Jump to content

Recommended Posts

Hej

Jag börjar snart min GMU och jaf har lite frågor om fältveckor.

Jag undrar vad man gör på en sådan, och hur går man på toan för att gör "number 2" om ni fattar?

Lite barnslig fråga kanske men jag undrar över det.

Finns det ingen tunna/angiven plats eller om ni är ute någonstans finns soldatens bästa vän KLAS. Du gräver helt sonika en grov, gör din dirty business och fyller igen. Den som lämnar glidminor i terrängen är en riktig nolla.

Beror ju på.

Normalt finns det tunnor el dyl. Finns det inte det så sätt dig under en gran alt gräv en grop. Se för guds skull till att inte göra nummer 1 på ruska lång dock haha (lär väl inte ruska lång finnas kvar med de fåniga dieselspisarna men ändå)

Skaffa en tjänst där du kommer in till matsalen för att hämta mat. Då ska man passa på!! Det är mitt sätt för att överleva i skogen. :)

Dock var det ju inte alltid man fick chansen att komma till civilisationen under övningarna i lumpen, ibland var man tvungen att använda pappkartongen som sjönk mer och mer för varje besök. Eller så höll man sig de sista dagarna och gjorde akut språngmarsch till toaletten när man kom tillbaka till kasern.

Soldater som inte kan björna i fält behöver i ärlighetens namn se över sina prioriteter och värderingar. I "färdiga till strid" ingår att tömma task/tarm, detta för att minimera andelen kiss/bajs i systemet om man har oflyt nog att bli skjuten/knivhuggen/splitterberikad i kistan.

Dessutom är det något himmelskt trevligt att "dra kabel" i det fria. Tillbaka till naturen, liksom.

EDIT: Dessutom blir det ju mindre död vikt att släpa på. Ultralight! ^^

Edited by 903Lew

Håller med Lew, finns inget som går upp emot att hitta ett perfekt träd som har ramlat, så att en gren/klyka bildar perfekt ryggstöd, trädet ligger gärna på en kulle med fin utsikt och sedan bara sitta där och släppa lös de elaka grönpåse-björnarna.

Romantik..

Tro mig det finns inget bättre än att skita ute under bar himmel, mitt i natten när det är -20!! Det enda som kommer att höras är dina pruttar och eventuella nattposter som patrullerar:) .

Mitt tips: Gör nummer 2 när du har möjlighet utan att tänka efter, annars kan det bli obehagligt att äta grönpåse i en vecka!! HAHA

Svettas/fryser/väntar. Du utbildas från "nolla" till "knekt" och får då lära dig bland annat hur du tvättar dig själv, hur du vårdar ditt järn, hur du skjuter, hur din grupp agerar, hur du sätter upp förläggning osv.

Det enklaste svaret är väl det tråkigaste svaret: Du ska lära dig en massa och det kan/kommer vara lite småjobbigt. Detaljerna ger sig.