Fu Frippe Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 (edited) Citerar mig själv från Facebook: http://hallandsposte...derMode=default Ärligt talat, vad är det med Luftvärnet? Försvarsmakten är, som jag ser det, en av de viktigaste bärarna och bevararna av svensk kultur och traditioner. De är det yttersta försvaret av vår demokrati och vårt sätt att leva och våra värderingar. Men att hissa och hala själva symbolen för detta är för jobbigt?? Det handlar om fem, max tio minuter om dagen. Finns det inte soldater nog för att lösa denna uppgift så får väl bevakningschefen sitta i luckan de minuterna! Finns det ingen enda MILITÄR kvar från infanteritiden som kan visa hur det borde vara? Till och med polisen, (som har mindre numerär än Lv 6 och som är ännu sämre på att bevara traditioner), klarar av att hissa och hala flaggan varje dag! Edited May 17, 2012 by Fu Frippe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 Ja, vad ska man säga. Sparvjägeriet kämpar vidare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pluton24 Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 Var där förra året och drog mig ut för att se när flaggan skulle halas. Nej nej inte halades här någon flagga. Alltså snälla någon är detta för jobbigt för FM att be en anställd att hala och hissa flaggan? Till och med företaget jag jobbar på hissar och halar ALLA sina flaggor på kvällen. Nu är det ju så ifos att när flaggan åker ner öppnas där en lucka där flaggan guidas in genom. På morgonen vid samma tid som alltid annars brummar en motor igång och flaggan åker upp i all sin prakt. Vad kostar detta kalaset? Eftersom företaget har 10 flaggor så gick kalaset loss på 12.000 kr stycket Om nu FM skulle köpa flagghissaranordningen med montering till alla regementen så skulle kalaset blivit ännu billigare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 Eftersom det förmodligen är IBSS som är ansvariga för den delen, och IBSS drar en fruktansvärt massa resurser från normal verksamhet, så försöker man ev. att minska behovet av personal till IBSS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 Eftersom det förmodligen är IBSS som är ansvariga för den delen, och IBSS drar en fruktansvärt massa resurser från normal verksamhet, så försöker man ev. att minska behovet av personal till IBSS. Wow, ett av de få vettiga inlägg jag har hört i debatten som har blossat upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 Hur svårt ska det vara att skaka fram några övriga soldater för flagghissning? Behöver ju inte vara vakt/IBSS motsv. Jösses... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 Kan vi motivera att ha högvakten klädd i m/ä borde det gå att skaka fram en soldat som hissar och halar flaggan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 Hur svårt ska det vara att skaka fram några övriga soldater för flagghissning? Behöver ju inte vara vakt/IBSS motsv. Jösses... Eller varför inte personalen som sitter i Kanslihuset, som ändå är där. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 Jag tycker inte att det är någon stor grej. På flera andra håll har man belyst flagga som sitter uppe dygnet runt. Snarare är det då så att en upplyst flagga ger sken av en hög beredskap dygnet runt, vilket är en fint tanke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 Hur litet kan Lv6 vara? Att skaka fram 2/3 personer ur ett kompani eller en pluton nån vecka ibland kan väl inte förstöra hela tjänsten under dagen? Eller har jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 17, 2012 Report Share Posted May 17, 2012 Jag tycker inte att det är någon stor grej. På flera andra håll har man belyst flagga som sitter uppe dygnet runt. Snarare är det då så att en upplyst flagga ger sken av en hög beredskap dygnet runt, vilket är en fint tanke. Absolut.. Men jag tycker att flagghissningen på jobbet ändå är en trevlig grej när man kommer in på morgonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted May 19, 2012 Report Share Posted May 19, 2012 Och i flottan så ska det hissas och halas 2 flaggor per fartyg varje dag, men det är ingen som försöker effektivisera bort det för det. Vi bara gör't Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted May 19, 2012 Report Share Posted May 19, 2012 De borde definitivt vara så att FM skall visa närvaro med en käck trumpet melodi när flagan hissas och halas. Ja och de skall ske varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted May 19, 2012 Report Share Posted May 19, 2012 Och i flottan så ska det hissas och halas 2 flaggor per fartyg varje dag, men det är ingen som försöker effektivisera bort det för det. Vi bara gör't Man håller hårt på traditionerna inom Flottan... Kanske LV6 kan ordna detta mot RUT/ROT avdrag? Pinsamt och sorgligt.. ÖB som har bollen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted May 19, 2012 Report Share Posted May 19, 2012 Man kan ju hissa någon annan flagga, Stjärnbaneret eller liknande och få en slant för besväret? Finns säkert stater som skulle se det som en prestigegrej att få hissa flagg där. Låta juten återbetala Älvsborgs lösen mot flagghissning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted May 19, 2012 Report Share Posted May 19, 2012 Fast nu har jag fått reda på att latheten även nått Flottan. Marinbasen i Karlskrona kör med belyst flagga dygnet runt sedan en tid tillbaka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 19, 2012 Report Share Posted May 19, 2012 Tråden fick just gult kort eftersom några inte kan låta bli att vara otidiga och tykna. Skärpning! /Krook Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted June 7, 2012 Report Share Posted June 7, 2012 Jag vet inte riktigt hur ni tror att det funkar på en arbetsplats men man kan inte bara lägga in fem minuters arbetstid här och där för det första och för det andra är det inte ekonomiskt gångbart att skjuta till den arbetstiden som krävs, särskilt inte för ett av försvarsmaktens minst prioriterade förband, bara för att hissa/hala en flagga. Det handlar inte det minsta om lathet eller att det skulle vara jobbigt utan att få de små brödsmulorna som kastas på Lv6 att räcka till... Konstigt att det inte blev sånt tjafs när MarinB ville ha belyst flagga eller varför inte klaga på att camper vi har utomlands som inte halar sin flagga? Ja, vad ska man säga. Sparvjägeriet kämpar vidare... Ja, tydligen hade du ju inte så jävla mycket att säga nej.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts