Jump to content

Flygbassäk

Recommended Posts

Plockade ut mtt Skaljacka 08- och byxa i veckan. Och har kommit på några punkter man inte tänkte på:

 

1. Innerfickor. (Helt obefintliga)

2. Matrialet plaggen är gjorda av. (Prasslar väldigt mycket)

3. Fickor för morfin/pennfack i höger bröstficka. (kanske kan vara bra att ha om någon får för sig att bli skjuten....)

 

 

Finns det någon som har mer erfarenhet av detta, alternativt inte alls håller med mig i min åsikt?

Link to comment
Share on other sites

Dragkedjorna (även den förbättrade i jackan) är kass, dels glider de upp och dels tål dem ingen vidare belastning.

Slejfen som skall ligga över dragkedjorna är för kort och vill gärna trassla in sig i dragkedjan vilket leder till antingen sprängning av dessa eller ett nervöst sammanbrott hos brukaren [mig].

 

Jag vill mena att prassligheten delvis minskar efter användande och någon/några tvättar.

 

Jag tycker skalplagget är ganska kass, framförallt med bakgrunden att andra skalplagg nyttjats i firman, ex: Taiga varianter. Hur man kunde bygga en sådan dålig slejf är för mig helt magiskt, jag noterade efter att jag hade nyttjat jackan i 3 sek.

Ev. brist på innerficksdetaljer spelar för mig ingen roll då jag inte använder dessa normalt sett... Främst för att jag inte litar på dragkedjorna.

 

 

Slutsats, detta borde blivit så mycket bättre, men nu var det vad vi fick så¨det är bara att använda och slita på grejorna tills de går sönder och sedan byta på förrådet.

 

Extremt positivt att vi nu har ett skalplagg som kan nyttjas som det är lämpligt.

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Dragkedjan längs med sidan på byxorna ser jag som en stor fördel då man kan få på sig dem snabbt och smidigt, nackdelen där är att det är samma kassa dragkedjor som i jackan..
Även fickorna på byxorna kunde ha fått något bättre sätt att stängas på istället för bara en knapp..

En annan nackdel enligt mig är kardborrebanden på jacken som sitter vid dragkedjan, de borde ha varit större/ gått längs med hela dragkedjan. Det hade då varit mycket lättare att öppna upp lite i halsen för att kunna ventilera ut ev värme och fukt. Jackan andas väldigt dåligt enligt mina erfarenheter.

 

Den största positiva saken som jag anser är att den är i m90, äntligen
något som skyddar mot väta OCH smälter in i skogen + att man inte ser
helt knepig ut om man bara har byxorna på sig.

 

Även jag har upplevt att den blir tystare efter användning och några ordentliga regnskurar/tvättar. Dock brukar ju inte jackan hålla så länge så man behöver tvätta den flera ggr..

Link to comment
Share on other sites

Dragkedjan till jackan KOMMER att gå sönder, så var beredd på att få byta jacka upprepade gånger.

Beror tydligen på vilken beställning du får. Den första jag och många andra fick var verkligen skitdålig. När jag väl bytte ut den som sa folket på förrådet att de hade

identifierat dessa och sa att den nya beställningen var bättre.Tydligen så var den det då dragkedjan fortfarande är funkis för mej och många andra.

Hade även samma problem med prasslet. Detta gick bort efter lite regn och tvättar. Dock så har min impregnering dött så man blir dyngsur efter några timmar i regnet.

Link to comment
Share on other sites

Den största positiva saken som jag anser är att den är i m90, äntligen

något som skyddar mot väta OCH smälter in i skogen + att man inte ser

helt knepig ut om man bara har byxorna på sig.

 

 

Det gäller bara om man bortser från innerfodret i huvan, det lyser ganska mycket i mörker. Så det beror lite på hur man bär huvan.

Link to comment
Share on other sites

Att dragkedjan verkar klen, har jag också lagt märke till. Slejfen som täcker dragkedjan kan komma att bli ett problem, dock inget jag upplevt ännu. Men däremot så har jag en känsla av att den nedre dragkedjan kommer att öppna sig när jag tar på mig jackan och knäpper kardborren nertill.

 

Sen får man kanske tro att den blir smidigare med tiden. Som sagt nyuthämtad.....

 

Kardborren vid dragkedjan funderade jag också på....verkar väldigt klen. Men sen så antar jag också att jackan är det billigaste dom kunde komma fram med inom ramen för dagens ekonomiska planläggning....

 

 

Än så länge funkar den bra! Dum-lojal in i döden!

Link to comment
Share on other sites

Att dragkedjan verkar klen, har jag också lagt märke till. Slejfen som täcker dragkedjan kan komma att bli ett problem, dock inget jag upplevt ännu. Men däremot så har jag en känsla av att den nedre dragkedjan kommer att öppna sig när jag tar på mig jackan och knäpper kardborren nertill.

 

Sen får man kanske tro att den blir smidigare med tiden. Som sagt nyuthämtad.....

