Jump to content

Norsk Hercules saknas (2012-03-15)


Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Varför skulle dom göra det?   J.K Nilsson

Flygnivå (Flight Level) uttrycks mycket riktigt i 100-tal fot relaterat till QNE (Standardtrycket 1013,25 hPa). Flyghöjd (Altitude) uttrycks i fot relaterat till QNH. Det finns också en skillnad mell

Såg att Ny Teknik (som mer liknar En ding ding värld) hade en artikel i ämnet.   Vad jag kunde läsa ut där var att det fanns luckor i informationen tex låg upplösning i GPS data och att man därför h

Tydligen så var planet på väg från Norge så det behöver i så fall inte nödvändigtvis vara en svensk Herka.

 

Edit. 5 ombord enl Aftonbladet, försvann ca 14.30 så det måste bedömas som att den har havererat.

Edited by Zimme
Link to post
Share on other sites
- Det tok av fra Evenes klokken 13.40 og skulle ha landet i Kiruna klokken 14.30, sier oberstløytnant John Espen Lien, pressetalsmann ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) til VG Nett.

 

....

 

Men ved 17.30-tiden var det forsatt ingen spor etter verken flyet eller mannskapet.

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079136

Link to post
Share on other sites

Bra länk http://www.sjofartsverket.se/sv/om-oss/organisation/affarer/sjo--och-flygraddningscentralen/jrcc-online/norskt-hercules-plan-saknas-mellan-evenes-narvik-och-kiruna/?rescuetype=1&status=1&period=2

 

 

 

2012-03-15 19:01

 

 

Dansk räddnings helikopter har ev uppfattat en svag nödsändare i Kebnekaise fjällen, den undersöker nu närmare

 

 

 

Så obekräftat om nödsignal ännu då.

Link to post
Share on other sites

Imponerande vilken detaljrikedom som Mrcc rapporterar med..

Deprimerande att inte en svensk militärenhet AKTIVT deltar....

 

Hemvärnet i Kiruna samt "soldater på snöskotrar" deltar i sökandet.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6787733

Edited by Zimme
Link to post
Share on other sites

Norrmännen har hittat värmekällor i Tarfala-området, men där finns ju forskningsstationen, så det är ju frågan om det inte bara är stugorna och eventuell vinterpersonal där som man hittat i så fall?

 

Det är hur som helst inte lätt att bedriva räddningsinsatser i det området utan särskild erfarenhet och kunskap. Stor lavinrisk har också rapporterats i området. Hoppas de lyckats med någon form av mirakel-nödlandning i någon av dalgångarna. Rabots glaciär nedanför Drakryggen är förhållandevis långsträckt och hyggligt flack, liksom dalgången norr därom.

 

Otäckt nära den plats där vi förlorade H-94 (hkp 10) 11 augusti 2000. Även om vi förstås inte har en exakt position ännu...

Edited by Lynx Lynx
Link to post
Share on other sites

De övriga tre norska Herkulesplanen har tagits ur drift för att utesluta mekaniskt fel.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079143

 

- Vi vet ikke om ulykken skyldes mekanisk svikt, drivstoff eller menneskelig svikt. For å være sikre setter vi de på bakken, sier Kolff.

 

/Per

Link to post
Share on other sites

Imponerande vilken detaljrikedom som Mrcc rapporterar med..

Deprimerande att inte en svensk militärenhet AKTIVT deltar....

JRCC, man har ju slagit ihop ARCC (som det hade varit annars) och MRCC. Det är i alla fall bra att det publiceras medan det pågår istället för att inte delges förrän haverirapporten är klar.

 

Synd att FV inte har FRÄDen längre, men utöver det så vet jag inte om det spelar någon roll vilken nationalitetsbeteckning som sitter på maskinerna. Det är heller inte otroligt att det är närmare att flyga från de norska baserna.

Link to post
Share on other sites

Går nog inte att ha så mycket mer än 2 jaktkärror i området samtidigt utan att äventyra säkerheten så man turas säkert om.

Tur ändå att inte kärran var full med soldater på väg hem.

Link to post
Share on other sites

Går nog inte att ha så mycket mer än 2 jaktkärror i området samtidigt utan att äventyra säkerheten så man turas säkert om.

Tur ändå att inte kärran var full med soldater på väg hem.

 

Måster dom vara baserade på F21 finns det inte ett flygfält som med Salig BAS 90 standard i Kirunatrakten som används vid övningar långt norrut.

Det tar ju ändå ett tag att flyga från Luleå, Sverige är stort.

Link to post
Share on other sites

Går nog inte att ha så mycket mer än 2 jaktkärror i området samtidigt utan att äventyra säkerheten så man turas säkert om.

Tur ändå att inte kärran var full med soldater på väg hem.

 

Måster dom vara baserade på F21 finns det inte ett flygfält som med Salig BAS 90 standard i Kirunatrakten som används vid övningar långt norrut.

