Jump to content

Recommended Posts

Posted

ni som redan mönstrat, sa yrkesvägledaren något om när de skulle börja skicka ut beskeden?

min sa att de skulle börja skicka ut v48.

Posted

Till mig sa de att det kan dröja till efter nyår...

Hört mig för om eventeuell infohelg/kängutdelning och fick tidigare idag följande svar:

Hej xx

Nej det blir ingen infohelg eller kängutdelning, Du är välkommen till K 3

M v h

X

Tråkigt. Undrar om man kan få ut kängorna på posten eller så, bara för att få chansen att gå in dem.

Posted

Alltså man kan ju söka någon annanstans efter ett år eller vad man känner. Men lättare om man hamnar rätt från början.

Ja jag är rätt sportig, men inte tränat på 3-4 veckor då jag haft problem med hälsenan. Cykel är dock sjukt jobbigt märkte jag.

Söka omgång 2 om man är missnöjd med resultat hjälper ej. De ligger kvar i ett år efter det du fick dem.

Ja, det är sant. Jag blev sviken av min syn, och därför kunde ej fortsätta till mitt första mål. Har tänkt på laser operation, men just nu har jag verkligen inte råd med det. :unsure:

Posted

Fråga om styrketestet igen. Böjda ben och rak rygg, eller gör man som ett marklyft, alltså raka ben och böj ryggen?

Posted

Fråga om styrketestet igen. Böjda ben och rak rygg, eller gör man som ett marklyft, alltså raka ben och böj ryggen?

Böjda ben 45grader, svanka ryggen, blicken uppåt och ta i bara med ben. Sedan när dina ben är raka drar du upp stången så snabbt du kan till hakan. Men tänk att du skall göra allt i en rörelse ,O

Posted (edited)

Jag fick svar från HR-centrum idag att man MÅSTE göra om alla test om man söker omgång 2, men det är nog felakttigt. De sa också däremot att alla fått olika info och det verkar råda lite förvirring :P

Markstrid hade som sagt en maxlängd pga trupptransporter. Det har väl Amf 1 med då får man anta då båtarna inte är överdrivet rymliga antar jag?

Vill man sedan söka KJ t.ex antar jag att man får gå via ett annat jägarförband som GMU (då man bara kommer in där om man är lång) och sedan söka anställning som just KJ? Inte för det är det jag vill, mer nyfiken :P

Besked kommer för övrigt förhoppningsvis innan jul men kan bli efter enligt yrkesvägledare på pliktverket.

Edited by Dini
Posted (edited)

Jag fick svar från HR-centrum idag att man MÅSTE göra om alla test om man söker omgång 2, men det är nog felakttigt. De sa också däremot att alla fått olika info och det verkar råda lite förvirring :P

Markstrid hade som sagt en maxlängd pga trupptransporter. Det har väl Amf 1 med då får man anta då båtarna inte är överdrivet rymliga antar jag?

Vill man sedan söka KJ t.ex antar jag att man får gå via ett annat jägarförband som GMU (då man bara kommer in där om man är lång) och sedan söka anställning som just KJ? Inte för det är det jag vill, mer nyfiken :P

Besked kommer för övrigt förhoppningsvis innan jul men kan bli efter enligt yrkesvägledare på pliktverket.

en ska med längden, hur ska du göra när det kommer till utlandstjänst?

om du inte blir amfskytt/kj och går med i bordningstyrkan/vpd

Edited by thundz
Posted

Det går ju att lösa. Mer en säkerhetsgrej som inte är helt nödvändig.

Har amfskytte ingen maxlängd? Jag fick reda på att de inte har under GMU men är där inte trångt i båtarna osv efteråt? Personen sa att jag fick se när jag sökte anställning efter GMU. Men hur är det med maxlängd för skytte eller KJ då?

Förresten, hur mycket extra simmar någon på amf 1 jämfört med AJB t.ex?

Posted

Det går ju att lösa. Mer en säkerhetsgrej som inte är helt nödvändig.

Har amfskytte ingen maxlängd? Jag fick reda på att de inte har under GMU men är där inte trångt i båtarna osv efteråt? Personen sa att jag fick se när jag sökte anställning efter GMU. Men hur är det med maxlängd för skytte eller KJ då?

Förresten, hur mycket extra simmar någon på amf 1 jämfört med AJB t.ex?

såg ingen max längd när jag kollade.

såg ett par markstrid som inte hade krav på max längd.

t.ex grk som bara hade 151 som min längd.

man börjar fan bli mer och mer orolig nu att man inte får göra, när man ser alla andras resultat.