 

Kardborren vid dragkedjan funderade jag också på....verkar väldigt klen. Men sen så antar jag också att jackan är det billigaste dom kunde komma fram med inom ramen för dagens ekonomiska planläggning....

 

 

Än så länge funkar den bra! Dum-lojal in i döden!

Lättaste sättet att undvika att den nedre dragkedjan öppnar sig när man stänger till kardborren är att spänna jackan och vika in nedersta delen. Det har jag gjort på min och då öppnar den sig inte.

 

Ytterligare en nackdel som jag har märkt är visserligen kopplat till dragkedjan men det är själva spännet man drar upp och ner så att säga, det är gjort av väldigt känsligt material som på den gamla modellen höll bättre än dragkedjan men på den nya ungefär lika. De klyvs, går av samt att de inte håller ihop så bra under armarna så att man lätt får "stroppen" i näven när man ska öppna eller stänga.

 

Har detta plagg verkligen testats ute på trupp innan det köptes in undrar jag?

Link to comment
Share on other sites

Klart det har testats på trupp. Dock så måste man ha mutat truppen....

 

De testades (så vitt jag vet) på AJB samt UndBat, K3 innan de anförskaffades till övriga förband.....sen kan jag ha fel.

Eller så var utvärdringen utformad på ett sådant sätt att anskaffningsansvarig fick igenom sitt förslag, de som pysslar med sånt har ju visat sig vara ödmjuka och öppna för andra än deras egna lösningar...

Link to comment
Share on other sites

En tanke och observation. Jag har förstått att skalplagget är "kasst" i många delar. Men varför är det dock så populärt att bära. På FM hemsida,Bloggar, i verkligheten så ser man och då särkilt instruktörer, befäl mm bär "alltid" just skalplagget. Bara en reflektion jag gjort. Och naturligtvis så förstår jag det gör inte kvaliteten bättre.

 

Link to comment
Share on other sites

En tanke och observation. Jag har förstått att skalplagget är "kasst" i många delar. Men varför är det dock så populärt att bära. På FM hemsida,Bloggar, i verkligheten så ser man och då särkilt instruktörer, befäl mm bär "alltid" just skalplagget. Bara en reflektion jag gjort. Och naturligtvis så förstår jag det gör inte kvaliteten bättre.

För min del för att det är vindtätt och hyfsat vattentätt med viss andningsförmåga.

 

Mao så har det en kombination av egenskaper från fältuniformerna och regnstället som gör att jag använder det.

Utan tvekan är det en klar förbättring att det finns ett reglementerat skalplagg som man får bruka.

 

Jag upplever att det fungerar absolut bäst vid låg fysisk aktivitet då andasfunktionen inte är det största behovet men ett lager till och vindtäthet och vattenskydd är det.

 

Det som svider i mig är att utformningen och funktionen är såpass mycket sämre än ex: Taigas jackor, den gamla FJS-02 har jag använt under x-act samma typer av verksamhet och den andas bättre, håller tätt bättre, sitter bättre över/under utrustningen och jag har inte haft några problem med dess dragkedjor eller andra detaljer. Hållbarheten är också bättre. Jag har använt den under några år både här hemma och på balkan, den är kraftigt överlägsen skalplagget i det jag upplever som brukare.

 

Nu kan ju det officiella skalplagget ha flamtåliga egenskaper och annat jag inte har noterat som brukare, ex: ir-reflektion, men oavsett detta så tycker jag att då FM har haft skalplagg tidigare, a-dyk samt att varierande delar av Taigas manliga kollektion har nyttjats mer eller mindre officiellt så BORDE det ha funnits en ganska stor erfarenhetsbank ang. skalplagg och konfigurationen borde enligt mig ha blivit betydligt bättre på det skalplagg vi nu fått ut.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Alla som aktivt vistas utomhus vid andra tider än industrisemestern har så pass hög förståelse för skalplagg att man kunnat ge förbättringsförslag på det där stället....

Det handlar inte om att North Face, Taiga eller Arctetyx har bättre alternativ, det handlar i vanlig ordning om att man supit bort chansen att göra något bra...

Link to comment
Share on other sites

Kravspecifikationen kring t.ex. dragkedjan verkar har varit dålig skriven... :)

 

Så är det någon som har en bra idé för hur man anger i text och siffror, en bra dragkedja?

Bifogar beskrivningen för den från regnstället?

Samt en länk till en butik som har dylik? (http://www.ykkfastening.com/products/zipper/vislon_zipper/aquaseal.html)

Samt att den som vill lämna offert kan få ett prov skickat till sig?

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Kravspecifikationen kring t.ex. dragkedjan verkar har varit dålig skriven... :)

 

Så är det någon som har en bra idé för hur man anger i text och siffror, en bra dragkedja?

Inte jag men ett hett tips är att kolla med killarna som beställer dragkedjor som måste hålla både upp och ner för t.ex. K2.

Kan man inte så är det inte farligt att fråga, särskilt inte när man skall köpa prylar åt någon annan med pengar som inte är ens egna...

