Jump to content

Lön

Recommended Posts

grundlön 16350 som menig soldat. ödersättning 500.1600 per dygn.

efter PRIO 3-4 så kommer ödersättningen ligga stabilt på 980kr.

vad betyder PRIO 3-4 på svenska ?

jag vet helt ärligt inte. Vi har haft facket, och massa människor förbi som snackat om PRIO 3-4, och att avtalet kommer ändras. Först var det tänkt att det skulle införas första september, men nu verkar det ha ändrats till första januari..

Såsom jag förstått det är det en del i en avtalsändring, men det finns säkert folk som kan den skiten mycket bättre än mig.

Edit: Hittade det här http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-Forsvarsmakten/Ekonomi-och-planering/Projekt-Prio/Inforandet-av-Prio/

Edited by trädet

Det nya arbetstidsavtalet gäller väl fr.o.m. 1 september, och det bör väl inkludera ändrad ersättning för ÖD. Iaf gör det det för mig. Men jag vet inte om det var några andra datum för GSS.

Det som sades av Officersförbundet var att det skulle börja 1/9, men det som sägs av officerare nu är 1/1. Det borde väl gå ut för alla, istället för att ha två olika ersättningar för ÖD och dyl?

Men FM är ju inte den mest logiska delen av livet..

Hm, jag var av uppfattningen att det faktiskt gällde. Men det eftersom jag inte tyckte det var så viktigt lade jag inte så speciellt mycket vikt med att sätta mig in i detaljerna :D Så jag kan absolut ha fel i huruvida det gäller eller inte.

Nya arbetstidsavtalet träder i kraft den 1 november

Enligt Försvarsmakten så håller tidsplanen för införandet av Prio 4.2. Det innebär att det nya arbetstidsavtalet kommer att träda i kraft den 1 november 2012 och inte som Försvarsmakten tidigare felaktigt angivit i intern order den 1 januari 2013.

Detta medför att inga listor som planeras med dagens avtal som grund ska sträcka sig över den 1 november eftersom det är det nya avtalet som ska ligga till grund för planeringen från och med då.

Parterna håller fortfarande på att diskutera de sista detaljerna som måste lösas för ett ikraftträdande som inte sker vid ett årsskifte. Så fort parterna är klara med diskussionerna kommer mer praktiska direktiv. Det kommer dock ta ytterligare några veckor.

– Det handlar bland annat om hur tidsbankar och skyldigheter till jour, beredskap och övertid ska hanteras när, avtalet, utifrån Prio:s behov, träder i kraft 1 november istället för vid årsskiftet som vore det enklaste, säger Niklas Simson, förhandlingschef.

Planering för fördjupad utbildning i avtalet och hantering av PRIO för nyckelpersonal i arbetstidsfrågor vid förbanden pågår också. Preliminärt kommer parterna bjuda in till fördjupade utbildningar under november månad.

källa: http://www.officersforbundet.se/portal/page/portal/material/Nyhetsarkiv/Nyhet?element_id=5508705&displaypage=TRUE

Enligt Försvarsmakten så håller tidsplanen för införandet av Prio 4.2. Det innebär att det nya arbetstidsavtalet kommer att träda i kraft den 1 november 2012 och inte som Försvarsmakten tidigare felaktigt angivit i intern order den 1 januari 2013.

Detta medför att inga listor som planeras med dagens avtal som grund ska sträcka sig över den 1 november eftersom det är det nya avtalet som ska ligga till grund för planeringen från och med då.

Parterna håller fortfarande på att diskutera de sista detaljerna som måste lösas för ett ikraftträdande som inte sker vid ett årsskifte. Så fort parterna är klara med diskussionerna kommer mer praktiska direktiv. Det kommer dock ta ytterligare några veckor.

– Det handlar bland annat om hur tidsbankar och skyldigheter till jour, beredskap och övertid ska hanteras när, avtalet, utifrån Prio:s behov, träder i kraft 1 november istället för vid årsskiftet som vore det enklaste, säger Niklas Simson, förhandlingschef.

Planering för fördjupad utbildning i avtalet och hantering av PRIO för nyckelpersonal i arbetstidsfrågor vid förbanden pågår också. Preliminärt kommer parterna bjuda in till fördjupade utbildningar under november månad.

Och här har vi den nya Försvarsmakten i ett nötskal....

• Like 1

Och här har vi den nya Försvarsmakten i ett nötskal....

