Jump to content

The Scandinavian Front

JonathanRL

Recommended Posts

Jag vet inte riktigt hur många spel det finns där Svenska Flygvapnet representeras, men jag hade i alla händelser tänkt att tipsa om en som jag själv råkar ligga bakom. Spelet som det är till heter Strike Figthers 2: Europe (Recension) och släpps av den fristående utvecklaren Third Wire. Spelet är ett s k simlight spel och det går att ställa in hur lätt respektive svårt det ska vara att flyga planet och slåss i det. Det är dock ingen fullfjädrad simulering och därför är inte allting helt korrekt.

Till det här spelet finns det ett extremt stort modding community, som arbetar hårt med att få fram flygplan, terräng och markföremål till spelet. Detta har resulterat i att mycket har sammanfogats till paketet The Scandinavian Front som precis släppt sin första del, Operation Isbjörn som utspelar sig år 1956. Ytterligare delar till paketet kommer att behandla mitten på sextiotalet och boken Midvintermörkers handling. Egentligen var en nittiotalsdel (baserat på Operation Garbo) planerad, men vissa svårigheter uppstår med den Viggen som finns tillgänglig för SF2.

Operation Isbjörn behandlar ett fiktivt krig där Finland, Sverige och Norge slåss på ena sidan, mot Sovjetunionen. Bakgrunden avhandlar att oroligheterna inom östblocket gör att Sovjet vill utöka sin buffertzon och därmed kräver Sveriges och Finlands medlemskap i Warsawapaketen, varpå länderna vägrar. Som pilot i Svenska, Finska eller Norska flygvapnet är det då din roll att försvara Skandinavien. Tillgängliga flygplan för Flygvapnet är J 34 Hawker Hunter, J 29F Tunnan, A 32 Lansen, J 33 Venom och beroende på huruvida man har en annan del i serien, SF2 Israel Expansion 1, J-28B Vampire. Kampanjen tar sig givetvis vissa friheter - som att Finska flygvapnet återfår sina Bf-109G-6 i en nödupprustning,

Operation Isbjörn kan laddas ner från CombatAce (I skrivande stund behövs också patch 1.1 installeras). Allt du behöver för att spela finns i paketet.

För de som är intresserade enbart av bilder, och en story kan jag rekommendera den AAR jag för närvarande skriver på Skalman.

img00006bc.jpg

img00022ja.jpg

img00025v.jpg

img00027p.jpg

Mycket nöje !

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Patch 1.2 kommer släppas snart och jag tänkte avslöja lite av innehållet:

- Nya varianter av Tunnan och inte bara F versionen.

- Uppdragen kommer mer återspegla svensk taktik under tidsperioden.

- Uppdrag mot beväpnade fartyg samt försvar av svenska dylika.

- Ett gäng större och mindre fixar av lite allt möjligt.

- Förbättring av flottiljernas organisation, flygplan och dyl för att återspegla verkligheten.

Hur kunde jag missa den här posten!

Det ser ju väldigt fint ut! Själv har jag helt snöat in mig på DCS: Black Shark och DCS: A-10C. Jag gillar avancerade simulatorer, och bara rycka runt med sin HOTAS upphetsar mig inte.

När jag kört nya Black Shark 2 ett tag kommer jag definitivt testa att köra lite Lansen och Tunnan :)

Finns det någon Svensk squad eller motsvarande som kör kampanjer?

Ang Skvadroner: http://combatace.com/forum/26-virtual-squadron-chat/

SF2 är dock inte speciellt avancerat. Det är snarare "sim-light" men om du ställer in allting på Hard (utom inställningarna för fiendens svårighetsgrad som alltid ska vara medium) så lär du få någonting som är tillräckligt likt. Det är dock den främsta anledningen till att jag gillar platformen, det fungerar för de som aldrig flugit och för de som aldrig gjort annat.

Ursäkta dubbelposten, men jag har inte möjlighet att editera min senaste post:

Nu när Operation Isbjörn 1.2 har släppts så kommer arbetet fortgå med nästa del i serien, Mannerheims Sköld som utspelar sig på sextiotalet. När den släpps vet jag inte för väldigt mycket arbete finns att göra på det hela, men Draken, Lansen, Folland Gnat, MiG-21 och F-104G är bekräftade att medverka.

Det har nu gått tio år sedan "Sovjetkriget" som det kallas i folkmun. Kriget varade i ett halvår och slutade i ett vapenstillestånd som ledde till vad många hoppades skulle vara en varaktig fred. Både Sverige och Finland diskuterar nu öppet medlemskap i NATO för att skydda sig från hemskheterna ytterligare en gång och forskning inom kärnvapen har högsta prioritet i ett program som båda länderna samarbetar med.

