Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag undrar om det finns någon som kan ge lite tips till de olika skjutövningarna(PEK).

Typ andningsteknik, ställnigar mm

Posted

Se till att grundfysiken är god, det kan vara jobbigt att hålla AK i anläggning annars. Utöver det kommer du få lära dig bra grunder av dina befäl, avancerat skytte bör (i min mening) komma efter så du inte kommer in med ovanor som de kanske ogillar.

Posted

Alla grunder kommer du som sagt få lära dig när det är dax, på det sätt som din utbildare vill lägga upp det

Vad gäller t.ex. skjutställningar, så skiljer dom sig ju lite åt beroende på om det är P,E eller K* som övas...

*Pansarskott, Eldhandvapen, Kulspruta

Posted (edited)

Far man inte lara sig "SARA" i dagens forsvar? Eller ar det bara jag som ar for gammal.... :tveka:

Edited by EODTECH
Posted

Far man inte lara sig "SARA" i dagens forsvar? Eller ar det bara jag som ar for gammal.... :tveka:

Nu heter det SARA-R, där det sista R'et står för Rekyl, eller rekylupptagning.

Posted

Nu heter det SARA-R, där det sista R'et står för Rekyl, eller rekylupptagning.

Jaha dar ser man, men det ar iaf inte helt ute utan bara uppdaterat lite.

Posted (edited)

Om du ser Magpul Dynamics - Art of Tactical Carbine så sammanfattar det ungefär vad vi får lära oss enligt reglementet idag med skjutställningar, stridsteknik, rörelsemoment och så vidare.

Man lär sig SARA REKYL, NUHKK(A) och lite annat

Huvudsaken att du kan på bröstet gevär och patron ur. :happy:

Edited by Signalist
Posted

[och ger helvete i att rikta pipan mot sådant du inte ska skjuta jättejättemånga gånger]

Inga fingrar innanför varbygeln om pipan inte befinner sig riktat mot något du har för avsikt att beskjuta.

• Like 1
Posted

[och ger helvete i att rikta pipan mot sådant du inte ska skjuta jättejättemånga gånger]

Inga fingrar innanför varbygeln om pipan inte befinner sig riktat mot något du har för avsikt att beskjuta.

Ha alltid säkringen på S om du inte planerar eller fått direktiv om skjutning..

Posted

Glöm inte kalsonger, byxor, skjorta och jacka när du skjuter pskott och GRG.

(Förlåt, jag kunde inte låta bli :happy: )

• Like 1
Posted

Glöm inte kalsonger, byxor, skjorta och jacka när du skjuter pskott och GRG.

(Förlåt, jag kunde inte låta bli :happy: )

Stabilisera inte M48'an genom att hålla i kanten på tratten där bak

när vi ändå är inne på handhavande fel, Flamdämparen på ett automatkarbin är inget handtag. titta aldrig ner i pipan från myningen för att kontrolera om de finns något skräp i den.

Hantera alltid vapnet som de är laddat.

Posted

Titta aldrig ner i pipan från myningen för att kontrolera om de finns något skräp i den.

Säkert.?! :eeh: Fick höra det så sent som förra veckan att man ska göra det vid vapenkontroll.

• Like 1
Posted (edited)

@Falcon18

Det bästa du kan göra är att vara tyst och uppmärksam och ha öronen på skaft och göra EXAKT så som dina befäl säger åt dig att göra, så kommer det inte att bli några problem. Du kommer att få veta exakt allt du behöver om vapenhantering och skjutning av dina befäl, deras förväntningar är att du inte ska kunna någonting inom det militära. Folk som har forskat på nätet och tror sig kunna saker ogillas.

Edited by KJ-PRSK
Posted

@Falcon18

Det bästa du kan göra är att vara tyst och uppmärksam och ha öronen på skaft och göra EXAKT så som dina befäl säger åt dig att göra, så kommer det inte att bli några problem. Du kommer att få veta exakt allt du behöver om vapenhantering och skjutning av dina befäl, deras förväntningar är att du inte ska kunna någonting inom det militära. Folk som har forskat på nätet och tror sig kunna saker ogillas.

Fast det är långt ifrån alla fänrikar och löjtnanter som har dålig självkänsla och har ett behov att hävda sig.

Det finns faktiskt befäl som inte hyser agg mot de rekryter som faktiskt har en del i bagaget innan de gör GMU.

Ju häftigare befälet tror sig vara, desto sämre är de på att vara flexibla och dynamiska i sin utbildning.

De riktigt bra befälen är de som faktiskt är häftiga, samtidigt ödmjuka och flexibla. Dessa befäl har oftast varit på ett knippe missioner och varit i firman 10+år.

