Guest Dedicated Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 Jag upplever att jag får en massa onödiga eldavbrott. Mest med lös ammunition men även med skarp. Jag misstänker att det är min nya, fina hylsbuffert som är BOVEN! Åtgärd? Ta bort en bit gummi med KNIIIIVEN? Den sitter där den ska, bör noteras.......... (Det är inte kul att öva SiB med ett vapen som inte säger PANG när det ska.......förbannat frustrerande.......) Quote
heiho Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 Jag upplever att jag får en massa onödiga eldavbrott. Mest med lös ammunition men även med skarp. Jag misstänker att det är min nya, fina hylsbuffert som är BOVEN! Åtgärd? Ta bort en bit gummi med KNIIIIVEN? Den sitter där den ska, bör noteras.......... (Det är inte kul att öva SiB med ett vapen som inte säger PANG när det ska.......förbannat frustrerande.......) Du fick väl skjuta så det räckte Kolla utdragaren och byt utdragarfjäder. Quote
106 Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 Hur yttrar sig eldavbrotten? Om den är ny och fin skall du ju inte behöva ta till kniven, gummit sväller av vapenfett så en gammal hylsbuffert är ofta större. Quote
Guest Dedicated Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 (edited) Du fick väl skjuta så det räckte Kolla utdragaren och byt utdragarfjäder. Jag får aldrig skjuta tillräckligt mycket, hatar att behöva tömma magasin manuellt utan Anna-Karins hjälp........106, tomhylsan ligger kvar i vapnet liksom, kastas inte ut och ligger i vägen när slutstycket ska föra in nästa i patronläget........blir inte så mycket PANG då...vilket fått mig att misstänka hylsbufferten! Edited May 12, 2003 by Fyhr Quote
106 Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 (edited) Om den ligger kvar i patronläget är felet sliten utdragare och/eller utdragarfjäder alternativt igentäppta avlastningsspår i patronläget. Om den fastnar i utkastaröppningen eller hamnar snett i lådan på något sätt är det antagligen hylsbufferten men kan även vara en sliten utkastare (åtgärdas av vapentekniker). Det fel jag hade var att hylsan fastnade i utkastaröppningen men en patron matades in i loppet. Alltså var det bara (om man hade handskar) att slita ut hylsan och trycka fram mekanismen med tummen, därefter bram bram eldavbrott och börja om igen. Det är länge sedan jag sköt med vapnet men sist bankade jag bak hylsbufferten en bit så det blev lite bättre, innan det behövdes ingen enkelskottsomställare för det skötte vapnet själv. Edited May 12, 2003 by 106 Quote
Guest Fågel Fenix Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 "Hylsbuffert" ?? Kan man få sig en förklaring på vad detta tingest är för nåt ? Funktion frågas också. även om jag har utbildning på 4:an så vet jag inte vad denna buffert är för ngt... För det är väl 4:an det pratas om ? (med tanke på att ni är mindre unga...)...no offense... Quote
Guest Lt. payne Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 @Fyhr Du ska kunna räkna till tolv (12) svarta ränder på tomhylsan. Kan du inte se det är vapnet skitigt i avlastningsspåren. Det kan även spela in vid dina eldavbrott. Prova gärna att byta utdragare och utdragarfjäder. Fler orsaker är enligt 106. @Fågel Fenix Vet du inte vad hylsbufferten är har du inte fått utbildning på AK4:an. (Med tanke på att du är mindre gammal) ;) no offence! Quote
Casca Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 Hylsbufferten är till för att skydda hylsan från att knäckas mot utkastar öppningens bakre kant. Detta är löst genom att en gummiförsedd klammer är fäst runt lådan. Fredsadministrativ artikel som tas bort vid ett läge. Monterad hylsbufferten kastar också hylsan mer framåt än avtagen. Hylsbufferten kan orsaka eldavbrott, speciellt tillsammans med hylsfångare. Utan hylsfångare och hylsbuffert är det svårt att få eldavbrott med AK4. Slut orientering. Casca Quote
Daco Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 det finns en sak till som kan orsaka eldavbrott och det är hylsfångaren. det problemet fick jag iallafall när jag var tvungen att byta hylsfångare men lätt åtgärdat med att byta till en ny. Quote
Casca Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 det finns en sak till som kan orsaka eldavbrott och det är hylsfångaren. det problemet fick jag iallafall när jag var tvungen att byta hylsfångare men lätt åtgärdat med att byta till en ny. Måste ju vara enklare att tömma den. Casca Quote
fairfax Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 När vi ändå är inne på eldavbrott på 4:an. Av olika anledning ville jag inte ha en patron i loppet och körde "vakt-laddad". Detta resulterade i ett antal misslyckade avfyrningar. Efter mantelrörelse klickade det, varefter jag repeterade rörelsen med samma resultat. Jag gjorde efter det patron ur och fick då två patroner i min hand varav den ena var aningens klämd. Till frågan, är det möjligt att ha en 4:a "vakt-laddad" med ett fullt magasin? Någon som har upplevt samma problem? Quote
106 Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 Till frågan, är det möjligt att ha en 4:a "vakt-laddad" med ett fullt magasin? Någon som har upplevt samma problem? "vakt-laddat" på Ak4 är laddat med säkringsbleck, precis som på Kpist m/45. Quote
The Swede Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 För att svara på din fråga fairfax. Ja, det går att ha AK4 "Vaktladdad" dvs. utan patron i loppet. Så hade vi våra AK4 i Libanon och det gick utan problem. The Swede Quote
