Jump to content

Recommended Posts

  • madman changed the title to Artikel CT 40 kanon och varför engelsmännen får problem.
  • Super Administrators

@madman Det var en ganska lång artikel om hela utvecklingen och de problem mellan olika leverantörer som uppstått.

Kan du ta upp den delen direkt i inlägget som handlar om problem med magasinsmatningen och frågeställningen så blir det lättare för fler att ta del av diskussionen. 

 

 

40mmCTASinfographi.jpg

Link to post
Share on other sites
21 hours ago, henke said:

@madman Det var en ganska lång artikel om hela utvecklingen och de problem mellan olika leverantörer som uppstått.

Kan du ta upp den delen direkt i inlägget som handlar om problem med magasinsmatningen och frågeställningen så blir det lättare för fler att ta del av diskussionen. 

 

 

40mmCTASinfographi.jpg

Kort och gott kan man säga att huvuddelen varför engelsmännens projekt försenades i fem år. Var dels för att de ville ha en egen lösning med magasinsmatning från sidan. Då de ansåg det ge bättre skydd för besättningen.

 

"Vid ett muntligt bevismöte i det brittiska parlamentets försvarsutskott sade Francis Tusa, redaktör för försvarsanalys, till parlamentsledamöterna: "De problem vi har haft, i Storbritannien, med den 40 millimeter teleskoperade teleskopammo har inte upprepats i Frankrike, där de har tagit systemet, allt, som utformats. Det är nu i fullskalig produktion."

 

Det kanske hade varit bättre för engelsmännen att följa helhetslösningen. Eller ha satsat på känd beprövad teknik med 35 mm som Buschmaster istället. Som lätt kan byggas ut till 50 mm kaliber om man vill till vissa fordon.

Edited by madman
Link to post
Share on other sites
5 hours ago, madman said:

Det kanske hade varit bättre för engelsmännen att följa helhetslösningen. Eller ha satsat på känd beprövad teknik med 35 mm som Buschmaster istället.

 

Med facit i hand kan man kanske säga det men det är svårt att i förväg veta vad som kommer att strula och hur lång tid det kommer ta att få ordning på allt. Om man har bråttom är det ju dock dumt att chansa.

 

När allt i slutändan fungerar så är besättningarna säkert tacksamma för det extra skyddet.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By vikingman
      Video Emerges Of Marine Corps F-35B Crashing Into The Ground After Mid-Air Collision With KC-130J

      As you probably already know by now, on Sept. 29, 2020, a U.S. Marine Corps F-35B and a KC-130J belonging to the VMGR-352 “Raiders” based at MCAS Miramar, were involved in a mid-air collision during AAR (Air-to-Air Refueling) operations. The F-35B, callsign VOLT 93 crashed, while the KC-130J, callsign RAIDER 50, performed a safe crash landing on a field near Thermal Airport, California. The single pilot aboard the STOVL (Short Take Off Vertical Landing) variant of the Lightning II stealth jet ejected safely and the Super Hercules crew members survived.

      https://theaviationist.com/2020/09/30/video-emerges-of-marine-corps-f-35b-crashing-into-the-ground-after-mid-air-collision-with-kc-130j/
       
    • By Perman
      Dokumentär om det nutida HMS Ark Royal i kväll kl 22 på Discovery kanalen:
       
      HMS Ark Royal: Sista uppdraget
       
      Programmet går i repris kl 14 söndagen den 21 augusti.
       
      /Per
    • By Danne
      För några minuter sedan lyfte F-35 för första gången. Flygningen kan följas live från [LÄNK DÖD]
       
      Klipp från första flygningen/Henke
       
    • By martinator
      F22 har den högsta olycksfrekvensen bland flygplan i tjänst inom amerikanska flygvapnet. Många piloter har klagat på yrsel och illamående.
      Nu finns ytterligare en teori om varför. Det kan bero på att limmet som används vid tillverkningen avger giftiga ämnen under flygning.
      Eftersom många detaljer kring planet är hemliga så lär det dock bli ganska svårt att få det bekräftat.

      Intressant teori och säkert inte helt ogrundad. Sedan länge är det ju känt att olika lim kan avge gifter under sin livslängd. De gamla hederliga spånskivorna från 70-talet sägs läcka formaldehyd bla.

      http://www.nyteknik....icle3499394.ece

      /martin
    • By jonte72
      Den första divisionen med F-22 är från igår i operativ tjänst och därmed världens första operativa 5:e generationens stridsflygplan.

      Man har även tagit tillbaka beteckningen F istället för F/A.
×
×
  • Create New...