat rökgranat istället för spränggranat. En bidragande orsak till detta kan vara att befälen tagit färjan till Danmark kvällen innan och festat hela natten.

Den gången var det jävligt nära. Men som vanligt löste man problemet internt utan att det blev någon utredning.

Under en kortpaus under en eldexercis under förra seklet  :) kommer en soldat ur granngruppen fram till mig med lätt nervös blick. Han ropar att Gruppchef XX har blivit skjuten och jag säger nåt intelligent och myndigt i stil med:

-Va, skjuten?

- Ja, med ett grg!! svarar soldaten...

Ni kan tänka er bilderna som for genom min hjärna när jag beordrar Eld Upphör på min grupp och springer mot XX´s grupp. Det visar sig att två soldater har fått ett laddat grg när de bytte personal på grg och tänkt: Va´fan, har de inte gjort ptr ur och gjort "blindavfyrning". Precis då gick XX förbi framför och fick detta höftskott rätt i flabben från några meters håll...

Tur i oturen var att det bara var laddat med 20 mm eldmark...

XX hade märkt att det small och att han fick plast i munnen...

Vänster sida av ansiktet var helt prickigt, men ögat klarade sig. Han fick som en massa finnar i ansiktet sen, men de innehöll blå plast istf gul gegga...

..i 856 (tror jag det är, eller ev. 854) finns ett betydligt större hål (fullbumpastorlek) i dörren till förpiken. :)

Joo... Du menar incidenten under Nordvart eller hur? Var det inte 20 mm insticksvapen? Jag var där och kollade men det var i nattens förbannade mörker...

Skarp eld mot SAAB-mål. Vår grupp tillbakarycker medan en annan understödjer. Min stridsparskamrat sticker tillbaka och lägger sig i anläggning. Det står dock en enorm sten precis bakom mig som skymmer stridsparskamraten. Han som höll i övningen sa en miljon ggr att vi skulle tillbakarycka rakt bak och absolut inte snedda. Stenen var dock närmre 2 meter hög eller så, jag kunde ju knappast flyga över så jag antog att min stridsparskamrat låg till höger om stenen så jag vek av till vänster runt stenen

när man kommer runt så ligger han i anläggning o siktar rakt på en, med skarpladdad o osäkrad bössa, med fingret på avtryckaren.

visade sig att han kommit för långt bak o stenen skymde, så han fick springa runt på andra sidan. Det positiva av det var dock att vi lärde oss att man FÅR faktiskt skrika och kommmunicera lite eftersom det trots allt skjuts som satan o fienden redan är medveten om ens närvaro.

Sedan böjde vi "lite" på säki när jag var på Amröj.

Basic vapenhantering är ju att inte peka med vapnet på (i närheten av) något man inte vill ha ihjäl/göra sönder, om alla hade följt det hade det inte behövt bli så nåra som i EODs fall.

Nog predikat!

Inte skulle man väl böja på SÄKI på Amröj bara för att det skall fladdra i byxorna, det gjorde vi aldrig i Bosnien... *rolleyes*  :)

Person 1: "- den som ligger närmast är ju den som är störst"

Person 2: "-va fan, vågar du inte?"

P1 "*trycker på TA9 knapparna*"

Hela världen: BOOOOOOOOOOOOOOOOOOM!!!!

Alla: Whooohoooo!!! :)

SISU var skyddsrum, kanske max 500 meter, ca 300 kg laddvikt, luckorna öppna och det kändes som om syret trycktes ut ur vagnen... dammigt blev det också :) kanske inte SÄKI...

• BlåGul -1
..i 856 (tror jag det är, eller ev. 854) finns ett betydligt större hål (fullbumpastorlek) i dörren till förpiken. :)

Joo... Du menar incidenten under Nordvart eller hur? Var det inte 20 mm insticksvapen? Jag var där och kollade men det var i nattens förbannade mörker...

Plåten på dörren är betydligt större än 20 mm iaf, men det är möjligt. Vi fick höra att det var GRG fullbumpa, och jag såg ju aldrig skadorna i verkligheten innan reparationen...vad jag också hört är att det som räddade livet på dem i transporten var att nedgångsluckan inte var stängd så den flög upp och 'avlastade' tryckökningen.

Missuppfatta mig 2sharp, SäkiG är helig och den korsades aldrig. När det gäller Säki Spräng och Säki Amröj så är det ju så många bedömningar som ska göras. Om man bedömmer att backen består av en viss typ eller bedömmer att en laddning ligger med en viss vinkel.

När man gör dessa bedömningar så kan det ibland bli så att man för snälla bedömningar. Sedan använde vi oxå NATO-standard riskbedömning och när det t.ex. står 500 m i Säki spräng så kan det stå 250 i NATO S och man kanske lägger sig på 350 meter.

Det var klumbigt utryckt av mig vad det gällde "böjning av säki", ber om ursäkt

EOD

9x19: tilläggas kan att projektilen tog i ett spant i bogluckan, som var uppfälld, och stannade där. 20 m föröver från stridsbåten sett stod ett tält 12 uppställt. Hade alltså kunnat gå riktigt illa om den hade fortsatt...

