Jump to content

Norsk Hercules saknas (2012-03-15)


Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Varför skulle dom göra det?   J.K Nilsson

Flygnivå (Flight Level) uttrycks mycket riktigt i 100-tal fot relaterat till QNE (Standardtrycket 1013,25 hPa). Flyghöjd (Altitude) uttrycks i fot relaterat till QNH. Det finns också en skillnad mell

Såg att Ny Teknik (som mer liknar En ding ding värld) hade en artikel i ämnet.   Vad jag kunde läsa ut där var att det fanns luckor i informationen tex låg upplösning i GPS data och att man därför h

Jag kan inte låta bli att nu ändra uppfattning om JRCC rapportering och arbete. Tyckte det verkade bra tidigare, men.

 

De verkar inte överhuvudtaget värdera eller ha koll på de enheter som söker på marken. Det är ständiga uppdateringar om hur flygresurserna nyttjas, men väldigt lite om hur och var markenheterna arbetar. Med det här vädret är det enda sättet att få någonting gjort i området. Dessutom verkar man inte ha koll på de militära enheter som ingår i eftersöken. Man räknar bara upp de civila resurserna.

Link to post
Share on other sites

Det kan ju helt enkelt bero på att de sitter i en ledningscentral med tillgång till en lednings- och kommunikationsstuktur som är anpassad för att skicka helikoptrar och andra mobila, radioutrustade enheter efter kantrade finlandsfärjor och inte för att leda en skock indianer i svåraste möjliga terräng.

Link to post
Share on other sites

Jag kan inte låta bli att nu ändra uppfattning om JRCC rapportering och arbete. Tyckte det verkade bra tidigare, men.

 

De verkar inte överhuvudtaget värdera eller ha koll på de enheter som söker på marken. Det är ständiga uppdateringar om hur flygresurserna nyttjas, men väldigt lite om hur och var markenheterna arbetar. Med det här vädret är det enda sättet att få någonting gjort i området. Dessutom verkar man inte ha koll på de militära enheter som ingår i eftersöken. Man räknar bara upp de civila resurserna.

Det kan också bero på, vilket jag hoppas, att en skidburen enhet får jobba i timmar med att ta sig upp för en glaciär och därför inte rapporterar annat än viktiga händelser som t.ex. fynd eller annat av vikt som skador eller olyckor i egna enheter direkt till ledningcentralen.

Link to post
Share on other sites

Iom att AJB var i området på övning så är det ju inte säkert att tänkt/ödslat tid på att se till att de hade utrustning för att meddela sig direkt med centralen i Göteborg utan de åkte ut och letade direkt. Den Norska gruppen har nog heller inte möjlighet till direktkontakt med Gbg för det är nog knappast ett "normalförfarade" att de leder utländska markförband under en sökinsats i Sverige.

Link to post
Share on other sites

Tyvärr kan vi nog räkna med att det har skett ett totalhaveri.

 

Lite juridiska och mellanstatliga frågor.

Att ett utländskt militärflygplan störtar i Sverige har väl aldrig tidigare hänt i fredstid. Hur kommer det att påverka haveriutredningen och bärgningen av vrakdelar? Har Statens Haverikommission huvudansvaret för utredningen och har Norge möjlighet att påverka utformandet slutrapporten och att vissa uppgifter hemligstämplas?

Link to post
Share on other sites

Hur kommer det sig att man har en AWACS som leder flyget över svenskt luftrum. Har vi inte en om än inte likvärdig men ändå en flygande radar?

Någon som har en lista på vilka resurser Sverige tillstår med? Enligt senaste uppdateringen har vi blott en Super Puma i luften.

 

EDIT:

Statlig Flygräddningstjänst kommer nu kl 09:00 att avslutas och överlämnas till Polismyndigheten i Norrbotten som ansvarar för Fjällräddningstjänsten.

Polisens inriktning är att söka efter och dokumentera ytterligare fynd samt göra teknisk undersökning.

Ett nära samarbete mellan Sjö & flygräddningscentralen och Polisen i Norrbotten kommer även fortsättningsvis att ske. T ex kommer de flygande enheterna att fortsätta verka i området, men nu under Polisens ledning. Samordningen av detta kommer dock, under en övergångsperiod, att ske genom oss här på Sjö- och Flygräddningscentralen JRCC.

Frågor om arbetet fram tills nu kan fortfarande besvaras av JRCC, medan frågor rörande det fortsatta räddningsarbetet kommer att besvaras av Polisens pressfunktion.

