Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi får väl hoppas att deras helikopteraffär går smidigare än vår HKP14-beställning.

Fast de har ju misslyckats kapitalt med en tidigare beställning (Chinook HC3).

Posted

Enligt MoD ska de 14 nya Boeing Chinook helikoptrarna vara färdiglevererade 2015.

För att slå fiaskot med HKP 14 måste de nya Chinook kärrorna bli försenade till 2034...

Chinook har varit en riktig arbetshäst i 50 år nu och den kommer säkert vara det i +40 år till...

Posted

Apropå brittiska Chinooks, så köpte jag boken "Sweating the Metal" på min semester. Boken är skriven av en helikopterpilot i RAF och beskriver hans erfarenheter från Afghanistan med just Chinook. Självklart nämner jag det eftersom jag tyckte den var bra nog att rekommendera vidare.

Boken samt den uppvisning som RAF bjöd på under RIAT har fått mig att respektera helikoptern än mer. Vi skulle absolut haft några "Shithooks" istället för NH90!

chinook.jpg

Misstänker dock att det totala antalet Chinooks efter leverans inte blir 60st, utan att de beställda helikoptrarna är ersättning för helikoptrar förlorade i strid samt helikoptrar som pensioneras pga slitage. Det kostar ju på att flyga i Afghanistan många timmar om dygnet, i sand och värme, bli beskjuten och ihoplappad igen. Jag misstänker att några maskiner antingen måste livstidsförlängas eller tas ur tjänst snart.

/E