Jump to content

Olika typer av band och bandaggregat

Recommended Posts

Ett av mina större intressen är pansarfordon och i synnerhet bandgående sådana.

Jag ville skapa en tråd som handlar om just band och bandagregat där ni som är fördjupade i ämnet kan skriva om olika typer gärna med detaljerat utförande och bilder men även praktiskt användande såsom ljudnivå, hållbarhet, bandspänning, bandkrängning, markpåverkan samt köregenskaper som exempelvis greppet vid kraftig inbromsning, sväng och backtagning på olika underlag vått som torrt.

Jag har personligen några frågor:

-Tidiga Strf 90:

Bilder på tidiga (prototyper?) strf 90 visar band av annan sort än som användes på de serieproducerade vagnarna, de ser bredare ut och ser ut att ha dubbla rader gummipads. Är det någon som vet mer om detta, vad bandtypen heter, andra fordon som använder samma, varför de inte användes på de sereproducerade vagnarna mm?

-Band Strf 90/PBV 302/M113:

De band som används på strf 90 är väl av samma typ som på M113 och vissa PBV 302? Vad är beteckningen på dessa? Varför valde man dessa till strf 90? Kostnadsskäl kan jag förstå men ett fordon som väger 8-10 ton mer borde enligt min logik ha bredare band, jämför gärna med Brittiska Warrior. Strf 90 har ju bevisat god framkommlighet men borde den inte ha kunnat bli ännu bättre i våt/sumpmark, djup snö och dylika mjuka underlag?

-Bandtyper:

PBV 302, bärgningsvagn 82, brobandvagn 941, Strv 103, Amerikanska Bradleyn och Brittiska Warrior?

Jag är intresserad av olika alternativ, beteckningar, bredd, gemensamma användare o.dyl.

-Jämförelse band/bandagregat:

Olika pansarfordon (även utländska) vad det gäller band och bandaggregat på de punkter som anges i tråden samt för-/nackdelar, problemlösning o.s.v.

-Sherman:

Olika alternativ på band till Sherman-serien?

Hoppas att det finns fler än jag som tycker att det är intressant att grotta ner sig i sådana här detaljer.

:baskerPa::baskerHV:

Edited by weekendwarrior
  • Like 1

De band som används på strf 90 är väl av samma typ som på M113 och vissa PBV 302? Vad är beteckningen på dessa? Varför valde man dessa till strf 90? Kostnadsskäl kan jag förstå men ett fordon som väger 8-10 ton mer borde enligt min logik ha bredare band, jämför gärna med Brittiska Warrior. Strf 90 har ju bevisat god framkommlighet men borde den inte ha kunnat bli ännu bättre i våt/sumpmark, djup snö och dylika mjuka underlag?

Stridsfordon 90 använder sig av samma bandtyp som Bradleyn och är alltså av en annan typ än pbv 302. Dessa är bredare är bredare än de som finns på pbv 302.

-Tidiga Strf 90:

Bilder på tidiga (prototyper?) strf 90 visar band av annan sort än som användes på de serieproducerade vagnarna, de ser bredare ut och ser ut att ha dubbla rader gummipads. Är det någon som vet mer om detta, vad bandtypen heter, andra fordon som använder samma, varför de inte användes på de sereproducerade vagnarna mm?

Vet inte exakt vad det var för band på prototyperna, även om jag vet att det var andra än vad som sedan valdes till serieproduktion. Men jag vet att man i slutändan valde mellan ett band från DIEHL (förmodligen det som används på Marder) samt det som numera används på Bradley, från FMC. Man valde det band man tyckte gav bäst prestanda och hade längst livslängd för en rimlig kostnad. Jag antar att det betyder att DIEHL-banden var bättre, men dyrare :)

Nej, inte alls.

De band som används på Strf 90 är samma som används nu på Bradley och AAV-7. Pbv 302 hade tilll en början samma band som M113, men har idag en annan bandtyp som heter M70 om jag inte minns fel.

-Bandtyper:

PBV 302, bärgningsvagn 82, brobandvagn 941, Strv 103, Amerikanska Bradleyn och Brittiska Warrior?

Jag är intresserad av olika alternativ, beteckningar, bredd, gemensamma användare o.dyl.