 

Skulle jag göra det själv så skulle jag ge en spec som reglerade vattenpelare vid stängd kedja, brottstyrka vid helt stängd, brottstyrka vid öppen kedja. Vill man vara petig kanske man ska ange hur många reps kedjan ska tåla, både med helt ren kedja och med smutsig.

Är det för svårt att göra en tät kedja så kanske man ska satsa på en tålig med en rejäl slejf bakom för att hindra läckage att hamna på plagget under.

Men vad vet jag, jag jobbar med logistik...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man kan ju göra en enkel google-sökning på zipper specifications så kan man få reda på att det finns standarder tex German DIN, 3419 Part 2.1

Om man vill göra det lätt för sig ja, vilket knappast varit en av de mer framträdande behoven hos utvecklingsavdelningar som skapar specar och köper saker åt FM.

 

Missförstå mig rätt, det är inte alltid rätt att köpa något "bara för att någon annan redan köpt det". Men med det facit vi har av egenframtagen utrustning så börjar jag undra över vad det är som styr i de här fallen. Det är knappast kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

 

Missförstå mig rätt, det är inte alltid rätt att köpa något "bara för att någon annan redan köpt det". Men med det facit vi har av egenframtagen utrustning så börjar jag undra över vad det är som styr i de här fallen. Det är knappast kvaliteten.

 

 

I det här fallet är det ju t.o.m. så att det är "bara för att vi* redan själva köpt det, och det funkar", som man ska välja det som "andra" köper...

 

*FM Log, FM, Hv, välj själv

Edited by 709
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hade också sett att man bytte ut dragkedjan mot en mer tålig, än den som sitter på nu.

Utvärderade för övrigt byxorna nu i helgen, och det första som händer är att dragkedjan utmed höger ben sliter sig och lossnar.....blev måttligt förbannad!

Första gången man använder byxorna, så går dom åt helvete! Dock var det inte långt till närmaste förråd (igenom kurvan) så jag kunde byta ut dom inom en timme....men ändå.

Link to comment
Share on other sites

Skalplagget funkar om du har en lugn kväll på campen, eller om ni har en grillkväll sista kvällen på SÖF tex.

Jag har inte testat den i fält eller under strid på det sättet.

 

Mitt råd är att du INTE avbeställer CPA08, utan tar upp ärendet med din PlutC. Så får han/hon lyfta saken vidare gällende bärandet av CPA-plaggen.

 

Så rent instinktivt tycker jag att du skall ha båda,

 

Hoppas detta var svar på din fråga...

Link to comment
Share on other sites

Sååå, om jag får ut skalplagg 08, lämna hemma, eller ta med?

Avbeställa (sluta spara) taiga CPA08 stället?

 

Era åsikter, ekonomin har jag, användingen är Hemvärnet/NSS (Insats, är gruppchef), Jakt och friluftsliv?

Taiga-stället är bättre. Dock kan du beordras att ta av dig det vid tjänst i FM (inkl HV). Då skulle du säkert hellre ha Skalplagg än inget alls.

Link to comment
Share on other sites

Utan att tunnelcitera ovanstående vill jag framföra följande:

"Taiga-jackan", d.v.s. FJS02, RS05, CPA07 samt CPA08 är samtliga olika generationer av en M-numrerad (M7355-041000) jacka med modellbeteckning "Fältjacka 02 FJS", och är ett reglementerat plagg enligt UniBest FM 09 V1.5. Det är en tillåten variation till Skalplagg 08:s jacka.

 

Tidigare fanns ett stycke i UniBest som innebar att endast tilldelad utrustning fick bäras, men den är i min värld borta och därmed bör ingen kunna beordra av dig din Taiga-jacka vid enskilt uppträdande eller under fältförhållanden utan särskild anledning.

 

Rätta mig gärna om jag skulle ha fel gällande det andra stycket!

Link to comment
Share on other sites

Där är du inte helt på rätt köl Forsberg.

 

Det finns inget genrellt BOA eller för den delen något annat godkännande för Taiga-ställen och det är INTE någon tillåten variation på Skalplagg 08.

I Unibest finns tillåtna variationer definierade. Saknas det i Unibest är det inte tillåtet. (Dock finns särskilda skrivelser för vissa utrustningsdetaljer). FJS02 är godkänd (helt nyligen) men det är endast den och inte liknande såsom CPA mfl.

 

MSS kom häromåret ut med en skrivelse i ärendet som var glasklar: Egen inköpt utrustning utan BOA ska EJ användas.

 

Så Jo, en chef kan mycket väl beordra dig av en Taiga-jacka om den inte är godkänd för bärande (enklast är att kolla ev M-nummermärkning).

 

/K

 

Källor: MSS och Unibest.

 

Edit: Skrivelsenumret: MSS 2007-09-03 14900.30763 Säkerhetsutlåtande avs lokal anskaffning av icke reglementerad, personlig utr (MS 571) avsedd för fältbruk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...