Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är knappast defaitist i mina åsikter och handlingar!madani.gif.webp Det är snarare så att jag är realistisk! Okej, 48 timmar är en överdrift, men det finns väl ändå ingen här som verkligen tror att det går att uträtta ett skit med dagens krigsmakt? Inte mot en bestämd, förberedd och viljestark angripare. Två haubitsar, åtta stridsvagnar och en skyttebataljon (ironi) mot ett oöverskådligt antal fiendesoldater och pansarfordon...

Har för mig att vår förra ÖB, i samband med att förband började läggas ned, hävdade att man skulle kunna hålla Stockholm i en månad och resten av landet (utom kanske dem örkaste delarna av norrland, som ingen vill åt ändå) skulle falla betydligt snabbare.

Min kommentar var heller inte menad som en uppmaning att "ge upp", utan snarare tänkt som en väckarklocka om att vår nuvarande försvarskapacitet är dålig.

Det är verkligen synd att höra att en del av er är beredda att dö för en förlorad sak. Själv skulle jag aldrig sätta mitt liv på spel, såvida jag inte på förhand visste att det fanns en god chans att vinna/överleva.

Man kan jämföra med Röda Armén under 2:a Världskriget. Hur motiverad är man att skickas ut i krig med undermålig utbildning och utrustning, om jag får fråga? Nej, jag gör värnplikten för min egen skull; inte för "nationens bästa". Med dagens försvarspolitik är det inte lönt att skapa sig illusioner om att vi en dag ska kunna försvara våra hem, eftersom försvaret tyvärr kommer vara nedlagt tids nog. Skyll inte på mig, utan skyll på våra inkompetenta politiker.

Jag önskar innerligt att det en dag blir ändring på dagens förhållanden och att politikerna inser värdet av en kapabel krigsmakt (och då syftar jag även på den offensiva kapaciteten). Kort och gott; dagens försvar är näst intill ett skämt, men jag tänker ändå spela min lilla roll i den här farsen så gott jag kan.

Hälsningar, Foxtrot Lima icon82.gif.webp

Posted

HolgerDanske

Så Danmark har 4+4 brigader? Enkel matematik säger mig att det är mer än de 4+2 som redovisats för Sveriges del.

Inget illa ment om trevliga Danmark, lätt provokation är alltid bra för att frammana korrekta svar såsom du gav mig. Finns det ingen norrman som blev stött här inne och som kan ge ett korrekt svar för Norges del? Så nu har vi alltså jämfört Finland och Danmark med Sverige och fått lite perspektiv på oss själva.

.. och jag vet fortfarande inte efter lusläsning på mil.se hur Sverige har tänkt sig sina 4+2. Blir inte bättre av att högt uppsatt källa på ett regemente i södra Sverige påstår att listorna för krigsorganisationen är "under uppbyggnad".

Posted

Informatör,

OK. Det blir bara 4+3 da jag har gjort et mistak, da der nu kun finns en kampgruppe (=motinfbrigade) på Sjælland -"Sjællandske Kampgruppe".

De svenska MekBrigader er nog lite bättre än de danska (4 btn mot 3 i DK, flere Leopard 2, men inga pansret artilleri), men det är ändå märkligt at ni inte har flera til så stort et land. 4 haubitsbtn er inte mycket heller.

HolgerDanske

Guest Jägers
Posted

Sverige krigsorg 2004:

Brigadförband i armen:

Alla mek/strv komp har 14 vagnar styck, till skillnad mot 10 innan.

1 st PB 122/90              (4 st 122/90 bat)

1 st PB 121/90/302        (2 st 121/90 bat och 2 st 121/302 bat)

1 st MekIB 90/401          (2 st 90 bat och 2st 401 bat)

1 st MekIB 90/302/ptgb   (1 st 302 bat, 1 st ptgb int bat, 1 st 90 bat och 1 st 90 int bat)

Tillväxtorg:

2 st MekB 121/501

Nationella skyddstyrkor:

12 st 501/302 bat

6 st stadsskyttebat

Att vi bara har fyra brigader är inte det mest skandalösa utan att vi bara har anmält 2 st stridande bataljoner till EU-armén, dessutom med skandalöst dålig beredskap:

Patgb Int 90 dagars beredskap

90 Int (IA03) 30 dagars beredskap

Posted

En liten rättelse

Stadsskytte bat har flyttats upp i insatsorganisationen.

De gamla bataljonerna skall kvarstanna till 2008.

De kompanier som utbildas vid livgardet just nu vet jag inte vart de tar vägen. Tror de hamnar som fristående kompanier i insatsorganisationen.

Guest Jägers
Posted

Jag vet att LG vill ha sina stadsskyttebataljoner i Insatsorg, men är dom de i realiteten 2004? Eller kommer de att bli uppflyttade och användbara långt senare?