Jan inte hjälpa dig där med vad jag har i huvudet. Misstänker att någon annan på forumet (Swede) hinner till sina referensböcker innan jag gör det. Men Strv 103 har ju haft ett par olika band under sin karriär. Strv 103C hade band från tyska DIEHL, snarlika de som används på Leopard 2 (kan inte lova att de är exakt samma dock).

-Jämförelse band/bandagregat:

Olika pansarfordon (även utländska) vad det gäller band och bandaggregat på de punkter som anges i tråden samt för-/nackdelar, problemlösning o.s.v.

Det kan ju vara värt att poängtera, i sammanhanget, att ett fordon inte alltid har en och samma bandtyp under sin livslängd. Pbv 302 bytte ju från M113-band till en annan bandtyp som gav vagnen bättre prestanda. M1 Abrams bytte band till ett med längre livslängd. Tyskarna har monterat DIEHL-band liknande leopardbanden, fast mindre, på sina M113. Jag har sett både Bradleys och Strf 90 göra försök med gummiband (vilket skulle vara positivt för oss modellbyggare om det infördes, så slipper vi köpa dyra metallband till våra modeller.) Gummibanden ska ha bland annat de fördelarna att de är lättare, tystare och mer motståndskraftiga mot minsprängning än metallband. Nackdelen är väl att man alltid måste byta hela bandet när det blir så pass skadat på något ställe att man inte kan köra vidare med det.

-Sherman:

Olika alternativ på band till Sherman-serien?

Sherman är inte min grej.. men det fanns ju en uppsjö av olika band, varav en del användes på olika stridsskådeplatser. Finns säkert någon Shermanofil på forumet som kan utveckla.

/E

PBV 302 har jag sett två typer av band, ett med rektangulära gummiplattor som täcker nästan hela bandbredden och ett med nära på kvadratiska plattor som täcker ca 2/3 av bandets bredd varav den sistnämnda var det vanligast förekommande på P18's Pebbor när jag låg inne (1992-93), förövrigt är de i mina ögon lika som på Strf 90.

Vilket är vilket av de två typerna när vi kommer till beteckningarna som nämns?

Om någon av typerna använts även på M113, Strf 90 och Bradley, vilken av typerna användes på vilken vagn?

Jag har hört talas om både vulkade (verkar för mig som om de inte är demonterbara) och demonterbara gummiplattor (bultade i bandplattan?).

Stämmer det, finns andra lösningar, vilka band har vilka sätt att montera gummit på?

Edited by weekendwarrior

Återigen, nej.

Strf 90 använder INTE samma band som pbv 302 eller M113.

Den frågan har du redan fått besvarad i tråden om mitt projekt.

Liten bandskola:

M113-band pbv 302:

M113_pbv302_0001.jpg

Samma band som på den amerikanska vagnen M113, därav namnet.

M70-band pbv 302

M70_pbv302_0001.jpg

Band av Hägglunds tillverkning.

Mer följsamma i terräng än M113-banden då bandet har större delning ( 96 plattor per band mot 70 plattor för M113)

M70-band ikv 91

M70_ikv91_0001.jpg

Skillnaden mot M70-bandet på pbv 302 är att bandet till ikv 91 har en liten tunga på var sida så bandet blir bredare.

T-157I-band till strf 90

T-157I_Strf90_0001.jpg

Detta band är bredare än M70-bandet men är i övrigt ganska likt.

Detta är samma band som används till Bradley.

The Swede :baskerPa:

PBV 302 har jag sett två typer av band, ett med rektangulära gummiplattor som täcker nästan hela bandbredden och ett med nära på kvadratiska plattor som täcker ca 2/3 av bandets bredd varav den sistnämnda var det vanligast förekommande på P18's Pebbor när jag låg inne (1992-93), förövrigt är de i mina ögon lika som på Strf 90.

5548-1.jpg

Pbv 302 med m70-band

800px-M113-beyt-hatotchan-1.jpg

M113 (egentligen en M577 Mugaf men skit samma) med M113-band. Pbv med M113-band hade samma drivkransar som M113 eftersom M113 band och m70 band inte är rakt av kompatibla. En Pbv med M113-band har ca 70 plattor per sida, en med M70-band har ca 96. Bägge banden har gummipads som sitter fast med bult, och kan således monteras bort för bättre grepp på snö och is.

