NBC Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 När ja precis avslutade min värnplikt (11:e april) så fick vi varken muntligt eller skriftligt höra ett ord om vår krigsplacering. Jag låg på NBC pluton på T2 och det är ju föga troligt att dom inte krigsplacerar oss, med tanke på regeringens krav på NBC skydd. Efteråt så fick ja höra rykten om att dom inte skickade ut ett kuvert med ens krigsplacering p.g.a av kostnaden. Men det måste ju vara skitsnack, det är ju en piss i Mississippi jämfört med vad andra saker kostar inom FM. Någon som vet hur det ligger till, hade ju varit kul å få veta sin krigsplacering. PS. Ja, jag hade långt över X55 så det är inga problem. Quote
226 Olsson Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 Enlig vad jag fick höra när jag muckade från P4 så kan det ta upp till ett år innan krigsplaceringen skickas hem till en. Den skall dock komma med posten, vad jag har hört. Quote
Guest Rattara Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 Ring förbandet och fråga. Det är inga konstigheter. Quote
Fu Dahlberg Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 Jag muckde ett år förre Fu Tangsjö från T2, ledning, och ahr fortfarande inte hört ett dugg, men eftersom jag numera är HVman, så spelar det ingen roll längre Quote
Superholger Posted April 25, 2003 Report Posted April 25, 2003 Vi på p10 fick papper på det på en gång Quote
Raptor Posted April 26, 2003 Report Posted April 26, 2003 På Mekb7 fick vi reda på detta dels muntligt strax innan muck och sedan via brev någon månad senare. Men det var nästan fem år sedan i.o.f.s. Quote
SGT Jakobsson Posted April 26, 2003 Report Posted April 26, 2003 Vi fick papper på det dirket tillsammans med vitsord och betyg och dipolm för att ha deltaigt i PFP Nordic Peace -98 Det är bara att ringa ska nog gå med i Hv men får bli som xtra Hv-man tänker ju inte ge upp min krigsplacering i 204e kj komp i första taget... men man får väl släppa den efter 35 när man anses för gammal /Jake Quote
Dookie Posted April 26, 2003 Report Posted April 26, 2003 Vet att ett fåtal (REK-plut) fick reda på krigsplacering när jag låg inne (KB A9 98/99)...övriga har fortfarande inte hört ett ljud och kommer antagligen inte att göra det heller om det inte blir uppsnäppt beredskap av någon anledning... Har hört nåt rykte om att man bara kan bli intagen i krigsorganisationen på sin befattning inom 5 år om man haft en specialbefattning, efter det anses det icke troligt att man skulle klara sin tjänst om det skulle behövas. Quote
Fö strv 122 Posted April 26, 2003 Report Posted April 26, 2003 Fu Tangsjö: kan ju upplysa om att krigsplaceringen är en lite större del än en droppe i havet. Det finns lite olika modeller på hur man får reda på sin krigsplacering men det är allt annat än billigt.... Quote
KalleSWE Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 Hmmm... Armen har tagit en "strategisk risk" och krigsplacerar väldigt få individer då man inte vet hur krigsorganisationen skall se ut riktigt. Just nu är Hv ett av få krigsorganiserade förband, SSG är väl oxå kriorg annars är det inga andra som jag vet om inom armen. Quote
Skånsk makaron Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 Jag fick en tom lapp, längst ned stod det att om jag hade frågor skulle jag kontakta mitt "lokal" verk. Där hade jag inte säkerhetsklassning nog att få reda på var jag var placerad. Dumt eller? Quote
Uttern Posted April 27, 2003 Report Posted April 27, 2003 Jag fick besked om krigsplacering på uppställningen samma dag vi muckade. Sedan kom ett paper efter några dagar. På uppställningen fick jag även veta exakt när jag skulle göra repmånad de kommade åren. Det blev dock bara tre st sen la de ner oss.... :( Men sen gick jag med i hv Och nu är jag krigsplacerad där. Uttern Quote
NBC Posted April 27, 2003 Author Report Posted April 27, 2003 Tilläggas ska väl också att under MUCK veckan så hade vi enbart en BFA anställd (med smeknamnet "Lodis") på vår pluton. Vår kapten samt löjtnant var med Arméns Lejons årliga träningsläger (viktigare än allt annat enligt höga befäl) och vår fänrik var i Östersund för att utbildas till motorbefäl (mot sin vilja hehe). Quote
Recommended Posts