Jump to content

Recommended Posts

Posted
På en AK4 kan man i avsaknad av sista skottspärr göra följande för att byta mag utan ny mekanisnmrörelse.

När du laddar ditt mag så det två första patronerna du trycker i är spårljus.

När du ser första spårljuset så tar du ut magasinet utan att röra manöverhandtaget.Sätt sedan i nästa mag och fortsätt eldgivningen.

Den sista patronen är till som en reserv om du skulle missa den föregående.

Naturligtvis ska du säkra vapnet vid magbyte.

Funkar det där? Går det verkligen att sticka in ett fullt magasin i ak 4 med slutstycket i främre läget?

Jag menar, det måste ju finnas någon orsak till att man vid laddning först hakar upp och först sen sätter i magasinet och slår tillbaka... Det har jag alltid undrat över.

Jag startar en ny tråd på det ämnet...

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Av rent nyfikenhet.... hur funkar egentligen upphakningsmekanismen?

Inte pillat på en FNC, dock ser det ut så här på M16XX

Det tomma magasinets patronförare lyfter upp en spärr som hindrar slutstycket att slå fram igen.

Spärren sitter fäst i lådan bakom magasinet och svänger på en tapp på vänster sida. En del (knapp) utanför magasinsbrunnen släpper sedan fram den vid behov (nytt magasin ex)

Rätt enkel grej.

Kolla här: http://www.fulton-armory.com/Lower.htm del 16

Annan bra bild: http://www.ar15.com/articles/article.html?...le=34#boltCatch

Hoppas det hjälpte.

Posted

LeadHead.

Kunde inte hitta ett nytt inlägg i ämnet så jag svarar här.

"Funkar det där? Går det verkligen att sticka in ett fullt magasin i ak 4 med slutstycket i främre läget?

Jag menar, det måste ju finnas någon orsak till att man vid laddning först hakar upp och först sen sätter i magasinet och slår tillbaka... Det har jag alltid undrat över."

Det går aldeles utmärkt att sätta in ett magasin när slutstycket är i främre läget. Det finns dock anledningar till att man lär ut att man skall ladda med uppspänt vapen. Dessa är troligen följande.

1 - Om du inte har en patron i loppet när du sätter in ett magasin och slutstycket är i främreläget så kommer du inte att kunna skjuta. Ex du sköt det sista skottet du tror att du har en patron i loppet, slagstiftet är uppspänt, slutstycket i främtre läget, du slår in ett nytt mag trycker på avtryckaren *KLICK!!!*. Du får göra mantelrörelse igen. Du MÅSTE veta att en patron finns kvar i loppet för att det skall fungera att slå i ett magasin utan att spänna upp.

2 - Du har skjutit slut på ett magasin (vapnet har sagt *klick*) tar ut det gamla sätter in ett nytt utan att spänna upp manöverhandtaget i sitt bakersta läge. Förklaring. Om man är stressad och vill vara snabb så är det lätt hänt att man skiter i att spänna upp manöverhandtaget i sitt bakre läge, utan istället gör man det hela lite halvt (läs halvbra men väldigt snabbt) d.v.s man rycker lite lätt i manöverhandtaget utan att föra den i sitt bakre läge. Man kan säga följande för att få en ny patron i loppet så KRÄVS det att man för manöverhandtaget i sitt bakre läge tills det tar stop. Man behöver inte alltid haka upp det men man måste iallafall dra i det tills det tar stop för att vara på den säkra sidan.

Frågor: Hur citerar man på ett riktigt sätt d.v.s hur får man den fina ramen runt citatet?

Posted
Frågor: Hur citerar man på ett riktigt sätt d.v.s hur får man den fina ramen runt citatet?

Du trycker på knappen för citat, i det övre högra hörnet på inlägget du vill citera...

• 5 months later...
Posted

Angående sistaskottsspärr.

Blir det inte en massa fler delar inne i vapnet då ??

Som i sin tur kan medföra mer slitage, mer vård :)

Nä, jag vet inte.... :withstupid

Posted

det här med att ladda med 2  spårljus i botten av mag.

det ska man väll bara göra på ch.order?!

även fi ser spårljus! du kan röja din eldställning!

Posted

Du skall väl göra det mesta bara på chefens order ?? :)

Nä, men det kan nog stämma, skall inte spekulera..lämnar det till ngn annan.

Min fråga gäller också spårljus.

Brukar itne chefen har några bulor spårljus för att leda in kspn och/eller gruppens eld. (eldmarkera ??)  ??

Om  detta stämmer..Vad är det som säger att chefen alltid ser fi först ?? (kan låta lite dumstrutaktigt...men det är bara en tanke)

Posted

Gruppchefen leder ju gruppen i strid. Då är det bra om han på ett enkelt sätt kan "markera"/målange var han vill ha tex ksp-eld någonstans, med spårljus motsvarande.

Det står i Infanteri Reglemente Skyttegrupp, att grpch skall ha ett mag med spårljus i...  Sen om någon i gruppen ser fi först spelar ingen roll. Då ska dem ju ändå säga det till grpch.

Sen skrev herr McNab, i en bok om sitt liv innan SAS, att han i ett mag hade  3 spårljus överst för att målange. Sen hade han 2 i mitten för att markera, halva mag'et kvar. Och 2 i slutet för att då markera mag'et snart slut. Vidare skrev han oxå att när han väl hamnade strid så glömde han bort alltihop. ???

Guest Radagast
Posted

Tror knappast man kommer få ut spårljus för att man ska kunna hålla reda på sina magasinbyten.