Vilket är vilket av de två typerna när vi kommer till beteckningarna som nämns?

M113-banden är således de som ser exakt ut som de som sitter på de flesta M113 (om dessa inte är tyska vagnar med DIEHL-band, eller någon sentida variant med gummiband). M70-banden är de andra.

Om någon av typerna använts även på M113, Strf 90 och Bradley, vilken av typerna användes på vilken vagn?

M113-banden används på M113. Strf 90 och Bradley har som jag tidigare nämnt, helt andra band.

s_strf90.jpg

Strf 90

foal.jpg

M2 Bradley

bradleyabrams.jpg

M1 Abrams och M2 Bradley. Bägge har de gamla typerna av band som ej används längre. Jämför med banden som används ovan.

Notera att Strf 90 INTE använt banden som Bradleyn har ovan. Inte i serieutförande i alla fall.

Jag har hört talas om både vulkade (verkar för mig som om de inte är demonterbara) och demonterbara gummiplattor (bultade i bandplattan?).

Stämmer det, finns andra lösningar, vilka band har vilka sätt att montera gummit på?

De bägge banden som använts på Pbv 302 har som jag nämnde tidigare i detta inlägg, demonterbara bandplattor. Samma sak gäller för de band som används på Strv 90 och Bradley. Jag kan för övrigt inte komma på en enda svensk vagn som använt band med vulkade pads. Alla vagnar jag kan komma på, på rak arm har haft bandtyper med demonterbara pads, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på det klimat vi lever i. Det är bra att kunna få lite mer grepp om vintern.

Däremot de gamla Abrams-banden, T156, de hade i princip större delen av bandlänken i gummi. Detta innebar att de slets ut ganska fort, vilket ledde till att de byttes ut mot T158 som har, just det, utbytbara pads.

Eftersom mitt intresse inte är specifikt bandlänkar, utan mer vagnarna generellt är det nog enklare för mig att svara på frågor om specifika vagnar, istället för generella frågor om band gällande ALLA vagnar. Men någon annan kanske kan lista alla bandfordon med respektive anmärkning om huruvida banden hade vulkade pads eller skruvade.

/E

Edit: där ser man, Swede hann före mig.. :)

Nu ska du väl ha kött på benen gällande banden på Pbv 302 och Strf 90.

Edited by Erik_G

Jag kan för övrigt inte komma på en enda svensk vagn som använt band med vulkade pads. Alla vagnar jag kan komma på, på rak arm har haft bandtyper med demonterbara pads, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på det klimat vi lever i. Det är bra att kunna få lite mer grepp om vintern.

Däremot de gamla Abrams-banden, T156, de hade i princip större delen av bandlänken i gummi. Detta innebar att de slets ut ganska fort, vilket ledde till att de byttes ut mot T158 som har, just det, utbytbara pads.

Eftersom mitt intresse inte är specifikt bandlänkar, utan mer vagnarna generellt är det nog enklare för mig att svara på frågor om specifika vagnar, istället för generella frågor om band gällande ALLA vagnar. Men någon annan kanske kan lista alla bandfordon med respektive anmärkning om huruvida banden hade vulkade pads eller skruvade.

/E

Edit: där ser man, Swede hann före mig.. :)

Nu ska du väl ha kött på benen gällande banden på Pbv 302 och Strf 90.

Strv 103B hade två typer av band med vulkade pads men de banden användes i ganska begränsad omfattning.

Även Centurion har provats med vulkade pads, bl a det hollänska "Hush puppy-bandet" med tre stycken pads på varje bandplatta.

Den B-kan som kom till Axvall och sen åkte vidare till artillerimuseet i Kristianstad hade band med vulkade pads och dessutom dubb i padsen, det blev jättefina spår i golvet i garaget av dom.

Strv 103B hade två typer av band med vulkade pads men de banden användes i ganska begränsad omfattning.

Även Centurion har provats med vulkade pads, bl a det hollänska "Hush puppy-bandet" med tre stycken pads på varje bandplatta.

Den B-kan som kom till Axvall och sen åkte vidare till artillerimuseet i Kristianstad hade band med vulkade pads och dessutom dubb i padsen, det blev jättefina spår i golvet i garaget av dom.

Enligt den servicemanual för Strv 103 jag har så har i alla fall den typ av band som avhandlas där i till 103B löstagbara pads, dvs de gummit var vulkat mot en förstärkningsplåt som man skruvade fast på bandet.

