Jump to content
Sign in to follow this  
Zimme

Norsk Hercules saknas (2012-03-15)

Recommended Posts

Går nog inte att ha så mycket mer än 2 jaktkärror i området samtidigt utan att äventyra säkerheten så man turas säkert om.

Tur ändå att inte kärran var full med soldater på väg hem.

Måster dom vara baserade på F21 finns det inte ett flygfält som med Salig BAS 90 standard i Kirunatrakten som används vid övningar långt norrut.

Det tar ju ändå ett tag att flyga från Luleå, Sverige är stort.

Kiruna flygplats finns ju som alternativ till att skramla ihop ett basförband och öppna en vägbas....

Cred till infoflödet från sjöfartsverket!

Flygplatsen jag tänkte på låg inte i Kiruna utan är Pajala Flygplats och då är Kiruna närmare.

Det är nog därför man använder Kiruna...

Vad gäller jaktflygplan så kan man planera deras aktioner i området lite annorlunda jämfört med helikoptrar och därför är det möjligt att utgå från platser längre ifrån insatsområdet.

Jag är imponerad av rapporteringen från JRCC. Den är fantastiskt bra!

Jag instämmer dock i kritiken mot att vi inte har Gripen uppe. Vi har varit malliga över Gripens spaningsförmåga och slagit oss för bröstet. Nu är det dags att jobba igen!

Och en fråga: Är Norges Orion utrustade med magnetometer, och isf. kan det användas över land?

När det nu finns så stora styrkor i nordNorge så är det väl korkat att inte använda dem i första hand istället för att skicka upp likvärdiga resurser söderifrån. Om det nu finns en bas med F-16 tillgänglig i Norge så varför ska man ödsla tid på att upprätta en "krigsbas" för JAS? Det är ju knappast brist på Jaktflyg som är ett problem. Både Hemvärn och Fjälljägare är ju igång men så länge vädret är som det är spelar det ingen roll hur stora styrkor man skickar till området, de tar sig inte den sista cm på kartan iaf.

En ubåt har ju lite mer metall i sig än ett flygplan .

Det var knappast svar på frågan, tack ändå...

När det nu finns så stora styrkor i nordNorge så är det väl korkat att inte använda dem i första hand istället för att skicka upp likvärdiga resurser söderifrån. Om det nu finns en bas med F-16 tillgänglig i Norge så varför ska man ödsla tid på att upprätta en "krigsbas" för JAS? Det är ju knappast brist på Jaktflyg som är ett problem. Både Hemvärn och Fjälljägare är ju igång men så länge vädret är som det är spelar det ingen roll hur stora styrkor man skickar till området, de tar sig inte den sista cm på kartan iaf.

Vi har Gripen 'där uppe', fast de står på marken.. Och kan vi skicka upp hkp15 från Malmen så kan vi nog kasta upp ett par Gripen så vi får uthållighet över tid.

En ubåt har ju lite mer metall i sig än ett flygplan .

Det var knappast svar på frågan, tack ändå...

Vi har Gripen 'där uppe', fast de står på marken.. Och kan vi skicka upp hkp15 från Malmen så kan vi nog kasta upp ett par Gripen så vi får uthållighet över tid.

Exakt, att de inte flyger är troligen för att nån har bestämt att det inte behövs, F-21 håller nog 2 JAS över området dygnet runt utan problem om det är det allt hänger på. Sen tror jag att Norrmännen gärna gör det jobbet då det är deras kollegor som är borta, om inte annat så av psykologiska skäl, att de Norska piloterna slipper sitta på backen och vänta utan att de får delta och känna att de gör nånting för sina saknade kollegor.

2 st Gripen står enligt uppgift på Sjöfartsverket till förfogande. Men det finns flera argument som talar mot Gripen.

1. Det saknade flygplanet, och dess besättning var från Norge. Även om norrmännen förmodligen uppskattar svensk hjälp, så finns det nog ingen norsk pilot som egentligen vill överlåta letandet efter de saknade kollegorna till svenskarna, om de kan undvika det.

2. Jag är inte säker, men jag tror att den typ av spaningssensor bäst lämpad för detta är Litening-kapseln, och den har ju norrmännen också, så det finns inga tekniska fördelar med Gripen framför F-16 i detta fallet. Spaningskapseln är ju mer anpassad för spaning mot mål man redan vet var de är. Litening levererar ju bild rätt in i cockpit, spk-39 måste ju laddas ur på marken.

Jag tror att SPK-39 kan vara en tillgång dock, om man lokaliserar vraket men vill ha en bättre uppfattning om huruvida det finns någon levande där. Då kan man ju flyga över och fotografera lite. Men jag tror att LDP'n är good enough för det också.

Det största hindret verkar ju dock vara vädret.

/E

Och en fråga: Är Norges Orion utrustade med magnetometer, och isf. kan det användas över land?

