Jump to content
Sign in to follow this  
Odi et Amo

Kalla Fakta Afganistan 2007

Recommended Posts

Hej

Jag letar efter Kalla Fakta-avsnittet om Afganistan och Boka.

Det ska ha sänts 070308.

Har kollat Tv4s hemsida, youtube och piratebay utan resultat.

Någon som vet vart man kan hitta det?

Tack på förhand.

Erik

finns inte, om inte nån har det sparat vill säga. Jag har varit i kontakt med tv4 om det men då får man köpa avsnittet och det är svindyrt

Du kan ju kolla med Kungliga bibliotekets audiovisuella medier på Karlavägen, tidigare kallat Statens ljud- och bildarkiv. De har nästan garanterat materialet, dock får du nog inte tillgång till det om du inte är forskare. Kan ju kanske försöka övertala dem att få se materialet på plats.

Tyvärr är det här en begränsning i upphovsrättslagen som knappast kommer ändras. Om du hade spelat in materialet när det sändes så hade det varit helt lagligt att sprida det i begränsad omfattning. Har man inte materialet från början så är det dock oftast kört.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• Guest Reqruit Hardhead
      By Guest Reqruit Hardhead
      Det finns en del frågor jag bär på inom mig, kvinnans situation är ju en katastrof i Aghanistan.
      Men jag, om jag nu hinner eller hur det blir med utlandstjänst i A för mig.
      Hur berör det kvinnlig personal på plats och hur påverkar det bemötandet emot kvinnlig stridande personal?
      Och hur ser skyddet ut, ifall man t.ex. skulle bli påhoppad eller på annat sätt angripen?
      Det som ju har kommit fram är att flickor utsätts för syraangrepp, att flickor i mycket liten del kan gå i skolan, att kvinnan nära nog är en ägodel man t.o.m. i vissa fall lagligen kan avliva (läs: mörda) utan att riskera ett rättsligt efterspel.
      i ett land där istort sett halva delen av befolkningen hålls i shack genom hot och rent av mord, misshandel och att de hålls i okunskap om sina rättigheter så känns frågan ganska så befogad.

Inte för att jag tror det sker men hur ser bilden ut, vilka tankar bör man ha med sig i huvudet mer än det självklara att sköta sin plikt?

Det är ett litet orosmoln jag när i huvudet, men som jag i det fall det blir en realitet får ta ställning till.

men vore nyfiken på att höra andras erfarenheter i saken.

Inte för att troligen hör nåt i den här tråden, men jag har frågat i alla fall...
      Sedan tycks det vara en nära nog noll möjlighet att det blir resa dit ner, om man läser andra trådars information.
    • By Kryptörn
      Svenska Dagbladet har under de senaste dagarna haft en rad artiklar om den svenska insatsen i Afghanistan, som kunde vara intressanta för forummedlemmarna

Först inleder man med avslöjandet att svensk trupp utbildar ANA: Svenskar i afghanska strider.

Sedan kommer en artikel som belyser problemet med bristande resuser: Sveriges glömda krig.

Och idag har man en artikel om att insatsen i Afghanistan kan komma att utökas i syfte att få mer pang per peng: Afghanistanstyrkan kan utökas

Personligen tycker jag att man är på rätt spår: se till att ANA blir en effektivare styrka, öka samordningen mellan civila och militära hjälpinsatser (för jämförelse: Sida pytsade ut 380 miljoner SEK till Afghanistan under förra året, FS kostar 785 mille/år) och utökning av numerären nu när logistiken är på plats.

Fler tankar?
    • By Spook
      Såg precis dokumentären Afghanistan massacre -- the convoy of death på youtube:
      Oavsett som egentligen hände tycker jag den är intressant då den utspelar sig där vi har svenska soldater nu. Har ni några kommentarer?
    • By henke
      http://svtplay.se/v/1919859/dokument_utifr...and_talibanerna

Mycket intressant dokumentär som föjer med Taliban och mycket öppet visar hur de agerar, vilket stöd de har av befolkningen och deras taktik.

Bland talibanerna
      Brittisk dokumentär från 2010. För en månad sedan dödades två svenska soldater i Norra Afghanistan. I kvällens film går den prisbelönte reportern Najibullah Qureishi bakom fiendens linjer. För första gången får vi se och höra talibanernas nya taktik. Quireishi följer segervissa extremister i ett tungt beväpnat förband vars uppdrag är att attackera soldater från USA och FN.

• By Rokare
      Hittade en intressant artikel här:

http://krigskonster.blogspot.com/2011/09/krigare-fran-mazar-e-sharif-i-libyen.html

Vad tror ni, finns det någon rimlighet?

Som kvällspressen brukar skriva: "Har du mer info eller bilder? Posta dem här"

GMY
  • Create New...