Prototyp och testfordon "räknas" inte fattaruvälla! :D

/E

Även Centurion har provats med vulkade pads, bl a det hollänska "Hush puppy-bandet" med tre stycken pads på varje sida.

Enligt den servicemanual för Strv 103 jag har så har i alla fall den typ av band som avhandlas där i till 103B löstagbara pads, dvs de gummit var vulkat mot en förstärkningsplåt som man skruvade fast på bandet.

Prototyp och testfordon "räknas" inte fattaruvälla! :D

/E

Ok, då är det den korta typen av pads?

My bad.

Den typen som går över hela bredden på bandplattan är iallafall vulkad.

Samma med bandet till Bkan.

Bytte man band till 103C? De bilder jag sett på 103C har band som är läskigt lika de Diehlband som sitter på leoparderna (760F?)

Strv 103B fick Diehlband i slutet på 70-talet.

De tidiga C-banden fortsatte att användas ytterligare en tid så det skedde ett löpande byte.

Det är inte exakt samma band som till Leo 2 men tillräckligt lika för att padsen skall passa så när 103:orna skrotades tog man vara på padsen för att använda till strv 121 och 122.

Finns det någon annan beteckning på vad vi kallar M113-band?

Vad har ni för erfarenheter av olika bandfordon, bandtyper, med eller utan gummiplattor vad det gäller grepp och bärighet på olika underlag?

I mina ögon borde band där bortplockade gummiplattor lämnar stora hål i banden ge sämre bärighet på mjuka underlag som vattensjuk terräng, lös sand och snö.

I information om UDES 08/PBV 302H står det att försöken med omlottmontering av bärhjulen hade för avsikt att minska risken för bandkrängning.

Där står också att man på strf 90 istället ökar bandspänningen för att undkomma samma problem.

Det är ju inte många bandfordon som har omlottmonterade bärhjul än de tyska VK2-fordonen.

Hur har man löst problemet på andra bandfordon (strf 90 undantaget)?

Hur stora eller små är riskerna/problemen med bandkrängning på olika fordon eller hur bra/dåliga är dom?

Ryska bandfordon som T55 och MT-LB har ju inte omlottmontering av bärhjulen och de ser dessutom ut att ha en relativt slapp bandspänning. Problem?

Har ni bra bilder på de olika bandtyperna till strv 103 och Bkan?

Finns det någon annan beteckning på vad vi kallar M113-band?

Inte i Sverige men säkert i USA, får återkomma.

Vad har ni för erfarenheter av olika bandfordon, bandtyper, med eller utan gummiplattor vad det gäller grepp och bärighet på olika underlag?

I mina ögon borde band där bortplockade gummiplattor lämnar stora hål i banden ge sämre bärighet på mjuka underlag som vattensjuk terräng, lös sand och snö.

Om du tar av padsen på ett band till pbv 302 eller strf 90 så är det metall bakom.

Ska se om jag hittar någon bra bild, återkommer.

Fördelen med att ta av padsen är att du får en kantigare anliggningsyta och därmed bättre grepp.

Ett band av Diehl-typ (strv 122 ex) körs normalt inte utan pads utan där monterar man snökryss med jämna mellanrum för ökat grepp.

pbv 302 och ikv 91 kan man dessutom slå i brodd i bandplattorna (de runda hålen i kanterna) för ökat grepp.

Dina övriga frågor får jag återkomma till men, din frågeställning är ju bred som en ladugårdsvägg, försöka att precisera dina frågor lite annars lär någon stackars sate skriva en hel uppsats om man ska lyckas besvara din frågeställning.

Tack för det ypperliga svaren med bilder och allt "The Swede"! :worthy:

Jag visste att du förr eller senare skulle upplysa mig m.fl. i denna värld av metall.

Jag ser nu också på bilderna varför jag trodde att strf 90 hade M113-band.

Bredden på T-157I-banden på strf 90 gör att gummiplattorna blir i nästan samma storleksförhållande till bandplattorna som på M113-banden.

En följdfråga; är M70 detsamma som vad som ibland benämns som DIEHL?

Jag hittade en sida med bilder på tidiga versioner (prototyper/förserievagnar?) av strf 90 där en annan typ av band förekommer.