Posted

Detta var då omgång 1. Jag kollade tillsammans med yrkesvägledaren och all markstrid som normalt var tillgänglig försvann pga längden. Datorn visade samma. Det handlar helt enkelt om transport. Annars skulle jag vara en utmärkt kandidat för gruppchef o plutonbefäl tydligen, men det gick ej vägen :P

Posted (edited)

Detta var då omgång 1. Jag kollade tillsammans med yrkesvägledaren och all markstrid som normalt var tillgänglig försvann pga längden. Datorn visade samma. Det handlar helt enkelt om transport. Annars skulle jag vara en utmärkt kandidat för gruppchef o plutonbefäl tydligen, men det gick ej vägen :P

tycker det borde bli problem med utlandstjänst då afghanistan t.ex. visst man patrullerar till fots på en del ställen. men man åker fortfarande runt i pansarfordon, dock så kanske det funkar om man åker uppluckad.

Edited by thundz
Posted

Mönstrar onsdag och torsdag, börjar bli förkyld känner jag, inte bra timing! :|

Posted

Var och mönstrade i torsdags. Fick bra resultat förutom på synen :angry: fick C i syn eftersom jag har linser och därmed försvann alla möjliga tjänster, pratade lite med min mönstringsförättare om vilka tjänster som fanns tillgängliga för mig och det slutade med att jag valde Logistik soldat(P4) som första val och Lednings soldat(LV6) som andra val.

Sur som fan över det då mina resultat i alla andra test är så mycket bättre än kraven för dem tjänsterna men tack vare min syn så ville han inte ge mig några andra alternativ >:-(

Posted

Var och mönstrade i torsdags. Fick bra resultat förutom på synen :angry: fick C i syn eftersom jag har linser och därmed försvann alla möjliga tjänster, pratade lite med min mönstringsförättare om vilka tjänster som fanns tillgängliga för mig och det slutade med att jag valde Logistik soldat(P4) som första val och Lednings soldat(LV6) som andra val.

Sur som fan över det då mina resultat i alla andra test är så mycket bättre än kraven för dem tjänsterna men tack vare min syn så ville han inte ge mig några andra alternativ >:-(

Samma sak hände hör, synen svek mig lite :/

Posted

Kom hem från antagningsprövningen igår. Jägare/SF Gruppbefäl på K3, det jag hade riktat in mig på så får väll säga att jag är nöjd :)

På frågan om när de börjar skicka ut besked fick jag svaret: Tidigast 22 december, senast en vecka efter inryck :blink:

Posted (edited)

Lite mystiskt om dålig syn utesluter hela området "markstrid" då det innehåller befattningar som i alla fall tidigare haft lägre krav på synen, t.ex. granatkastarsoldat och fältarbetssoldat. Jag antar att man snäppt upp kraven i.o.m. det nya systemet.

Icke att förglömma är väl befattningarna ändå preliminära... Vilket innebär att egentliga krav för anställning som en viss befattning tas upp efter genomförd GMU?

Edited by Dansk_skalle
Posted

Kom hem från antagningsprövningen igår. Jägare/SF Gruppbefäl på K3, det jag hade riktat in mig på så får väll säga att jag är nöjd :)

På frågan om när de börjar skicka ut besked fick jag svaret: Tidigast 22 december, senast en vecka efter inryck :blink:

Grattis!! :) grymt, måste kännas skönt!

Posted (edited)

Jag är något fundersam över hur detta med GMU kommer att fungera. Ni ligger inne i 3 månader, och det är verkligen inte lång tid. Varför söker ni redan någon inriktning? Man hinner ju bara precis skrapa på ytan av vilken inriktning som helst inom FM. Som jag förstått det från personalmöten så kommer GMU:n vara likadan överallt, och att man efter det antingen söker KMU eller anställning på ett specifikt förband. :Malaj:

Edit: läste nyss på FM:s hemsida att tydligen söker man arbetsområde också. Det ska bli intressant hur detta kommer utspela sig.

Edited by Mästockamannen
Posted

Jag är något fundersam över hur detta med GMU kommer att fungera. Ni ligger inne i 3 månader, och det är verkligen inte lång tid. Varför söker ni redan någon inriktning? Man hinner ju bara precis skrapa på ytan av vilken inriktning som helst inom FM. Som jag förstått det från personalmöten så kommer GMU:n vara likadan överallt, och att man efter det antingen söker KMU eller anställning på ett specifikt förband. :Malaj:

Edit: läste nyss på FM:s hemsida att tydligen söker man arbetsområde också. Det ska bli intressant hur detta kommer utspela sig.

Inriktningen som man får gäller för EFTER utförd GMU, förstår jag det rätt om jag förstår det som du tror att man jobbar mot sin inriktning redan UNDER GMU:n? Så har inte jag fattat det.

@Moberg

Kul, syns vi kanske på K3! Men vad menar de med att du får beskedet kanske en vecka efter GMU:n börjat? :tveka:

@Tanner

Nej, jag har inte fått besked, jag kontaktade bara K3 angående en eventuell infohelg/kängutdelning, men det verkar det tyvärr inte bli.