Året är 1965. Sovjetiska analytiker beräknar att ett nordiskt kärnvapen ännu är långt borta, när en oroväckande rapport kommer ifrån den extrema vänstern i Sverige - ett kärnvapen kan vara färdigt inom ett år ! Samtidigt utbryter demonstrationer mot upprustningen i både Sverige och Finland, uppmanade av den växande fredsrörelsen. Makthavarna i båda länderna misstänker genast sovjetisk inblandning och ökar anslagen till Krigsmakten ännu mer.

I Februari 1966 grips Lauri Törni och flera kommandosoldater under falskt namn på en flottbas i Murmansk. Sovjet hävdar att de är sabotörer, men Sverige och Finland förnekar all inblandning. Några dagar senare blir häktet de hålls i angripet av okänd trupp. Flera sovjetiska vakter dödas, många andra misstänkts ha tagits som fångar. Känslig information saknas. Sovjet anklagar Sverige och Finland som ansvariga för dådet, och hotar med Krigshandlingar om Törni inte genast överlämnas till dem.

Under tiden som svenska och finska militärer möts så hålls en presskonferens i Washington - av ingen mindre än Törni själv som genast erbjuder att överlämna sig för att hindra ännu ett nordiskt krig. Men rapporten om kärnvapen spökar - Soviet tänker anfalla och en gång för alla göra Norden till en del av Warsawapakten. Medvetna om att det svenska flygvapen är nyckeln till att hålla ut i längden så skapas en plan där Finland nästan helt ignoreras - och Sverige anfalls från Norr och Söder. NATO - vars välplacerade agenter får nys om planerna - informerar Sverige och Finland som utarbetar planen Mannerheims Sköld. Det är Nordens enda hopp.

IYT7S.jpg

79H20.jpg

B64nZ.jpg

Modellerna som används för robotarna på bilden är gamla. Vi arbetar på att få dit den nya versionen av IR Sökaren så att de inte ser blinda ut.

För er som vill ha lite mer regelbundna uppdateringar rekommenderas den FB Sida som skapats för modden. Detta så jag slipper dubbelposta hela tiden på ett gäng forum ;-)

http://www.facebook.com/TSFMod

Med "blinda" menade nog 106 att robotarna är de sorts robotattrapper som används för övning. Dessa robotar är grönmålade och oftast även märkta "blind". Så byt textur så att robotarna är vita istället.

/E

Bra tur att man har er som pekar ut misstag :)

Det var faktiskt intressant, för det visste jag faktiskt inte och tydligen inte någon annan i teamet (vilket kanske är inte så konstigt, jag är den enda svensken i det )

Skall åtgärdas. Tack för headsup och förklaring.

Jag har reggat en användare på Combat Ace, men jag kan fortfarande inte ladda ner filen. Måste man vara BETALANDE användare för att få ladda ner?

Edit: nu gick det.. verkade bara vara någon fördröjning...

/E

Med "blinda" menade nog 106 att robotarna är de sorts robotattrapper som används för övning. Dessa robotar är grönmålade och oftast även märkta "blind". Så byt textur så att robotarna är vita istället.

/E

Det var exakt vad jag menade.

RB 04 är visserligen vita, men har grönt färgband. Samma sak där alltså.

RB 27 bars endast av J 35F och J 35J, alltså inte av Lansen överhuvudtaget.

Jag har reggat en användare på Combat Ace, men jag kan fortfarande inte ladda ner filen. Måste man vara BETALANDE användare för att få ladda ner?

Edit: nu gick det.. verkade bara vara någon fördröjning...

/E

Mirrors är på väg för att se till att CombatAce inte är ett krav. Och nej, man måste inte vara betalande användare för att ladda ner någonting på siten. Det enda betalningsalternativet gör är att man donerar och därmed får ladda ner obegränsat per dag.

RB 27 bars endast av J 35F och J 35J, alltså inte av Lansen överhuvudtaget.

Jag vill minnas att Lansen bar Jaktraketer och Robot 24. Robot 27 är med på bilden för uppvisningssyften.

"Att förklara hur skarpa robotar var målade och märkta låter sig inte göras här, ty det var (och är) en djungel. Jag sysslar med att försöka sammanställa alla raket- och bombtyper som har använts av svenska flygvapnet. Och trots att det fanns (finns) centralt utgivna bestämmelser förekommer större eller mindre avvikelser från dessa. Jag hade tänkt att göra ett "kapitel" om målning/märkning i min sammanställning. Men det riskerar att bli så rörigt att jag nog endast kommer att återgå de centrala bestämmelserna.

Men gröna var robotarna inte, eftersom att grön kropp eller grönt band betyder att de var blinda, d.v.s oladdade.

När det gäller RB 24B Sidewinder bör du leta efter bilder på skarpa AIM-9B från US Navy. Ta bort ev. bruna band på raketmotorn.

Jag har i mina pärmar kopior av föreskrifter som säger hur skarpa RB 27 och RB 28 (d.v.s Draken) var målade/märkta och utifrån dessa kan jag enklast säga: "Kopiera" målningen/märkningen från de simulerrobotar som J 35F/J 35J titt som tätt flög runt med, men ersätt det grön bandet med ett gult.