Det tar ju ändå ett tag att flyga från Luleå, Sverige är stort.

Kiruna flygplats finns ju som alternativ till att skramla ihop ett basförband och öppna en vägbas....

 

Cred till infoflödet från sjöfartsverket!

Link to post
Share on other sites

Snöfall, vind 18m/s och sökområdet inkluderar Kebs toppmassiv.

 

Jag kan säga att jag är tacksam över att det finns folk därute som arbetar under de förhållandena!

Link to post
Share on other sites

Keb-stationen används för samordning, man kan kika via webbkamera.

 

Så här ser det ut kl 09:30 ..

 

 

EDIT: Sista radarutslag . Ser inte ut att vara någon större marginal på höjd?

Om kursen var rakt östlig finns en chans att man fått ner planet på glaciären mellan Drakryggen och Kebmassivet, missar man den så är det otroligt dålig terräng att okontrollerat ta ner flygplan i. Området bjuder på riktigt tuff isklättring och skidåkning, i bra väder, i dåligt väder är hela området mer mardrömslikt....

Link to post
Share on other sites

EDIT: Sista radarutslag . Ser inte ut att vara någon större marginal på höjd?

 

Jag hade samma uppfattning

Min matte säger ju att det militära höjdinmätningen ger en marginal på 20 meter till omgivande toppar..

man kanske skall minnas att detta är SISTA inmätningen vi vet ju inte om de som var 2 minuter tidigare indikerande en sjunkande höjd....

 

Sedan undrar jag vad Inmätning Nr2 innebär... Vild gissning är ett värmeutslag??

Edited by Maverick
Link to post
Share on other sites

Går nog inte att ha så mycket mer än 2 jaktkärror i området samtidigt utan att äventyra säkerheten så man turas säkert om.

Tur ändå att inte kärran var full med soldater på väg hem.

 

Måster dom vara baserade på F21 finns det inte ett flygfält som med Salig BAS 90 standard i Kirunatrakten som används vid övningar långt norrut.

Det tar ju ändå ett tag att flyga från Luleå, Sverige är stort.

Kiruna flygplats finns ju som alternativ till att skramla ihop ett basförband och öppna en vägbas....

 

Cred till infoflödet från sjöfartsverket!

 

Flygplatsen jag tänkte på låg inte i Kiruna utan är Pajala Flygplats och då är Kiruna närmare.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By vikingman
      Video Emerges Of Marine Corps F-35B Crashing Into The Ground After Mid-Air Collision With KC-130J

      As you probably already know by now, on Sept. 29, 2020, a U.S. Marine Corps F-35B and a KC-130J belonging to the VMGR-352 “Raiders” based at MCAS Miramar, were involved in a mid-air collision during AAR (Air-to-Air Refueling) operations. The F-35B, callsign VOLT 93 crashed, while the KC-130J, callsign RAIDER 50, performed a safe crash landing on a field near Thermal Airport, California. The single pilot aboard the STOVL (Short Take Off Vertical Landing) variant of the Lightning II stealth jet ejected safely and the Super Hercules crew members survived.

      https://theaviationist.com/2020/09/30/video-emerges-of-marine-corps-f-35b-crashing-into-the-ground-after-mid-air-collision-with-kc-130j/
       
    • Guest FhF laddare
      By Guest FhF laddare
      Är det någon som vet eller hört vad som kommer efter att Tp84 Hercules har avecklats???
      Det ända jag har hört nyligen är att Finska å Svenska regeringen har börjat samtala om ett gemensamt köp av ersättare till varje lands transport flygenhet
      Finnarna har ju 2 motoriga Fokker flp som börjar bli lite slitna
    • By vikingman
      Sökande fortsätter efter den 191209 kraschade chilenska flygvapnets C-130. Samtliga 38 ombord dog.
      Flygplanet lämnade Punta Arenas, Patagonien, Chile och målet var en chilensk militärbas på King George Island, Antarktis. 

      Tillsammans med det chilenska flygvapnet kommer flottan att ha fartygen Lautaro och Fuentealba att söka i sökområdet.
       
      https://seawaves.com/2020/01/03/chilean-navy-resumes-search-for-c-130-wreckage/
       
      https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Chilean_Air_Force_C-130_crash

       
    • By Perman
      Norway’s new support ship HNoMS Maud starts journey home
       
      ShipSpotting.com

      © lappino
       
       
      26.000 tonnaren HNoMS Maud blir norska marinens största fartyg någonsin och kommer att kunna förse flottan med bränsle och färskvatten. Hon har även en helikopterhangar med flygdäck och 48 bäddars sjukrum.
       
      /Per
    • By enigmatik
      Norge skal kjøpe opptil 22 AW 101 som nytt SAR helikopter.
       
      http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=75157
×
×
  • Create New...