Knekt Posted October 27, 2010 Report Posted October 27, 2010 (edited) Blågul får gärna placera om det här om det finns en bättre plats. Jag har inte lyckats hitta nån tråd som handlar om just GSS/T (Gruppbefäl, Soldater, Sjömän/Tidvis anställda) Det här är all officiell och något så när aktuell information jag kan hitta om tidvis tjänstgörande soldater: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Luftvarnsregementet-Lv-6/Sok-arbete-pa-Luftvarnsregementet/Forsta-chansen-att-bli-tidvis-tjanstgorande-soldat/ Lv 6 kommer under hösten att anställda sina första tidvis tjänstgörande soldater i ett pilotprojekt för hela Försvarsmakten. Det försöket borde väl pågå för fullt nu? Nån som vet hur det funkar? Hur många dagars tjänstgöring handlar det om? Hur ser ersättningen ut? Hur ser utbildningen ut? Berätta, ni som vet! Edit: Rättstavat trådrubriken. Edited October 27, 2010 by Knekt Quote
zirqua Posted October 27, 2010 Report Posted October 27, 2010 "Försöket" på Lv6 börjar inte förren vecka 47. Tanken är att man gör två övningar per år, en SÖF och en KFÖ. Ersättningen är inte fastställd, men kommer troligtvis inte skilja sig speciellt mycket mot den ersättning som anges i Försvarsmaktens tariffsystem för övriga soldater. Quote
ShyGuy Posted October 27, 2010 Report Posted October 27, 2010 Är inte det misstänkt likt Hv-insats? Quote
Knekt Posted October 27, 2010 Author Report Posted October 27, 2010 Jo, som tusan. Men med fast anställd personal över gruppchef. Quote
zirqua Posted October 27, 2010 Report Posted October 27, 2010 Är inte det misstänkt likt Hv-insats? Det är väldigt likt Hemvärnet. Samma upplägg med SÖF:en och KFÖ:n. Dock så är KFÖ:n längre än den inom Hemvärnet (två veckor istället för en). En annan skillnad är att man inom kort måste tillhöra ett förband för att få göra utlandstjänst. På detta sätt knyter alltså Försvarsmakten soldater till sig för en eventuell framtida utlandstjänst. Quote
Knekt Posted November 17, 2010 Author Report Posted November 17, 2010 Mer om GSS/T i en ny rapport från FOI. http://www.foi.se/FOI/Templates/NewsPage____9678.aspx Frivilliga soldater dyrare än planerat En viktig del av den nya personalförsörjningen bygger på tidvis tjänstgörande soldater som normalt tänks arbeta i det civila samhället. De planeras tidvis tjänstgöra i övningar, missionsutbildning och i internationella och andra insatser. En liknande lösning är testad i Danmark, men övergavs där eftersom den inte fungerade tillfredsställande. Detta pekar på osäkerheter rörande effektiviteten i den svenska planeringen för tidvis tjänstgörande soldater, säger försvarsekonom Ulf Jonsson. Hela rapporten: http://www2.foi.se/rapp/foir3053.pdf Quote
Skalman Posted December 24, 2010 Report Posted December 24, 2010 Jag läste precis en halvofficiell uppgift som verkade antyda att LG inte kommer ha särskilt många (läs: inga) tidvis tjänstgörande soldater, utom på 14. MP-kompaniet, vilket kännns lite trist för mig personligen. Quote
Skalman Posted December 25, 2010 Report Posted December 25, 2010 Nån orsak till varför? Alla förband utom 14. MP är stående var den orsak som angavs. Quote
Fk Satan Posted December 26, 2010 Report Posted December 26, 2010 Hur ofta kommer de att göra söf och kfö? Om nu Hemvärnet har svårt att upprätthålla kompetens och förmåga på sina 8 dagar per år så bör GSS/T göra långt mer än 8 dagar per år. Sedan att de ska handha mer komplex utrustning och ställas inför komplexare uppgifter har vi ytterligare argument för att de måste göra långt mer än 8 dagar/år. Så hur många dagar per år kommer de att göra? Quote
Kaliber600 Posted December 26, 2010 Report Posted December 26, 2010 (edited) Jag är medveten om att det kanske inte är en tillförlitlig källa, men delar av den rekryteringsinformation som gått ut från LG ger vid handen att tidvis tjänstgörande soldater skall göra 5-20 dygn per år. EDIT: Taget från diverse rekryteringsplanscher och intresseanmälninslappar. Edited December 26, 2010 by Kaliber600 Quote
Fk Satan Posted December 26, 2010 Report Posted December 26, 2010 5-20 dagar, och ev internationell tjänstgöring och inte riktigt klart med ersättningar... Det låter som riktigt bra villkor. Det skulle vara roligt och bra om FM kunde komma ut med vilka villkor som gäller. För jag tror att som det är just nu få arbetsgivare som anställer någon som har ett avtal med med FM där man ska göra 5-20 dagar/år + ev internationell tjänstgöring. Eller är det så att de ska tex göra 36 dagar under en fyra års period? + en mission på sex månader? En Hv-soldat gör 32 dagar på fyra år... Men vänta, har försvarsmakten lyckats skapa ett nytt "hemvärn" som helt enkelt heter "GSS/T"... Quote
Mikey Posted December 27, 2010 Report Posted December 27, 2010 Har man påbörjat rekrytering av GSS/T? Var hittar men det isåfall? Quote
Jända Posted December 27, 2010 Report Posted December 27, 2010 Nån orsak till varför? Alla förband utom 14. MP är stående var den orsak som angavs. Alla FÖRBAND räknas som stående förutom 14. MP. MEN det betyder inte att de andra delarna inte kommer att ha tidvis anställda GSS. Skillnaden mellan stående förband och reservförband om vi ska kalla dem det så är det egentligen bara skillnad i graden av reservofficerare (TA/OP och SO) och GSS/T gentemot graden av yrkesofficerare (TA/OP och SO) och GSS/K. Alltså även stående förband ingår oftast några av samtliga ovanstående kategorier. T.ex. så ska två skytteplutoner med mestadels GSS/T och reservofficerare sättas upp inom ramen för 7. Lätta manöverbataljonen på LG. Trots att 7. Lätta är ett stående förband. Quote
Skalman Posted December 28, 2010 Report Posted December 28, 2010 Alla FÖRBAND räknas som stående förutom 14. MP. MEN det betyder inte att de andra delarna inte kommer att ha tidvis anställda GSS. Skillnaden mellan stående förband och reservförband om vi ska kalla dem det så är det egentligen bara skillnad i graden av reservofficerare (TA/OP och SO) och GSS/T gentemot graden av yrkesofficerare (TA/OP och SO) och GSS/K. Alltså även stående förband ingår oftast några av samtliga ovanstående kategorier. T.ex. så ska två skytteplutoner med mestadels GSS/T och reservofficerare sättas upp inom ramen för 7. Lätta manöverbataljonen på LG. Trots att 7. Lätta är ett stående förband. Nej, jag tyckte också det lät konstigt, men det var den orsak de angav, och någon ytterligare förklaring fick jag inte. Men det du säger väcker ju nytt hopp i en. @Mikey: i nuläget finns väl bara GSS/T på prov nere på Lv6, tror jag. Quote
PVT Holm Posted January 3, 2011 Report Posted January 3, 2011 Någon som vet hur ersättningen till GSS/T ser ut eller hur den är tänkt att se ut? Vilken beredskapsgrad skall GSS/T ha? Quote
Recommended Posts