Jump to content
Sign in to follow this  
Zimme

Norsk Hercules saknas (2012-03-15)

Recommended Posts

Tydligen så var planet på väg från Norge så det behöver i så fall inte nödvändigtvis vara en svensk Herka.

 

Edit. 5 ombord enl Aftonbladet, försvann ca 14.30 så det måste bedömas som att den har havererat.

Edited by Zimme

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Det tok av fra Evenes klokken 13.40 og skulle ha landet i Kiruna klokken 14.30, sier oberstløytnant John Espen Lien, pressetalsmann ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) til VG Nett.

 

....

 

Men ved 17.30-tiden var det forsatt ingen spor etter verken flyet eller mannskapet.

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079136

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en näst intill ny norsk RNAF C-130J Herclues som troligen har störtat.

Usch vad hemskt...Tankarna går till besättningens familjer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TT rapporterar att nödsignaler fångats upp i området. Hoppas på det bästa!

 

Är förmodligen ELT.n (den automatiska nödsändaren ombord)

En bild över området där man söker, Drakryggen är till vänster.

https://encrypted-tb...oAxusmTM5Ps_6TA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra länk http://www.sjofartsverket.se/sv/om-oss/organisation/affarer/sjo--och-flygraddningscentralen/jrcc-online/norskt-hercules-plan-saknas-mellan-evenes-narvik-och-kiruna/?rescuetype=1&status=1&period=2

 

 

 

2012-03-15 19:01

 

 

Dansk räddnings helikopter har ev uppfattat en svag nödsändare i Kebnekaise fjällen, den undersöker nu närmare

 

 

 

Så obekräftat om nödsignal ännu då.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imponerande vilken detaljrikedom som Mrcc rapporterar med..

Deprimerande att inte en svensk militärenhet AKTIVT deltar....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imponerande vilken detaljrikedom som Mrcc rapporterar med..

Deprimerande att inte en svensk militärenhet AKTIVT deltar....

 

Hemvärnet i Kiruna samt "soldater på snöskotrar" deltar i sökandet.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6787733

Edited by Zimme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Incidentberedskapen hhar väl Litening hängandes under sig nuförtiden, dom borde ju vara till stor hjälp vid ett sökande om vädret är så dåligt att helikoptrar inte kan flyga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Norrmännen har hittat värmekällor i Tarfala-området, men där finns ju forskningsstationen, så det är ju frågan om det inte bara är stugorna och eventuell vinterpersonal där som man hittat i så fall?

 

Det är hur som helst inte lätt att bedriva räddningsinsatser i det området utan särskild erfarenhet och kunskap. Stor lavinrisk har också rapporterats i området. Hoppas de lyckats med någon form av mirakel-nödlandning i någon av dalgångarna. Rabots glaciär nedanför Drakryggen är förhållandevis långsträckt och hyggligt flack, liksom dalgången norr därom.

 

Otäckt nära den plats där vi förlorade H-94 (hkp 10) 11 augusti 2000. Även om vi förstås inte har en exakt position ännu...

Edited by Lynx Lynx

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit. du var sekunden snabbare. Står dock inget om att de hittat planet.

Edited by Zimme

Share this post


Link to post
Share on other sites

De övriga tre norska Herkulesplanen har tagits ur drift för att utesluta mekaniskt fel.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079143

 

- Vi vet ikke om ulykken skyldes mekanisk svikt, drivstoff eller menneskelig svikt. For å være sikre setter vi de på bakken, sier Kolff.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu meddelas från norska försvarsdepartementet att den tidigare informationen om att alla fem är döda är fel.

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10079145

 

Än så länge så finns det hopp alltså.

 

/Per

 

EDIT: Pucktvåa

Edited by Perman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imponerande vilken detaljrikedom som Mrcc rapporterar med..

Deprimerande att inte en svensk militärenhet AKTIVT deltar....

JRCC, man har ju slagit ihop ARCC (som det hade varit annars) och MRCC. Det är i alla fall bra att det publiceras medan det pågår istället för att inte delges förrän haverirapporten är klar.

 

Synd att FV inte har FRÄDen längre, men utöver det så vet jag inte om det spelar någon roll vilken nationalitetsbeteckning som sitter på maskinerna. Det är heller inte otroligt att det är närmare att flyga från de norska baserna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går nog inte att ha så mycket mer än 2 jaktkärror i området samtidigt utan att äventyra säkerheten så man turas säkert om.

Tur ändå att inte kärran var full med soldater på väg hem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går nog inte att ha så mycket mer än 2 jaktkärror i området samtidigt utan att äventyra säkerheten så man turas säkert om.

Tur ändå att inte kärran var full med soldater på väg hem.

 

Måster dom vara baserade på F21 finns det inte ett flygfält som med Salig BAS 90 standard i Kirunatrakten som används vid övningar långt norrut.

Det tar ju ändå ett tag att flyga från Luleå, Sverige är stort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går nog inte att ha så mycket mer än 2 jaktkärror i området samtidigt utan att äventyra säkerheten så man turas säkert om.

Tur ändå att inte kärran var full med soldater på väg hem.