Hur resten av robotarna, bomberna och raketerna på Draken och Lansen var målade och märkta "vågar" eller "orkar" jag inte svara på. Som sagt: Det är en djungel."

Jag låter det avgöra färgfrågan och kommer ordna beväpningen därefter :)

• 3 weeks later...

Lansens beväpning har ordnats:

Robot 24 och Jaktraketkapsel M/57. Kapseln är inte klar, och till skillnad från verkligheten så avfyras alla raketer inte samtidigt pga Gameplay.

För er som undrar vad som kan flygas:

Operation Isbjörn: (1956)

Swedish Air Force:

De Havilland J 28 Vampire (with SF2 Israel: Expansion Pack 1)

Saab J 29 Tunnan (A, B,C, E and F Versions)

Hawker J 34 Hunter

Saab A 32A Lansen

De Havilland Venom NF 51

Finnish Air Force:

Messerschmitt Bf-109G-6

de Havilland Vampire 52 (with SF2 Israel: Expansion Pack 1)

Norwegian Air Force:

F-86K Sabre

Operation Mannerheims Shield: (1966)

Swedish Air Force:

Saab A 32A Lansen

Saab J 29F Tunnan

Saab J 32B Lansen

Hawker J 34 Hunter

Saab J 35 Draken (B, D and F versions)

Saab S 29C Tunnan

Saab S 32C Lansen

Finnish Air Force:

MiG 21F

Folland Gnat

Danish Air Force:

North American Aviation F 100 Super Sabre (64)

Hawker Hunter 52

Norwegian Air Force:

Lockheed F 104G

Northrop F 5A Freedom Fighter

And a suprise...

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vi släppte precis Patch 1.3, med en helt revampad Lansen samt J 28B Vampire (fast med fel markeringar).

Lång historia kort: Moderna modeller är gjorda för att lätt kunna ändra divisioner och markeringar. Den här modellen är gammal, och klarar inte av det lika lätt när den är modifierad.

Vi ansåg att en inkorrekt markering var ett billigt pris att betala för att få in planet i modifieringen och siktar på att korrigera den och ge den lite finare målning och markeringar i framtiden.

img00144v.jpg

http://combatace.com...ration-isbjorn/

Vi gjorde en liten bonus. Egentligen skulle vi släppt J 28B Vampire i en patch, men vi ville göra något lite roligare med det - tillsammans med några andra modeller vi aldrig trodde vi skulle använda, så därför presenterar vi stolt "Catalinaaffären". Här utforskar vi vad som kunde ha hänt om det utvecklat sig till stridigheter över det hela.

Piloter får flyga J-28B, J-26, J-30 eller TP-47 Catalina (mest om ni vill öva på att undvika MiGs...) för att understödja flottans operationer. Scenariot och flygplanet i dem är så realistiska vi kan få dem utan att göra avkall på spelupplevelsen. Kampanjen är dessutom kortare - sex uppdrag - men desto mer intensivare.

Några noteringar dock:

*Svenska Flottan är mycket större i modifikationen än vad den var på den tiden. Detta då det är nödvändigt för att få markstriderna att utvecklas i en godtagbar takt.

*J-26 (P-51B) fanns det bara ett flygplan av, men vi hade en, så piloter får välja mellan P-51D och P-51B i kampanjen. Väljer man att flyga någonting annat så flygs D versionen av F 16 Uppsala.

*Vi utelämnade Tunnan. Detta då vi ville fokusera på de lite mindre använda flygplanen.

Modifikationen kan laddas ner här:

http://combatace.com...atalina-affair/

img00001r.jpg

img00002z.jpg

img00003rf.jpg

img00038l.jpg

• 5 weeks later...

https://picasaweb.google.com/101195420865070311343/AirplaneLoadingScreens

För er som är lite nyfikna på hur det man flyger i TSF ser ut så finns här ett fotoalbum åt er :)

Varenda plan som går att flyga (I nuläget) är representerat i det. Konstruktiv kritik välkommen !

• 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Vi släppte precis Patch 1.3, med en helt revampad Lansen samt J 28B Vampire (fast med fel markeringar).

Lång historia kort: Moderna modeller är gjorda för att lätt kunna ändra divisioner och markeringar. Den här modellen är gammal, och klarar inte av det lika lätt när den är modifierad.

Vi ansåg att en inkorrekt markering var ett billigt pris att betala för att få in planet i modifieringen och siktar på att korrigera den och ge den lite finare målning och markeringar i framtiden.

img00144v.jpg

http://combatace.com...ration-isbjorn/

Ingen J21 eller J21R på G?

Dessvärre inte i nuläget. Det finns en bra J-21R till spelet, men det är en låst modell pga tidigare drama och vi har bara två egna 3D killar som är upptagna med SK60 och Viggen.

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...