Jobbigt:

¤Soldat bredvid undertecknad får en rikoschett i halsen 5 mm från pulsådern.

¤Kapten skjuter sig själv i handen med 9mm övningsvapen m/86 under genomgång före övning.

¤Undertecknad får en 7,62 10 cm ovanför hjälmen

¤Undertecknad slänger sig i skydd då en Iranskfödd skåning på skidor tappar balansen under plutonsstrid mörker/vinter och tömmer ett magasin i fallet ovanför huvudet på skyttelinjen.

¤En av undertecknads soldater handlar på egen hand och ålar upp på en Stridsvagn S under strid, med en övningshandgranat.

¤Pionjärförband bättrade under natten på vår sprängplats för EÖ med 2KG sprängdeg. 2 soldater fick hörselskador.

Roligt:

¤Bandvagnsförare backar över sin egen AK4.

¤Beväring går på bajamaja, skiter ovetandes i snödräkten. Går in i tältet och åker ut lika fort.

¤1 av grannplutonens tält brinner upp på 5 s under frukost, 2 mil från civilisationen i älvdalen.

¤Yoff är flygrädd och får lyftas in i HKP av undertecknad under KFÖ.

¤Lt beställer hem nollad 500 kg kajladdning för sprängning i syfte att ha kul gratis. Transporten kostar 75 000.

¤IKV förare förlorar vagn i en myr. Skiver AFSe på vagnen vid hemkomst och anmäler sig hos adjutanten.

¤Beväring går på bajamaja, skiter ovetandes i snödräkten. Går in i tältet och åker ut lika fort.

Apropå skithumor:

* En i min grp var ute i skogen och skogssurfade. Ner med brallorna och hållandes i en gran lyckades han lägga hela arrangemanget i brallan. Djävlar vad förvånad han blev när han drog upp brallan.

* En annan lyckades med konststycket att pissa i handsken under patrullering. I sin trötthet så glömde han att handsken hängde i en snodd. Inte helt lyckat med tanke på vädret och var vi var.

* Han som var stfgrpc var en gång för lat för att gå till skitgropen när vi låg i förläggning. Han lyckades med konstycket att skita på en larmina! Han såg lite generad ut där han satt i ljuset.

* En bekant som låg på K4 var förföljda vid exfil. De tog skitpåsen från pulkan och riggade den i ett träd med ett par larmminor. Förföljade blev överraskade och luktmärkta.

Plutonchefens vagn backar mot kraftledningsstolpe, ledningen far ned mot laddaren som dock lyckas hoppa ned i luckan, sambandet slås ut.

Undertecknad skall under slutövning på Kvarn göra en skarp vänstersväng med. Sikten åt sidorna från 122:an är mycket begränsad, nästan obefintlig vid mycket lera i terrängen. Detta tänkte inte blågul tgb 11 på när den försökte att köra om oss på insidan och fick därför en leopard i sidan. Gick dock bra ändå.

Har inte gjort lumpen själv, men kan berätta om en kompis som var med i HV. Detta var hans första och sista övning med dom.

Övningen genomfördes med skarp ammo.

Dom var långt ute i de värmländska skogarna. Min kompis såg att hans ena skosnöre gått upp. Han sätter sig på huk för att knyta, då ett skott går av av misstag från killen bakom honom, flyger 30 cm över huvudet på min kompis och träffar en annan kille i magen. Killen fick gå med stomipåse i två år efter det. Hade inte min kompis satt sig på huk hade han fått skottet i bröstkorgen.

Sedan dess vill han inte befatta sig med HV.

Missuppfatta mig 2sharp, SäkiG är helig och den korsades aldrig. När det gäller Säki Spräng och Säki Amröj så är det ju så många bedömningar som ska göras. Om man bedömmer att backen består av en viss typ eller bedömmer att en laddning ligger med en viss vinkel.

När man gör dessa bedömningar så kan det ibland bli så att man för snälla bedömningar. Sedan använde vi oxå NATO-standard riskbedömning och när det t.ex. står 500 m i Säki spräng så kan det stå 250 i NATO S och man kanske lägger sig på 350 meter.

Det var klumbigt utryckt av mig vad det gällde "böjning av säki", ber om ursäkt

EOD

Roger that!

Trodde inget annat.... :)

Gäller ju att anpassa sig, så man lär sig.. ;)  /Ing

Låter bra 2sharp :)

När jag såg Fö strv 122 inlägg så kom jag ihåg en sak som hände under FUSA. Ledningsvagnen (en 401:a) skulle köra över en järnvägsövergång men hade glömt att fälla ner antennen. De brände 2 eller 3 RA180 och hade någon haft fysisk kontakt med RA:n så hade de steks.

EOD

Mjo olyckor hände det.. en stor och några små.

Här kommer en liten.