fairfax Posted May 12, 2003 Report Posted May 12, 2003 (edited) Oki, jag tillhör den "yngre" generationen därav mitt misstag. Förtydligande, magasin i, utan patron i loppet. Swede, var för snabb. Då handlade det om vapenfel, eller fel bakom kolven. Tack Edited May 12, 2003 by fairfax Quote
Daco Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 det finns en sak till som kan orsaka eldavbrott och det är hylsfångaren. det problemet fick jag iallafall när jag var tvungen att byta hylsfångare men lätt åtgärdat med att byta till en ny. Måste ju vara enklare att tömma den. Casca jag menar att hylsfångaren kan orsaka eldavbrott också hur vet jag inte men det gör den Quote
mace Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 (edited) Hylsbuffert och kulfångarpåse är djävulens påfund. Min AK är lite rolig i största allmänhet, har en ny hylsbuffert monterad exakt på millimetern enligt anvisningarna och alla hylsor blir stukade i halsen, men exakt samma fel uppstod då jag hade den gamla bufferten monterad. Det spelar ingen roll hur den sitter monterad, dom blir ändå stukade. Jag börjar misstänka utkastarfel eller något annat pillimariskt skit, vet inte om jag törs lämna ifrån mig den vapentekniker... Håller den hårt och väser: My preciousss... Har haft problem med vaktladdat en gång, blev på samma sätt som beskrevs i ett tidigare inlägg. Mantelrörelse, klick, mantelrörelse, klick, patron ur och 2 patroner ramlar ut, den ena lite stukad. Gjorde ett nytt försök och då funkade det perfekt. Edit: STAVNING Edited May 13, 2003 by mace Quote
Guest Lt. payne Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 @ Mace prova att byta underbeslag med en kamrat nästa gång du skjuter.Då kan du se om det är utkastaren som är felaktigt. @Blågul Jag är osäker på det här med vaktladdat på AK4, är det verkligen tillåtet? Jag vet att det görs på AK5 men det är ju med andra rutiner och handgrepp. Quote
The Swede Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Varför skulle det inte vara tillåtet? Det är ju endast ett sätt att minska beredskapen. The Swede Quote
Guest Dedicated Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 I takt med att fler och fler säkringsbleck sups bort borde man kanske kika på möjligheten att använda sig av "vakt-laddat" även på AK4. Hade kännts bättre än att som förra skarpa eskorten åka runt med skarpladdat vapen utan säkringsbleck......det fd. yrkesbefäl som var chef för eskorten ansåg nämligen inte att det behövdes. Quote
Guest Lt. payne Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Jag har aldrig hört begreppet vaktladdat i samband med en AK4. Det är därför jag är osäker. Har du någon regelhänvisning på detta? Både under högvakt och skarp vaktstyrka har jag endast känt till Laddat/säkrat vapen eller Patron ur/säkrat vapen. Obs, nu diskuterar vi bara AK4:an. Quote
mace Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 @ Mace prova att byta underbeslag med en kamrat nästa gång du skjuter.Då kan du se om det är utkastaren som är felaktigt. Aha, det ska jag prova på lördag. Tack för tipset. Quote
The Swede Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Lt. Payne. Som jag sa i ett tidigare inlägg så hade vi "magasin i" på AK4 i Libanon. Detta var visserligen 1991. Det står inget i SÄKI som motsäger detta. The Swede Quote
Swed65 Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Hade samma bekymmer ett tag tills jag upptäckte att hylsbufferten satt lite fel, flyttade tillbaka den ca 1.5 mm = inga eldavbrott. Annars ska man kolla att spåren är rena i byssan Enl tidigare i tråden Quote
Guest Lt. payne Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 @The swede I PEK TLG prov 3 står rätt handhavande för ladda och patron ur. Det finns ju ett säkringsbleck som extra säkerhet vid vakttjänst. Det står inget om att "vaktladdat" är tillåtet. Bara för att det är tekniskt möjligt behöver det ju inte vara tillåtet. På s.38 i Säki Ehv/pv nämns magasin i AK5 och vad som gäller då. Med risk för att bli utnämnd till forumets petmoster /Payne. Quote
The Swede Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Har du inte lärt dig att om det inte står uttryckligen att det är förbjudet så är det tillåtet. Jag kan personligen inte se någon risk med att göra "magasin i" med AK4. The Swede Quote
Lt P Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Ett enkelt trick för att undvika eldavbrott är att helt enkelt peta bort hylsbufferten och sätta tillbaka den strax bakom "flänsen" på lådan. Det medför kanske skador på tomhylsorna, men hellre det än eldabrott. Vapenofficeren kanske inte direkt gillar det, men det man inte ser... Quote
ABP Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 När vi testa AK4B så sköt vi utan hylsbuffert men med pung, detta ledde till fruktansvärda förslitningskador på pungen efter bara 100 skott. Så tänk på det innan ni mixtrar allt för mycket med pung och buffert. Quote
The Swede Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Varför använde ni inte bufferten? The Swede Quote
Guest Lt. payne Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 @ABP Vet du hur det löstes med hylsbufferten och hylsfångaren på AK4b? Quote
ABP Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Denna bild förklarar varför det i dagsläget inte fungerar med buffert. Och på den andra frågan nej jag vet ännu inte hur det gick, men det skulle förvåna mig om det inte finns nån raketforskare som kan lösa det problem, människan åkte ju faktiskt till månen redan på 60 talet. Quote
Recommended Posts