Jump to content

Tillbehör

Guest

Recommended Posts

Förutom SUSAT sikte, vilket tillbehör används med AK5:an och andra handvapen? Tex, vilka sikten monteras på AK5Cs Picatinny rail, och av vilket märke är vapenlampan? Används nåt slag sikte på Kulspruta 90:an? Typ ljusförstärkare?

Tackar

HASSE

• Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ville inte starta något nytt ämne om det här då det är mycket lika Hans fråga. I nyaste Vplnytt är det en bild på Ak5c i det urförande som de säger att den skall testas. Den har RIS med tillhörande handtag.

Skall sverige börja använda RIS??

Lyssnade tidigare i år på ett mycket givande föredrag från en utav officerarna på MSS som har viss del i ansvaret för finkalibriga vapen inom Armén.

Efter att ha konsulterat mina minnesanteckningar och mitt icke

fullt fungerade minne så kom jag fram till att en utav de förändringar som FMV ville göra var "främre handgrepp".

Antar att det är RIS som diskuterades.

Andra förslag på förändringar var bl a sista skottspärr, bajonettfäste, flamdämpare anpassad för bildförstärkare, kolven justerbar för användning med kroppskydd, ett gasläge och svart!

OBS! Detta var bara förslag från FMV:s sida på förändringar.

MSS hade lite andra åsikter och sedan är det ju även en ekonomisk fråga.......

Ser fram emot en bild....

Lyssnade tidigare i år på ett mycket givande föredrag från en utav officerarna på MSS som har viss del i ansvaret för finkalibriga vapen inom Armén.

Efter att ha konsulterat mina minnesanteckningar och mitt icke

fullt fungerade minne så kom jag fram till att en utav de förändringar som FMV ville göra var "främre handgrepp".

Antar att det är RIS som diskuterades.

Andra förslag på förändringar var bl a sista skottspärr, bajonettfäste, flamdämpare anpassad för bildförstärkare, kolven justerbar för användning med kroppskydd, ett gasläge och svart!

OBS! Detta var bara förslag från FMV:s sida på förändringar.

MSS hade lite andra åsikter och sedan är det ju även en ekonomisk fråga.......

Ser fram emot en bild....

Varför inte använda FNs huggpipa?Finns det någon direkt nackdel med en huggpipa?

Varför bara ha ett gasläge?

Huggpipa?

Förklaring önskvärt!

Ang gasläget kommer jag inte ihåg vad som sades men jag tror att det kanske känns lite onödigt med 2 gaslägen när det är väldigt sällan man använder läge 2 (folk utb i Norrland kanske inte håller med). Har personligen aldrig använt läge 2 för att det behövdes. Mindre rörliga delar, mindre att hålla i huvudet för soldaten och minskad risk för eldavbrott om man bara har ett läge och gör det till en kompromiss.

Bara egna tankar, är det någon som har vettigare eller vet säkert så rätta mig!

Gasläge två behövs enligt mig.

Efter att ha varit ute och skjutit några dagar i -20 så funkar AK5:an helt enkelt inte på läge 1.

Dock ska man inte slå på läge 2 innan läge 1 slutar funka. Mer slitage antar jag.

//målobs

Dock ska man inte slå på läge 2 innan läge 1 slutar funka. Mer slitage antar jag.

Gasläge två kan väl ses som en nödlösning när det är så smutsigt att det inte fungerar dessutom. Kör man då med GL2 redan från början så.. tja, ingen reserv.

Och på vintern i norr var det GL2 som var beordrat, vet inte om det hade någon värre betydelse men men..

Tror att de är ngn sorts riktilinje att vapnen skall klara -50'. Detta gäller iallafall för vagnar!

Hört i lumpen

Lt: "Soldater! Vad gör man när det är RIKTIGT kallt ute?

Soldat: "Man skiftar till GL2 löjtnant!"

Lt: "FEL!!! Man bjuder löjtnanten på kaffe, SEN skiftar man till GL2!!"

Behöver jag säga att vi snackar pansar??

Huggpipa?

Förklaring önskvärt!

Ang gasläget kommer jag inte ihåg vad som sades men jag tror att det kanske känns lite onödigt med 2 gaslägen när det är väldigt sällan man använder läge 2 (folk utb i Norrland kanske inte håller med). Har personligen aldrig använt läge 2 för att det behövdes. Mindre rörliga delar, mindre att hålla i huvudet för soldaten och minskad risk för eldavbrott om man bara har ett läge och gör det till en kompromiss.

Bara egna tankar, är det någon som har vettigare eller vet säkert så rätta mig!

Standard bajonetten till FN FNC som även passar till FAL. Ak5 använder samma typ av flamdämpare som FNC, vilket gör att du kan använda bajonetten utan någon form av modifiering av ak5. Bajonetten träs över och fäst direkt på pipan och därav namnet huggpipa

fntube.jpg

Tjenna,

Från Per Arvidsson på FMV:

////

Hej,

Det är korrekt att Aimpoint tog hem beställningen på "Enhetssikte".

Leveranser startar under 2003. Ak4B kommer att vara identisk med befintlig

ak 4 förutom att är försedd med en vapenskena på lådryggen och saknar

befintliga riktmeden. För försök har vi anskaffat SOPMOD-satser (se bifogad

bild) för ak5, ak5D och ak4/ak4B. Någon serieanskaffning finns fn inte i

planerna.

