FUBAR Posted September 19, 2011 Report Share Posted September 19, 2011 Jag ska inom en snar framtid påbörja mitt kontrakt igen inom HV efter ett antal års uppehåll, så jag tänkte vilken utrustning är aktuell nuförtiden? När jag var inne i rullorna hade jag M90 uniform innehållande Jacka byxor tröjor värmetröja värmebyxor värmerocken m90kängor osv. Gamla hederliga stridsbältet Plåthjälmen regnbyxor/jacka ak4 med tillhörande 4x1 sikte plus trosspackning men det hade varit kul med en liten update om vad som är aktuellt numera. Mvh Fubar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1.skalman Posted September 19, 2011 Report Share Posted September 19, 2011 (edited) Hela bärsystem 2000. Stridsväst, stridssäck, bärsäck. Sen ska man få ut skyddsglasögon (uvex), stridshandskar, marsch och vinterkängor, 90 hjälmen. Skyddsmask 90. Humm undrar om jag glömt något... det är vad jag kommer på just nu efter ha läst ditt inlägg. Glömde bort ak4 med rödpunktsikte. Edited September 19, 2011 by 1.skalman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted September 19, 2011 Report Share Posted September 19, 2011 Sovsäck, skyddsväst 90, en lätt dammig snuskburk. de finns säkert mer men de är alltid svårt att komma på vad som man fått ut från förrådet, vad som är köpt på egenhand och vad man fått från andra källor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 19, 2011 Report Share Posted September 19, 2011 Några kalsingar, strumpor, skjorta och långkalsong 90. Sommar & vinterkängor, gummiboots. Regnställ 90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 Och vätskesystem, liggerunderlag, jägarkök (vi har inte snuskburken) Regnskydd, knäskydd.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FUBAR Posted September 20, 2011 Author Report Share Posted September 20, 2011 Okej tack för de bra svaren Well well Får kanske införskaffa mej knäskydd och armbågsskydd för jag är ganska säker på att jag ska öva rätt så mkt SIB o sånt och med tanke på att man ska stå i ett antal år framöver på arbetet så kan det vara bra att skydda knäna i den mån det går iallafall hehehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 20, 2011 Report Share Posted September 20, 2011 Okej tack för de bra svaren Well well Får kanske införskaffa mej knäskydd och armbågsskydd för jag är ganska säker på att jag ska öva rätt så mkt SIB o sånt och med tanke på att man ska stå i ett antal år framöver på arbetet så kan det vara bra att skydda knäna i den mån det går iallafall hehehe Som sagt, knäskydd ingår. Armbågsskydd har jag dock inte sett på mer än kravallutrustad MP eller liknande. Innan du skaffar dig något, kontakta din KVM alt plut/kompch eller Utbildningsgrupp så kan dom svara exakt på vad du får. När du väl har fått ut prylarna så kan du se om du anser dig sakna något och då dubbelkolla mot plut/kompch vad som tillåts............ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FUBAR Posted September 21, 2011 Author Report Share Posted September 21, 2011 Okej tack för de bra svaren Well well Får kanske införskaffa mej knäskydd och armbågsskydd för jag är ganska säker på att jag ska öva rätt så mkt SIB o sånt och med tanke på att man ska stå i ett antal år framöver på arbetet så kan det vara bra att skydda knäna i den mån det går iallafall hehehe Som sagt, knäskydd ingår. Armbågsskydd har jag dock inte sett på mer än kravallutrustad MP eller liknande. Innan du skaffar dig något, kontakta din KVM alt plut/kompch eller Utbildningsgrupp så kan dom svara exakt på vad du får. När du väl har fått ut prylarna så kan du se om du anser dig sakna något och då dubbelkolla mot plut/kompch vad som tillåts............ Jo det låter som en bra idé, Det är skönt att knäskydd ingår numera, kommer ihåg att jag sprang utan knäskydd i stenig terräng och slog i knät så in i... Nåja, sålänge all mtrl är reglementsenlig och enhetlig så är jag glad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heliotrope Posted September 21, 2011 Report Share Posted September 21, 2011 Som sagt, knäskydd ingår. Knäskydd är inget jag sett på våra utrustningslistor, och endast på de soldaters knän som bekostat dessa själva (vilket är kanske 30% i plutonen). För mig personligen var det ren självbevarelsedrift att införskaffa knäskydd. Speciellt SIBen var hård mot knäna i början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted September 21, 2011 Report Share Posted September 21, 2011 Intressant att ni får ut jägarkök. Enligt TSF/KÄ är det brukarförbud på detta, så vi lämna in det i början av året, och fick ut m/40 istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FUBAR Posted September 21, 2011 Author Report Share Posted September 21, 2011 Brukarförbud på jägarkök??? Det låter ju konstigt, vad har framkommit för problem med jägarköken nu då? (hade en sån i vpl utan problematik) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heliotrope Posted September 21, 2011 Report Share Posted September 21, 2011 Intressant att ni får ut jägarkök. Enligt TSF/KÄ är det brukarförbud på detta, så vi lämna in det i början av året, och fick ut m/40 istället Ja, vi har fått lämna in våra jägarkök och har nu den gamla hederliga snuskburken. Alla är dock inte riktigt lika snabba på att byta in, utan väntar in i det sista med jägarköket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted September 21, 2011 Report Share Posted September 21, 2011 Konstigt, inte hört något om jägarköken än, men dom kanske överumplar oss med det på vår söf sen. Det är nog många med mig som använder annat, tex mini-tangia istället, så dom får nog vänta på att få in alla köken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
effte Posted September 21, 2011 Report Share Posted September 21, 2011 Ja, vi har fått lämna in våra jägarkök och har nu den gamla hederliga snuskburken. Alla är dock inte riktigt lika snabba på att byta in, utan väntar in i det sista med jägarköket. Bekräfta att du pratar om jägarkök = spritköket, inte fotogenköket som var ute ett tag? Det blev det brukarförbud på efter en explosion, men vanliga trangiaköket torde vara den mest beprövade konstruktionen efter vedeldad brasa och järnkittel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 21, 2011 Report Share Posted September 21, 2011 På LGG lämnades jägarköket in härom året. Ryktena på stan talade om alltifrån "de behövs till Afghanistan"* till "Alukök och stålbestick gör att du får barn med två skallar". Jag lutar åt den senare anledningen. *Standardsvar varje gång man undrar vart den utrustningen man ska ha tagit vägen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts