Jump to content

Recommended Posts

Posted

När ja precis avslutade min värnplikt (11:e april) så fick vi varken muntligt eller skriftligt höra ett ord om vår krigsplacering. Jag låg på NBC pluton på T2 och det är ju föga troligt att dom inte krigsplacerar oss, med tanke på regeringens krav på NBC skydd.

Efteråt så fick ja höra rykten om att dom inte skickade ut ett kuvert med ens krigsplacering p.g.a av kostnaden. Men det måste ju vara skitsnack, det är ju en piss i Mississippi jämfört med vad andra saker kostar inom FM.

Någon som vet hur det ligger till, hade ju varit kul å få veta sin krigsplacering.

PS. Ja, jag hade långt över X55 så det är inga problem.

Posted

På Mekb7 fick vi reda på detta dels muntligt strax innan muck och sedan via brev någon månad senare. Men det var nästan fem år sedan i.o.f.s.

Posted

Vi fick papper på det dirket tillsammans med vitsord och betyg och dipolm för att ha deltaigt i PFP Nordic Peace -98

Det är bara att ringa

ska nog gå med i Hv men får bli som xtra Hv-man tänker ju inte ge upp min krigsplacering i 204e kj komp i första taget... men man får väl släppa den efter 35 när man anses för gammal

/Jake

Posted

Vet att ett fåtal (REK-plut) fick reda på krigsplacering när jag låg inne (KB A9 98/99)...övriga har fortfarande inte hört ett ljud och kommer antagligen inte att göra det heller om det inte blir uppsnäppt beredskap av någon anledning...

Har hört nåt rykte om att man bara kan bli intagen i krigsorganisationen på sin befattning inom 5 år om man haft en specialbefattning, efter det anses det icke troligt att man skulle klara sin tjänst om det skulle behövas. :)

Posted

Hmmm...

Armen har tagit en "strategisk risk" och krigsplacerar väldigt få individer då man inte vet hur krigsorganisationen skall se ut riktigt.

Just nu är Hv ett av få krigsorganiserade förband, SSG är väl oxå kriorg annars är det inga andra som jag vet om inom armen.

Posted

Jag fick en tom lapp, längst ned stod det att om jag hade frågor skulle jag kontakta mitt "lokal" verk.

Där hade jag inte säkerhetsklassning nog att få reda på var jag var placerad.

Dumt eller?

:((

Posted

Jag fick besked om krigsplacering på uppställningen samma dag vi muckade. Sedan kom ett paper efter några dagar.

På uppställningen fick jag även veta exakt när jag skulle göra repmånad de kommade åren. Det blev dock bara tre st sen la de ner oss.... :(

Men sen gick jag med i hv :D

Och nu är jag krigsplacerad där.

Uttern :D

Posted

Tilläggas ska väl också att under MUCK veckan så hade vi enbart en BFA anställd (med smeknamnet "Lodis") på vår pluton. Vår kapten samt löjtnant var med Arméns Lejons årliga träningsläger (viktigare än allt annat enligt höga befäl) och vår fänrik var i Östersund för att utbildas till motorbefäl (mot sin vilja hehe).