Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då det finns betydligt färre kategorier/befattningar att söka till hos Rekryteringsmyndigheten än vad det fanns hos Pliktverket under värnpliktstiden är min gissning att det gäller personal till SäkBat och kanske också MP-kompanierna, då den kravprofil som bäst överensstämmer med SäkBat:s tjänst och som finns kvar är jägare. Att inga sedan kommer anställas som jägare lär ju dock inte hindra nyblivna rekryter att skryta om det på krogen. Men det är bara min gissning, som sagt.

Posted

kan ju också vara så att man kommer ha en del av soldaterna från det förband man delar mer K3 anställda på Gardet, och då i form av nåt man väljer att kalla "jägare"...

Posted (edited)

Tack till er som besvarade mina frågor. Är väldigt väldigt besviken, fick inte ens mönstra. Har inga prickar eller liknande. Varför får jag inte ens komma till mönstring? Fyfan vad surt. Ska man kanske ändå försöka ringa pliktverket och se om man kan få en plats? Känns dock rätt meningslöst.

Edited by Stark
Posted

kom inte heller till mönstringen och jag tror nog inte det är någon idé att försöka "kräva" en plats (är alltid emot sådana sorts grejer). Det är bara att bita i det sura äpplet och söka nästa gång istället, RM kommer att få handlägga mig tills jag kommer in :baskerPa:

Posted

Är det någon som vet hur GMU 5/6 kommer vara upplagd. Vilka förband som rekryterar osv? Det har inte kommit upp på hemsidan än men jag tänkte om någon här på forumet har hört något :rolleyes:

Posted (edited)

Har fortfarande inte fått mitt brev för bekräftelse om jag ska få mönstra eller ej, ser verkligen fram emot att få göra GMU, så jag håller tummarna. Som jag förstod det skulle det skickas senast 5:e maj (idag), så det bör komma senast på mån-tis. Några andra Stockholmare som fått eller inte fått sitt brev?

Edited by Madiac
Posted

Ringde dem då jag idag fortfarande inte fått något brev och jag är godkänd att mönstra 16e Juni i stockholm vilket glädjer mig enormt:)

Posted

kom inte heller till mönstringen och jag tror nog inte det är någon idé att försöka "kräva" en plats (är alltid emot sådana sorts grejer). Det är bara att bita i det sura äpplet och söka nästa gång istället, RM kommer att få handlägga mig tills jag kommer in :baskerPa:

Ja, jag är inte heller särskilt förtjust i att ringa och klaga. Naturligtvis kommer jag fortsätta att söka, men skulle vara skönt och veta lite mer exakt varför jag inte platsade. Vi får fortsätta kämpa. :)

Posted

Ja, jag är inte heller särskilt förtjust i att ringa och klaga. Naturligtvis kommer jag fortsätta att söka, men skulle vara skönt och veta lite mer exakt varför jag inte platsade. Vi får fortsätta kämpa. :)

Det får vi verkligen göra! Och grattis till dig Madiac! Bara att kötta! :uzi

Posted (edited)

Idag var ingen rolig dag att läsa på mil.se. Helt otroligt hur mycket fel dom hade räknat. Det som är tråkigt är att dom ska dra ner på dom som kommer rycka in GMU 3 och 4. Sen skulle det inte ha vart smartare och haft kvar värnplikten. Det var billigt och bra, inte som det här nya otroligt som är ofantligt dyrt.

Fan är det ens någon ide att åka ner o mönstra nu eller, låter som dom inte ska ta in några överhuvudtaget typ.?

Edited by johaansson
Posted

Berget Berg, tack! Oerhört trist att du inte ens fick mönstra, utan någon tydlig grund dessutom, jag hade väl tur, eller något. Men som det ser ut nu som johaansson säger ser det inte så positivt ut heller, känns som konkurrensen blir hård, men jag ska ge järnet.

Posted

Ja förhoppningsvis händer det något positivt. Men man måste komma ihåg att ta de som sägs i medierna med en nypa salt. Sen om det nya systemet inte funkar går de tillbaks till värnplikten ?

Posted

GMU genomförs med tanke på behoven som finns i Försvarsmakten. Varför sk det utbildas individer om de inte behövs i Försvarsmakten? Att utbilda folk och inte använde de är resursförstörande.

Försvarsmakten måste sitta i en god situation just nu med många sökande till få platser. Om jag läst och tolkat saker rätt är soldatyrket mer populärt än polisyrket.

Posted

Ja självklart är det så att försvarsmakten söker bara till dom tjänster som finns. Men det som kan bli hotat är ju riket om man drar ner så kraftigt att det knappt finns något försvar.

Har en till fråga

Är det inte tänkt att det ska vara mer soldater än Officerare ? för just nu är det betydligt fel officerare än soldater .

Posted (edited)

GMU genomförs med tanke på behoven som finns i Försvarsmakten. Varför sk det utbildas individer om de inte behövs i Försvarsmakten? Att utbilda folk och inte använde de är resursförstörande.

Försvarsmakten måste sitta i en god situation just nu med många sökande till få platser. Om jag läst och tolkat saker rätt är soldatyrket mer populärt än polisyrket.

Men kan man inte utbilda mot hemvärnet med. De siffrorna som har nänmt är ju runt 20 - 25 tusen men några tusen till lär väl gå att klämma in :rolleyes:

Edit: Vet ju att man gör det men tycker bara att det behövs lite mer "hobbysoldater" som försvarsmotståndarna kallar dem.

Edited by Berget Berg
Posted

Nej, ser inte så ut, men jag ser ändå fram emot att få göra utbildningen även om jag hoppats på anställning efter.

Posted

Nu kan man komma med lite glädjande besked grabbar och tjejer.

läs denna länk http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Forsvarsmakten-kommenterar/GD-kommenterar-uppgifter-om-anstallningsstopp/

OT: Tur för dom att dom inte har tagit bort mitt första handsval ;)

Segt !! Jag ska mönstra den 20 maj i Göteborg och hade hoppats på någon form utav jägartjänst om jag klarar kraven men den chansen verkar ju inte speciellt stor nu . om man får göra något överhuvudtaget :(

Posted

Fick brevet idag (dock ringt tidigare och fått bekräftat att jag ska mönstra), enligt pappret så kallade dem bara 3000 av hela 12.000 sökanden till mönstring, och vidare verkar det som de ännu ska avgöra (i juni) om det ska ske någon utbildning på P4, P7, Livgardet samt I 19. Vore trist eftersom dessa fyra är för mig dem mest intressanta, så då kanske det blir att vänta med att söka till 2012 eller hoppas på att det kan bli kul som Logistiksoldat och annat:p

Posted

Åh fyfan vad drygt, ska man vänta med att söka till nästa period då om detta nu visar sig stämma eller kan det vara smart att söka till hemvärnet och få GMUn gjord? :/ Nåja, lär väl åka och mönstra och se vad yrkesvägledaren där säger, kanske finns det något lite intressant dock.

Posted

Om inte vore det bra att att få mönstringen gjord till nästa period om den sparas så länge, eller åtminstonne att få ha provat på att mönstra:)

Posted

Så surt, jag blev antagen till mönstring men nu har jag dragit på mig körtelfeber vilket gör att jag inte får anstränga mig fysiskt på 6veckor i bästa fall..:banghead: Blir väl att söka till hösten.

Posted

Så surt, jag blev antagen till mönstring men nu har jag dragit på mig körtelfeber vilket gör att jag inte får anstränga mig fysiskt på 6veckor i bästa fall..:banghead: Blir väl att söka till hösten.

Kan bara beklaga och du får krya på dig och söka nu till hösten.