Det finns två vägar i allt, antingen anpassar man processen efter systemet eller systemet efter processen. Görs dagligen i alla företag så just det där kan du inte anklaga PRIO för, eller FM. Hade man gjort tvärtom så hade det gnällts på att man lade X tusen på att anpassa systemet för att få till tidbanker var modell suttit sedan 1940 och att försvaret aldrig kan anpassa sig eller varför gör man så mycket modifieringar när man kan köpa från hyllan.

Vad är grundlönen och vad finns för tillägg om man får jobb inom fm idag? Hur är det med ersättning under utbildning?

Tillägg på det som skrivits tidigare. Av egen erfarenhet. Kan dock ha ändrats dom senaste månaderna.

Ingångslön: 16.150kr under sex månaders provanställning.

Därefter: 16.350kr t.o.m. menig 1.klass två streck osv.

Menig 1.klass tre streck hade 300kr mer än menig 1.klass ett streck.

Övningsdygn med det avtalet jag hade var:

Vardagar 900kr per dag

Helger 1800kr per dag

Storhelg 2700kr per dag.

Traktamenten, boende (ex. logement standard på annan ort än anställningsort) tillkommer

Samt även semesterersättning, OB, övertid...

Som lägst har jag fått ut kontant 13.073kr och som högst har jag fått ut kontant 29.711kr.

Dvs allt beror på antalet ÖD, traktamenten och ersättning för boende.

Jag var anställd som GSS/T, så jag vet inte vad man får för ersättning under utbildning (menar du GMU?)

Edited by Paolo

Övningsdygn med det avtalet jag hade var:

Vardagar 900kr per dag

Helger 1800kr per dag

Storhelg 2700kr per dag.

Mitt avtal (som GSSK) är ÖDersättning på mellan 560 ovch 1560. Hur mycket du får i ersättning är beroende på hur många dygn du har gjort under året. Det tillkommer obersättning för helgdag och storhelg, fast det kommer på vanliga lönen och inte ÖDersättnignen.

Dvs under ett övningsdygn (ÖD), så får du 8h lön, samt en ÖDersättning.

Det är både som medlem i Officersförbundet, och ej medlem, och som menig första klass år1.

Armén har stigande ersättning har jag fått höra - till ett tak. Skulle vara intressant om jag fick ha tillgodo mina ÖD från mitt avtal vid en eventuell anställning i Armén.

Som jag förstått har ni ett tak på 25ÖD och därefter är det 1560 året ut för resten av ÖD?

Armén har stigande ersättning har jag fått höra - till ett tak. Skulle vara intressant om jag fick ha tillgodo mina ÖD från mitt avtal vid en eventuell anställning i Armén.

Som jag förstått har ni ett tak på 25ÖD och därefter är det 1560 året ut för resten av ÖD?

Taket fär öd ligger på 25 ja. Det är en siffra ganska få förband kommer upp i oturligt nog... N''är jag pratatde med KJ så låg de på ca 40 ÖD/år, jag fick hem 54 förra året.

De kollegor jag haft som bytt förband har blivit nollade i ÖD-banken.

Edit: jag har druckit en whisky ikväll

Edited by trädet

Taket fär öd ligger på 25 ja. Det är en siffra ganska få förband kommer upp i oturligt nog... N''är jag pratatde med KJ så låg de på ca 40 ÖD/år, jag fick hem 54 förra året.

De kollegor jag haft som bytt förband har blivit nollade i ÖD-banken.

Edit: jag har druckit en whisky ikväll

Det var det jag var rädd för. Har 26ÖD. Så det hade suttit bra att fortsätta i Armén med 1560kr per ÖD... menmen :p

Jag bytte förband utan att bli nollad, så det gäller tydligen inte alla :)

Fast ni hkp-nissar gills inte ;-)

Hur går studierna förresten? :happy:

Det var ändå från Gardet till F17 och sen från F17 till LSS ;)

Jodå, det rullar på, det är ganska lugnt faktiskt!

• 2 weeks later...

VIA-dygn beskrivs i VIA arbetstidsavtalet. Det är för mig sk. grekiska. Men kan hårt översättas så här:

Vardagar får man ut utöver grundlön mm 905kr per ÖD.

Helger får man ut utöver grundlön mm 1745kr per ÖD.

Storhelger får man ut utöver grundlön mm 2650kr per ÖD.

Hörde dock att VIA-dygn skulle försvinna från FM.