NordicFear Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 (edited) Hej... har sökt en del på nätet men inte hittat nåt... är det nån här som vet lite mer Europas armé...hur det går dess uppbyggnad, vad den kommer att ha för uppgifter o.s.v... samt vad ni tycker att det är en bra/dålig idé att bygga en gemensam armé.... mvh NordicFear Edited May 16, 2003 by NordicFear Quote
Lt P Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Gradbeteckningar finns tydligen i alla fall, men inga soldater? http://www.rankinsignia.info Quote
mazon Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Är det ingen mer än jag som oroas av detta? Vi ska ha en gemensam "gräns" i princip. Vi ska ha en gemensam valuta och vi ska ha en gemensamt försvarsverk i olika grenar. Snart dröjer det väll inte länge innan vi blir United states of Europe... Mvh//anabolic. Quote
NordicFear Posted May 16, 2003 Author Report Posted May 16, 2003 Är det ingen mer än jag som oroas av detta? Vi ska ha en gemensam "gräns" i princip. Vi ska ha en gemensam valuta och vi ska ha en gemensamt försvarsverk i olika grenar. Snart dröjer det väll inte länge innan vi blir United states of Europe... Mvh//anabolic. Det är typ det som är grundtanken med EU...om 20år så kanske vi inte är Svenskar, Fransmän och Tyskar längre utan Europerer... Quote
Kockis Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Jag störs oerhört av denna sak, vi vet ju hur amerikanarna är (storhetsvansinne). Jag tror att två stora block, Amerika och Europa kan volla till problem i framtiden. Två enorma stater med stor ekonomi= problem= 3dje världskrig... Quote
NordicFear Posted May 16, 2003 Author Report Posted May 16, 2003 (edited) jag anser att det både är fördelar och nackdelar med en sån stor nation...den största nackdelen och det som kommer att försvåra att något sådant nånsin kommer att ske är människor nationallitet och kärlek till fosterlandet... jag skulle nog aldrig rösta för något som kommer att ta bort mitt älskade Sverige, även om jag är för EMU o.s.v. men vi kan räkna med att för eller senare som kommer Europa va ett enda land, därför att vår egen nationalliet inkränks så när gränserna öpnnas och vi flyttar mellan länderna mer och mer... jajaja...men det var inte det här vi skulle disskutera i denna tråd... nu vill jag endast ha svar som rör trådens ämne och INTEom Europas framtid som en enda stat... Edited May 16, 2003 by NordicFear Quote
Fredin Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Jag störs oerhört av denna sak, vi vet ju hur amerikanarna är (storhetsvansinne). Jag tror att två stora block, Amerika och Europa kan volla till problem i framtiden. Två enorma stater med stor ekonomi= problem= 3dje världskrig... Ja problem kan det definitivt volla!! det är sant som det är sagt att vi i framtiden inte kommer vara svenska utan europeér. Förr så var man tillexempel skåning och inte svensk men så blev det mer gemeskap mellan landskapen och vi blev svenskar nu är vi nära att bli nordiska och senare blir vi europeér! På gott och ont mest ont! :( Quote
Guest Lt. payne Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 En kul sak i samband med "StorEuropa".. En sak har ALLA Imperium gemensamt, Gissa vad? Quote
Guest Lt. payne Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Inget Imperium i historien har varat för evigt.. Och det kommer inte EU heller att göra. @Blågul: Mitt inlägg är inte politiskt menat,vill bara göra en historisk jämförelse. Quote
Kockis Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Inget Imperium i historien har varat för evigt.. Och det kommer inte EU heller att göra. @Blågul: Mitt inlägg är inte politiskt menat,vill bara göra en historisk jämförelse. Det finns ett par jemensamma nämnare till.. De vill bli större, De har en enorm försvarsbudget och många, många soldater...ö Quote
Dahlberg Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 (edited) ...Snart dröjer det väll inte länge innan vi blir United states of Europe... Till och med Göran Persson har nämnt "USE" (United States of Europe), och han uttryckte sitt gillande i frågan... usch... Sverige är och ska förbli en suverän stat! Det enda jag kan tänka mej är en ny "Kalmar-union", där Vi går ihop med Danmark och Norge (då kan vi ju kalla oss "nordmän"). Då Har Vi dessutom större chans att klara trycket från "USE"... Tog bort lite dumheter i inlägget. /BlåGul. Edited May 16, 2003 by Ing Quote
Bad Karma Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 den största nackdelen och det som kommer att försvåra att något sådant nånsin kommer att ske är människor nationallitet och kärlek till fosterlandet... Jasså. Såvitt jag kan se så existerar det knappt nån kärlek till fosterlandet i Sverige idag. Förutom hos oss soldf:are då. Nämner man ens ordet fosterland riskerar man ju för fan att bli lynchad. Quote
The Swede Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Var det någon som hade några uppgifter om EU-armén? Om inte stänger jag den här tråden. The Swede BLÅGUL Quote
Fu Gson Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 (edited) kolla här skummade bara snabbt som attans igenom förordet, men det verkade som den tog upp en hel del intressanta saker.....efter att ha läst dokumentet så kan jag meddela att det fanns intressanta saker, men att dokumentet inte berörde EU-armén. Vad rapporten tog upp var hur den framtida säkerhetssytemet kan tänkas se ut samt att den gör vissa rekomendationer. Intressant men tyvärr inget om någon EU-armé. Ska söka vidare.... http://europa.eu.int/futurum/documents/off...sp121102_sv.htm http://europa.eu.int/scadplus/leg/sv//lvb/r00001.htm Det finns hur mkt som helt att läsa inne på EUs hemsida, sök på försvar eller liknande....sök även på google så finns det en hel del att läsa. Edited May 16, 2003 by Fu Gson Quote
Recommended Posts