Vet inte hur jag skulle ha gått tillväga för att få upp någon bild här så jag lägger upp en länk (bandlänk :D ) här:

http://hem.passagen.se/pgroen/strf90.htm

Jag har också ett stort intresse av fordonen i allmänhet men har en tendens att grotta ner mig i detaljer som beväpning, motorer och tekniska konstruktionslösningar. ,O

Det som får mig att ställa frågor om just band är att jag lagt märke till variationerna och då blir jag nyfiken och vill veta mer som vad, var, hur, när och varför men så är jag också en sjuk människa! :D

Dina övriga frågor får jag återkomma till men, din frågeställning är ju bred som en ladugårdsvägg, försöka att precisera dina frågor lite annars lär någon stackars sate skriva en hel uppsats om man ska lyckas besvara din frågeställning.

Ha ha, ja du Swede! :D

Jag ställde de raka frågor jag kom på och de har jag fått svar på men kommer naturligtvis komma på fler.

I övrigt ville jag få till lite diskution om olika erfarenheter av typ hur fungerar grejerna, bra eller dåligt, jämförelser, åtgärda problem o.s.v.

Visst blir det bredare än en ladugårdsvägg men tanken var ju inte att någon ska skriva en doktorsavhandling utan att flera med erfarenheter skriver lite/något om det. Hittills är jag väldigt nöjd med responsen och det har t.o.m. kommit frågor från andra så det är bara tacka och bocka till alla som gjort inlägg i denna tråd. :worthy:

Umm.. M113-band ser ju inte alls ut som Strf 90-banden, inte i mina ögon i alla fall. Men så kan åratals erfarenhet som modellbyggare gjort mig besynnerligt observant på sådana småsaker.

Beträffande snökryss så..

Leopard2A4_Greece_01.jpg

Du ser de där järngrejorna på framkant på chassit och på tornets frontpansar som ser ut som X, DET är snökryss. De skruvas som sagt dit istället för pads med jämna mellanrum på respektive band, alternerande mellan höger och vänster bandplatta.

M70 är inte samma sak som DIEHL-band. DIEHL är en tillverkare av bland annat band, och deras band brukar vara uppbyggda så att varje länk består av en eller två plattor (beroende på bandstorlek, deras M113 har bara en), på vilka padsen kan skruvas fast. Dessa plattor hålls ihop av två tvärgående bandbultar. En bandplatta förbinds sedan med nästa bandplatta genom att man använder tre förbindningsstycken, ett på varje sida samt ett i mitten (om det är ett två plattor brett band) som samtidigt har bandets styrtunga (om inte denna är monterad på bandplattan dvs).

Asch.. look for yourself: http://www.diehl-remscheid.com/index.php?id=2218

Typen av band kallas (i alla fall internationellt, i modellbyggarkretsar) för double pin type track, eftersom varje bandlänk har två bandbult istället för en. "Vanliga" band är ju byggda som "pusselbitar" så att de bara passar åt ett håll, in i nästa bandlänk ( typ så här: <<<<). De har dessutom en specifik rotationsriktning. Diehl-länkarna kan monteras egentligen hur som helst eftersom de inte passar in i varandra, utan sitter ihop med förbindningsstycken.

De icke-standard band som finns på bilderna på 90-prototyperna du länkade till verkar vara DIEHL-band. Jag skulle tro att de är samma som nummer tre från vänster:

f6577bc379.jpg

(Notera snökryssen)

Nummer fyra är förresten det band tyskarna använder istället för originalbanden på deras M113.

Nummer två verkar vara standardbanden på Leopard 2.

/E

Ryska bandfordon som T55 och MT-LB har ju inte omlottmontering av bärhjulen och de ser dessutom ut att ha en relativt slapp bandspänning. Problem?

Om jag har förstått det rätt så löser ryssarna det problemet på två sätt: 1) Fler plattor per band 2) Fler rader (tre?) av sådana där styrpiggar på bandens insida. Piggarna ser dessutom ut att vara större.

Ett band av Diehl-typ (strv 122 ex) körs normalt inte utan pads utan där monterar man snökryss med jämna mellanrum för ökat grepp.

Snökryss?

Hur ser dessa ut, har du bilder?

Vad är de gjorda av, metall?

Hur monteras de?

