FkN Posted February 28, 2011 Report Posted February 28, 2011 Rikshemvärnschefens insatsövning 2011 Någon som vet vilka som ska vara med? Quote
Beeos Posted February 28, 2011 Report Posted February 28, 2011 (edited) Rikshemvärnschefens insatsövning 2011 Någon som vet vilka som ska vara med? 122 i Skåne skall vara med. Samt rykte om några Norrmän och Danskar. Ser fram i mot denna övning. Var kul i STHLM sist Edited February 28, 2011 by Beeos Quote
709 Posted February 28, 2011 Report Posted February 28, 2011 Gear up - get ready. Fyll upp & ladda... ? (duger inte svenska?) Quote
Blanco Posted March 1, 2011 Report Posted March 1, 2011 Gear up - get ready. Fyll upp & ladda... ? (duger inte svenska?) Utrustning På, Åtgärder Före Strid? Lite tråkigt att man är i andra landsändan, hade varit spännande att delta, men vem vet, någon gång i framtiden kanske det blir insatsövning norr om Östersund också. Quote
RU01 Posted March 10, 2011 Report Posted March 10, 2011 Sista övningen av detta slag. Synd man inte kan vara med hela övningen ut. Deltog som GC i Stockholm sist, hade varit kul att kunna göra detsamma på hemmaplan som PC. Men, ibland krockar saker och ting å det grövsta och det gäller att prioritera. Quote
Ditch85 Posted May 29, 2011 Report Posted May 29, 2011 (edited) Rikshemvärnschefens insatsövning 2011 Någon som vet vilka som ska vara med? Falkenbergs Insatspluton deltog med 43 man de va mkt SIB och vi hade med oss 2 hundar var grymt givande och kul att delta :P mer info här : http://www.tidningenhemvarnet.se/nyheter/20110525/insats%C3%B6vningen-b%C3%B6rjar Edited May 29, 2011 by Ditch85 Quote
jadu Posted May 29, 2011 Report Posted May 29, 2011 hejsan alla! har inte själv deltagit i övningen dock är jag väldigt förvånad över det lilla som det är skrivet om det på hemvarnet.se 3st artiklar, tittar man tillbaka på tidigare övningar så har det varit minst det dubbla eller man kanske skall ha lite is i magen och se om det kommer mer. // Jadu Quote
Fk Satan Posted May 30, 2011 Report Posted May 30, 2011 hejsan alla! har inte själv deltagit i övningen dock är jag väldigt förvånad över det lilla som det är skrivet om det på hemvarnet.se 3st artiklar, tittar man tillbaka på tidigare övningar så har det varit minst det dubbla eller man kanske skall ha lite is i magen och se om det kommer mer. // Jadu Själv ser jag inte en enda artikel skriven på hemvarnet.se, däremot ser jag att hemvarnet.se har kopierat artiklar från forsvarsmakten.se. För att vara en sådan stor övning tycker jag att bevakningen på forsvarsmakten.se har varit låg. Quote
zip Posted May 30, 2011 Report Posted May 30, 2011 Jag var där och har full förståelse för varför man inte skriver så mycket... Quote
Rickard N Posted May 31, 2011 Report Posted May 31, 2011 På vilket sätt för lite? Hade ni inga uppgifter alls eller var det för lite trä i luften? Quote
Beeos Posted May 31, 2011 Report Posted May 31, 2011 Ja inte för lite BG i alla fall! Till och med BG sa att de var trångt i matsalen. Övningen var bra, men för lite moment samt för liten b-styrka. Något som var super var lokalerna och platserna som fanns med i vissa moment. Quote
Fk Satan Posted May 31, 2011 Report Posted May 31, 2011 Vad fan! HAr ni inte bättre feedback att ge kan ni lika gärna hålla igen foderluckan! Feedback på övningar bör vara konstruktiva, inte bara att säga att det var en dålig övning. Det ger inte en meningsfull feedback. Förklara gärna varför det hände "för lite" eller varför det var för många Blågula. Fk Satan Blågul Quote
Beeos Posted May 31, 2011 Report Posted May 31, 2011 Vad fan! HAr ni inte bättre feedback att ge kan ni lika gärna hålla igen foderluckan! Feedback på övningar bör vara konstruktiva, inte bara att säga att det var en dålig övning. Det ger inte en meningsfull feedback. Förklara gärna varför det hände "för lite" eller varför det var för många Blågula. Fk Satan Blågul Från en enkel soldats vinkel. Vi började övningen i fel ända. Från att börja med checkpoints och strid till att ha en genomgång i SIB på avslutande dag. Det som var skumt att under denna helgen var det 2-3 moment som genomfördes med genomsök och tagande av objekt. Alltså hade vi genomgången efter våra moment. Under dessa moment var det alldeles för lite "action" för att det skulle anses som en övning. Det var te.x två figuranter som stod vid inbrytningspunkten vid en byggnad. Sedan var resten av huset tomt. Vad gällande BG var det en för varje pluton som följde med och gav feedback. Vilket var superb! Sedan var det en hel drös som bara gick runt och gnällde på maten. Ett tillfälle som var rent idiotiskt, under vårt checkpoint moment stod det under en tid 7st BG bilar. Dom hade inget med vårt moment att göra utan dom samlades för att stå och snacka skit och blockera trafiken. Jag är dock nöjd med övningen från vår sida. Quote
zip Posted June 2, 2011 Report Posted June 2, 2011 Dag 1: inryckning, packa, marsch, packa upp, förläggningstjänst, orientering i en hall där inget hördes (eko) inkörning av vägar. Natti natt. Dag 2: väntar på marschorder i 3-4 timmar personal uppsutten och marschfärdiga (var var BG-styrning?). Vid första momentet, plutonerna gör sitt, övriga solar, återmarsch. Natti natt. Dag 3: Snabbare marschorder annars som dag 2 fast sämre väder och mat, återmarsch, tankning i kompani. Natti natt. Dag 4: inkallad till batstab (samtliga mc-ord) för montering av grillar och andra förberedelser för kvällens grillfest, därefter vård av mc. Rikshvch håller tal i samma hall som dag 1 och med samma hörbarhet. Grillfest Dag 5: Vård och lunch, sedan höger vänster om. Resultat: mc-ord har lagt 5 övningsdygn på att köra lite och INTE FÅTT NÅGON UTBILDNING att tala om. I mina ögon ett rent slöseri med folks tid, för att inte snacka om skattepengar. Ingen info eller orienteringar under övningens gång. Det mest positiva var markan som FMCK Malmös ungdomsavdelning ordnade. Finns säkert dom som tycker att det har varit en bra övning, jag tillhör inte dom... förslag till förbättringar kommer tjänbstevägen, för någon utvärdering var jag inte heller med om. Quote
RU01 Posted June 13, 2011 Report Posted June 13, 2011 Jag deltog, av synnerligen sdpeciella skäl fick jag gå som Kompch Stf under del av övningen. Gav verkligen ett anorlunda perspektiv på verksamheten när man inte på samma sätt krälade runt i leran som man gör normalt som PC. Och nej, jag har det bra där jag är, inga ambitioner att klättra in i 1112-an igen....... Quote
Recommended Posts