Jump to content

Avveckling av säkerhetsstyrkan i Afghanistan


Recommended Posts

Möjligheterna till begränsad landinsats i Somalia finns sedan några dagar tillbaka, för att kunna slå mot piraternas hamnar och underhållsanläggningar. Man håller på för fullt med ROE för detta.

 

För lite mer information:

http://defencereport.com/european-ground-offensive-in-somalia-would-put-civilians-in-harms-way/

Link to comment
Share on other sites

Piratjakt på land! Fan vad ballt! Seriöst, det här är lökiga-serietidningar-på-sjuttiotalet-ballt! Nu gäller det bara att se till att förbanden som åker är utrustade med ordentliga mängder bandanas, stora knivar, massiva skägg och papegojor.

 

PIRATE HUNTER, BABY!

 

thumb_big.jpg

Link to comment
Share on other sites

Möjligheterna till begränsad landinsats i Somalia finns sedan några dagar tillbaka, för att kunna slå mot piraternas hamnar och underhållsanläggningar. Man håller på för fullt med ROE för detta.

 

För lite mer information:

http://defencereport...s-in-harms-way/

 

Jag har aldrig hört någon från regeringen vara så tydlig angående insatser i utlandet som när, förvisso biståndsminstern, svarade att det "aldrig" skulle finnas svensk trupp på marken i Somalia.

Det lät som om det var något som defacto disskuterats i korridorerna på Arvfsfursten och Jakobsgatan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig hört någon från regeringen vara så tydlig angående insatser i utlandet som när, förvisso biståndsminstern, svarade att det "aldrig" skulle finnas svensk trupp på marken i Somalia.

Det lät som om det var något som defacto disskuterats i korridorerna på Arvfsfursten och Jakobsgatan.

 

Nej, jag tror inte riktigt heller att vi kommer att genomföra en specifik markinsats i Somalia. Däremot talar ju ganska mycket för en ME03, och då får vi väl se vad som kommer ingå i denna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig hört någon från regeringen vara så tydlig angående insatser i utlandet som när, förvisso biståndsminstern, svarade att det "aldrig" skulle finnas svensk trupp på marken i Somalia.

Det lät som om det var något som defacto disskuterats i korridorerna på Arvfsfursten och Jakobsgatan.

 

Nej, jag tror inte riktigt heller att vi kommer att genomföra en specifik markinsats i Somalia. Däremot talar ju ganska mycket för en ME03, och då får vi väl se vad som kommer ingå i denna.

 

Japp, det ställer jag mig bakom helt och fullt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Frågan är...

 

Hur länge kommer svensk trupp att assistera afghanistansk militär och polis (OMLT m m)?

I vilken omfattning?

 

Är det bara jag som anar möjligheten till att insatsen egentligen bibehålls med samma eller högre personalvolym (sett till dagens OMLT), men med ekonomin tagen inom ram (där afghanistaninsats ej ingår)?

 

Dock med delvis förändrad inriktning och möjligheten att politiskt hävda att insatsen är avslutad, trots att svensk trupp fortsätter verka i landet?

 

 

Nyhetsnotiser 2019:

4 sparvar och en motorola.

FS är sedan 5 år avvecklat, svenska instruktörer fortsätter stödja de afghanska myndigheterna på plats.

Vår utsände reporter, N Humbug (känd från realitysåpan Daily Barf), rapporterar att...

 

Försvarsmaktens budget rapporteras även i år vara i balans.

Nedläggningen av samtliga armeförband förra året beräknas ha medfört möjlighet till kostnadseffektiva besparingar och anskaffningen av JAS E/F är därmed i hamn.

Försvarsmaktens informationsdirektör skriver i en nanotweet att: "Kritikerna har nu slutgiltigt bevisats ha haft fel hela tiden!".

 

Glädjebesked för flottan.

En arbetsgrupp har i dagarna tillsatts vid försvarsdepartementet för att se över hur Visby klassens kryssare skall kunna utrustas med luftvärnskapacitet.

Arbetsgruppen beräknas vara klara för en inital dragning 2025 och ekonomiskt utrymme för materielinköp med den inriktningen bedöms finnas i samband med att den sista JAS E/F levererats 2030.

En initierad källa vid högkvarteret hävdar dock att beslutet kan komma att tas tidigare då den aktuella sjöflottiljen av regeringen anmälts tillgänglig för sjöövervakningstjänst å Islands räkning redan nästa år.

 

 

Pi pi..pi pi pi...

Link to comment
Share on other sites

Insatsen går efter 2014 in vad man kallar PIE - Post ISAF Engagement.

 

För svenskt vidkommande pratar vi om en personalvolym om c:a (under) 200 personer. Någon form av OMLT, i nuvarande form, kommer det inte att vara. Utan det handlar om lärare vid skolor, staber och liknande. Men någon stridande personal ska det inte vara.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"I syfte att avveckla Camp Northerh Lights (CNL) under 2. och 3.kv 2013 krävs att en omstruktureringsstyrka, OMS03, rekryteras redan under kv.4 2012. TrängR är ansvarig för OMS03 och har utsett chefen OMS03 .CNL bedöms kunna vara avvecklad och överlämnad till US oktober 2013."

 

http://web1.reachmee.com/i005/fm/se/%28S%280qxzpd55scgdwbyn0pwkki45%29X%281%29%29/vacdetail.aspx?commadseqno=4147&postback%20=%20vacancies.aspx#removeParentBlock

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...