Posted
@Falcon18 Det bästa du kan göra är att vara tyst och uppmärksam och ha öronen på skaft och göra EXAKT så som dina befäl säger åt dig att göra, så kommer det inte att bli några problem. Du kommer att få veta exakt allt du behöver om vapenhantering och skjutning av dina befäl, deras förväntningar är att du inte ska kunna någonting inom det militära. Folk som har forskat på nätet och tror sig kunna saker ogillas.
Fast det är långt ifrån alla fänrikar och löjtnanter som har dålig självkänsla och har ett behov att hävda sig. Det finns faktiskt befäl som inte hyser agg mot de rekryter som faktiskt har en del i bagaget innan de gör GMU. Ju häftigare befälet tror sig vara, desto sämre är de på att vara flexibla och dynamiska i sin utbildning. De riktigt bra befälen är de som faktiskt är häftiga, samtidigt ödmjuka och flexibla. Dessa befäl har oftast varit på ett knippe missioner och varit i firman 10+år.

Vem har pratat om befäl med dåligt självförtroende? Det enda jag har sagt är att Falcon18 kommer få lära sig allt han behöver lära sig när han kommer dit, han förväntas inte ha massa förkunskaper.

Däremot så tror jag inte att det finns något befäl, oavsett hur bra eller dåligt självförtroende befälet har, som skulle gilla att man gick in och "styrde upp" PEK-skjutningen genom att invända mot den skjutställningen befälet lär ut och hänvisa till en skjutställning man lärt sig på youtube. Vilket var det jag menade med "forskat på nätet".

Posted

Titta aldrig ner i pipan från myningen för att kontrolera om de finns något skräp i den.

Säkert.?! :eeh: Fick höra det så sent som förra veckan att man ska göra det vid vapenkontroll.

De finns undantag, men grundregen är trotts allt att inte rikta pipan mot något man inte har avsikt att skjuta på och jag räknar i varje fall mitt eget huvud till saker jag inte vill skjuta på.

Posted

Har det här ändrats? Vi kontrollerade pipan hyffsat regelbundet för att kolla att det inte ramlat i skräp, små djur och tomtar i den. T.ex. vid färdiga till strid.

Posted

Det blir ju jävligt svårt att kontrollera om pipan är dragen vid visitation före skarpskjutning om man inte tittar ner i pipan.

Man ska komma ihåg att "de fyra reglerna" är anpassade för annat skytte på en annan kontinent.

Posted

Titta i pipan gör man även i natoländer vid visitation innan och efter skjutning och det är nog inte helt fel att göra det lite då och då.. Särskillt om man krupit runt i lera eller vandrat och snubblat i snö.

Och många här kan nog vittna om en tid utan internet och utan forum. En tid då man åkte bussen till regementet och rakt in i det okända och de allra flesta lärde sig både gå i takt och skjuta :)

Posted

[sNIPP!]...de allra flesta lärde sig både gå i takt och skjuta :)

Gå i takt är jag fortfarande inget bra på och skjutandet...ja, det lärde jag mig nog göra ordentligt när jag fick vänner och vapenbröder som sköt i det civila. Men nog fan klarade man GU i vilket fall! :baskerKav:

Posted

När vi "tittar i pipan" är vapnet öppnat, den bakre sprinten är lossad så att vapnet bildar en 90 graders vinkel.

Posted

PEKen används ej längre, nu är det Skjutreglemente automatkarbin som gäller. Den skiljer sig en del från den gamla PEKen med anor från 80-tal eller nåt sånt.

Svårt att lära ut nåt över nätet, men om man pysslar med vapen, civilt eller militärt, är det detta som är viktigast att tänka på:

Mynning-vart pekar pipan?

Finger-utanför varbygeln tills riktpunkt är taget (sällan så hos Nationella sportskyttar)

Säkring-tills färdigställning intas är vapnet säkrat.

Och joda, ibland måste man titta ner i pipan från mynningen. Men då har soldaten gjort patron ur först.

Posted

Man ska komma ihåg att "de fyra reglerna" är anpassade för annat skytte på en annan kontinent.

Huh? Menar du att de inte är anpassade för skjutning i Sverige?

Posted

Fast PEK och SkjutRak är väl inte samma sak och man har väl fortfarande PEK? Det ena ersätter ju inte det andra utan kompletterar. Eller?

Posted

När vi "tittar i pipan" är vapnet öppnat, den bakre sprinten är lossad så att vapnet bildar en 90 graders vinkel.

Du skojar? :eeh: Låter som att risken att man tappar någon vapendel i marken ökar markant. Blir inte roligt iad det är snö ute.

Posted

Fast PEK och SkjutRak är väl inte samma sak och man har väl fortfarande PEK? Det ena ersätter ju inte det andra utan kompletterar. Eller?

När SkjutR FM infördes (boken kom förra året) upphävdes SkjutR A PEK 1, samt PEK 2 i alla delar utom de som berör pskott och Ksp m/58.