Norges P3C är utrustade med Magnetic Anomaly Detector eller MAD-sensor. http://en.wikipedia....nomaly_detector

Det kraschade planet är väl gjort till största delen av aluminium så den kan väl inte ge så stort utslag. Om man flyger över järnmalmsrik terräng

som detta kanske är borde det ge många falska indikeringar. När de jagar ubåtar måste de flyga på låg höjd över havsytan (60 m över havsytan,

borde vara högre över land om utrustningen fungerar där), frågan är om de är villiga att riskera att flyga så lågt i oländig terräng? Bara mina tankar!

Edited by vikingman

Utslaget på det radareko som på sjöfartsverkets hemsida benämns Mil Radar 13:56 UTC 7600ft ger i runda slängar 200meter i marginal till sydtoppen, som är Sveriges högsta topp.

Sen om det är tillräckligt vet jag inte...

Som sades tidigare är ju radarekon från den allra senaste tiden innan kontakten förlorades viktiga, vilken kurs hölls och var höjden konstant eller sjönk man?

Oavsett så är jag rädd att det gått riktigt illa eftersom man inte hittat planet på någon av de ytor som med lite fantasi skulle kunna betecknas som öppna och flacka....

Om jag fattat saken rätt fyller mer eller mindre samtliga flygplan i luften över haveriområdet främst två roller; 1. Kontinuerligt hålla koll på molntäcket för att så snabbt som möjligt kunna få in helikoptrar från Nikkaloukta om/när det lättar (mer eller mindre tillfälligt). 2. lyssna av nödfrekvenserna samt agera sambandslänk för markteamen, som är beroende av LOS-samband rakt upp i den aktuella terrängen. F16, JAS, C130 eller P3 borde alltså inte spela så stor roll i sammanhanget. Litening gör nog inte särskilt stor nytta i det här vädret...

F17 ska ha skickat upp sin flygbärgningsgrupp under morgonen. Undrar om de har med flygbasjägare också, har för mig att de har bergsutbildning motsvarande jägarbataljonens bergspluton.

På tv4 nyheterna sades det att vrakdelar har hittats vid kebnekajse. Mer info än så var det inte...

Polisinsatschefen meddelar att fjällräddningens markpersonal avbryter sökandet kl 1800 för att återuppta verksamheten i morgon bitti kl 0500.

Enligt uppgift skall det även i området finnas ett eller två militära markförband, som tydligen inte stått under fjällräddningens ledning. Det har kommit till vår kännedom, att någon uppfattat radiotrafik där något markförband berättat att de gjort några observationer av föremål på marken.

Vi söker nu direktkontakt med förbanden i fråga, i syfte att få dessa observationer bekräftade. I avvaktan på detta, kan vi inte kommentera de uppgifter som förekommer.

I övrigt har vi en AWACS på höjd över området och den kan vara kvar till midnatt.

Flygande enheter i området är Mungo41 (Amerikansk Hercules), Saint 44 (Norsk Orion).

Svensk hkp15 Dusty311 startar Kiruna kl 1845 och skall göra ett försök att ta sig ner i området.

I övrigt finns en svensk SuperPuma och en norsk SeaKing tillgängliga för insats under natten.

Hmm.. Hmm.. Hmm.. Är det Svensk eller utländsk personal?

Vad gör de där, varför vet inte räddningsledaren om att militära förband opererar i området?

I smell something.

Edited by hajjper

Nu ska där tydligen vara två markförband som inte står under Sjö och luftreddningscentralen kontroll haft radiokontakt med varandra. Detta har någon som står under centralens ledning uppfattat och nu ska man ta reda på vilka det är som är ute. Varför... vilket land det än är säger man inte till dom som leder insatsen att man har förband som går i området?

Har för mig att FMV gjorde några tester i Thailand för några år sedan med ett saabplan som hade två antenner framför sig. Som kunde scanna av marken. Iallafall visade man bilder i deras tidning av hur personer såg ut på marken efter scanningen. Var är detta planet nu då? Skulle ju kunna uträtta mirakel.

Enligt SVD har vrakdelar hittats på båda sidorna av kebnekaise, det bådar ju inte så gott för att man kraschat mjukt.

Enligt SVD har vrakdelar hittats på båda sidorna av kebnekaise, det bådar ju inte så gott för att man kraschat mjukt.

Det finns i princip bara en plats där en "mjuklandning" är möjlig och där finns inte planet. Återstår gör då klippväggar och branta glaciärer, tyvärr...

Om resterna finns på båda sidor om toppen och på glaciären öster därom så är det nog inget att hoppas på att nån ska ha överlevt.

Hmm.. Hmm.. Hmm.. Är det Svensk eller utländsk personal?

Vad gör de där, varför vet inte räddningsledaren om att militära förband opererar i området?

Mest troligt är väl att de sökpatruller som FM har i området inte är direkt underställda fjällräddningen/JRCC och inte har direkt samband med nämnda instans utan att order och rapportering går tjänstevägen via den chef som fått i uppgift att samverka med fjällräddningen.