Enligt dokumentet ALFF 2002: Bilaga 1 har vi ej några stadsskyttebat i insatsorg 2004...

Guest Jägers
Posted

ÅÅÅÅHHHH gud vad tillfredställande att slå en mek-KB på fingrarna.

I Insatsorg 2004 har strv och mekkompanier 14 vagnar styck!

1 vagn till chef resp stf, därefter 4 plutoner med 3 i varje.

I krigsorg före 2000 har strv och mekkomp 10 vagnar styck.

Detta medger att brigaden får kallas Pansarbrigad och bataljonen pansarbataljon (strv antalet...)

Brigader utan strv kallas Mekaniserade Infanteribrigader.

Posted

1. Miss av mig att du skrev 2004

2. Jag skrev vad vi har nu inte vad vi kommer ha då!

3. Roligt att kunna glädja även folk som håller sig på dagisnivå!

Posted

läste det på FOIs hemsida samt någonstans på www.mil.se.

Har och göra med det ökade hotet för konflikter i stadsmiljö a la terrorist.

Numera ingår de i insatsorganisationen.

vart hittade du dokumentet. gärna en länk. thanx

Guest Jägers
Posted

Missförstå mig inte... Om det är något som bör vara i Insatsorg så är det stadsskytteförbanden...

Posted

Kunde inte undgå den här straffsparken:

Bra källa jägers!

Inte lätt att sitta i glashus...

Guest Jägers
Posted

HAHA :D Jag vet att källan inte är gedigen, men den duger som diskussionsunderlag...

Dokumentet ALFF 2002 finns dock och reglerar armens förbandsutveckling i någorlunda detalj, men 5 manöverbataljoner har jag bara hört nämnas...

Posted
I den händelse Sverige ockuperas av en främmande makt så övergår vi krigsmän till fria kriget, eller hur! Poliser däremot ingår inte i krigsorganisationen och deras jobb är fortfarande att upprätthålla den allmäna ordningen i Sverige. Vilka är det då som stör ordningen i det ockuperade Sverige? Förhoppningsvis jag och mina kamrater :devil

Det där är vad jag förstår en vida spridd missuppfattning att polisen skulle betjäna en eventuell ockupationsmakt i händelse av krig. Det var väl Palme som ville genomföra det (i ett känsligt läge) men efter hans död så ville ingen befatta sig med frågan.

Så följande gäller fortfarande:

http://www.jit.se/lagbok/943881t.html

Sen så tycker jag att du Foxtrot Lima har en väldig tråkig attityd. I mina ögon så utgår allt försvar från folket och den enskilde individens vilja. Jag försvarar med det jag har och det kronan erbjuder. Men självklart stämmer jag in i att försvarspolitiken med den där kyrkotanten i spetsen är bedrövlig. Men svenska politiker är ju som alla vet experter på att bedöma säkerhetspolitik: 1900-talets största nedrustningar gjorde man inför de båda världskrigen..

Guest Lord Good
Posted

1 § Envar befattningshavare vid polisväsendet (polisman) är skyldig

att under krig deltaga i rikets försvar i den omfattning Konungen

föreskriver.

Det här är en liten gummiparagraf där sista stycket är den springande punkten, "i den omfattning Konungen

föreskriver."  Visa hur den föreskriften ser ut så har du nåt att komma med.

Posted

föreskriver.

Det här är en liten gummiparagraf där sista stycket är den springande punkten, "i den omfattning Konungen

Rätt enkelt egentligen, det beror på vad riksdag/regering tycker för stunden.

Om det är bestämt att alla poliser ska tjäna Fi vid ockupation så går det enligt den där paragrafen, om de istället ska köra gerillakrig så går det också.

Mao om man följer det där så är det inte lag på det ena eller andra utan bara bestämmelser, som kan ändras snabbt om man skulle vilja.

:)

Posted

föreskriver.

Nu hittade jag bara lagen. Det finns ju förordningar (el vad det nu heter) och doktrin som klargör det hela och där ska det framgå att polisen har en stridande ställning. Vi var några stycken som hade en diskussion om det för några år sedan och då var det en jur student som kollade upp det.

Posted

Däremot har jag för mig att det står i någon av Genèvekonventionerna (eller i någon annan folkrättslig överenskommelse) att den ordinarie polismakten bör upprätthålla lag och ordning även under ockupation...

Posted

Jägers,

Har du någon information om trupper på högre niveau som t.ex. division?

Danmark har en division ock et korps/divisions HQ - båda med divisionstropper.

30 dager og 90 dager är mycket for et "innsatsförband". Hele den Danske International Brigade /4500 mand) skal i princippet kunne være i missionsområde efter 30 dage. Danmark har en "spejdereskadron" (lät motoriserat span enhet på kompani-niveau) med 3-7 dage, men det är också yrkessoldater.

HD