Polisens pressnummer är: 010 - 568 35 60. Polisens presstalesman på plats i Nikkaluokta heter Håkan Alselind och kommer även att vara fysiskt tillgänglig för mediafrågor.

Vi kommer inte att kunna besvara frågor rörande orsaken till olyckan. Händelsen kommer att utredas av Statens Haverikommission.

Ett flygrestriktionsområde kommer att utfärdas kring olycksplatsen.

Så här avslutningsvis vill vi här på Sjöfartsverkets Sjö- och Flygräddningscentral tacka alla inblandade för ett utmärkt samarbete. Ett mycket stort antal militära enheter har genom övningsledningen ställts till JRCCs förfogande. Vi har haft ett mycket givande sambarbete med ett flertal länder. Vi vill även tacka alla svenska enheter som deltagit, både på land och i luften. Detta samarbete har, enligt vår uppfattning, bidragit till att vi nu har kunnat lokalisera flygplanet.

Undertecknad, Presstalesman Peter Lindquist, vill även tacka alla representanter för massmedia för ett gott samarbete.

Edited by Pluton24
Link to post
Share on other sites

Fan vad illa att planet gått sönder så pass mycket, även om jag tror att alla insett hur illa det var så vill man ju liksom hålla kvar vid något positivt tills man fått alla fakta.

 

Jäkligt sorgligt

Link to post
Share on other sites

Nu är jag långt ifrån någon expert på flygräddning och fjällräddning, men som jag har förstått det så leder JRCC flygenheterna direkt medan sökinsatserna på marken går via räddningsledaren på plats. Räddningsledaren har sin tur ett antal underställda chefer som i sin tur leder sina underställda enheter med resp chef. Räddningsledaren har också i uppgift att samverka med andra organ (t.ex. militära förband som ställts till förfogande). Att kommunikationsvägarna går de normala tjänstevägarna inom respektive organisation är nog en förutsättning för att JRCC alls ska kunna fungera som ledningsorgan - det funkar nog inte att sitta i Göteborg och leda 120 man på berget individuellt, plus allt flyg.

 

Fjällräddningen är normalt underställd den lokala polisen och har sambandsutrustning och är övade för att ha samband med just polisen, inte med JRCC. Militära markförband har i regel inte heller utrustning för direktkommunikation med JRCC.

 

I det aktuella fallet verkar det ju vara så att uppgifter om fynd kommit media till del innan de hunnit gå hela vägen upp till JRCC och kunnat bekräftas. Det kan tyckas vara olyckligt men så länge man inte belägger sökpersonalen med tystnadsplikt (grundlagsmässigt tveksamt) eller kör med signalskyddat samband inom hela räddningsinsatsen (tveksamt med hänsyn till internationella radiokommunikationsstandarder) så får det nog accepteras att det ibland blir så.

Link to post
Share on other sites

Och en fråga: Är Norges Orion utrustade med magnetometer, och isf. kan det användas över land?

 

Norges P3C är utrustade med Magnetic Anomaly Detector eller MAD-sensor. http://en.wikipedia....nomaly_detector

Det kraschade planet är väl gjort till största delen av aluminium så den kan väl inte ge så stort utslag. Om man flyger över järnmalmsrik terräng

som detta kanske är borde det ge många falska indikeringar. När de jagar ubåtar måste de flyga på låg höjd över havsytan (60 m över havsytan,

borde vara högre över land om utrustningen fungerar där), frågan är om de är villiga att riskera att flyga så lågt i oländig terräng? Bara mina tankar!

De har säkerligen en magnetometer också. Denna används för att flyginstrumenten ska få aktuell kompasskurs i de fall man inte använder en gammal manuellt avläst vätskekompass.

Link to post
Share on other sites

Nordiska flygplan har ju fått flyga i svenskt luftrum sedan kalla kriget. Sedan har vi ju en lite mer pragmatisk tradition i det här landet när det gäller olyckor.

Vi har trots allt trevliga grannar här i Norden dom ska vi vara rädda om.

Link to post
Share on other sites

Att militära transportplan flyger till/från/över annat lands territorium är ju inget ovanligt och inte heller att det sker haverier i ett annat land, även svenska Flygvapnet har ju råkat ut för det.

 

Haveriutredningen leds av myndigheterna i det land där haveriet skett men myndgheterna i det land där flygplanet är registrerat har rätt att delta och ta del av utredningen.

 

Edit: Sen är det ju inte direkt en superduperstealthbombare som gått i backen, det finns ju inga "hemligheter" så som ska ställa till det.

Edited by Zimme
Link to post
Share on other sites

Jag kan inte tolka det på något annat sätt, "när ett plan av den här storleken flyger in i en bergvägg så exploderar det och så verkar ha skett i det här fallet" var väl ungefär vad de sa på presskonferensen.