 

Måster dom vara baserade på F21 finns det inte ett flygfält som med Salig BAS 90 standard i Kirunatrakten som används vid övningar långt norrut.

Det tar ju ändå ett tag att flyga från Luleå, Sverige är stort.

Kiruna flygplats finns ju som alternativ till att skramla ihop ett basförband och öppna en vägbas....

 

Cred till infoflödet från sjöfartsverket!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snöfall, vind 18m/s och sökområdet inkluderar Kebs toppmassiv.

 

Jag kan säga att jag är tacksam över att det finns folk därute som arbetar under de förhållandena!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keb-stationen används för samordning, man kan kika via webbkamera.

 

Så här ser det ut kl 09:30 ..

 

4tcqY.jpg

 

EDIT: Sista radarutslag . Ser inte ut att vara någon större marginal på höjd?

Edited by Karl_P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keb-stationen används för samordning, man kan kika via webbkamera.

 

Så här ser det ut kl 09:30 ..

 

 

EDIT: Sista radarutslag . Ser inte ut att vara någon större marginal på höjd?

Om kursen var rakt östlig finns en chans att man fått ner planet på glaciären mellan Drakryggen och Kebmassivet, missar man den så är det otroligt dålig terräng att okontrollerat ta ner flygplan i. Området bjuder på riktigt tuff isklättring och skidåkning, i bra väder, i dåligt väder är hela området mer mardrömslikt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

EDIT: Sista radarutslag . Ser inte ut att vara någon större marginal på höjd?

 

Jag hade samma uppfattning

Min matte säger ju att det militära höjdinmätningen ger en marginal på 20 meter till omgivande toppar..

man kanske skall minnas att detta är SISTA inmätningen vi vet ju inte om de som var 2 minuter tidigare indikerande en sjunkande höjd....

 

Sedan undrar jag vad Inmätning Nr2 innebär... Vild gissning är ett värmeutslag??

Edited by Maverick

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går nog inte att ha så mycket mer än 2 jaktkärror i området samtidigt utan att äventyra säkerheten så man turas säkert om.

Tur ändå att inte kärran var full med soldater på väg hem.

 

Måster dom vara baserade på F21 finns det inte ett flygfält som med Salig BAS 90 standard i Kirunatrakten som används vid övningar långt norrut.

Det tar ju ändå ett tag att flyga från Luleå, Sverige är stort.

Kiruna flygplats finns ju som alternativ till att skramla ihop ett basförband och öppna en vägbas....

 

Cred till infoflödet från sjöfartsverket!

 

Flygplatsen jag tänkte på låg inte i Kiruna utan är Pajala Flygplats och då är Kiruna närmare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By enigmatik
      Norge skal kjøpe opptil 22 AW 101 som nytt SAR helikopter.
       
      http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=75157
    • By Perman
      http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9676594
       
      Planet var av samma typ som det norska som kraschade i Kebnekajsemassivet 2012. Varför står det inget om hur det gick med besättningen på det indiska flygplanet? Är C-130J mer benägen att krascha än tidigare Herculesmodeller?
       
      /Per
    • By enigmatik
      Gripen slått ut nok engang. For kostbar.
    • By Perman
      Tankbåt og fregatt kolliderte ved Stureterminalen
       
      Videoklipp från evakueringen på twitter
       
      Fartyget har fått mycket svåra skador med en lång reva på styrbordssidan, och trots att man initialt meddelade att det inte fanns någon risk att hon sjönk så säger man nu att risken är uppenbar att fartyget sjunker.
       
      EDIT: Nu säger nrk.no att även bogserbåten Tenax har varit inblandad i kollisionen och att norska haverikommissionen är inkopplad. Fregatten tappade manöverförmågan och drev upp på land. Enligt brandkåren så ökar slagsidan hela tiden. Helikopterdäcket är nu delvis under vatten. En tank med helikopterbränsle s. k. marin diesel har sprungit läck och detta har spridit sig norrut utmed kusten. NRK sänder live: Tankskip og fregatt kolliderte
       
      Fartyget krängde kraftigt över mot styrbord nyss. Kan ha glidit av grundet eller också var det ett bogseringsförsök. Slagsidan nu minst 45 grader. Tydligen försöker man dra henne upp på land. Minst två oljefält nedstängda pga. av oljeutsläppet. 8 man uppges vara skadade.
       
      Tankskip og fregatt kolliderte ved Øygarden – krigsskipet mistet styringen (aftenposten.no med videoklipp när hon kränger över)
       
      Det senaste nu är att man inspekterat skrovet under vattnet och hon ligger fast på 3 punkter (dock inte stabilt). Bärgningsmateriel är på väg till haveristen (inkl. pontonkran kanske?). Just nu försöker man säkra fartyget med vajrar från land till överbyggnaden och skrovet. Oljetankfartyget Sola TS körde i knappt 8 knop, uppger Bergens Tidende. Det är oklart vilken hastighet den robotbestyckade fregatten hade.
      /Per
       
      AKTUELL STATUS OCH SAMMANSTÄLLNING FRÅN NRK
      Alla artiklar rörande KNM Helge Ingstad
      https://www.nrk.no/nyheter/fregatten-knm-_helge-ingstad_-1.14284192
       
×
×
  • Create New...