@Alla som snackar om synen

Konstigt hur det där med synproblem verkar funka, jag har fullgod syn, men en vän till mig som mönstrade samtidigt som jag har synproblem och har tidigare alltid behövt ha linser eller glasögon för att se ordentligt. Trots detta fick han dock preliminär tjänst som Jägargruppbefäl... :Malaj:

Posted

Tror inte att det spelar så stor roll vad man får för placering inför gmu. De som blivit placerade som "gruppbefäl", eller "plutonbefäl" inför gmu är högst sannolikt att detta görs efter pliktverkets model om krigsplacering. Det har med andra ord inget med utbildningen att göra utöver vilket förband ni hamnade på.

Enligt FM skall den som genomför gmu tituleras "rekryt" OR1 och skall efter genomförd gmu tituleras "menig" OR2.

Det betyder att inför en eventuell anställning kommer man in längst ner i systemet och arbetar sig uppåt oavsett pliktverkets placering.

Detta betyder samtidigt att de som inte blir uttagna som befäl på mönstringen har i stort lika stor chans att visa framfötterna och stiga i grad/befattning under eventuell anställning.

Så kämpa på och fokusera mindre på placering

Posted

Tackar! Jo preliminär antagning är det på alla platser, så "It ain't over 'til the fat lady sings" som förrättaren sa. Denne visade också att det hittills var 25 sökande på 20 platser för just Jägare/SF Gruppbefäl, så betydligt ljusare för dig Ziggy och mig än jag hade vågat hoppats.

GMUn ska vara lika för alla, oavsett plats. Dock var inriktningen mycket viktigare än jag tidigare trott enligt förrättaren, han sa att det är tänkt så de som gör grunden på K3 också ska ta anställning på K3 senare (med undantag), samma sak med P4, 4.sjöstridsflj m.fl. Det är inte så att man gör GMU i Karlskrona när man har intresse och personlig förutsättning att sitta i en stridsvagn i Skövde efter grundutbildningen.

Detta var hur jag tolkade alltihop men mycket var fortfarande oklart, inte ens personalen på pliktverket visste allt.

Ziggy: Fint med fler möjliga på K3! FM räknar med att vissa kommer tacka nej till sin utbildningsplats kanske rentav samma dag som utbildningen börjar. Säg då att man tidigare hamnat på en reservplats, då kommer man få besked om att man är antagen en bit in i första utbildningsveckan. Kan bli en lång väntan men önskar mig ett brev med antagning från Försvarsmakten i julklapp! :D

Posted (edited)

vet inte riktigt hur sugen man är på att ta anställning på Lv6 efter genomförd GMU.

hade hellre hamnat på F21/I19/A9/AJB efter GMUn då det är 120mil närmare hem än Lv6.

men det beslutet får man ta efter GMUn.

om man nu får göra GMUn.

Edited by thundz
Posted

Personligen hoppas jag på att hamna på de förband som följer, i ordning: K3, F7, I19, F21, P4.

K3 känns svårt att uppnå. F7 för att jag gillar östgötaslätterna och vill gärna säka därikring. I19 därför att jag alltid varit fascinerad av vinterstrid. F21 för att flygbassäk tilltalar mig och som I19 är det vinterkrigföring i större utsträckning där. P4 sist för att det visserligen vore jättekul om man hamnade där, men mindre än de andra.

Övriga förband kan jag också tänka mig i viss utsträckning men jag är inte intresserad av ex. kock eller transportsoldat, däremot kan jag tänka mig eskort, och flera av de befattningar som finns vid ArtReg eller LV6... Jag är inte så jättekräsen i slutändan men jag hoppas på att få något av det jag helst vill ha såklart.

Posted (edited)

Tiden går låååångsamt när man väntar, mönstrar 24-25:e. Gissar på att tiden kommer gå ännu långsammare när man väl har mönstrat och väntar på det slutgiltiga beskedet sad.gif.webp

thundz: Har du redan fått besked om att du får göra GMU? Syftar på "GU: Rycker in snart."

Edited by JonasN
Posted

Tiden går låååångsamt när man väntar, mönstrar 24-25:e. Gissar på att tiden kommer gå ännu långsammare när man väl har mönstrat och väntar på det slutgiltiga beskedet sad.gif.webp

thundz: Har du redan fått besked om att du får göra GMU? Syftar på "GU: Rycker in snart."

hittade inget vettig att sätta. tiden går så sjukt jäkla sakta just nu. sitter bara och räknar ner dagarna

hade hellre mönstrat senare, än i början :/

Posted

Jag har en liten fråga. Tolv veckor, eller tre månader, skall ju GMU'n ligga på. På pappret om min preliminära antagning står det dock att antalet utbildningsdagar är 194. Vad talar de om då? Det är över 100 dagar utöver själva GMU'n.

Posted

Jag har en liten fråga. Tolv veckor, eller tre månader, skall ju GMU'n ligga på. På pappret om min preliminära antagning står det dock att antalet utbildningsdagar är 194. Vad talar de om då? Det är över 100 dagar utöver själva GMU'n.

KMU också?

på mitt papper står det 89 dagar