Edit: länk till PK:n http://svtplay.se/v/2746263/rapport/presskonferens_i_nikkaluokta?cb,a1366518,1,f,176754/pb,a1366516,1,f,176754/pl,v,,2746239/sb,k103266,1,f,176754

Edited by Zimme
Link to post
Share on other sites

Litet sidospår, men det kanske är värt att nämna att AJB använde sig utav en samisk guide som man "kallat in" för att hjälpa till att söka. Artikeln och en kort intervju fanns på GP men verkar vara borta nu.

Link to post
Share on other sites

Är det någon som vet hur vanligt det är nu för tiden att man som målflygplan blir ambitiös och försöker vara osynlig mer än vad övningens regelverk har tänkt sig? Förr vet jag att det var vanligt, men har en känsla av att det är mycket mer ovanligt nu för tiden. Men förekommer det?

Link to post
Share on other sites

Är det någon som vet hur vanligt det är nu för tiden att man som målflygplan blir ambitiös och försöker vara osynlig mer än vad övningens regelverk har tänkt sig? Förr vet jag att det var vanligt, men har en känsla av att det är mycket mer ovanligt nu för tiden. Men förekommer det?

 

https://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Sannsynligvis-floy-de-taktisk-6787085.html

Här har du nog svaret på din fråga: Man bedömer det som sannolikt att de flög "taktiskt"

Link to post
Share on other sites

Litet sidospår, men det kanske är värt att nämna att AJB använde sig utav en samisk guide som man "kallat in" för att hjälpa till att söka. Artikeln och en kort intervju fanns på GP men verkar vara borta nu.

Det enda jag sett om det är att norrmännen (FSK/HJK/MJK) använde en lokal guide, som även var med när de första resterna hittades. Det jag sett om AJB säger att de hade egen militär bergsguide, med utbildning både i Sverige och Österrike.

Link to post
Share on other sites

Är det någon som vet hur vanligt det är nu för tiden att man som målflygplan blir ambitiös och försöker vara osynlig mer än vad övningens regelverk har tänkt sig? Förr vet jag att det var vanligt, men har en känsla av att det är mycket mer ovanligt nu för tiden. Men förekommer det?

 

https://www.aftenpos...sk-6787085.html

Här har du nog svaret på din fråga: Man bedömer det som sannolikt att de flög "taktiskt"

Varför skulle dom göra det?

 

J.K Nilsson

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • BlåGul -1

Är det någon som vet hur vanligt det är nu för tiden att man som målflygplan blir ambitiös och försöker vara osynlig mer än vad övningens regelverk har tänkt sig? Förr vet jag att det var vanligt, men har en känsla av att det är mycket mer ovanligt nu för tiden. Men förekommer det?

 

https://www.aftenpos...sk-6787085.html

Här har du nog svaret på din fråga: Man bedömer det som sannolikt att de flög "taktiskt"

Nu ikväll säger det norska försvaret att de släppt den teorin. De flög inte taktiskt.

Link to post
Share on other sites

Varför skulle dom inte göra det J.K Nilsson? Om man flyger utomlands flyger man ibland taktiskt och rimligtvis lär man vilja öva på det hemma precis som alla andra övar hemma inom sitt område. Att det sedan inte gick bra är högst beklagligt.

Är det någon som läst deras färdplan?

 

J.K Nilsson

Link to post
Share on other sites

Om det nu var så att de flög taktisk så hade det förklarat mycket hur olyckan kunde ske, Annars är det väl troligast att höjdmätarinställningen ställt till det. Hur som haver så bör mycket av orsaken till haveriet kunna klarläggas med hjälp av kommunikationen mellan ATC och flygplanet.

Link to post
Share on other sites

Varför skulle dom inte göra det J.K Nilsson? Om man flyger utomlands flyger man ibland taktiskt och rimligtvis lär man vilja öva på det hemma precis som alla andra övar hemma inom sitt område. Att det sedan inte gick bra är högst beklagligt.

Är det någon som läst deras färdplan?

 

J.K Nilsson

 

Är frågan riktad till mig? Jag har inte läst den, jag utgår från att den omfattas av förundersökningssekretess just nu iaf.

Link to post
Share on other sites

Att i rådande väderförhållanden i området "flyga taktiskt" är så riskfyllt att det är oprofessionellt. Dessutom hade flygplanet en transportuppgift att fylla efter landning. Att när vi inte vet börja svamla om "taktisk flygning" är anklagande och osmakligt. Visst kan piloten ha velat visa sig på styva linan, det har hänt förr men att spekulera i det blir som sagt osmakligt.