Tyskarna har ju slagit huvudet spiken och tagit fram ett magasin till sin G36-serie där man kan se patronerna genom den genomskinliga plasten.

http://www.hkpro.com/G36.htm

Posted

Nån som vet varför det inte blir nån 2- eller 3-skottspärr som komplement till befintliga lägen på kommande Ak5:or?

Posted
Nån som vet varför det inte blir nån 2- eller 3-skottspärr som komplement till befintliga lägen på kommande Ak5:or?

Enkelt, pga ekonomiska skäl. På den nuvarande AK5:an avstod FM 2- eller 3-skottspärr för att det skulle kosta några kronor mer per vapen (vet inte säkert hur mucket men jag tror att det rörde sig om ca: 7kr mer per vapen). Föresten så är inte 2- eller 3-skottspärr så nödvändigt vid eldstrid.

Posted

Enkelt, pga ekonomiska skäl. På den nuvarande AK5:an avstod FM 2- eller 3-skottspärr för att det skulle kosta några kronor mer per vapen (vet inte säkert hur mucket men jag tror att det rörde sig om ca: 7kr mer per vapen). Föresten så är inte 2- eller 3-skottspärr så nödvändigt vid eldstrid.

Nä, inte nödvändigt, men det underlättar ju, precis som en sistaskottsspärr?

:)

Jag hade personligen gillat att inte behöva tänka dubbelskott, utan att få ett automagiskt dubbelskott fär varje tryck på avtryckaren. "pop-pop"

Posted

Instämmer! Dessutom är det en sak som hade underlättat och sparat kostnader vid skjututbilningen.

Det ultimata vore en 2/3-skottspärr som ger en högre eldhastighet än det vanliga automatläget. Nått i stil med H&Ks G11 som får i väg alla tre skotten innan vapnet hinner rekylera. Men hur det skulle vara möjligt på en Ak5:a... det är en bra fråga.

Posted

Nä, på en Ak5 skulle det nog inte gå att lösa.

Om jag inte kommer ihåg fel så är det så att på en G11 så gör vapnet bara en rörelse vid 3-skotts burst, mekanismen rör sig bakåt en gång och fyrar av tre skott i rörelsen, vilket ger att du bara får en rekylrörelse, och den kommer efter de 3 kulorna har lämnat loppet.

Intressant! hade gärna testat en :D

Posted
Gasläge två behövs enligt mig.

Efter att ha varit ute och skjutit några dagar i -20 så funkar AK5:an helt enkelt inte på läge 1.

Dock ska man inte slå på läge 2 innan läge 1 slutar funka. Mer slitage antar jag.

//målobs

Funktionsvård i fält? Man behöver inte vårda i kasernen.

Casca

Posted

Om jag inte kommer ihåg fel så är det så att på en G11 så gör vapnet bara en rörelse vid 3-skotts burst, mekanismen rör sig bakåt en gång och fyrar av tre skott i rörelsen, vilket ger att du bara får en rekylrörelse, och den kommer efter de 3 kulorna har lämnat loppet.

Inte riktigt. G11 använder hylslös amm som matas ner uppifrån med spetsen först i en roterande kammare. Den fyllda kammaren roterar ett kvarts varv så att patronen kommer i läge varpå den avfyras. Därpå vrides kammaren åter ett kvarts varv och en ny patron matas ner från ovan.

På detta sätt kan vapnet i salvläge uppnå en eldhastighet motsvarande över 2000 ptr/ min, jämfört med ca 450 ptr/min i det vanliga automatläget. Rekylen i salvläget kommer först efter att den sista patronen lämnat loppet, men är då kraftigare än vid "vanlig" eldgivning.

Källa:

http://www.hkpro.com/g11.htm

Posted

Inte riktigt. G11 använder hylslös amm som matas ner uppifrån med spetsen först i en roterande kammare. Den fyllda kammaren roterar ett kvarts varv så att patronen kommer i läge varpå den avfyras. Därpå vrides kammaren åter ett kvarts varv och en ny patron matas ner från ovan.

På detta sätt kan vapnet i salvläge uppnå en eldhastighet motsvarande över 2000 ptr/ min, jämfört med ca 450 ptr/min i det vanliga automatläget. Rekylen i salvläget kommer först efter att den sista patronen lämnat loppet, men är då kraftigare än vid "vanlig" eldgivning.

Källa:

http://www.hkpro.com/g11.htm

Jopp, jag vet!

Det jag menade var att under cykeln på 3 skott rör sig mekanismen bakåt hela tiden, när kula nummer 3 har lämnat pipan först då går mekanismen i bakersta läget = då kommer rekylen.

Om man kollar det här diagrammet: http://www.hkpro.com/image/g11recoil.jpg så kan man få idén om att mekanismen rör sig under cykeln. Jag kan ha sett detta diagram och missupp#####t?

Läser man patentet så i början kan man få intrycket att mekanismen rör sig i längsled och kollar man på filmklippet i slowmotion ser det också ut som mekanismen gör 3 "juck".

Filmklipp: http://boards.hkpro.com/video/G11-3-128.mpg

Vad tror du/ni??

:)

Ak5 med RIS/RAS är bland det cooolaste jag har sett.... vill ha....

Posted

Jaaaa, det såg jag, ####, ####... synd att det inte finns planer på att använda RIS/RAS...

ARMS SIR borde ju funka på Ak5C/D? det är ju, om möjligt, ännu coolare.. :)