Sjöfartsverket skriver om både norska och svenska förband och jag tycker att det är en märklig ordning där ansvarig svensk myndighet inte har kännedom om/samband med utländska (eller svenska) militära förband som deltar i räddningsinsatsen.

Sjöfartsverket skrev i sin live-rapportering:

Enligt uppgift skall det även i området finnas ett eller två militära markförband, som tydligen inte stått under fjällräddningens ledning. Det har kommit till vår kännedom, att någon uppfattat radiotrafik där något markförband berättat att de gjort några observationer av föremål på marken.

Vi söker nu direktkontakt med förbanden i fråga, i syfte att få dessa observationer bekräftade. I avvaktan på detta, kan vi inte kommentera de uppgifter som förekommer.

Som jag förstått det så verkar det vara de i Göteborg som inte riktigt har kläm på alla, ledningen på plats verkar dock ha det.

En sak som är lite konstig för att det är så oväntat är att dom störtat på Sveriges högsta berg.

Dessutom att inget nödanrop gjordes tyder antingen på att dom brutits sönder i luften eller att besättningen inte uppfattat situationen i tid.

Hade det varit klart väder kan ju en för tight sväng när dom ska titta på Kebnekaise från luften kunnat orsaka kraschen, detta är inte en ovanlig orsak till att flygplan störtar men drabbar oftast oerfarna piloter som flyger förbi föräldrahemmet etc!

http://www.dn.se/nyh...-var-ovningsmal

Herkan ska alltså ha varit med i övningen som "flygande fästning"

"

– Samtidigt fanns det tio Jas-plan från F 21 i luften och fyra norska F 16-plan, uppdelade i två läger för att anfalla och försvara."

Kan det ha varit så att de försökt gå så lågt som möjligt och då missbedömt höjden?

Edit: Darkwand jag är övertygad om att de kommit för lågt och i det dåliga vädret inte upptäckt Kebnekaise förrän det var för sent, berget ligger ju ganska precis på färdlinjen mellan flygplatserna så det känns inte så konstigt att de befann sig just där.

Edited by Zimme

Jag tycker att det är märkligt om norrmän gör bort sig i bedömningen av höjder och fjäll då de har en extrem terräng och borde ha både vana med och respekt för fjäll.

Piloterna verkar inte oerfarna direkt:

Truls Audun Ørpen

Grad: Oberstløytnant

Stilling: Flyger

Alder: 46 år

Bostedskommune: Oslo

Tjenestested: Gardermoen

• Befalsskole i Hæren 1984
  • Flyskole/krigsskole 1987-1990
  • Flyger ved 333 skvadron Andøya 1990-1998
  • Prøveflyger 1999-2005
  • Stabsskole/diverse stabsstillinger 2005-2010
  • Skvadronsjef 335 skvadron ved Gardermoen 2010 -

Ståle Garberg

Grad: Kaptein

Stilling: Flyger

Alder: 42 år

Bostedskommune: Oslo

Tjenestested: Gardermoen

• Befalsskole/Flyskole/krigsskole 1990-1993
  • Flyger ved 335 skvadron Gardermoen fra 1993
  • Utveksling på C-130 i Danmark med flere perioder i Afghanistan 2009-2010
  • Den mest erfarne C-130-flyger ved 335 skvadron

Edited by beaver_sthlm

Kan jag hålla med om. Men samtidigt har jag svårt att tro att en ny Herka bara skulle ramla ur luften. Enligt de sista höjdangivelserna så låg de 2-600 fot ovanför Kebnekaises högsta punkt med rak kurs mot den och med tanke på att delarna nu hittats på motsatt sida berget så torde de ha slagit i nära toppen.

Nu spekulerar jag men jag kan inte se så många andra orsaker. Sen håller jag med om att de verkar ha varit så pass erfarna att de inte ska behöva råka ut för nått sånt.

Jag tycker att det är märkligt om norrmän gör bort sig i bedömningen av höjder och fjäll då de har en extrem terräng och borde ha både vana med och respekt för fjäll.

Flygningar med civila flygplan in i terräng har ofta orsakats av handhavandefel av autopiloten. Dessutom flyger man rakt mot kebnekaise får man ju ingen varning från radarhöjdmätaren eftersom den mäter avståndet under flygplanet och Kebnekaise sticker upp från marken under sig. Annars kan det ha varit fel på instrument eller att varningssytem varit avslagna pga övningen (radarhöjdmätare tex)

Flyger man med höjdmätaren inställd på standardatmosfär (flygnivå) så kan du fort hamna 2000ft "för lågt" om det är lågt lufttryck och 5-10 minusgrader. låg de på FL95 så kanske de inte var mer än drygt 7000 ft över havet. En skitgrej men det skulle ju inte vara första gången erfarna piloter går i backen pga skitsaker.