Jag har inte hittat några bilder på enbart snökryss, men titta på en bild på en strv121 så sitter de på frontpansaret, på 122 sitter de på tornet bak har jag för mig. De är gjorda av metall, samma dimensioner som plattan på padsen och slås in i bandet som ett pad (en pad? vaffan...)

Man monterar dessa var åttonde platta, varannan inne och varannan ute, räcker inte det kan man slå i fler men det kan vara obra för att du kan få för mycket motstånd när du svänger då. Skall kanske nämnas att det med var åttonde platta var hur jag blev lärd förra årtusendet så det kan mycket väl ha ändrats :baskerPa:

Umm.. M113-band ser ju inte alls ut som Strf 90-banden, inte i mina ögon i alla fall. Men så kan åratals erfarenhet som modellbyggare gjort mig besynnerligt observant på sådana småsaker.

Nej jag håller med. Nu när man ser på bild och kan jämföra har dom uppenbara skillnader, men det finns ju å andra sidan vissa likheter och jag har ju aldrig sett dessa fordon brevid varandra.

Strf 90 vr ju före min tid. Det första eller i alla fall ett av de första levererade fordonen rullade på pansarövningen i Skåne -93 (som var en av sista övningarna under värnplikten) så där fick jag se det på avstånd.

Annars var det bara PBV 302 och Strv 104 på P18 medan på fastlandet även fanns Strv 103.

Edited by weekendwarrior

Jag vill tacka

Erik_G

Rickard N

eskil

swazze

Blackadder

och inte minst

The Swede

För alla svar, ni har verkligen upplyst min värld av mekanik och metall! :worthy:

Jag har inget mer att tillägga, men fyll gärna på med info och bilder om ni känner för det. :rockon:

Med hälsningar från

Weekendwarrior

Edit: Jag ljög om det där med tillägg!

Edited by weekendwarrior

Det kan ju vara värt att poängtera, i sammanhanget, att ett fordon inte alltid har en och samma bandtyp under sin livslängd. Pbv 302 bytte ju från M113-band till en annan bandtyp som gav vagnen bättre prestanda. M1 Abrams bytte band till ett med längre livslängd. Tyskarna har monterat DIEHL-band liknande leopardbanden, fast mindre, på sina M113.

Det var lite det min frågeställning vara baserad på. När man börjar se olika utföranden på i grunden samma grejer börjar men undra vad det är för grejer, varför man ändrat/bytt detaljer, vad och vilka grejer som är bra/bättre eller sämre än de andra alternativen o.s.v.

M70 är inte samma sak som DIEHL-band.

DIEHL är......................

....en dessutom en specifik rotationsriktning. Diehl-länkarna kan monteras egentligen hur som helst eftersom de inte passar in i varandra, utan sitter ihop med förbindningsstycken.

De icke-standard band som finns på bilderna på 90-prototyperna du länkade till verkar vara DIEHL-band. Jag skulle tro att de är samma som nummer tre från vänster:

f6577bc379.jpg

(Notera snökryssen)

Nummer fyra är förresten det band tyskarna använder istället för originalbanden på deras M113.

Nummer två verkar vara standardbanden på Leopard 2.

/E

Aha!

,O

Påminner om (i konstruktion, ej utséende) fler av de bandtyper som fanns på Shermanvagnarna där drivkransens kuggar går på bandets utsida och griper om den där mellanbiten/länken som håller ihop bandplattorna. Är jag ute och cyklar?

Aha!

,O

Påminner om (i konstruktion, ej utséende) fler av de bandtyper som fanns på Shermanvagnarna där drivkransens kuggar går på bandets utsida och griper om den där mellanbiten/länken som håller ihop bandplattorna. Är jag ute och cyklar?

Japp, en del Shermanband var också doublepin med ändstycken (en sorts ändstycken dessutom försedda med "duckbills" för förbättrad bärighet.) likt leopardbanden. Eftersom anliggningsytorna mellan drivkrans och band också är en slitagepunkt är det kanske en bra idé att kunna byta ut bara kontaktytorna, vilket ju går alldeles utmärkt på den här typen av band. På så sätt behöver man ju inte byta hela bandet. Om nu detta är "så man gör" vet jag faktiskt inte.

/E

• Like 1
  • henke changed the title to Olika typer av band och bandaggregat