Min patrull sitter i tältet, Plutonchef kryper in varvid person XXX (som hade brett ut sig något) flyttar på sitt vapen. Lyckas på något finurligt sätt skjuta ett vådaskott i örat på undertecknad avsånd ca. 1,5m.

Fanken vad man kommer ihåg nu när andra berättar saker. En natt, klockan är ca 02.00 och sold X ligger om småmumlar ut målangivelser. Helt plötsligt tar han tag i sin ak och ställer sig i knästående skjutställning.

*mantelrörelse* fit#a 100m, ELD!

Som tur var fick en kille tag i honom, morgonen därpå kom han inte ihåg något.

Några andra killar tyckte det var kul när man slängde ner leverpastej i kaminen, några killar kommer in utifrån och informera att det såg skitkul när leverpastej kom flygande ut ur kaminen. Så man slänger ner några stycken och springer ut för kolla men det händer inget. En kille springer in för att kolla, lyfter locket och får x gram leverpastej i nyllet. Inner tältduk såg inte heller så kul ut.

EOD

En pluton Strv 103 från Norrbottens pansarbataljon på väg hem efter mörkerstrid, Första vagnen dundrar ut på riksvägen efter att missat stoppskylten. Tvärnit bakåtföraren ger gärnet bakåt, vagn 2 i kolonnen har inte uppmärksammat någonting utan kör in i vagnen framför som kommer ångande bakåt.

Klonk, pjäsen trycks in i vagnen för att aldrig mera komma ut.

Luckorna på vagn 2 öppnas sakta och två tandlösa ur besättningen visar sig. En vecka efter händelsen tas kompanikort där 6 st ur kompaniet ser ut att ha varit i ett rejält slagsmål.

Vår nuvarande ordförande i försvarsutskottet, Henrik Landerholm tjänstgjorde som ung fänrik på en stridsvagnspluton på mitt kompani.

Under en skjutvecka på Utö så kom han körandes i kompanichefens terrängbil 903 med Kompanichef i passagerarsitsen.

Glad i hågen kör han in på garageplan utan att observera att en strvpluton håller på med riktövningar med tornen.

Som tur är uppfattade kompanichefen detta och hann dyka ner INNAN eldröret svängde in genom vindrutan.

Fk. Landerholm såg rätt så spak ut. :)

The Swede

The Swede, hur kommer det sig att ni blandade pansarskytte med strv på ert kompani ? Försök eller liknande ? Är ju annars inte ovanligt med modifierade kompanier men känner inte igen den typen.

Apropå torn som åker in bilar så kan jag inte glömma när nåt besserwisser-befäl från MSS skällde ut mig för att jag glömt säga till skytten att ställa tornet kl 12 vilket resulterade i att vi fällde en ofarlig björk. Detta befäl är känt på P4 för att ha "kört av taket" på en bil (innehållandes passagerare) med ett eldrör för ett antal år sedan. Låter som en skröna och det var säkert inte hela taket men ändå....

strv 122.

Fram till slutet av 80-talet fanns det en pansarskyttepluton på varje stridsvagnskompani.

Denna pluton användes till att skydda flank åt strv.

Vid förläggning delades plutonen upp med en grp. per strvpluton för att hjälpa till med skyddet. (Som alla vet är en stridsvagnssoldat hjälplös om man ställer honom 5 meter från vagnen med en AK i näven :) )

Vi var även bataljonens brobyggare.

Utsvävning slut. Tillbaka till ämnet. :D

Under förra århundradet, på den tiden jag var ung så åkte stridsvagnssoldaterna runt i Centurionvagnar.

Dessa vagnar var något helt annat än dagens tv-spelsliknande tingestar. :D

Styrspakar, manuell växellåda, dubbeltramp på koppling etc.

Banden var också annorlunda med "medar" på bandplattorna.

Detta innebar att innan man åkte ut på övningsfältet på vintern så var man tvungen att slå in broddar i banden för att få något fäste.

Detta fick dock inte göras på garageplan för då hade det inte funnits någon asfalt kvar. Detta innebar att från garagen och ut genom grindarna var Centurionvagnarna som Bambi på hal is med den enda skillnaden att dom väger 54 ton.

En av dessa tingestar kom på glid och kör eldröret rätt igenom en vägg och in i en vapenvårdslokal där det står ett gäng och vårdar ksp. :)

Centurionvagnarna hade inte världens bästa bromsar heller.

På södra fältet i Strängnäs finns det en vägkorsning vid en ridskola. Efter korsningen går vägen i en vänsterböj över en bäck.

Där kom en Strv101 för fulla segel (c:a 30km/h) och missar kurvan. Vagnen åker ner i diket och lyckas plocka det enda trädet som står där med eldröret. Klockrent mitt på stammen.

Rekylhämminrättningen gick i botten och BT-utrustningen som stog i hylskorgen mådde inte så bra efter detta.

När jag kom tillbaka 4 år senare var det fortfarande ett runt märke i stammen. :)

The Swede