MVH

Per

////

SOPMOD bilden är samma som LRRP använt.

Vet inte om jag postat detta, från samma källa:

////

REMO ak5 till ak5c. Lista över förändringar vid REMO ak5 till ak5c:

-Höja funktionssäkerheten från MRBS 300 skott till 1000

-Inga öppna riktmedel.

-Vapenkena (m/ak4), så lång som möjligt.

-Sistaskottspärr.

-Nytt (plast-) magasin. Möjligt att se hur många patroner det finns kvar.

-Justerbart axelstöd i längd.

-Pistolgrepp fram.

-Ny omställare. Lättare att nå, och som inte oavsiktligen osäkras.

-Ny flamdämpare, för skjutning i mörker med goggels.

-Ny (beredskaps-) rem, som håller vapnet fast på bröstet vid t.ex.

skidåkning.

-Bajonettfäste för ak 4 bajonett.

-Svart (i.s.f. grön).

-Endast ett gasläge.

-Ta bort befintligt upphakningsläge.

////

Skall bli intressant att se om/när detta blir realitet. :)

Det här låter intressant!

Plastmagasinen är efterlängtade, för mig i alla fall.

Bara ett gasläge blir kul att se om det funkar.

Resten ser bra ut.

Det här om att den ska vara svart dock!

Var det inte så att alla FM vapen ska vara gröna och polisens svarta?

Det har det sagts här på forumet åtskilliga gånger men det har nu ändrats alltså?

Dessutom, upphakningsläget. Hur ska man då göra patron ur?

Bra att ha kontakter ibland 2Sharp....

Det var ungefär samma saker som det befäl jag lyssnade på tog upp så det är väl bara att hoppas på att förändringarna blir genomförda och AK5c eller d kommer till vår plut snart...

MSS var inte riktigt överens med FMV på alla punkter, t ex tyckte de att det var en dum ide att ta bort fasta riktmedel.

Ville oxå ha möjlighet att anpassa vapnet mer för vänsterskyttar.

The Shadow

"jag har för mig att sistaskotts spärr innebär att vapnet hakar upp automatiskt när sista skottet är avfyrat. men jag kan ha fel (och har det troligen)."

Du har helt rätt i ditt antagande precis så funkar det. När sista skottet i magasinet är skjutet så hakar det upp sig och det är bara till att ta ur det gamla och skicka upp ett nytt å vips så är man klar igen.

Personligen så tycker jag att det är lite klantigt att skjuta slut på ett magasin. Men om man nu gör det så är sistaskottspärr en bra grej.

sicket bra minne man har :D *the_shadow känner sig stolt*

hade för mig att jag läste det någonstans.

då behöver man inte någon upphakningsmekanism. det är ju bara att skjuta slut på ammon så löser vapnet upphakningen själv :) .

Jo det har du ju rätt i men att man tar bort det befintliga innebär ju inte att man inte skaffar något nytt.

Det som finns nu är ju inte direkt diotsäkert. Det händer ju ibland att slutstycket far fram. Därav den lilla röda mojjen för att kolla patronläget.

Stämmer, men det stod inte med på listan så det var därför jag anade oråd. :)

Vem vet vad FMV hittar på...

Anledningen till att det nuvarande kan fara fram är att man har slitit ut det genom att "slå loss" upphakningen istället för att lossa den försiktigt.

Kontrolldorn heter det förresten... ;)

Tjenare,

Bamse, inte så mycket kontakter, mailade och frågade bara :)

Ang. borttagande av upphakningsläge etc. har du en sistaskottsspärr liknande den på M16xx så kan du manipulera den utifrån och låsa slutstycket i bakläge, då torde det ju inte behövas något upphakningsläge.

Ut med magasinet, dra tillbaks, tryck in sistaskottsspärren, kolla patronläget, frqam med mekanismen, blindafyra = klart, mao i princip som det funkar idag.

Dock sp vet jag ju inte hur sistaskottsspärren skulle se ut på AK5, så det jag har skrivit kanske inte alls gäller.. :D

Det heller väl kontrolldon? inte kontrollDORN?? :)

Guest Lt. payne

På en AK4 kan man i avsaknad av sista skottspärr göra följande för att byta mag utan ny mekanisnmrörelse.

När du laddar ditt mag så det två första patronerna du trycker i är spårljus.

När du ser första spårljuset så tar du ut magasinet utan att röra manöverhandtaget.Sätt sedan i nästa mag och fortsätt eldgivningen.

Den sista patronen är till som en reserv om du skulle missa den föregående.

Naturligtvis ska du säkra vapnet vid magbyte.

McNab sa i sin bok "Kommando" att man är så stressad att man bara skjuter tills man hör "klick" vilket han kallade "död mans klick". Han hade laddat med ett spårljus i mitten och två st. på slutet.

Har själv aldrig skjutit på någon (osäkrat och i anläggning) men jag tror att i krig funkar endast det enkla.

Man siktar och skjuter...tills det säger klick, då byter man magasin.

Av rent nyfikenhet.... hur funkar egentligen upphakningsmekanismen?

Fnc80 (vilken var/är ak5 utan svenska mod) har ju både "burstmod" och upphakninsmekansim. Försvann ju pga "kostnadsfrågan"