 

J.K Nilsson

Link to post
Share on other sites

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Norrbottens-flygflottilj-F-21/Nyheter/Malgang-i-ovningen/

För första gången har en flygoperation genomförts över landsgränsen. Ett transportflygplan skulle genomföra en viktig transport från Norge till Sverige och sedan återvända tillbaka. Uppgiften för stridsflygplanen var att skydda denna transport från luft- och markhot. I Norge ansvarade norska F-16 för att skydda transporten och redo att överta ansvaret för skyddet vid landsgränsen fanns svenska JAS 39 Gripen.

 

Vi genomförde detta på torsdag förmiddag med lyckat resultat. Samma övning skulle genomföras på eftermiddagen, berättar Carl-Fredrik Edström.

 

Det var då det hände, det som inte får hända. Mitt i övningen kom det tunga beskedet om fem förlorade norska kollegor.

 

Våra tankar har gått till anhöriga och kollegor i Norge men vi har också sett till att alla på divisionen fått det stöd de behöver. Två av våra piloter var i luften när haveriet inträffade och var de första som påbörjade eftersök av flygplanet med hjälp av videosensorer som vi kan bära på flygplanet, berättar han.

 

Att prata om haveriet i grupp är ett sätt att behandla sina känslor och tankar.

 

Det är en del av vår verklighet. Vår verksamhet är förenat med stora faror, en påminnelse att det vi gör är farligt och att fokus måste vara flygsäkerhet.

 

De planerade flygningarna under fredagen ställdes in så räddningsresurserna kunde fortsätta med sin viktiga uppgift. Samtidigt fortsatte markoperationerna i övningen på den norska sidan.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

http://www.dn.se/nyh...000-meters-hojd

 

HavKom har släppt en rapport över vad man vet så här långt och Kiruna ATC har tydligen gett dem klart till 7000ft, en höjd de nådde strax väster om toppen (på 7200ft) och hållit den höjden vid haveriet. ATC har inte haft radarkontakt och området är G-luft så det är besättningens jobb att hålla avstånd till marken. Huvudspåret är att Besättningen litat för mycket till att ATC har haft koll på separation till marken och därför inte kollat mot GPS/karta. Markkollisionsvarningen har vid testflygning visat att i läge "normal" så varnas det i god tid innan medan i läge "tactical" fås varning först omedelbart innan haveriet. Tydligen har de endast vertikal varning i läge Tactical norr om 60 breddgraden.

 

Edit: http://www.havkom.se/virtupload/reports/Prelimin%C3%A4r%20faktasammanst%C3%A4llning%202012-05-10.pdf

Edited by Zimme
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • Guest FhF laddare
      By Guest FhF laddare
      Är det någon som vet eller hört vad som kommer efter att Tp84 Hercules har avecklats???
      Det ända jag har hört nyligen är att Finska å Svenska regeringen har börjat samtala om ett gemensamt köp av ersättare till varje lands transport flygenhet
      Finnarna har ju 2 motoriga Fokker flp som börjar bli lite slitna
    • By vikingman
      Sökande fortsätter efter den 191209 kraschade chilenska flygvapnets C-130. Samtliga 38 ombord dog.
      Flygplanet lämnade Punta Arenas, Patagonien, Chile och målet var en chilensk militärbas på King George Island, Antarktis. 

      Tillsammans med det chilenska flygvapnet kommer flottan att ha fartygen Lautaro och Fuentealba att söka i sökområdet.
       
      https://seawaves.com/2020/01/03/chilean-navy-resumes-search-for-c-130-wreckage/
       
      https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Chilean_Air_Force_C-130_crash

       
    • By Perman
      Norway’s new support ship HNoMS Maud starts journey home
       
      ShipSpotting.com

      © lappino
       
       
      26.000 tonnaren HNoMS Maud blir norska marinens största fartyg någonsin och kommer att kunna förse flottan med bränsle och färskvatten. Hon har även en helikopterhangar med flygdäck och 48 bäddars sjukrum.
       
      /Per
    • By enigmatik
      Norge skal kjøpe opptil 22 AW 101 som nytt SAR helikopter.
       
      http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=75157
    • By Perman
      http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9676594
       
      Planet var av samma typ som det norska som kraschade i Kebnekajsemassivet 2012. Varför står det inget om hur det gick med besättningen på det indiska flygplanet? Är C-130J mer benägen att krascha än tidigare Herculesmodeller?
       
      /Per
×
×
  • Create New...